Život víry: Džihád v Koránu
Vloženo Sobota, 26. leden 2002 @ 09:24:33 CET Vložil: Stepan |
Pavel napsal:
Článek od Mohammeda Abbáse: předneseno
na setkání praktického mezináboženského dialogu dne 12. 12. 1998, věnovanému
tématu "Náboženství – zdroj válek nebo míru?" a pořádaného
mezináboženskou skupinou Sdílení a Institutem ekumenických studií v
Praze.
Slovo džihád
(v arabštině vychází z kmene DžHD) znamená buď úsilí nebo snahu. V
Mohammedových Výrocích je používáno slovo džihád i v dalších širších
významech, například péče o rodiče, učení, sebezdokonalení, obranná
válka.
Během prvních 13 let své
existence se islám téměř po dobu tří let šířil tajně. Po zveřejnění
nového náboženství začali místní vládci vyznavače nového náboženství
pronásledovat a různě utlačovat, neboť nové náboženství hlásalo
hodnoty (jedinečnost Boží a zrušení modlářských
kultů, rovnost, svobodu), které ohrožovaly základy dosavadního společenského
uspořádání i nadvládu nad ostatními arabskými modlářskými kmeny. Věřící
často podstupovali mučení i smrt, vyhnanství, blokádu (jež trvala 3
roky), konfiskaci majetku. Navzdory tomu však po celých 13 let nebyla
válka Bohem dovolena.
Buď trpělivý, jako byli trpěliví
ti z poslů, kteří byli nadáni rozhodností pevnou. A nesnaž se uspíšit
pro ně příchod dne, kdy spatří to, co jim bylo slíbeno.
(Korán 46:35)
Po třinácti letech usilovali o život i samotnému Mohammedovi, ten se
zachránil včasným odchodem do Jathribu (dnešní Medíny). Tento akt se
nazývá hidžra - emigrace. Hned po příchodu do Medíny se
mu dostalo Božího zjevení prostřednictvím anděla Gabriela (arab. Džibrá'íl).
Válka byla dovolena, ale jen těm, kdo válčí, protože jim bylo ublíženo:
"…a Bůh věru je schopen
poskytnout jim pomoc, těm, kdož byli bezprávně vyhnáni ze svých příbytků
jedině proto, že říkali: "Pánem naším je Bůh!" A kdyby byl
Bůh nezahnal jedny lidi druhými, byly by bývaly zničeny poustevny,
kostely a modlitebny a místa klanění, v nichž je vzpomínáno jména Božího."
(Korán 22:40)
Pavel :
Mohammed je
bezpochyby významný prorok, obzvláště pro Araby . O tom není sporu. Je
potřeba si však připomenout jedno - prorok, to je člověk mimořádně
nadaný a člověk inspirovaný Bohem . Zůstává však pouze člověkem,
tak, jak o tom sám Mohammed vždy mluvil. Totéž platí i o prorocích,
kteří jej předešli. A jako lidé tito proroci nebyli neomylní a všechna
jejich proroctví tudíž nemusí být inspirována Bohem ...
Připustíme-li, že
prorok byl člověkem a tudíž se mohl i mýlit, pak musíme připustit, že
i některá jeho proroctví nejsou inspirována Bohem, ale prorokovými prožitky
...
Můj názor je
takový, že sice máme velmi mnoho proroků a proroctví, o Bohu toho však
víme velmi málo. V minulosti jsme měli proroky, dnes máme teology. To
jsou lidé, kteří by nám měli dnes říct o Bohu nejvíce . Znají všechny
proroky a všechna proroctví, znají současný stav vědy . Ti by měli být
proroky dnes. Někteří bezpochyby i
jsou ...
Pokud se budeme k naším
prorokům stavět dogmaticky a nekriticky , určitě se dostaneme do problémů,
protože naši proroci se sice v mnohém shodují, ale v mnohém si i protiřečí
...
Nemůžeme tedy všechna
proroctví přijímat automaticky a nekriticky, tedy dogmaticky . Vždycky
musíme přemýšlet, zda proroctví mohlo být inspirováno Bohem nebo jen
okamžitými prorokovými pocity ( nebo - zda nebylo i dodatečně změněno
či upraveno ) .
Tvrzení, že Bůh zahání
jedny lidi druhými, je pro mne právě takovým proroctvím inspirovaným
spíše dojmy pronásledovaného člověka ...
Myslím, že toho o
Bohu víme příliš málo na to, abychom i dnes mohli připisovat Bohu
takový záměr. Věřím tomu, že Bůh nás stvořil k nějakému vyššímu
cíli, než abychom se tady spolu navzájem zaháněli jedni druhými ...
Mnoho proroctví hovoří
o Satanovi . Jestli nás někdo žene jedny proti druhým, pak to bude právě
Satan ...
Nepřijmeme-li
Satana , existujícího vedle Boha a s Bohem, pak už tu zbýváme jedině
my sami - my sami se ženeme jedni proti druhým ...
Věřím, že Bůh nemůže
ospravedlnit žádnou válku ....
Mohhamad Abbas:
Tady si povšimněme, že se mluví o
ochraně všech náboženství a jejich modliteben, jak se to v islámském
prostředí praktikuje dodnes. Muslimové dokonce chránili vyznavače
Pravoslavné církve před západními křesťany během křižáckých výprav.
Tím se dostáváme k tomu jak se v islámu přistupuje k ostatním náboženstvím.
1) Všechna nebeská náboženství
pocházejí ze stejného pramene
Zdůrazněna je kontinuita od Adama až po Proroka Mohammeda. Bůh zjevil
Proroku Mohammedovi tyto slova:
"On nám uzákonil jako náboženství
to, co bylo uloženo Noemu - a to, co vnukl tobě a co jsme uložili i
Abrahamovi, Mojžíšovi a Ježíšovi. Dodržujte náboženské úkony a
nerozštěpujte se ohledně jic h!"
(Korán 42:13)
Právě tato víra v ostatní proroky, jenž je součástí Mohammedova poslání,
znamenala vždy nesmírnou toleranci vůči ostatním náboženstvím, Neboť
tímto jim byla dána samotným Koránem úplná autonomie jak ve věcech věroučných,
tak i zákonodárných.
2) Proroci jsou bratři a není mezi
nimi rozdíl
"Rcete: Uvěřili jsme v Boha a v
to, co seslal nám, i v to, co seslal Abrahamovi , Ismaelovi, Izákovi,
Jakubovi a jejich kmenům, i v to co bylo dáno Mojžíšovi, Ježíšovi, a
v to, co bylo dáno prorokům od Pána jejich. My nečiníme rozdíl mezi
nimi a do vůle Pána našeho jsme odevzdáni."
(Korán 2:136)"Uvěřil Posel v to, co
od Pána jeho mu bylo sesláno, a uvěřili všichni věřící v Boha, a v
anděly Jeho i písma Jeho i posly Jeho - a My neděláme rozdíl mezi posly
Jeho…"
(Korán 2:285)
3) Rozdíly v náboženství by neměly
být důvodem k zabíjení
"Nechť nenávist k lidu,
který vás vypudil z Posvátné mešity, vás nevede k hříchu! Pomáhejte
si vzájemně ke zbožnosti a bohabojnosti a nepomáhejte si k hříchu a
nenávisti. Buďte bohabojní,vždyť Bůh je přísný v trestání svém.
(Korán 5:2)
4) Ráj je pro toho, kdo se obrací k Bohu a koná dobro
"…říkají: Nevejde do ráje
nikdo kromě toho, je Židem či křesťanem! Takové je jen přání
jejich, ty však rci: Přineste mi důkazy své, jste li pravdomluvní. Však
nikoliv! Ten, kdo odevzdaně se obrací k tváři Boží a koná dobro, ten
nalezne odměnu u Pána svého a nemusí mít strach a nebude
zarmoucen." (Korán 2:111)
5) Rozsouzení mezi vyznavači různých
náboženství náleží Bohu
"Říkají Židé: Křesťané
nemají v ničem pravdu! A křesťané zase tvrdí: Židé nemají v ničem
pravdu! A přitom čtou Písmo. A hovoří ti, kdož nic nevědí, podobně
jako oni. V den zmrtvýchvstání však Bůh rozsoudí mezi nimi to, oč se
hádali." (Korán 2:113)
Způsob dialogu
Korán
ovlivnil i způsob dialogu mezi příslušníky různých náboženství. Křesťané
a Židé byli nazýváni vlastníky Písma, které bylo dáno od Boha před
Muhammadovým příchodem.
"nepři se s vlastníky Písma,
leda způsobem nejvhodnějším - a pouze s těmi z nichž, kdož
nespravedliví jsou. A rcete Uvěřili jsme v to, co bylo sesláno nám, i v
to, co bylo sesláno vám, a náš Bůh a váš Bůh jedno jsou, a my do vůle
Jeho jsme odevzdáni."
(Korán 29:46)
Korán dokonce zakazoval znevažování a urážení jiných božstev.
"Neurážejte ty, které oni
vedle Boha vzývají, aby v nenávisti své neuráželi Boha z
neznalosti."
(Korán 6:108)
Tímto veršem se Bůh snaží podnítit muslimy, aby vedli debatu ve zcela
jiné atmosféře.
"Rci: Vlastníci Písma! Pojďte
ke slovu rovnému pro nás i pro vás a shodněme se, že nebudeme sloužit
nikomu jinému než Bohu a nebudeme k Němu nic přidružovat, a že si
nebudeme brát jeden druhého za pána místo Boha! Obrátí-li se však zády,
pak jim řekněte: Dosvědčete, že my jsme do vůle Boží odevzdáni!"
(Korán 3:64)
Donucení přijetí víry
Islám je často představován jako náboženství, které se šíří mečem.
Tato představa se ale neshoduje s existencí koptů v Egyptě nebo arabských
křesťanů v arabských zemích, jako je např. Sýrie, Jordánsko nebo Irák,
ani s tolerancí, která byla součástí islámských oblastí na Balkáně
a v Andalusii.
"Nebudiž žádného donucování
v náboženství."
(Korán 2:256)
"A kdyby byl Pán tvůj chtěl, věru
by byli všichni, kdož na zemi jsou, vesměs uvěřili. Chceš snad donutiti
lidi, aby se stali věřícími?"
(Korán 10:99)
Jak již bylo řečeno, islámská víra obsahuje mnoho podnětů k náboženské
toleranci, která se po celou dobu trvání islámu praktikuje.A drtivá většina
všech válečných konfliktů nikdy neměla náboženské opodstatnění.
Bohužel války jsou jednou z lidských činností, a proto nemohla být
opomenuta ani v Koránu. Můžeme v něm proto číst, že Bůh rozdělil války
na oprávněné a neoprávněné.
- my neznáme Boha
natolik, abychom mohli soudit, že počítá s nějakými válkami a že je
dokonce nějak dělí. Války nejsou pro naši existenci nutné a proto nevěřím,
že nějaké války jsou v Božím plánu naší existence ...
- války jsou rozpoutávány
buď Satanem a jeho přisluhovači, nebo námi samými ....
1) Zakázané války
a) Války určené k rozšíření území a moci
"A toto příbytek poslední. My
připravíme jej těm, kdož zpupní nechtěli být na zemi a pohoršení nešířili
- a věru dobrý bude konec bohabojných."
(Korán 28:83)
- dějiny muslimů (
stejně tak jako dějiny křesťanů ), jsou naplněny válkami na rozšířování
území a moci , a současnost není o mnoho klidnější ...
Většinou jsou omlouvány
právě bojem proti "nevěřícím" ( rozuměj - lidem s jinou vírou,
než tou naší ) ...
b) Války vedené kvůli mstě a pohoršení
"Nechť nenávist k lidu,
který vás vypudil z Posvátné mešity, vás nevede k hříchu!
Pomáhejte si vzájemně ke zbožnosti a
bohabojnosti a nepomáhejte si k hříchu a nenávisti. Buďte bohabojní,vždyť
Bůh je přísný v trestání svém. (Korán 5:2)
c) Destrukční války
"A nešiřte pohoršení na zemi
poté, co nastala náprava! A vzývejte Jej s bázní a touhou, neboť věru
milosrdenství Boží je pro ty, kdož dobro konají."
(Korán 7:56)
2) Opodstatněné války
a) Války vedené na obranu života, cti, majetku, vlasti, jako obrana proti
útokům
"A b ojujte
na stezce Boží proti těm, kdož bojují proti vám, avšak nečiňte bezpráví,
neboť Bůh nemiluje ty, kdož bezpráví dopouštějí."
(Korán 2:190)"A proč bychom neměli
bojovat na stezce Boží, když jsme byli vyhnáni ze sídel svých i od synů
svých. (Korán 2:246)
b) Války vedené na obranu víry tehdy, jsou-li kladeny víře překážky,
její vyznavači pronásledováni a mučeni, je vydán zákaz jejího šíření,
na odstranění moci, jenž překážejí svobodě vyznání.
"A bojujte na stezce Boží proti
těm, kdož bojují proti vám, avšak nečiňte bezpráví, neboť Bůh
nemiluje ty, kdož bezpráví dopouštějí.
Zabíjejte je všude tam kde je
dostihnete, a vyžeňte je z míst odkud oni vás vyhnali, vždyť svádění
od víry je horší než zabití. Avšak nebojujte s nimi poblíže Mešity
posvátné, dokud oni s vámi zde nezačnou bojovat. Jestliže však vás
tam napadnou, zabte je – taková je odměna nevěřících! Jestliže však
přestanou…tedy Bůh věru je milosrdný, slitovný! A bojujte proti nim,
dokud nebude konec svádění od víry a dokud nebude všechno náboženství
patřit Bohu. Jestliže však přestanou, pak skončete nepřátelství, ale
ne proti nespravedlivým." (Korán
2:190-193)
- války obranné -
napadnou-li nás Satanovy přisluhovači nebo pouze naši nehodní bližní,
pak je zde otázka, zda a jak se bránit .
Křesťané jsou
v tomto nejednotni, Z proroctví vědí, že zlu nemají odporovat zlem,
proti hozenému kamenu mají nabídnout chléb ... Ale to většinou není níc
platné. Pak už jim zbývá buď přijmout smrt z ruky útočníků nebo se
prohřešit proti božím přikázáním a bránit
se . Křesťané mají tedy vždy těžkou volbu ....
Mohamed to muslimům
hodně usnadnil ....
... a nejen to,
dokonce je navádí, aby zabíjeli , všude tam , kde dostihnou nepřítele
...
- to je možná
proroctví, které muslimům příliš neprospělo, pokud právě toto
proroctví nekriticky přijímali a přijímají ...
"křesťané"
- třeba křižáci, si to taky vyřešili po svém - zabít nevěřícího
při křesťanském djihadu, tedy osvobozování Ježíšova hrobu, nebylo
pro ně hříchem ...
- je vidět, že když
o to byl "vyšší" zájem, pro "křesťany" ani
"muslimy" nebyl žádný hřích ani problém nevěřícího zabít
...
- náš ( český ) právní
řád je dnes pověstný tím, že velmi přísně posuzuje každou obranu
napadeného. Jestliže Vás u nás někdo přepadne a Vy jej zabijete,
budete se u soudu zpovídat, zda jste to opravdu udělal v sebeobraně a zda
tato sebeobrana byla přiměřená . Nezřídka bývá odsouzen i ten, kdo
se bránil, neboť jeho obrana byla soudem kvalifikována jako nepřiměřená
...
c) Válka pro záchranu národů
"A co je vám, že
nebojujete na stezce Boží a za utištěné z mužů, žen a dětí, kteří
říkají: Pane náš, vyveď nás z tohoto města, jehož obyvatelé jsou
nespravedliví! Dej nám ochránce Tebou ustanoveného!"
(Korán 4:75)
- toto proroctví jistě
mnohé z muslimů svedlo k útočným válkám pod záminkou osvobození
reptajících soukmenovců v jim nepřátelském prostředí ...
Věřím, že války
jsou plně záležitostí lidskou, že nejsou v žádném Božím plánu pro
člověka, protože člověk pro svou existenci války nepotřebuje. Přepadne-li
nás někdo, je vina na něm, ale i na nás, neboť jsme zřejmě málo učinili
pro jeho odvrácení od pochybné cesty ...
Válka se musí zastavit, jakmile
pominou její důvody
"Jestliže však se vás straní,
aniž by s vámi bojovali, vzdají se vám na milost, pak Bůh vám nedává
proti nim žádné oprávnění k boji."
(Korán 4:90) Zde je dokonce jasně
dána hranice mezi spravedlností a nespravedlností nezpochybnitelnými
slovy. Tento pohled na islám je poněkud jiný, než jaký nám byl v
minulosti předkládán, a úplně jiný než jak nám byl vykládán z
pohledu jeho vlivu na světové dějiny. O tom se můžeme přesvědčit všude
tam, kde měla islámská kultura alespoň částečný vliv. V případě války
mezi muslimy Korán nařizuje použít takové postupy k jejímu zabránění,
popřípadě k jejímu přerušení, jenž v současné
době používá i OSN k řešení různých konfliktů mezi národy po celém
světě.
"Bojují-li mezi sebou dvě
skupiny věřících, usmiřte je! A činí-li jedna skupina z těch dvou
bezpráví druhé, bojujte proti těm, kdo činí bezpráví, dokud se před
rozkazem Božím neskloní! A když se skloní, usmiřte obě strany
spravedlivě a buďte nestraní, neboť Bůh věru miluje ty, kdož jsou
nestraní!… Věřící jsou si přece bratry; usmiřujte tedy oba bratry
své a buďte bohabojní snad dostane se vám smilování!"
(Korán 49:9)
MUHAMMAD ABBÁS
texty vyznačené
modře doplnil Pavel
2001-07-25
Zdroj : http://sweb.cz/svet_islamu
"Al
-Shiaa" stránky děkují redakci "Světa Islámu" za možnost
uvedení tohoto článku na stránkách "Al-Shiaa".
|