Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 554 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486619
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Našlo křesťanství inspiraci v řeckém pohanství?
Vloženo Středa, 27. duben 2005 @ 22:22:45 CEST Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Karels

Vzhledem k tomu, že jsem byl ve svém posledním článku „Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu?“ hodně jednostranný, dovoluji si lecco objasnit z tématu křesťanská církev a islám. A také rozšířit pohled na stav církve v době Mohamedova působení.

Křesťanská církev se v šestém století našeho letopočtu nacházela v obtížné situaci, do které se dostala jenom vlastní vinou. Opustila prosté učení biblických textů a raději začala pomyslně „měřit“ sílu s řeckými filosofy.

Tuto cestu započala už od třetího století našeho letopočtu. Mezi třetím a šestým stoletím našeho letopočtu se konalo množství církevních koncilů. Tyto koncily vznikly z nutnosti formulovat jaký je Bůh, Ježíš Kristus a Duch Svatý ve světle otázek, které začaly vyvstávat. Křesťané, kteří přicházeli do církve, přišli povětšinou z pohanského prostředí. Základem jejich světonázoru byla řecká filosofie. Potom se ptali a chtěli odpovědi z Bible, které si ale pokládá filosofie. Jako je božský logos, svět idejí, další nauky, které však nemají žádný původ v Bibli. Obrácení křesťané měli potřebu začít obhajovat a vysvětlovat Boží zjevení více za podpory filosofie a v polemice těchto otázek, kterými byly konfrontovány od těch, kteří přišli z prostředí řecké filosofie. Velice zjednodušeně řečeno je to vysvětlení výkupní oběti Ježíše Krista za pomocí řeckých mýtů a bájí. S podporou filosofického žargonu a myšlení, které však bylo prostému jazyku Bible cizí.

Jednoduchý, ale trefný příklad je, jako bychom chtěli Ústavu České republiky vysvětlit a pochopit na základě buddhismu. Tyto dva systémy, defakto dva světy, ale toho mají pramálo společného.

Stejně tak tomu je s biblickým vztahem Boha a člověka a řeckou filosofií. Jako reakce na otázky, které se začaly objevovat, byly pořádány koncily. Výsledky těchto koncilů jsou brány jako Boží zjevení, i když už vycházejí z jiných potřeb a jiného referenčního systému myšlení (řecká filosofie). Tyto koncily odpovídají nikoliv na otázky, které si klade Bible, ale které klade řecká filosofie, tedy pohanství. Víceméně výsledný „produkt“ myšlení těchto koncilů je Trojjediný Bůh, což je převyprávěný obraz Boha s pomocí toho, co přinesla řecká filosofie. Za použití slovníku řeckých filosofů, jejich pojmů, logiky, apologetiky, nadějí do budoucna, vysvětlením základních otázek života aj...

Takto vytvořený obraz Boha je, ale na „hony“ vzdálen prostému uvažování Bible. Možná v určitém smyslu „ukojí“ touhu vysvětlit otázky přicházející z filosofického prostředí. Ale jiná věc je ta, jestli takto „zformovaný“ obraz Trojjediného Boha v zrcadle řecké filosofie, není natolik deformovaný, že by ho nepoznal ani ten, který do toho má co nejvíc mluvit - tedy Pán Bůh.

Navíc tím, že se křesťané při svých argumentech vzdálili od biblických textů, tak se také vzdálili ze zorného pohledu toho, který za těmito texty stojí, tedy Boha. V okamžiku, kdy křesťané začali hledat inspiraci v řecké filosofii, tak i jejich morálka šla svojí cestou. Vážení čtenáři, jak to vím? Zatímco Bible apeluje na člověka a jeho svědomí a staví ho před morální rozhodnutí, filosofické texty takovéto ambice nemají. Pokud vím, filosofie se snaží rozřešit základní otázku proč jsme tady. Rozřešit hádanku života. A nějaký obzvláštní důraz na morálku není kladen. Avšak při čtení svatých textů Bible je člověk okamžitě konfrontován s hříchem, spravedlností, soudem. Můžete mi, vážení čtenáři, říct, kde jinde ve filosofii je podobné téma rozpracované tak detailně, jako je tomu v Bibli? A to s takovou naléhavostí, že Bůh musel poslat svého jednorozeného Syna, abychom jej začali brát vážně? Tím, že se křesťané už tolik nezabývali argumentací z biblických textů, ale hledali svůj pramen inspirace jinde. Tak i jejich morálka musela zákonitě ochladnout.

Před léty jsem mohl na téma řecká filosofie mluvit s panem profesorem Hellerem. Podle něj se filosofové inspirovali v řecký bájích a pověstech. Za určité božstvo dosadili určitý filosofický termín. Například bohyně Athéna byla zaměněná za pravdu. A tak to udělali tito filosofové s celým řeckým panteonem. Celý propletenec vztahů mezi jednotlivými bohy a božstvy se tak dostal do filosofického systému těchto myslitelů. I když tento proces byl údajně daleko složitější, v kostce odhaluje jenom to, že řecká filosofie má svůj základ v řeckém pohanství. V pohanství, které je však neslučitelné s biblickou zvěstí!

A do období plné zmatků a s obtížným vysvětlováním kdo je Bůh, přichází Mohamed s jeho prostým „není božstva kromě Boha“. A takto začíná éra islámu.

V krátkosti chci zopakovat, že nebýt tehdejší situace uvnitř církve, nikdy by nejspíš islám nevznikl. Je otázkou k diskusi, jakým směrem by se svět ubíral bez inspirace biblické zvěsti v řecké filosofii.

Karel Sýkora, Apoštolská církev, Olomouc

bylo publikováno v Britských listech 4.2. 2005


"Našlo křesťanství inspiraci v řeckém pohanství?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Našlo křesťanství inspiraci v řeckém pohanství? (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Čtvrtek, 28. duben 2005 @ 00:29:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad "tehdejší situace uvnitř církve" a vývoj církve:

Už z novozákonních epištol je patrné, jakou práci měli apoštolé s vymycování neřádů v prvních křesťanských církvích, které tam zanášeli tělesní lidé s postranními úmysly a neupřímným srdcem. A to považme, že v té době ještě působil boží duch takové věci jako proroctví, mluvení jazyky, uzdravování, vkládání rukou apod. Když krátce nato tyto duchovní dary pominuly (a zůstala jen "víra, naděje a láska"), zmocnili se nového křesťanského náboženství řevniví lidé a kariéristi, rádobypastýři a později i mocní tohoto světa a udělali z něj náboženské společenství v podstatě stejného ražení jako různé jiné pohanské kulty. To "pravé" křesťanství se vytratilo kamsi do ilegality. Bůh před světem "skryl" duchovní věci (lépe řečeno nemusel je ani skrývat, pouze zrušil vnější projevy) a do dnešního dne svět nevidí, kdo z lidí chodících po této zemi je křesťan pomazaný božím duchem. Trvá období víry, kdy křesťané mají v rukách pouze Bibli, svou víru, a neviditelnou pomoc Ducha Božího.

Když se ukázalo, že v prvním století ještě nenastane konec světa a nedošlo k novému příchodu Ježíše Krista, přestala mít vnějškově viditelná, všudypřítomná, hromadná křesťanská církev smysl. Učení Ježíše Krista stačilo zakořenit, aby vydrželo svítit ve tmách po další staletí. Velké shromáždění "pravých" křesťanů se očekává až v době konce, v době božího soudu, kdy mají být křesťané jako celek součástí naplňování biblických proroctví "v plnosti". Druhý příchod Ježíše Krista byl evidentně odložen o minimálně dva tisíce let, nejspíš proto, aby se množina křesťanů mohla pomalu, potichu plnit.

Od poapoštolské doby prvního století tak platí především, že kde jsou dva nebo tři v Ježíšově jménu, tam je s nimi Bůh. Křesťané jsou v v rozptýlení (diaspoře). Než přijde doba konce, o které nikdo neví, kdy přijde, ani Syn Boží, ale ví to pouze Bůh Otec, tak než přijde tato doba konce, nemají křesťané v životě jiné náplně a cíle, než za pomoci slova a ducha božího (neboli andělů seslaných z nebes Otcem) přeměnit svou osobnost k obrazu Ježíše Krista a dojít k duchovní dokonalosti. Lépe je říct: k dokonalosti v lásce. Skládá se to jednak z přeměny charakteru a jednak z nabytí moudrosti čerpané z Písem.

PS: Osobně si myslím, že doba konce se přiblížila, protože Jan jí svitek.



Re: Našlo křesťanství inspiraci v řeckém pohanství? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 30. duben 2005 @ 22:10:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám jinou otázku,

těžko říct, jestli takové věci mám psát a vyvěšovat na veřejné stránky. Protože tak defakto poškozuju církev. Nemyslím tím na Grano Salis, ale na Britské listy. Na Grano salis se scházejí křesťané, ale na Britských listech to čtou i nevěřící.

Na druhou stranu ten, kdo si bude chtít najít záminku, tak si ji i najde.

Je to jeden z "nejtejmnějších" článků o církvi vůbec, který jsem kdy napsal. Všechny ostatní jsou více optimistické. Ale vím a musím pamatovat, že za všechno co jsme v životě dělali, poneseme zodpovědnost na Božím soudě.

Karels



Re: Našlo křesťanství inspiraci v řeckém pohanství? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 03. květen 2005 @ 07:07:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře pastýři,

píšeš: "jestliže máš takové světlo a takové poznání, které překoná všechny ty staleté a nebiblické koncily, a jestliže - vyzbrojen brilantní filologií - jsi schopen tak zásadních odhalení, pak je přímo Tvojí povinností se s tím sdílet."

Já ale nejsem o nic horší než ty, bratře, protože ty samé koncily rozhodly o eucharistii, uctívání svatých, křtění dětí a dalších naukách obecné, tj. katolické církve. Proč to teda všechno nedodržuješ obhájče tradice?

Kde se v tobě člověče bere taková drzost, odsuzovat mě, že s něčím nesouhlasím, když ty sám jsi v bledě modrém to sám!!

Pokud mně chceš kritizovat mněl bys, bratře pastýři, konvertovat do katolické církve!! Potom bych byl takové kritice ochotný naslouchat.

Víš připomíná mi to jedno přísloví, když zloděj křičí chyťte zloděje! Pokud mně chceš obviňovat staň se nejprve katolíkem a buď poslušným všem rozhodnutím koncilů a ne jenom některým závěrům z nich, které ti vyhovují!!

Karels

p.s. pokud bys se snad rozhodl stát katolíkem, mnoho štěstí

p.p.s. znova tě člověče vybízím přečti si pořádně můj článek - "Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura?"



pro bratra Pastýře (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 06. květen 2005 @ 20:16:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Pastýři,

nech to být tak jak to je, zřejmě Tě vedou nějaké důvody, abychom nevěděli tvoji identitu.

To, že jsem ji odhalil já, nemusí automaticky znamenat, že ji odhalí i ostatní.

Věř mi, že bych té teologii rád věříl jako Ty, ale nemůžu, kdybych řekl, že ano, byl bych pokrytec.

Nechme být i tady to, mě to nebaví pořád něco bořit a popírat.

Karel



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy