Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 274, komentářů celkem: 429609, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116509089
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Zapalím si dýmku a pomodlím se...
Vloženo Pondělí, 13. červen 2005 @ 22:40:40 CEST Vložil: Ferda

Studijní materiály Zapálím si dýmku a pomodlím se... Před vchodem do katolického dómu v Štrasburku jsou dvě ženské sochy:Církev křesťanská,hrdá a sebevědomá,a synagoga židovská jako bytost ponížená,zahalená vdovským závojem.A přece je tomu ve skutečnosti tak,že ta hrdá je té ponížené zavázána k díkům více než opačně.Je to přirozené.První křesťané byli židé a křesťanství se stalo světovým náboženstvím daleko později,když je přijali pohanští národové římské říše.Ti první židokřesťané mohli pro své názory působit ze začátku jen v synagoze.Tak přicházeli a tam kázali své náboženské ideje.

Židé mohli existovat bez chrámu ale nikdy nepomýšlelo na to,existovat bez synagogy.I v chrámovém komplexu jeruzalémském se vyskytovala synagoga.Počet synagog se rozrůstal a podle talmudu bylo v době obléhání Jeruzaléma v tomto městě několik set synagog.Zejména v Egyptě ve 2a1 století před naším letopočtem,zejména v hlavním přístavu Alexandrie byla krásná synagoga,talmud vypráví o její nádheře,že kdo ji neviděl ,neviděl krásu světa,a o její velikosti vypravuje.že musel na vyvýšeném místě uprostřed synagogy stát muž s praporkem,který máváním dával znamení obrovskému davu,který by vzadu neviděl a neslyšel,aby v pravou chvíli mohli říci amen.V jedné části ohromné synagogy měli svá místa tkalci,zlatníci,kováři a jiné obory.Postupně si různi řemeslnici vybudovali vlastní synagogy,na.př.. v Polsku. Ale vedle toho byla synagoga místem,kde každý chudý žid věděl,když tam přijde,že se ho někdo ujme,rovněž se zde dovolával každý žid svého práva a cítil se zde jako doma. Co se týče oddělování žen při modlitbách pochází z ortodoxní praxe a to oddělování čistých od nečistých jak mužů tak žen podle Leviticus 15:19-32 /Oddělení podle pohlaví není příkaz Tory a první zmínka o něm je už u Filóna v 1. století.Ĺiberální rabín Johna Rayner vysvětluje,že mnohé talmudské zákony oddělující ženy v synagóze vycházejí ze snahy neuvádět blízkosti žen muže "v pokušení"/ Mišna Avot 1:5/ Zákony,které zakazují ženám vyučovat nebo kázat na veřejnosti nebo vést modlitby,měly za cíl uchránit muže od pocitu trapnosti,že toho vědí míň,než žena /Talmud Meg.23/ I v talmudických dobách ale existovaly výjimky - viz učenkyně,učitelka rabínu a soudkyně Beruria ve 2.století ( Talmud Ber 10a),nebo Ima Šalom v 1 století (Talmud Nedarim 20b ) Od 70. let 20.století má Reformní judaismus ženy nejen ve společné modlitebně,ale i v rabinátu.A podle historických záznamů kompletní oddělování žen při bohoslužbě zavedly všechny synagógy teprve začátkem 13. století,jde tedy o středověky obyčej,nikoli Boží zákon. Protože se žid cítí v synagóze jako doma,chybí zde ona disciplinovanost jaká je vidět v křesťanských kostelích.V jedné vídeňské synagóze vytýkal křesťan židu nedůstojné chování,ale žid se hájil slovy:"Já jsem s Pánem Bohem intimní.Já jsem tady doma.Každé ráno sem přijdu,vypiji svou sklenku čaje,zapálím si dýmku a pomodlím se,pak odejdu a zase přijdu.Jsem tady u Pána Boha a ON je u mne.Co však chcete vy?Zavítáte sem jednou za rok jako host.Chovejte se tedy jako host." Reformní judaismus zavazuje spoluobčany ostatních věr k snahám,aby i v naší době"spravedlnost tekla jako vody a poctivost jako nepřetržitý proud".Židovská etika svou existenci odvozuje od Boha,svrchovaného vládce života,a vidí svůj účel v posvěcování všeho života,jednotlivců i společnosti.Člověk je napojen na nekonečného Boha,jako partner v pokračujícím tvoření. Profesor Samuel S. Cohn: "Musíme se učit milovat Boha svým vlastním srdcem a vlastní myslí,ne srdcem a myslí svých předků". Profesor Emile L.Fackenheim:"Co znamená být Žid,dnes a zítra?Židovská kniha učí,že člověk je stvořen k obrazu Božímu.Skutečnost nás učí,že ne každý člověk ví,že je tvořen k obrazu Božímu..Je proto židovskou povinnosti podávat svědectví o tomto vědění". Židovský Bůh je aktivní,přítomný a pozorovatelný v lidských dějinách a současných událostech,a ještě viditelněji v dějinách židovských.Židovský Bůh je Bůh dějin,jehož dílo je dosud nekonečné,a misí být schopen pokračující přítomnosti v dějinách.Proto má Žid právo i povinnost s Bohem argumentovat,Bohu odporovat,jestliže se i některý Boží příkaz jeví v rozporu s Božími zákony,které se promítají do lidského svědomí. Spisovatel Elie Wiesel:"Žid může povstat proti Bohu,pod podmínkou,že zůstává s Bohem". Rabín William L.Silverman:"Naše generace je krmená zbožnými otřepanostmi.které nám chlácholí svědomí a dělají nás necitlivé k morálním potřebám společnosti.Náboženství se musí opásat silou účelu,vzkřísit se k potyčce,k věčnému zápasu se zlem,k neutuchající bitvě proti všudypřítomným silám blbosti,bigotnosti,tmářství a zoufalství.Stoupenci této prorocké víry musí zmobilizovat náboženskou válku proti blbosti,bigotnosti,rasové a náboženské diskriminaci,chudobě,nemocí a zoufalství s cílem zavádět hodnoty a zásady,které člověku umožní vytvářet morální společnost,která by mohla žít podle přikázání Božích. Ferda

"Zapalím si dýmku a pomodlím se..." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy