poslal Olda Otázka služby žen
V poslední době se trochu rozvířila hladina jinak poklidného až tradičního života našeho sboru kvůli otázce, zda je biblické, aby ženy mohly být starší. Dostali jsme na staršovstvo tři kritické dopisy, také další ozvuky nespokojenosti jsem zachytil. Nespokojenosti nebo spíš nejistoty. Pocit „o nás bez nás“, když staršovstvo odhlasovalo něco, čemu řada členů sboru nerozumí. A dá se vůbec o věcech učení hlasovat?
Jako starší jsme se otázkou služby žen i možnosti, aby ženy byly staršími, zabývali minimálně od roku 1990, kdy jsem začal ve staršovstvu působit, ale téměř jistě již před tím. V 80. letech si vzpomínám, že vedení maninského sboru nedoporučilo dvěma sestrám studovat teologii s odůvodněním, že pro ženu není biblické vést sbor, tedy být farářkou.
Služba žen je určitě kontroverzní téma, ale kontroverzních temat jsou mraky. Myslel jsem si, že co se týče služby žen, mohlo být rozhodování staršovstva pro zbytek sboru docela čitelné, protože Dan Drápal napsal o službě žen knížku, která nedávno vyšla a která zachycuje jeho osobní vyrovnávání se s touto otázkou. Právě pro Nakladatelství KMS připravuji k vydání další Danovu knížku, tentokrát o apoštolské službě, kterou nemohu nesrovnávat s řečenou knihou o službě žen. Zatímco knihu o apoštolské službě považuji za dokonalou (ale přečetl jsem podrobně zatím jen dvě třetiny), knihu o službě žen nikoli. Kniha o apoštolech má široký záběr, je systematická, neponechává bílá místa. Kniha o službě žen je spíš opakem: nakousává něco podstatného, nedává však přesvědčivý výklad některých důležitých biblických míst. Není to sice horký brambor, ale ani připravený pokrm.
Na druhé straně však spolehlivý výklad např. 1Tm 2,12, tj. výklad v kontextu celého Písma, který by mě uspokojil, neznám: neuspokojilo mě nic, s čím jsem se zatím setkal. V Danově knize je také jedno místo, se kterým nesouhlasím. To ale přece nevadí, zvláště když se jím elegantně zabývá a neutralizuje ho předmluva ke knize od Pavla Černého. Celkově je ta kniha podle mě hodně přínosná. Dobrým způsobem klade otázky, otevírá perspektivu, kterou jsem neměl.
Ve staršovstvu bylo o čem mluvit a přemýšlet: knížkou jsme se poprvé zabývali v lednu loňského roku. A sama knížka se odpichovala od diskusí, které začaly před tuším třemi lety, když na staršovstvo z Kutné Hory ještě dojížděl Tonda Zelina. Proto hlasování o službě žen nebylo na vodě. Všechny diskuse probíhaly věcně, zabývali jsme se biblickými texty, názory se rozcházely, tříbily. Nakonec jsme se v některých podstatných věcech shodli, i když úplná shoda ve všem není. A vadí, že není?
Nikdo během let diskusí nezpochybňoval, že se ten druhý co nejvěrněji snaží držet Písma a slyšet, co nám k tomu dnes říká svatý Duch. Když jsem přinášel něco, kde jsem si myslel, že mám jasno, a spolustarší to nepřijímali, vždy jsem jistotu, že ctí Písmo a že je chtějí poslouchat. Přesně se pamatuji, jak jsem si ve věci, kde jsem si myslel, že mám jasno, říkal: Co když mají pravdu a já se mýlím? Mimochodem, tato otázka mi hodně pomáhá právě při diskusích a v polemikách. Ne že nemám nikdy jistotu: když čtu článek, který podvodným způsobem zoztuzuje kurzy Alfa, nemám pochyby, odkud vítr vane, ale stejně tu otázku mám rád, i v případě názorů falešných bratří.
Změnit názor není nic lehkého ani nutně zvláště příjemného. Jako starší nemáme žádný plezír měnit své názory, zvlášť když to znamená, že se něco bude muset změnit i prakticky. Rozhodnutí o tom, že žena může být u nás ve sboru starším, jsme nedělali, abychom u Vás, svých oveček, získali větší popularitu nebo naopak někoho naštvali. My jsme tak rozhodli, protože jsme začali některým místům v Písmu rozumět jinak než dříve. Možná jsme někomu přidělali starostí, což by nám bylo líto, ale kdybychom toto rozhodnutí neudělali, bylo by to pokrytectví. Chceme být ryzí a neusnadňovat si to.
Pokud toto rozhodnutí někomu dělá starosti, připomínám, že zatím žádná žena u nás ve sboru starší není. Když by se některá měla starší stát, bude to znamenat, že bude muset splnit biblická kriteria na staršího, a každý člen sboru může k tomu vznést své vyjádření. Takže když budeš vidět nezpůsobilost některé kandidátky, budeme tvůj názor brát v potaz, a když to uvidíš správně, doufám, že to poznáme, a dotyčná se starší nestane. O tom, že se námitky členů proti ustanovení staršími braly vážně, není sporu, můžeme uvést konkrétní příklady, že se někdo starším nestal. To je proto, že všechno souvisí se vším a není jen jednotlivý kousek poznání, ale poznání, které nám Bůh dal, se navzájem doplňuje. Žádná žena také jako starší nebude navržena, dokud ve sboru neproběhne diskuse nad Písmem.
Možná je čtenář těchto řádků zklamaný, že jsem se nevěnoval biblickým veršům týkajícím se služby žen. Avšak zájemce zklamán nebude: uskuteční se setkání, kde budou přítomni starší a učitelé a kam může přijít kdokoli, kdo je členem sboru. Bude to ve sborových prostorách v Tusarově 31. března v 18 hodin. Tam bude čas vyhrazen diskusi, otázkám, biblickým argumentům na téma služba žen v církvi a speciálně žena jako starší. Všechny zájemce o toto diskusní setkání prosím, aby si přečetli knížku Dana Drápala o službě žen. Pomůže to k tomu, že diskuse bude kvalitnější a že se dostaneme dál, než kdybychom měli vysvětlovat i to, co je v té knížce už vysvětleno.
Tomáš Dittrich