Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 422 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464667
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost
Vloženo Pondělí, 25. duben 2005 @ 19:25:02 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal tk

Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost Tento spot je reakcí na článek Karla Sýkory Fenomén zla a lidstvo na Britských listech.
 Karel Sýkora ve svém zajímavém textu problematizuje tradiční chápání zla v Bibli (resp. ve Starém zákoně) poukazem na alternativní čtení hebrejského textu v Genesis 3:22. Poté, co se první pár (nemám na mysli ani Václava s Livií ani Standu se Šárkou ani Lauru a jejího ropnýho tygra) občerstvil ze zakázaného pásma... ehm... stromu poznání dobrého a zlého, přichází na scénu Hospodyň (Werich) a deklaruje:

"Teď je člověk jako jeden z nás. Zná dobré i zlé."
Tato věta je však podle K. Sýkory (respektive podle znalce bible a hebrejštiny Jacquesa Doukhana, kterého Sýkora cituje) pouze jedním možným překladem. Originální hebrejské sloveso HÁJÁ lze prý totiž přeložit jak minulým tak přítomným časem. Takže nakonec z toho jak z chlupaté deky vyleze úplně opačná věta:
"Člověk byl jako jeden z nás, znaje dobré i zlé."
Na této možnosti mě fascinuje několik věcí. Jednak ta podivuhodná neurčitost mluvnického času v tak kruciálním místě celého svatého textu. Obě čtení totiž dávají zcela jinou perspektivu toho, co je člověk. Je tedy dost neobvyklé, že autoři Bible (případně sám Jahve) v tomhle neučinili jednoznačné jasno. Když se mrkneme na naše české věty nahoře, tak tam sotva může dojít k omylu při výkladu. "Člověk je (teď) X" a "Člověk byl X (= a už není X)" jsou přece dvě naprosto opačné skutečnosti. Za druhé: Sýkora (resp. Doukhan) interpretuje zmíněnou druhou možnost výkladu tak, že pojezením zakázaného frutti Adam a Eva nikoliv získali, ale ztratili schopnost poznat dobré a zlé. Bylo by to tedy jakési ovoce zapomnění a podle mě klíč, jímž se zamknula cela za lidskými dušemi. Odteď nepoznávají dobré a zlé a musejí věřit zjevení milostivého onto-báťušky. Proč tam v ráji to ovoce-zelenina vůbec bylo, to už je další věc. Tradiční výklad obhajuje jediného Boha Stvořitele s tím, že chtěl vyzkoušet svobodnou vůli prvních lidí, respektive jejich víru v něj. Přiznám se, že vysvětlení typu "zlo pochází ze svobodné vůle člověka" mě moc duchovně neuspokojuje. Člověka přece vytvořil Bůh. Pokud věříme v existenci jediného Boha, pak zlo koneckonců pochází od něj. Nejmíň jako jím stvořená možnost, kterou pak nevědoucí chudáci lidi, taky jeho dílo, realizují, uskuteční. Navíc nahlížím toto: z jediného existujícího, vševědoucího a absolutně dobrého principu principů by zlo nemohlo nikdy nijak povstat. To je pro mě základní pravda a veškeré snahy nějak přijatelně vysvětlit původ zla z ničeho (třeba novoplatonskou emanací) nebo ze svobodné vůle člověka (tj. části stvoření dobrého Boha) považuju ve srovnání s touto pravdou za směšnou sofistiku, danou vírou v monoteismus. Asi je to celé jinak. A právě netradiční výklad oné výše zmíněné pasáže Gen. 3:22 možná naznačuje jak. Zajetí duší Zlem začalo, trvá a bude pokračovat dále právě proto, že jsou "omámené" oním "ovocem zapomnění". Nedokážou poznat dobro a zlo a tím teď nemyslím nějaké dočasné životní situace (které jsou jen případy a ilustracemi toho základního světového konfliktu), ale náš celkový kosmický osud. Proto přicházejí na Zem spasitelé ze sféry Nebes, kteří mají původní schopnost rozeznat oba principy a dokáží rozplétat šero nevědomosti, tj. oddělovat světlo od tmy, a tím pomáhat zajatým duším najít cestu zpět. Jako duše se pohybujeme na světě v tělech. Je to pohyb v tmách: nevidíme (poslední) důsledky svých činů. Zkoušíme, tápeme, snažíme se pojistit proti čemukoliv zlému a škodlivému apod. Ale nevíme, jak který z našich činů dopadne, jaký bude mít konečný důsledek. Tím spíše nedohlédneme ani na celkový cíl, k němuž máme v této sféře existence směřovat. Dokonce i ono dvojí, nejasné čtení knihy Genesis, je příznakem této šeravosti, nejasnosti, zatemněnosti světa, té temnoty, kterou duši žádné fyzikální slunce neprosvítí, "nevyjasní". Pořád musíme volit mezi různými významy našich zkušeností — stejně tak i mezi výklady "svatého textu": buď budeme věřit podivné verzi A, že Adam s Evou udělali něco zlého, ale až teprve potom se jim dostalo schopnosti rozpoznávat dobro a zlo (takže nechápu, podle čeho se rozhodovala jejich "svobodná vůle" než pojedli, poslechnout boží zákaz přece bylo "správné", bylo "dobré", ale oni to nemohli poznat!). Nebo budeme věřit verzi B, to jest, že nešlo o strom poznání, ale o strom zapomnění, o past na člověka. Kdo a proč tam ten strom naaranžíroval a jak to vůbec bylo možné, to už se dá domyslet. Frederik
http://frederik.bloguje.cz
 

"Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 25. duben 2005 @ 20:44:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Uznávám, že je to problematická záležitost. Taky jsme onoho vyučujícího Doukhana "otravovali" a do omrzení se ho ptali, zda-li je to tak.

Pro jeho překlad hovoří jeden fakt. Z našeho křesťanského hlediska, přece nezískáš schopnost být jako Bůh za pomocí hříchu!!! Za pomoci krádeže něčeho od Boha!!! Za pomocí přestoupení zákazu!!! K tomu mě vede celá Bible.

Je pravdou, že ta situace je jedinečná, která se buď z jednoho úhlu pohledu nebude opakovat, nebo se opakuje neustále. Protože je člověk pořád stavěn před volbou dobrého a zlého.

A navíc tato varianta se mně zdá didaktičtější než, že člověk se stal jako jeden z nás.

Karels



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 25. duben 2005 @ 20:49:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jedna věc, píšu příspěvky jak pro Britské listy, tak pro Grano Salis. A některé z nich jsem vyvěsil i tady, stejně jako na Britských listech. Britské listy mohou zasáhnout větší okruh nevěřících. Snad v tom není nějaký problém.

Je to veliká milost, že jsem mohl napsat o vzkříšení Pána Ježíše a pan Čulík mi to zveřejnil.

Karels



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 26. duben 2005 @ 15:07:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

předesílám, že hebrejsky neumím téměř ani slovo, ale přesto se mi ten 'nový' výklad vůbec nezdá. Jednak pochybuji, že by si toho nikdo před tím nevšiml a všichni to vykládali/překládali zcela chybně, a potom nepřipadá mi to vůbec logické. Jak by člověk mohl znát zlo v době, kdy na zemi žádné zlo nebylo? Právě až tehdy, kdy se na zemi vloudil hřích a s ním přišlo i zlo, tehdy člověk mohl poznat, co to vlastně znamená.

Zdá se mi, že i mnohé další souvislosti v Bibli hovoří pro tradiční výklad.

Ještě něco. Člověk přece hříchem nezačal být jako Bůh. Pouze získal jednu jedinou schopnost, kterou měl Bůh, ovšem s tím rozdílem, že Bůh dobro od zla přesně rozezná, kdežto člověk nikoliv. Člověk pouze od té dpby ví, že dobro i zlo existuje.

Také v Gn 3:22 dává přítomný čas mnohem větší smysl, než minulý. Proč by Bůh meditoval nad tím, jaký člověk BYL dříve, místo toho, aby zkoumal, jaký JE nyní, když z této věty je vzápětí odvozena teze, že Bůh nepřipustí, aby člověk žil navěky. Mě to prostě připadá celkem nesmyslné a, je-li pravda, že hebrejština tento výklad zcela jednoznačně umožňuje, pak je otázkou čemu ze SZ vůbec můžeme věřit a na co se spolehnout...

S pozdravem,

wollek



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Úterý, 26. duben 2005 @ 16:15:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-) Ještě že Bible nebyla napsaná třeba čínsky. To bychom se možná topili v nejrůznějších více či méně lingvisticky přípustných a vysvětlitelných interpretacích originálu. Jistě by pak třeba někdo přispěchal s teorií, že Bůh není Bůh, ale že to je vlastně nějaké pomocné sloveso nebo citoslovce údivu... Žertuju.



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 26. duben 2005 @ 16:29:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem studentem na Universitě Palackého. Studuju prvním rokem čínštinu s latinou.

Pro Boha jedna možnost psaní ve znacích jsou nebesa, den atd. a král :-)

Karel




Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 26. duben 2005 @ 16:43:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě bratře wollku,

já s tebou nesouhlasím, já se domnívám, že i Pán Ježíš nepotřeboval udělat žádnou zkušenost se zlem. A přesto dovedl rozlišovat mezi dobrým a zlým.

Alespoň je tak psáno. Co by se stalo, kdyby Pán Ježíš zakusil zlé! Zřejmě by tu schopnost rozeznávat dobré od zlého ztratil!!!

Stejně jako Adam s Evou. Je tady jedna námitka, pokud neexistovalo jakékoliv zlo, před pádem do hříchu, před čím by měl střežit Adam rajskou zahradu? A pokud by nedovedl rozlišovat Adam s Evou dobré od zlého, jaký smysl by jim bylo něco přikazovat a zakazovat? Zákaz přece vyžaduje morální rozhodování, pokud byli prostí a nevinní jako děti, nemělo by jim smysl něco zakazovat.

Proto se domnívám, že ta varianta je možná! Ale budeme se držet tradičního čtení. Já jsem spíše chtěl ukázat na možnost "různočtení" biblických textů. Možná platí obě čtení. Nakonec je to myšlenka univerzitního profesora.

Karels





Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 26. duben 2005 @ 19:06:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře wollku,

ještě jedna věc, bylo by ode mně nefér, kdybych se za někoho schovával a neřekl, jak to vnímám já osobně.

Stotožňuji se s výkladem této části Božího slova od bratra Doukhana, ale mně jde spíš o tu myšlenku, kdy jako věřící člověk nemusím okusit zlo, abych dovedl rozeznat dobré od zlého.

V tom vidím přínos tohoto výkladu.

Je tady daleko větší "problém". Vzhledem k tomu, že valná většina čtenářů neumí hebrejsky, je to pouštění se na tenký led. Jak můžete vědět, že vás nevodím za nos? Proto všechny čtenáře vybízím ke studiu původních jazyků - hebrejštiny a řečtiny.

Máš pravdu, že by jakýkoliv výklad neměl stát proti jiným výkladům v ostatních částech Božího slova. A také máš pravdu, pokud jde o novátorské překlady, spíše se na ně dívat s despektem.

Ale já onoho bratra Doukhana znám a to dokonce osobně.

Měl jsem možnost s ním mluvit a být na jeho seminářích. Věřím, že ve výkladu biblických textů patří mezi světové odborníky. Nic na tom nemění, že je adventista. V oboru jakým je Starý zákon nehraje roli konfesijní příslušnost. To je můj názor. I kdyby byl katolík, tyto otázky, které jsem tady vložil v tom článku o zlu, jdou mimo konfesijní příslušnost. Tam je akorát potřeba znát Bibli.

Proto respektuju tvůj názor, i když s ním nesouhlasím. I přesto tvé námitky byly zčásti oprávněné.

Chce se nad tímto tématem víc zamyslet, jestli je to možné, či ne. A musíme mít vždy otevřenou možnost, že se mýlíme. I já musím s takovou variantou počítat.

Pokud jde o tuto část Božího slova, "nedržím" se jí tak křečovitě. To znamená, že ať už je to tak, nebo tak, nikomu to neubere na spáse. A nemyslím si, že by překladatelé kvůli jednomu článku měnili Bibli. A také ani já neplánuju v brzské budoucnosti "vyrábět" najaký svůj překlad. :-)

Karels

p.s. taky se bratře nemusíš bát, že by Bible byla špatně přeložená; myslím si, že každý překladatel do překladu dá celé srdce



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 27. duben 2005 @ 14:35:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

dovol mi tedy, abych se blíže vyjádřil ke Tvým námitkám:

já se domnívám, že i Pán Ježíš nepotřeboval udělat žádnou zkušenost se zlem. A přesto dovedl rozlišovat mezi dobrým a zlým.

Nevím, čemu přesně tady říkáš zkušenost. Nepotřeboval osobní zkušenost. Potřeboval ovšem existenci dobra a existenci zla. To je podmínka naprosto nezbytná. Nemá smysl rozlišovat o něčem, co ani nevíme, že existuje, popřípadě o něčem, o čem víme, že neexistuje...

Pokud jde o to, že to Ježíš dovedl rozlišovat, to podle mne vyplývá z toho, že Bůh i Ježíš jsou sami měřítkem toho, co je zlé a co je dobré. Oni to nemusí umět rozlišovat, oni to dobro a zlo prostě z principu jakožto stvořitelé světa prostě definují. Mnoho věcí zlých v Božích očích je podle některých lidí dobrých a naopak. Z lidského hlediska je pojem dobra a zla docela relativní pojem, z Božího hlediska nikoliv.

Je tady jedna námitka, pokud neexistovalo jakékoliv zlo, před pádem do hříchu, před čím by měl střežit Adam rajskou zahradu?

Nechtěl jsem říci, že zlo před pádem neexistovalo, ale že o jeho existenci člověk neměl žádné tušení a ani s ním nepřicházel do styku. Ďábel zřejmě padl před stvořením světa, zrovna tak i Ježíš byl vybrán jako beránek před stvořením světa. Zlo tedy evidentně existovalo, člověk však o jeho existenci až do své neposlušnosti vůči Bohu, (což se rovnalo poslušnosti Zlu) patrně neměl žádné tušení a Bůh jej před existencí zla chtěl ochránit, ale ne na úkor schopnosti vlastního rozhodování se (což někteří nazývají svobodnou vůlí člověka).

A pokud by nedovedl rozlišovat Adam s Evou dobré od zlého, jaký smysl by jim bylo něco přikazovat a zakazovat? Zákaz přece vyžaduje morální rozhodování, pokud byli prostí a nevinní jako děti, nemělo by jim smysl něco zakazovat.

Jednak si nemyslím, že by děti byly bez viny, pak si myslím, že Yodock Ti dal dosti trefnou námitku, že tato úvaha není obecně správná, a především bych chtěl říci, že Adam prostě o existenci zla patrně vůbec neměl tušení, proto nemá smysl se bavit, zda to rozlišovat uměl nebo neuměl (já si myslím, že to člověk zcela rozlišit neuměl nikdy, jenom velmi subjektivně).

V oboru jakým je Starý zákon nehraje roli konfesijní příslušnost.

Jenže tato příslušnost může mimo jiné ukazovat na způsob a úroveň myšlení a není to tak dávno, co jsem tu někde Adventismus označil jako jeden z nejvíce rozporuplných křesťanských systémů. Takže toto zjištění na moji důvěře takovému vykladači Písma rozhodně nepřidá a raději bych to ani nevěděl.

Buď v pokoji,

wollek



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 27. duben 2005 @ 15:34:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

vysvětli mi, prosím, jedno: (předem se omlouvám za expresivní vyjádření)

Historická dogmata, která jsou podepřena staletími, a která jsou dosvědčena desítkami nejrůznějších katolických i protestantských teologů, jako je:

- Trojice,
- existence duše mimi tělo,
- osoba a nedělitelnost Ducha svatého,
- učení, že Ježíš je jediný a pravý Bůh,

důsledně odmítáš. Ale rabínským slovním hříčkám a adventistické apokalyptice se cíleně a plánovitě otevíráš a extenzivně je zde šíříš.

Mohl bys to nějak vysvětlit?

S přátelským pozdravem a upřímným přáním Božího požehnání,

Tvůj pastýř



odpovědí je (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. duben 2005 @ 21:14:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
můj další článek - Porušují protestanté svoji zásadu sola scriptura?

A můžu se zeptat, co v tom článku je vylhané?

S pozdravem Karels



ještě jedna odpověď (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 27. duben 2005 @ 21:57:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Další článek

je můj názor na věrouku církve, věřím, že adventisté jsou hodně blízko k praxi křesťanů v 1. století.

Protože jak se dočtete v Bibli, i když někdy nepřímo (Lukáš 23:56) i kdyby to nebyla sobota z týdne, ale svátek zvaný sobota, ukazuje to, že první křesťané byli věrni nařízením Tóry.

Tedy, první církev světila sobotu. Až jak dlouho to křesťanům vydrželo, to nevím. Pokud mně někdo řekne, že světí neděli, nikde v Bibli pro to není podklad. Pokud mně třeba v křesťanských sborech tvrdili, že světí každý den, porušují sami to, co tvrdí. Protože ve svatý den pracují!

odkaz na bratra Doukhana je zde: http://www.andrews.edu/SEM/faculty/doukhanj.htm

můžete mu napsat a zeptat se ho na ten problém s Gn 3:22

Karels



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 02. květen 2005 @ 17:48:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře wollku,

posílám Ti to, co jsem poslal i bratru pastýři.

Píšeš mi bratře Pastýři,

"Přitom jsi evidentně ovlivněn Talmudem a zprostředkovaně Whiteovou daleko více, než si připouštíš a z Tvých článků je to zřejmé."

Soudružku Whiteovou odmítám akceptovat, pro mě je obyčejným křesťanem. Její spisy jsem nikdy, opakuji nikdy nečetl. A její odkaz odmítám. Talmud mě sice zajímá, ale jak víš byl napsán aramejsky a tuhle řeč já neovládám, takže ani nevím co v něm je.

Pokud jsi četl můj poslední článek - "O Ježíši Našem Pánu a rozporech v Bibli", tak ten je z mé vlastní dílny. Napsal jsem ho dneska ráno (v sobotu 30.4. dopoledne) asi za 1 hodinu, nepomáhala mi ani soudružka Whiteová, ani rabi Kohen.

Učiním pro zvlášť pro Tebe zvláštní vyznání bratře wollku, nejenom, že si nečtu spisy od Whiteové a nějaké rabínské výklady, ale mám problém číst si i Bibli. Zrovna nedávno jsem ji i otevřel, ale už to není tak často, jako zpočátku mého křesťanství. (je to v současné době taky důsledek studia na UP v Olomouci)

Takže obvinění jsou lichá. Jistě čerpám hodně věcí od adventistů, ale je to dáno hlavně tím, že pracují se Starým zákonem. Jsou mi docela si sympatičtí svým úsilím v poznání Starého zákona. Proti jejich svěcení soboty nejsem zaujatý. Věci, které tady publikuju jsou docela přijatelné i pro ostatní křesťany, snad až na tento článek. Možná i jiné články například - "Mluví Pán Bůh nebo prorok?", "Kdo mluví, Pán Bůh, nebo David?", "Kdo nese zodpovědnost za vznik islámu?" za ně bych nedal "ruku do ohně" jsou polemické a spíš mají navodit látku k diskuzi.

Jediný článek který je židovský je tento - "Rabínská moudrost" jiné ostatní z židovské tradice nečerpají. Ostatně některé své články jsem poslal židům a nelíbili se jim, nesouhlasili s nimi.

Bratr pastýř měl zřejmě špatný den, když se mě pokouší obviňovat. Kdyby to bylo alespoň opodstatněné, nic neřeknu. Navíc se dost cítí silný v "kramflecích", když se může schovávat za svů nick, to je potom "hrdina" k pohledání. Jaké je jeho skutečné jméno, nevíme a kam chodí do sboru taky ne. Možná je Aleš Franc, co já vím? O mně víte všechno. Z kterého jsem sboru, kam chocím do školy. Jistě, některé ty články jsou ve své podstatě k exkomunikaci z církve. Ale to je moje riziko povolání.

Rád čerpám i z katolických prací a nejsou pro mě na překážku. Pořád si stojím za tím, že pokud se týká bádání ve Starém zákoně, je mi to jedno, jestli je to katolík, evangelík, baptista, adventista.

Protože ty otázky se dotýkají všech křesťanů.

S pozdravem Karel



Re: Zlo podle bible - pěkně nejasná záležitost (Skóre: 1)
Vložil: Gepa v Čtvrtek, 05. květen 2005 @ 19:49:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je zajímavé téma. Kde se vzalo zlo, když svět stvořil dobrý Bůh a o všem stvořeném, řekl, že je to dobré.

„A právě netradiční výklad oné výše zmíněné pasáže Gen. 3:22 možná naznačuje jak. Zajetí duší Zlem začalo, trvá a bude pokračovat dále právě proto, že jsou "omámené" oním "ovocem zapomnění".“
To ale nic neřeší? Proč tam tedy Bůh ono ovoce strpěl? Je tedy původem zla ono ovoce? Podle mne je to pořád o té svobodné vůli. Protože pokud by nám ovoce jaksi zastřelo zrak (tedy něco ubralo), bylo by nám ubráno i cosi ze zodpovědnosti. Ale pokud nám naopak ovoce otevřelo oči, pak nám něco „dalo“ a přidalo nám to i zodpovědnost. (Viz. např.: podobenství o hřivnách) Dalo nám možnost poznání zlého. A my s tím musíme naložit, jak nejlépe umíme. „Požití ovoce“ Adamovi a Evě naopak oči otevřelo – poznali, že jsou nazí. Kdyby jim naopak něco zastřelo, bylo by jim jedno , jsou-li oblečení nebo ne.

„Zkoušíme, tápeme, snažíme se pojistit proti čemukoliv zlému a škodlivému apod. Ale nevíme, jak který z našich činů dopadne, jaký bude mít konečný důsledek..“
To zavání tím, že je vlastně jedno, co děláme. Jako bychom nebyli odpovědní za své činy. Ale to snad jsme. Nebo ne? Uvedená citace neplatí vždy. Jsem si jist, že mnoho lidí ví, že páchá něco, co je zlé. Dohlédnout veškerých následků nemůžeme, ale nelze to brát tak, že vlastně nevíme, že pácháme něco zlé.

Nicméně nelze vyloučit i jiná „různočtení“ (a nejen oné pasáže, ale celé Bible), jak píše Karels. Ale tradiční výklad se mi zdá obhajitelnější v kontextu celé Bible. „Původ“ zla je zřejmě zastřen záměrně. Bible nás má vést k „dobru“ ne ke „zlu“. Detailní popis původu, by nám mohl dát špatný příklad. A navíc. Bibli do rukou neberou jen věřící s upřímným a čistým úmyslem, ale i ti, kteří záměrně jdou „po široké cestě“ a škodí věřícím. A myslím tím ty, kterým říkáme ateisté, nemyslím konfesijní nevraživosti. A Bible by jim neměla dávat návod. Karels píše, že nemusí okusit zla, aby jej rozeznal od dobrého. Nemusíš okusit, ale musíš vědět, že existuje. Jinak bys dobro neměl vůči čemu vymezit. Ale jinak vznášíš zajímavé otázky, které nutí k zamyšlení.

Add konfese a sobota či neděle – nechám bez komentáře. Nevztahuje se k tomuto zajímavému tématu.

S pozdravem Gepa



Stránka vygenerována za: 0.50 sekundy