Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472953
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je život opravdu posvátný?
Vloženo Pondělí, 11. březen 2002 @ 08:06:30 CET Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal Bobby

Je život opravdu posvátný? Od té doby, co jsem začal psát o potratu, jsem zván, abych hovořil na řadě shromáždění v Británii i v cizině. všude lidé kladou stejné otázky. Ti, kdo jsou pro potrat jsou vždycky přesvědčeni, že je tu něco, co řečníkovi uniklo. Křesťané, kteří souhlasí, že potrat je špatný kladou otázky, protože chtějí být utvrzeni ve svém smýšlení - nebo chtějí mít munici pro debaty se svými přáteli. Uvedu zde několik otázek a odpovědí k předmětům, o nichž se jinde v této knize nemluví. Nigel M. de S. Cameron

1. Nemá žena právo se rozhodnout?
Samozřejmě má. Naneštěstí je část ženského hnutí přesvědčena, že být proti potratům znamená být proti ženám. Nic není vzdálenějšího pravdě. Žena má naprosté právo rozhodnout, co se stane s jejím tělem, právě tak jako kdokoli jiný. Jestliže se však rozhodne pro potrat, nerozhoduje o svém těle, ale o těle někoho jiného. To není jen otázka k debatě, ale klíč k celé diskusi. Dítě je naprosto závislé na matce, takže nemůžeme ukončit těhotenství, aniž bychom ukončili život dítěte. Avšak od samého začátku je dítě také svébytný lidský jedinec s vlastní genetickou identitou. Žena má právo na své vlastní tělo. Právě tak má toto právo dítě. Je podivné, že ti, kdo jsou tak citliví na svá vlastní práva, mohou tak snadno přehlédnout práva někoho jiného.  
2. Chcete, aby se potraty zase dělaly pokoutně?
Během diskuse k předloze zákona Davida Altona měla jedna propotratová skupina na svých plakátech heslo: '"Zpátky k andělíčkářům". Podařilo se jim přehlédnout, že návrh měl zakázat potraty v pozdějším stadiu, které "andělíčkáři" nedělali. Před schválením potratového zákona Davida Steela v roce 1967 tu samozřejmě bylo mnoho pokoutních potratů, které čas od času končily tragickou smrtí matky. To mělo hluboký vliv na tehdejší praktické gynekology, ačkoli je třeba si připomenout, že jejich profesionální organizace Royal College, stejně tak jako většina 9dalších lékařských organizací, ve skutečnosti stála proti návrhům Davida Steela. Jestliže je tu však něco špatného, nestane se to dobrým tím, že se to prostě uzákoní. Podle obecného mínění v šedesátých letech měla likvidace pokoutního septického potratu zachránit životy žen. Ve skutečnosti byl pokoutní potrat mnohem méně rozšířen, než se tvrdilo. Máme důvod věřit, že když potrat není zákonem umožněn, většina žen zákon dodržuje a dítě si ponechává. Ovšem v případě, že by byl zákon změněn a potrat znovu omezen v devadesátých letech, pokoutní potrat by byl prováděn pomocí některých nových preparátů, které jsou nyní k dispozici. A není pochyb, že by některé ženy cestovaly do jiných zemí. Tak by pokoutní potraty nevedly k témuž druhu tragédú, k nimž někdy docházelo před rokem 1967.
3. Je správné přivádět na svět nechtěné děti?
To je složitá otázka. Není jistě správné, že je počato dítě, které rodiče nechtějí. Jakmile je však dítě jednou počato, otázka se mění: Je správné zabít dítě, protože je rodiče nechtějí? V roce 1967 lidé doufali, že snazší legální potrat zabrání rození "nechtěných děti'. Jako tolik velkých nadějí kladených do tohoto zákona také tato vyšla naprázdno. Šokující nárůst týrání dětí nás vede k podezření, že snadný potrat zdaleka neřešil problémy "chtěnosti", ale ve skutečnosti je zhoršil. To proto, že znehodnotil lidský život, zvláště život malých dětí. Vnukl lidem myšlenku, že mohou s životem zacházet libovolně - nechceš-li dítě, můžeš se ho zbavit. Jen těžko bychom se mohli divit, že mezi jinými i pro tuto: příčinu prožívají děti od té doby více násilí. Ve skutečnosti jsou tu důkazy, že "chtěné" děti, vzešlé z plánovaných těhotenství, podléhají ne méně, ale více zneužívání ze strany rodičů, protože ti jsou na ně více citově vázáni. Samozřejmě mnohé případy zneužití pocházejí z nevlastních příbuzenských vztahů, nebo od milenců matky, kteří nejsou otci dítěte. Všichni toužíme po tom, aby přišel den, kdy všechny naše děti budou chtěny a milovány. Je smutné, že více než dvacet let volného potratu ten den vůbec nepřiblížilo.
4. Chcete, aby bylo více nemanželských dětí?
Ano, chceme. Určitě chceme, aby se narodilo každé dítě, které bylo počato. Přejeme si, aby nebylo nemanželských početí, ale to je jiná otázka. Je tu důležitá praktická záležitost. Jestliže jsme proti potratu, musíme otevřít své domovy a své sbory neprovdaným matkám a jejich dětem. Jsme vděčni, že někdejší cejch "nemanželského původu" téměř vymizel a že děti rodičů žijících mimo manželství kvůli tomu nemusejí trpět. A jestliže neschvalujeme mimomanželský sex, považujeme potrat za něco mnohem horšího, protože potrat zabíjí.
5. A co ztráta plodu na počátku těhotenství?
Mnohá těhotenství končí samovolným potratem, často dříve, než si matka uvědomí, že je v jiném stavu. Nenaznačuje to, že potrat jen napodobuje to, co dělá příroda? Tohoto argumentu použil jeden známý křesťanský gynekolog, aby potrat ospravedlnil. Pokládám to za skrz naskrz nesprávný názor. Podívejme se, co se tu říká: protože se něco děje přirozeně, je správné to napodobovat. Vskutku, přirozeně a nevyhnutelně umírá mnoho mladých zárodků - ale také mnozí z nás. To přece neznamená, že můžeme zabíjet lidi na potkání! Také se občas objeví názor, že právě proto, že tolik embryí odumírá přirozeně (odhady počtu se však rozcházejí, rané embryo či plod nemohou být vskutku lidské. Je tu zajímavá obdoba v přístupu k malým dětem. V mnoha zemích a po většinu lidské historie umíraly veliké počty dětí velmi záhy - často více než polovina. V oblastech hladomorů a suchopárů umírají obrovské počty dětí. Jak to ovlivňuje náš přístup k životu nemluvněte, které neumírá přirozeně? Vůbec nijak. Chráníme jeho život a děkujeme za milost, kterou nám Bůh prokázal. A snažíme se zachránit život i těm, která by jinak zahynula. Nenáleží nám, abychom se pletli do Božích záměrů. Víme, že žijeme ve světě tragédie a smutku, v němž jsme obklopeni smrtí - smrtí, jež je podle Bible odplatou za hřích. To, co někteří lidé nazývají "přírodou", je prostě způsob, jakým funguje tento padlý svět. Mnozí z nás, jak víme, umírají ještě dříve, než se narodili - ať už přirozeně nebo lidským zásahem. Všichni jednoho dne zemřeme, většina z nás ve stáří. Máme povinnost chránit slabé a celá historie medicíny je příběhem vypjatého boje proti "přírodě" o to, abychom zachránili a uchovali lidské životy.
6. Ale co "životaschopnost"?
Nevyznačuje ta skutečnou hranici v životě plodu? Plod se považuje za "životaschopný", když může přežít mimo dělohu. Podle zákona je to po 28 týdnech, ačkoliv nyní je možno zachránit život dítěte ještě v ranějším stadiu - ve dvaadvaceti týdnech těhotenství. Mnozí lidé se vskutku domnívají, že životaschopnost je klíčem k okamžiku, kdy je embryo hodno úcty, kterou normálně prokazujeme lidské bytosti. Co je však životaschopnost? To vodítko, které určovalo, kdy je děťátko životaschopné, se změnilo a v podstatě se stále mění rozvojem a vylepšováním techniky. Životaschopnost vypovídá něco o stavu lékařské vědy, ale ne mnoho o stavu děťátka. Nakonec děti narozené ze zkumavky usvědčují ze lži názor, že životaschopnost je klíčem k potratu. Již od samého počátku je embryo schopno žít několik dní mimo matku. Jak se technika zlepšuje, bude zřejmě možné, aby děťátko dozrálo i mimo dělohu. Mělo by trvat asi dvacet až třicet let, než se to podaří, ale bezpochyby to možné bude. Pak bude embryo "života- schopné - schopné přežít nezávisle na matce - od prvého dne. Někteří lidé uvažují o tom, že by pak bylo možné oddělit ukončení těhotenství od destrukce nenarozeného dítěte. "Ukončeni' bude jednoduše znamenat, že se embryo pro zbytek těhotenství přemístí do umělé dělohy. Zatím se to zdá přitažené za vlasy, ale zřejmě to bude technicky možné.

7. Co nitroděložními tělíska?
Jestliže je oplodněné vajíčko lidskou bytostí od začátku, neznamená to, že nitroděložní tělísko působí potrat? Antikoncepční nitroděložní tělísko se všeobecně považuje za antikoncepci (prostředek k zabránění počet~. Ve skutečnosti zabraňuje tomu, aby se oplodněné vajíčko usadilo ve stěně dělohy. U žen v plodných letech tedy působí opakované časné potraty. Tato informace způsobila sklíčenost mnoha ženám, které tuto antikoncepci z nev2domosti používaly po mnoho let. Stejně se vedlo některým lékařům, kteří ji ženám'zaváděli. Je to však něco, co nemůžeme ignorovat. Je také pravdou, že některé druhy antikoncepčních pilulek mají stejné účinky, jak se zjistilo teprve nedávno. Je třeba pečlivě rozlišovat skutečnou antikoncepci od prostředků následných (postkoitálních).

8. Domníval jsem se, že lidská duše vstupuje do těla až za nějaký čas po početí. Jistě nemusíme věřit v posvátnost života tam, kde není žádná duše?
Přijde na to, co rozumíte slovem "duše". Lidé je používali prostě ve smyslu "osoba" - ve viktoriánské době by se řeklo, že "200 duší bylo ztraceno" při ztroskotání lodi. Evangelikálové se na to často dívají jinak, jako by "duše" měla samostatnou existenci v každém z nás. Nechci s tím polemizovat, ačkoliv se zdá, že Bible užívá tohoto slova v jiném smyslu. V 1. kapitole Mojžíšově, která je klíčovým oddílem, znamená duše totéž, co by viktoriánské noviny napsaly v článku o námořní katastrofě - "živá bytost". Ale myšlenka "vstupu duše" - jako by tu lidská bytost byla dříve, než je přítomna duše - je velmi podezřelá. Pochází z řecké filozofické spekulace, ne z Bible. Bible nikde nemluví o živé lidské bytosti (tj. "biologické" lidské bytosti), která by neměla zároveň "duši", či nebyla zároveň duši. Takže moje odpověď na vaši otázku zní, že být člověkem a mít duši znamená jedno a totéž a nelze to od sebe oddělovat. Duše odpovídá Božímu obrazu - tomu, co člověka činí duchovní bytostí.
Text byl vybrán z knihy Nigela M. de S. Camerona: "Je život opravduposvátný?"
Vydalo nakladatelství LUXPRESS, Praha v roce 1993, ISBN 80-7130-029-2


"Je život opravdu posvátný?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy