Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 220, komentářů celkem: 429667, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 291 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116531303
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Nebuďme jako kůň a mezek
Vloženo Středa, 10. srpen 2005 @ 09:32:03 CEST Vložil: Karels

Studijní materiály poslal vendaor



Nebuďme jako kůň a mezek

Nebuďte jako kůň či mezek bez rozumu“, Žalm 32,9;

Tento verš se mi zalíbil od mého obrácení. Občas totiž můžeme slyšet o nebezpečí používání rozumu. Jakoby by byl rozum nepřítelem víry. Mezka je třeba popohánět, koně naopak krotit. Výsledkem má být vyváženost, rovnováha, žádný extrém, žádné „od zdi ke zdi“. Jinými slovy „střízlivost“. A k ni vede apoštol Pavel věřící – I.Tess.5,8, stejně jako apoštol Petr –I.Petr.5,8; za dnů Izajáše -1,3- se chovali Izraelci tak nemoudře v duchovních věcech, že je musel Bůh označit za hloupějších vola i osla. Byli „nechápaví“. Chvilkové erotické vzrušení při pohanských náboženských slavnostech vyměnili za Boží přízeň a požehnání. Pravým opakem byli jejich bratři v Beroji, kteří denně studovali Boží slovo, aby jejich víra nebyla postavena na Pavlovi, nýbrž na Písmu.

Jak se stavíme bratři k biblickému poznání my dnes? Uspokojuje vás přijetí poznání někoho z 3.- 4.století, aniž byste to neprozkoumali s Písmem v ruce? Byl jsem trochu smutný, když pastýř na Granu „zavelel“ ke skončení diskuse a všechny ovečky „ztichly“. K čemu všechno studium Písem v každé generaci, jestliže bratři „snědli“ všechnu moudrost již v prvních čtyřech stoletích? Dali byste za jejich závěry ruku do ohně? Vsadili byste za jejich moudrost celé své jmění?

V některé církvi můžete slyšet před VP, že se spojujeme s křesťany všech věků Apoštolským vyznáním víry, které není bez chyby. Nestačilo by být spojeni s praxí apoštolů, jak ji máme v Novém zákoně, tedy podanou bezchybně.

Vezměme si poučení od Joba. Chtěl ve svém zoufalství pochopit Boží záměry a přitom mu Bůh ukázal, že není schopen porozumět beze zbytku ani věcem viditelným okolo něho. Ovšem tzv.Otcové, to byli machři vyššího kalibru. Jsouce často vyučeni pohanskou filosofií, troufli si popisovat „jak to chodí“ v nebi. A tak mudrovali a mudrovali, jednou něco odsoudili, pak to zase přijali, vyhrožovali a nutili ostatní k přijímání jejich názorů. Rád bych věděl, kolik z nich mělo doma Septuagintu, aby mohli ty své závěry konfrontovat se Starým zákonem!

Dodnes nechápu, proč bratři nestaví své vyznání víry pouze na Písmu. Vždyť apoštol Pavel byl vyučen osobně naším Pánem, jako jediný smrtelník od nanebevstoupení. Jaké bylo jeho vyznání? „My kážeme Krista ukřižovaného“, ne judaismus zákoníků, ne helénskou moudrost, ne trojiční spekulace, žádnou královnu nebes, nýbrž pouze našeho Pána. Chápu, že by byli teologové bez práce, bylo by však méně zmatků v církvi.

Nemylme se, fundamentalistou není analytik-kritik, který zkritizuje ostatní jako kacíře, aniž by podal svůj správný výklad Písma. Fundamentalista by měl věřit všemu, cokoli psáno jest, ale také obhajovat své názory pouze Písmem. Žádnou jinou autoritou bratře pastýři, žádnými koncily a synody. Nech čtenáře Granu reagovat samostatně, nebraň jim v růstu výměnou názorů. Ať se učí obhajovat svůj názor jen Písmem. Porostou oni a poroste celá úroveň. Jestliže odbouráme biblická témata, nezůstane nám jen ekologie, politika nebo poezie.

Povzbuzuji všechny čtenáře, studujte jako v Beroji.


"Nebuďme jako kůň a mezek" | Přihlásit/Vytvořit účet | 25 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nebuďme jako kůň a mezek (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 10. srpen 2005 @ 10:23:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já myslím, bratře vendaore,

že mnozí mají strach přemýšlet samostatně. Také jsem ho měl, když jsem uvěřil.

Bylo to v souvislosti s Trojjediností, tehdy jsem od Petra Sborka slyšel jiný výklad, než jsem se dozvěděl v církvi. Ale závěry a rozhodnutí jsem musel udělat sám.

Pro pastýře, učíš se taky originální jazyky - přirozenost - latinsky natura, také znamená přírodu. Tvrdit, jakou má Pán Bůh přirozenost, to je Ho vtáhnout do našich kategorií uvažování.

Výklad Božího jména JHVH:
אהיה אשׁר אהיה (Ex 3:14) což znamená - Ehje ašer ehje - překládá se jako Jsem který jsem, ale může se také přeložit Budu který budu, Budu který jsem, Jsem který budu atd..

Existence JHVH, Hospodina není omezena naším rozumem! Opět se JHVH nedá vtáhnout do naší kategorie uvažování. Zcela volně by se dalo tady to jméno JHVH pochopit jako - "Budu tím, kým chci sám pro tebe člověče být. Jednou jako Elohim (autorita), jindy jako Soudce, potom Ježíš Kristus".

Ale co biblický výraz Elohim?. Pokud byl Mojžíš nazván Elohim, potom ve svatých textech Bible není, pastýři, napsáno, že je jiné přirozenosti, podstaty než ten Elohim v nebesích. To už je jenom tvoje konstrukce, se kterou se neztotožňuji. (natura - přirozenost, příroda!) Samozřejmě, pastýři, ten nebeský Elohim je ještě JHVH, Stvořitel a to je ten rozdíl mezi Mojžíšem a Bohem na nebesích" Ale JHVH, či Adónaj, případně Hospodin, bych si nedovolil říct o žádném hříšném člověku. Protože o Mojžíši nemůžu říct "Jsem který jsem". Toto mohu vyznat jedině o Nebeské bytosti. Což Mojžíš jasně není.

Tedy žádná přirozenost, nebo podstata! Pokud s tímto, ty pastýři, či někdo jiný chcete argumentovat, potom už rovnou zastávejte celou katolickou věrouku a ne pouze část z ní - Trojjedinost.

S pozdravem Karels



Re: Nebuďme jako kůň a mezek (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Středa, 10. srpen 2005 @ 11:20:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vendaorův článek obsahuje velice rozumná slova a měli by si je vzít k srdci všichni, kdo tvrdí, že hledají případně nalezli Boha.

Naše křesťanství totiž nevyšlo z poznání nějakých popisných atributů Boha zakořeněných v tradici, nýbrž je založeno na slyšení a pochopení evangelia. Slovní bitky se točí kolem věcí, které nejsou na počátku křesťanovy cesty tak směrodatné. Duch světa rád rozdmýchává plané diskuze, aby se předešlo zkoumání toho, co je důležité, a namísto toho klade lidské výtvory ztělesněné v takzvané tradici. Osobně bych se rád dozvěděl, co kdo považuje za obsah evangelia, kterému uvěřil. Odtud pak teprve lze hledat (pokud vůbec) cesty k výkladům jednotlivých knih Písma, které nejsou vpodstatě ničím jiným než celkovými pohledy na dějiny stvoření a jeho budoucnost a nelze je chápat jinak než Duchem proroctví, který když není, tak není ani pochopení proroctví. Ale to už je pokrm pro pokročilé, pro dospělé ve víře a pevné v základech, jak píše apoštol.



Re: Nebuďme jako kůň a mezek (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Středa, 10. srpen 2005 @ 11:56:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"... slyšet před VP, že se ..."

co to je to VP?



Písmo ... jediné ? (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Středa, 10. srpen 2005 @ 15:02:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Dodnes nechápu, proč bratři nestaví své vyznání víry pouze na Písmu. "

Já zase nechápu, jak někdo může stavět pouze na Písmu. To by pro mě znamenalo, že Bůh je nějaká literární postava, nic víc, třeba ani nikdy nežil a vše co je v ní psáno je o nějakém jiném světě. Možná skutečně ten apoštol Pavel, kterého cituješ z Písma je jiný nežli ten můj živý apoštol Pavel, který chodil po této zemi a skutečně zakládal křesťanské obce. A možná i to co v Písmu je psáno o Ježíšovi je chybně napsáno a on byl úplně jiný. Bohužel knihy vždy někdo píše a netvoří na světě jen tak z ničeho, když se odvoláváš na Písmo, odvoláváš na autora, toť vše. Autor možná co zapisuje viděl, možná jen o tom slyšel (Lukaš třeba). O skutečných apoštolech ale máme mnoho jiných svědectví nežli je Písmo, šířili víru, znalo a slyšelo je mnoho lidí, kteří si třeba také něco zapsali nebo poslali jiným obcím (patrně pár listů v NZ nenapsali jejich připisovaní apoštolové), ale hlavně skutečně žili. Písmo je kniha jako každá jiná, nežije. Její obsah ji ještě život nedá.

Většina dospělých křesťanů takto k Písmu přistupuje a ví, že tak jako Písmo vzniklo, vzniklo i mnoho jiných textů inspirovaných Duchem svatým, některé se dochovali i starší nežli knihy Písma, přesto do kánonu přijaty církví nebyli.

Jenom jedno Písmo je živé, to co Bůh píše do srdcí věřících, a ti ho předávají dále. Bez církve bys neměl žádná Písma, a církev Ti kromě Písma dochovala i mnoho dalších informací o Bohu.

Pokud chceš brát Písmo jako zdroj pro život církve, klidně, ale původně to bylo naopak - církev dala život (vznik) Písmu, neměl bys to vzít v úvahu a stavět život spíše na tom původní tj. církvi a jejím učení, nejen na tom co zapsala?





Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy