Život víry: Adventisté o misii: Pyramida vs. kolo od vozu
Vloženo Čtvrtek, 21. březen 2002 @ 19:38:37 CET Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený
BUDOVÁNÍ
NAŠÍ SÍTĚ SPOJENÍ: Pyramida vs. kolo od vozu
Tim Watson
Jednou jsem potkal sympatického člověka, který se mnou hned navázal
kontakt. Opravdu příjemně jsme si spolu povídali a on se mne zeptal, jestli
bych neměl zájem se přijít podívat k němu a setkat se i s jeho přáteli.
Znělo to jako dobrý nápad a myšlenka na nové přátelství byla příjemná.
Když jsem se dostavil na smluvené místo, podávalo se občerstvení a vládla
příjemná atmosféra. Ale pak se věci začaly měnit. Můj nový přítel začal
mluvit o svých nových obchodních aktivitách a dokonce ukázal i nějaké
grafy a zápisník s příběhy lidí, kteří si způsobem, který popisoval,
vydělali hodně peněz. Bylo mi úplně jasné, že hlavním důvodem, proč nás
pozval, byla jeho snaha zapojit nás do své marketingové obchodní sítě jak
své podřízené spoupracovníky.
Už se vám to někdy stalo? Nevím, co byste dělali vy, ale já jsem
byl velmi zklamán. Myslel jsem, že získám přítele, ale on se pouze snažil
zapojit mě do obchodního řetězce. Sítový
marketing je organizován jako pyramida, u nás ho proslavila firma Amway. Když
se připojím do marketingové sítě (networku), připojuji se “pod” někoho
jiného, na nejnižší úroveň této pyramidy. Abych mohl být připojen, musím
platit zápisné a měsíční poplatky nebo musím koupit určité množství
daných výrobků. Část zápisného a měsíčních poplatků jde na účet
toho, kdo je nade mnou.
Na vrcholu pyramidy stojím osoba, která tento
způsob prodeje zahájila.
Dostává určité procento peněz od každého člena
pyramidy. Pod ní jsou lidé, kteří dostanou procento od těch, kdo jsou pod
nimi, a tak dále a tak dále. Platí, že čím více lidí získáš, tím výše
jsi na pyramidě. Čím výše v pyramidě stojíš, tím více peněz získáš.
Po vstupu do pyramidy ti jde o to zapojit do networkové sítě co nejvíce lidí
pod sebe. Pokud se ti daří, získáš víc peněz a posouváš se po pyramidě
směrem nahoru.
Když jsem
zjistil, co nabídka mého čerstvého “přítele” znamená ve skutečnosti,
přestal jsem mít o vztah s ním zájem. Neříkám, že networkový marketing
je něco zlého nebo špatného, ale prostě jsem nechtěl být s člověkem,
který chtěl mým prostřednictvím pouze získat peníze!
Pointa celého příběhu: když budujeme sborovou síť
(network), děláme někdy přesně to samé. Ne, neznám sbor, kde by členové
vydělávali peníze z toho, že se jiní připojí. Ale jak často vyjdeme za těmi
lidmi vně sboru proto, aby si toho všimli ostatní členové sboru? Abychom získali
lepší sborovou funkci? Abychom získali další “hvězdu do koruny”? Aby
si nás Pán Bůh všiml?
Cítíme opravdu touhu po přátelství ? Obvykle to tak není. Obvykle
se cítíme celkem spokojeni s těmi přáteli, které už máme, kteří věří
a chodí do sboru jako my. Co by nás tedy mělo motivovat, abychom připojili
lidi do naší sborové sítě spojení (networku)? Je to podobné motivaci,
která pohání tržní síť (network) . . . PRESTIŽ - MOC. Ale místo
ekonomické síly získané v pyramidě tržní sítě (ve sboru toho ještě
tolik není), je to duchovní síla, která pohání pyramidu sborové sítě (networku).
Čím více lidí získáš do sboru, tím lepším budeš křesťanem. Členové
sboru tě budou více respektovat, a ty budeš mít více privilegií. Bůh tě
dokonce může mít víc rád! Ti, kteří se zasloužili o získání většiny
duší, jsou na vrcholu pyramidy, a my zbylí, kterým se poštěstilo přivést
možná jednoho dva lidi za celý život, jsme vespod.
Už od narození je nám předáván tento princip. Ve školce nám říkají,
že náš poklad v nebi poroste s počtem lidí získaných pro Krista. Malým dětem
se říká: “Když přivedeš více lidí do sboru, Bůh tě bude mít víc rád.”
A takto přemýšlíme i později. Dokonce i obrácení dospělí jsou školeni
v seminářích o učednictví pro pokročilé, kde slyší, že učedníkem je
pouze ten, kdo získává jiné učedníky. Nově narozený křesťan tedxy slyší:
“jestliže se ti nepodaří přivést jiné lidi do sboru, Bůh tě může přestat
milovat.”
Jestliže
je ale učednictví představováno a učeno jako “získávání přátel” a
ne jako získávání sborových členů (monster), pak se obraz mění. Místo
pyramidy vznikne kolo. Představ si kolo s pevným středem, ze kterého vycházejí
paprsky směrem k ráfku. Tím pevným středem je samozřejmě Kristus, a
jednotlivé paprsky představují členy sítě (networku). Střed je bodem, kde
se jednotlivé paprsky spojují s Bohem i se sebou navzájem.
Tento model zplošťuje pyramidu, každý z nás je na stejné úrovni v
možnosti přístupu k Bohu a v něm je spojen s ostatními bez jakékoliv
mocenské hierarchie:
Vy však si nedávejte
říkat “Mistře”:
jediný je váš Mistr, vy všichni jste bratři.
A nikomu na zemi nedávejte jméno “Otec”:
jediný
je váš Otec, ten nebeský.
Ani si nedávejte říkat „Učiteli“: váš učitel je jeden, Kristus.
Kdo je z vás největší, bude váš služebník.
Kdo se
povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen.”
Matouš
23,8-12
Místo aby duchovní moc proudila svrchu dolů, je dána v plnosti každemu
při narození (prvnímu nebo druhému). Každý člen této sítě (networku)
je přímo spojen se zdrojem síly uprostřed. Jednotlivým paprskům dominuje
pouze střed, a tím je Kristus. Každý člen této sítě může jít dále
nebo blíže středu, což zase určí vzdálenost mezi jednotlivými paprsky
navzájem. Nový
člen je jednoduše nový paprsek. Neřadí se pode mne, nejsou to „má“
vnoučata, ale děti nejvyššího Boha stejně jako já. Celý vtip je
ale v tom, že aby se přidal někdo do mé sítě (networku), nemusí se nutně
připojit k mému středu. Když se s ním spojím u vnějšího ráfku, zakusí
střed v mém životě a Duch bude mít most, po kterém přejde, až bude připraven.
Oni už jsou děti Boží, když se stanou mými přáteli, já z nich dělám
jeho přátele, a oni se tak stávají členy mé sborové sítě.
Budování
naší sítě spojení přináší úplně nové světlo. Člen sboru je
naprosto přesvědčen, že on(a) je oblíbený(á) Bohem a že neexistuje nic,
co by mohl(a) udělat, aby zvýšil(a) či snížil(a) onu duchovní sílu. Pak
jde a hledá někoho, komu by mohl(a) dát napít ze svého překypujícího pohárku
lásky. Může dokonce cítit potřebu nebo touhu přátelit se s ostatními.
Tak bude jeho(její) motivace vycházet z touhy po přátelství, ne z touhy po
další hvězdě do své koruny nebo po silnějším postavení ve sboru, nebo
dokonce po tom, aby ho(jí) Bůh miloval více. Bude získávat přátele, ne
zvyšovat počet lidí pod sebou. To znamená budování sítě spojení ve formě
kola, nikoliv pyramidy.
|