Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 179, komentářů celkem: 429680, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 265 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Syntezator
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116551545
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Letniční a jejich sektářské kořeny
Vloženo Čtvrtek, 29. červenec 2004 @ 10:32:47 CEST Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal tomas16

Rád bych se s Vámi podělil o zajímavý článek biskupa AC ze stránky http://www.apostolskacirkev.cz. Některé zajímavosti zvlášť zajímavé v něm zvýrazňuji červenou. Historie letničního hnutí je skutečně krásnou historií proroctví, falešných proroctví, modlitebních zápasů, tajnůstkářství, ukvapenosti i statečného odhodlání. Myslím si, že kdyby jsme se dneska setkali se skupinou lidí chovajících se podobným způsobem, asi by jsme řekli: sekta...

Bieszczady - historické proroctví Šedesátá léta na Slezsku byla poznamenána velikým probuzením, které zasáhlo všechny generace sboru. Lidé se obraceli a prožívali křest Duchem svatým, Bůh připravoval půdu, aby mohl realizovat svůj plán s letničními na Slezsku. A proto nikdo nečekal, že bratr Josef Konderla přinese proroctví, z něhož vzešlo vystěhování do Polska, do Bieszczad. Mladší generace dnes už prakticky neví, o čem je řeč. Starší generace má vzpomínky na události před čtyřiceti lety více nebo méně zkreslené, a proto se chci v tomto článku pokusit nastínit něco ze svých subjektivních vzpomínek. Abych nebyl pouze subjektivní, použiji některé citáty z rozhovoru, který natočil na toto téma můj syn Pavel s bratrem Janem Konderlou. Tady je první citát ze vzpomínek bratra Janka Konderly o tom, jak to vlastně bylo s proroctvím o vystěhování a proč se asi sto rodin vystěhovalo. „V první polovině šedesátých let jsem bydlel se svou rodinou v Oldřichovicích a moji rodiče zpočátku ve Vendryni, odkud se přestěhovali do Koňské. Přesto jsme byli v pravidelném kontaktu. Jak si vzpomínám, otec nepřinesl v této věci žádné konkrétní, přesně formulované proroctví. Spíše jsem na něm viděl velký duševní boj, který trval delší dobu, téměř tři čtvrtě roku.” Bratr Janek vzpomíná, že zpočátku ani v rodině nikdo nevěděl, oč se jedná, protože, když jeho otec Josef před Boží tváří dostal tuto zprávu, s nikým se o ní nesdílel. Poněvadž si uvědomoval, jaké problémy přesídlení přinese (co s majetkem, jak to bude se školou dětí, budou zpřetrhány mnohé rodinné a přátelské svazky...), nikomu nic neřekl, trápil se a sám hledal před Bohem východisko. Nejednou dokonce plakal. Když už nedokázal tíhu Božího zjevení nést sám, svěřil se dvěma nebo třem bratřím. Vraťme se ke vzpomínkám bratra Jana. „Bratři, kterým se svěřil, řekli, že jde o velice vážnou věc, kterou je třeba říct více bratřím. Bratři se shromáždili v Neborech, bylo jich myslím dvacet čtyři. Byli tam bratři ze Suché, ze Žukova, z Hrádku. Pamatuji si to shromáždění, protože jsem tam byl také. Otec řekl: „Než začnu, nejraději bych poklekl před každým zvlášť a poprosil vás: To, co řeknu, projednej nejdřív se svým Pánem a pros ho, aby ti to sám osvětlil. Prosím vás, bratři, nemluvte o tom zatím ani se svými manželkami. Kdyby se to předčasně zveřejnilo, naděláme si velké problémy.” Po tomto úvodu bratr Konderla sdělil bratřím, co mu leželo na srdci. Zodpovědnost za rozsouzení byla biblicky rozložena na ostatní bratry, Josefa Konderlu nevyjímaje. Bratři přijali Boží slovo. Měli ho začít rozvažovat, na modlitbách přinášet před Hospodina, jak o to prosil bratr Konderla. Žel, vždy znovu a znovu můžeme vidět, že lidé mohou svým tělesným chápáním rychle zvrátit mnohé věci, které začíná Bůh. Totéž můžeme vidět i tady - cituji bratra Konderlu: „Jenže už druhý den ráno jsem cestou do práce potkal jednoho bratra z těch dvaceti čtyř, který šel na policii odevzdat průkaz a ohlásit, že se chce vystěhovat. Já jsem ho na smilování prosil, ať to nedělá, ale nic se nedalo dělat. Nic ještě nebylo dohodnuto, a přesto se už události daly do pohybu.” Já sám jsem se dozvěděl toto slovo o něco později. Pamatuji si, že jádrem proroctví bylo: „Já tento kraj zničím, ale vás z něho vyvedu.” Bylo to pro mě velmi závažné. Byl jsem vychován, že Boží proroctví se musí brát s úctou, vážně. Je pravdou, že v dané době jsem se s ním nikde nesetkal v písemné formě. Ze začátku jsem ani nevěděl, že v proroctví nebyla určena ani země ani konkrétní místo. To přijali bratři, když zjistili, že polská vláda dělá nábor osadníků do jihovýchodního Polska na Bieszczady. Přesto jsem však stoprocentně přesvědčen, že to bylo Boží dílo, Boží rozhodnutí. Bratři a sestry slovo přijali. Začaly intenzívní modlitební zápasy a současně i vážné přípravy na stěhování. Musím však říct, že kde Bůh staví svůj chrám, tam si staví i ďábel svou kapličku. Začalo se projevovat hodně tělesnosti. Pamatuji si, že v pozdějších proroctvích to Duch svatý toužil usměrnit, uvést na pravou míru. Jedno z nich například znělo: „Nepůjdou všichni ti, kdo chtějí jít, ale jen ti, které jsem já k tomu určil.” Bratři a sestry se stěhovali do velmi tvrdých podmínek. I když polská vláda pro přesídlence dělala hodně, rozdíl byl veliký. Naši bratři a sestry dostali přiděleny tři prázdné vesnice, které byly na konci druhé světové války vypáleny a obyvatelstvo bylo vystěhováno. Tyto vesnice byly zhruba dvacet let ponechány svému osudu a celá oblast byla liduprázdná. Teprve v druhé polovině šedesátých let ji polská vláda začala nabízet k osídlení. Přesídlenci se dostali do kraje, kde byla úplně jiná kultura. Jak jsem již uvedl, oblast Bieszczad byla vinou války a následných dvaceti let bez jakékoliv infrastruktury. Prakticky neexistovaly cesty nebo mosty přes řeky (a tam, kde zůstaly zachovány, byly mosty v takovém stavu, že bylo o strach je použít), do kraje nebyla přivedena elektřina. Kromě silného vlivu katolicismu byl tento kraj zasažen pověrami a okultními praktikami. Byla zde velmi nízká životní úroveň způsobená zejména alkoholismem obyvatel. Uvedu několik příkladů: Nejbližší škola byla ve vesnici vzdálené více než 10 km a bez jakékoliv cesty. Aby děti nemusely každý den vážit tuto vzdálenost dvakrát, rozhodli se přesídlenci, že ve vesnici se školou pronajmou domek, kde děti ubytují a kde se o ně bude starat jedna ze sester. Jednou z prvních věcí, po které se bratři v domku začali shánět, byl záchod. Zavedli je ... ke hnojišti se zaraženým kůlem, kterého se měli přidržovat. To byl pro všechny veliký šok. Rodiče dětí se tedy rozhodli postavit „kadibudku”. Posměšky starousedlíků nad podivnou dřevěnou budkou netrvaly dlouho a podobné brzy vyrostly i v okolí. S obdobným problémem se potýkali při stavbě nových domů. Architekt z blízkého města nabídl přistěhovalcům své plány. Byl velmi překvapený, když zákazníkům chyběly v plánech koupelny a záchody, na vesnici přece nebyly potřeba. Bratři tedy postavili domy podle svých vlastních plánů, se záchody i koupelnami, a brzy se i v okolních vesnicích začala objevovat podobná vylepšení. Vím rovněž o ohromném překvapení polských starousedlíků, kteří přišli v nějaké úřední záležitosti. Žasli nad čistou vydrhnutou podlahou a koberci v dřevěném domě jedné z rodin. Jedním z těch, kdo se do Polska přestěhoval, byl můj bratranec Jenda. Živil se zemědělstvím a mimo jiné hravě dokázal sám zabít prase a vyrobit všechny zabijačkové speciality. Po přestěhování se sblížil s jedním starousedlíkem. Mezi řečí se na začátku zimy dozvěděl, že jeho přítel bude zabíjet prase. Na otázku: „Ty to umíš?” starousedlík odvětil: „To je nějaké umění sekerou rozrazit praseti hlavu? Hlavu uříznu, hodím do hnoje, prase pověsím, rozpárám a všechny vnitřnosti vyhodím taky. Potom postupně do jara odřezáváme maso tak dlouho, až ho sníme.” Načež Jenda řekl: „Víš co, já ti to prase přijdu zabít.” Vyjmenoval mu, co všechno si má připravit, a překvapeného kamaráda odkázal na zítřek. Po zabíjačce se domorodec olizoval až za ušima a rozhlásil Jendovo umění široko daleko. Jenda mi později řekl: „To jsem si dal, teď jsem mohl zabíjet i tři prasata denně.” Pro Poláky byla velkým překvapením i soudržnost bratří, kteří si ve všem pomáhali. Vím o příhodě, kdy jeden z hostů, který se chtěl přesvědčit, jak jsou přesídlenci na tom špatně, byl přítomen dohodě, že bratři půjdou druhý den pomoci jednomu z bratrů při betonování základové desky domu. Chystal se, že se půjde na vlastní oči přesvědčit, zda splní svoji domluvu. Jaké však bylo jeho překvapení, když ho „ráno” probudily hlasy bratří - kteří se vraceli už od hotového díla. Když se první osadníci usadili ve Woli Piotrowej, přišla neobvyklá návštěva, dvě staré sestry z blízkého okresního města, které jim řekly: „Přišly jsme vás přivítat. Už na vás čekáme třicet let. Před válkou bylo v našich letničních sborech proroctví: „Přijde veliká bouře na celý svět. Zasáhne i vás, budete rozmeteni a rozehnáni, ale já si přivedu svůj lid z jiného národa, který bude pokračovat ve vaší práci.” Toto svědectví potvrzuje, že Bůh vše plánoval. Když se dnes zpětně podívám, nemohu jinak, než říct: Ano, udělal to Bůh a našel si lidi ochotné poslechnout a jít touto těžkou cestou. Podmínky na začátku byly extrémně tvrdé, a přesto se ani jedna rodina nevrátila zpátky. Když jsem teď při poslední návštěvě v březnu tohoto roku s nimi mluvil, řekli mi: „Nelitujeme, že jsme odešli.” Byla skutečně pravda, že Bůh chtěl zničit náš kraj, jak nám bylo velmi často podtrhováno? Nebudu to raději komentovat. Bůh něco ukázal a něco přidávali lidé. Víme však všichni, že v roce 1968 to mohlo skončit mnohem hůř. Toto proroctví vzbudilo mezi jiným veliký modlitební boj těch, kteří se nemohli z nějakých důvodů vystěhovat. Na závěr tohoto článku bych chtěl říct, že generace, která se před třiceti lety vystěhovala, zapustila kořeny a připravila půdu další generaci. Neobávám se říct, že prorokuji: „Z této další generace si Bůh povolá muže a ženy, kteří budou zasahovat okolní kraj evangeliem, a toto evangelium bude měnit mnohá srdce.” Rudolf Bubik,
biskup Apoštolské církve


"Letniční a jejich sektářské kořeny" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Letniční a jejich sektářské kořeny (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pondělí, 09. srpen 2004 @ 21:47:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
myslím, že tady není co zkoumat, Písmo o takové situaci mluví jasně: Dt 18, 22 Nuže, jestliže prorok něco řekne Hospodinovým jménem, a vůbec se to nestane, pak to slovo nemluvil Hospodin. Onen prorok mluvil opovážlivě. Neboj se ho.



Re: Letniční a jejich sektářské kořeny (Skóre: 1)
Vložil: tomas16 v Úterý, 10. srpen 2004 @ 08:42:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ja jsem nekde kdysi cetl, ze strach u svych clenu vytvareji prave sekty... Kdyz neudelas to a ono, zemres, to je prece brutalni!!!! Navic, neni to nahodou brani Boziho jmena nadarmo????

Stejne nechapu, chceli byt AC brana seriozne, proc se od techto historickych zalezitosti jasne nedistancuje?



Re: Letniční a jejich sektářské kořeny (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Úterý, 10. srpen 2004 @ 12:22:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, jestli jsem článek pochopil jinak, než někteří jeho kritikové, ale můj výsledný dojem bych mohl charakterizovat takto:
1) Bratr Josef Konderla podle vzpomínek jeho syna nepřinesl "žádné konkrétní, přesně formulované proroctví". Spíš nesl "břemeno" závažného sdělení, že Bůh chce, aby se přestěhovali.
2) Mnoho lidí přes Boží usměrňování a nabádání bratra Konderly k rozsuzování (onoho pokynu k přestěhování) tak neučinilo, jednalo ukvapeně a lidsky. Na mě osobně působí postup bratra Konderly jako velmi opatrný a biblický.
3) Mnoho lidí přidávalo lidská vysvětlení a další slova, která nebyla od Boha.
4) K Rudolfu Bubikovi se teprve později dostalo ústně předané slovo jehož součástí bylo poselství o "zničení kraje".
5) Rudolf Bubik je dnes zpětně přesvědčen, že přesťehování části křesťanů do Polska bylo, vzhledem k práci, kterou tam pro Boha i přes obtížné podmínky vykonali a dodnes konají, v Božím plánu.
6) Rudolf Bubik se nevyjadřuje k tomu, co si myslí o konkrétním slovu o "zničení kraje", které se nevyplnilo. Není snadné dnes hodnotit tak staré události, když přesné znění jednotlivých "slov" je již možné jen obtížně ověřovat. A právě otázka "jak přesně znělo ono proroctví?" je důležitá pro odpovědné posouzení jeho správnosti. Protože jsem bratra Bubika o těchto událostech slyšel mluvit vícekrát, mám dojem, že on sám považuje slovo o "zničení kraje" za lidsky přidané a nesprávně přijaté tehdejšími křesťany. Ale kvůli nedostatku zcela průkazných informací to lze dnes obtížně prokazovat.

Je jisté, že v tehdejší době, stejně jako v době dnešní, byla falešná proroctví a velmi pravděpodobně nebyla všechna proroctví správně rozsouzena a případně odmítnuta. Letniční hnutí, které se spontánně projevilo na přelomu století na několika místech naší země, bylo poznamenáno mimo jiné i tím, že ne vždy byla zralost a zkušenost služebníků taková, aby se pevně postavili vlivu falešných učení, či proroctví. Ale buďme upřímní - které období křesťanských dějin byla církev proti těmto vlivům imunní? Dnes je možné brát si příklad z toho dobrého i špatného, čím církev prošla. Budeme si brát příklad třeba z opatrnosti a bázně s jakou bratr Konderla předkládal své "břemeno" dalším bratrům a prosil je, aby se sami modlili a rozsuzovali to. A budeme si brát příklad i z toho, že k Božímu slovu se velmi snadno může přimíchat mnoho lidského a že rozsuzování proroctví je nezbytné. Nikdo nebude idealizovat tehdejší dobu. Bylo to obtížné období a letniční křesťané prokázali právě tolik odvahy jako i pýchy a zbytečných rozepří. Kdo má ale právo posuzovat konkrétní lidi? Někteří z nich pro svou víru platili těžkou daň pronásledování, bratr Konderla, už jako starý muž, byl spolu s dalšími vězněn, ale svědectví své víry pevně podržel. Ve vězení byli další bratři, výslechy, tajná policie... Toho všeho si užili dostatek. Bratra Bubika se nejméně třikrát pokusili fyzicky zlikvidovat. Buďme tedy spravedliví. V tomto nelehkém období prošlo rodící se společenství mnoha těžkostmi. Lidé se dopustili mnoha chyb a omylů, falešná učení nadělala dost škody u letničních i jinde, falešná proroctví některé svedla od Boží cesty. Ale na nás je, vážit si věrnosti a osvědčené víry druhých a s Boží pomocí se vyhnout chybám, které už jiní udělali před námi. Budu si proto vážit bratra Konderly a dalších a pokud udělali chyby, chci se z nich poučit.

Nemohu se ubránit dojmu, že už od dob prvních křesťanů, jak vidíme v Novém zákoně, byly dějiny církve, jak napsal tomas16, "historií proroctví, falešných proroctví, modlitebních zápasů, tajnůstkářství, ukvapenosti i statečného odhodlání." Vzpomeňme jen apoštoly, vliv falešných proroků a zápas prvotní církve o čistotu učení. Je možné, že kdyby se dneska někteří lidé "setkali se skupinou lidí chovajících se podobným způsobem, asi by řekli: sekta..." Ano, i první křesťany tak někteří nazývali. Ale Bible svědčí o tom, že právě tuto chybující a bojující církev Bůh nazývá svou Nevěstou.

S přáním Božího pokoje,

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem



Re: Letniční a jejich sektářské kořeny (Skóre: 1)
Vložil: tomas16 v Úterý, 10. srpen 2004 @ 13:41:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hlavso,

Bratr biskup jasne rika: 'Pamatuji si, že jádrem proroctví bylo: „Já tento kraj zničím, ale vás z něho vyvedu.” Vsimni si, ze tohle je jadro proroctvi, na ktere se bali pridavky. Biskup nikde nepise, ze by ono 'zniceni kraje' (jadro proroctvi) bylo onou telesnosti, o ktere pise pozdeji.

Vzhledem k tomu, ze Slezsko porad stoji, jednalo se evidentne o proroctvi falesne. Nerozumim tomu, proc se tedy od falesnych proroku zakladatelu Vaseho hnuti nedistancujete podobne jako se distancujete od Joynera ci jinych.

Myslim si, ze zpusob, kterym se snazis pochybeni Vasich zakladatelu omluvit a zamest pod koberec jen dokazuje, ze se v AC nejste schopni podivat pravde o vlastnim hnuti do oci...



Re: Letniční a jejich sektářské kořeny (Skóre: 1)
Vložil: BlaueAugen v Středa, 02. březen 2005 @ 19:27:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V knize "Historie letničního hnutí. I. Autentické dokumenty" (Albrechtice, 2005) je na str. 143 citát z pera samotného Jozefa Konderly, který říká, že proroctví znělo: "Musíte se vystěhovat, neboť zničím tento kreaj a já vás tam potřebuji."
Žel, bratři z AC, vážím si Vás i Vašeho biskupa, o to víc mě mrzí, že po 40 letech nejste schopni říci: Bylo to evidentně falešné proroctví, selhali jsme při rozeznávání jeho pravosti. Budiž nám to do budoucna výstrahou.



Stránka vygenerována za: 0.37 sekundy