 |
Zaznamenali jsme 112167588 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Kontrasty: Celibát - perla křesťanství.
Vloženo Sobota, 04. březen 2023 @ 19:13:31 CET Vložil: Tomas |
poslal oko Celibát (zasvěcený život Bohu) je perlou křesťanského duchovního života.
(Mt 19,12) Jsou totiž eunuchové, kteří se tak narodili z lůna své matky, jsou eunuchové, které takovými učinili lidé,
a jsou eunuchové, kteří se jimi stali sami kvůli nebeskému království.
Kdo toto dokáže pochopit, ať chápe! (říká Kristus).
Mnohé výhrady zde už od vás zazněly proti celibátu. Že prý není pro člověka přirozený, že prý je dokonce příčinou sexuálního zneužívání, že prý by měl být jen dobrovolný a volitelný.
(1 Kor 7,26) Myslím si tedy, že je to dobrá věc vzhledem k současné tísni, že je pro člověka dobré být takový, jaký je. Jsi vázán k ženě? Nesnaž se to zrušit. Nejsi vázán k ženě? Ženu si nehledej. Když se ovšem oženíš, nehřešíš; a když se dívka provdá, nehřeší. Ale takoví lidé zakusí na svém těle soužení, a já bych vám je rád ušetřil.
Říkám vám, bratři, času je nakrátce. Ti, kdo mají ženu, ať tedy napříště žijí, jako by ji neměli; ti, kdo pláčí, jako by neplakali; ti, kdo se radují, jako by se neradovali; ti, kdo nakupují, jako by nevlastnili; ti, kdo užívají tohoto světa, jako by ho doopravdy neužívali. Vždyť pomíjí podoba tohoto světa. Chtěl bych, abyste byli zbaveni starostí. Muž, který není ženatý, se stará o věci Páně, o to, jak by se líbil Pánu. Ten, kdo se oženil, se stará o věci světské, o to, jak by se líbil své ženě; a už je rozdělený. Stejně tak žena bez manžela a také dívka se stará o věci Páně; snaží se, aby byla tělem i duchem svatá. Ta, která se provdala, se stará o věci světské, o to, jak by se líbila svému manželovi.
Těžko k tomuto co víc dodat. Apoštol celou problematiku života zasvěceného Bohu tu přece vysvětluje jasně. Jenom ten, kdo je takto povolán, toto chápe. Tato zkušenost celibátu se žije, je svým způsobem tajemstvím které člověk žije, aniž by aspiroval na to ho zcela a v úplnosti pochopit.
Celibát není určen snad jen pro asexuály, není ani řešením homosexuality. Naprosto s převahou je určen právě pro zdravé heterosexuály - pro ty, kteří od Boha dostali toto zvláštní duchovní povolání k zasvěcenému životu.
Vnitřní síla celibátu vychází z dobrovolného zapojení mocného daru lidské sexuality do služeb Pánu - z povýšení, z produchovnění této jistě nijak zanedbatelné síly v lidském životě, která se tak stává darem člověka Bohu.
Život v celibátu není příčinou sexuálního zneužívání - je tomu naopak;
sexuální zneužívání je vždycky selháním člověka a statisticky drtivou většinu všech případů sexuálního zneužívání tvoří lidé bez celibátu - otroci vlastní deviantní sexuality, která dneska vzniká často konzumací porna a vyhledáváním nepřirozených způsobů sexuálního ukájení.
Celibát v církvi je opravdu jen dobrovolný a jenom sám člověk se pro něj může rozhodnout a zvolit si tento způsob života zasvěcený Bohu. Měl by si tedy být naprosto jistý, že právě jeho Bůh k tomuto způsobu života volá.
Teď ještě malá poznámka směrem k diskutujícímu účastníku pod nickem "Brusle":
Každý z nás byl ve křtu spolu s Kristem jako "člověk podle těla" pohřben a spolu s Kristem vzkříšen do "novosti života" Božích dětí (Ř 6,3-4). Zde na Granu spolu tedy diskutujeme jako sourozenci (skrze Krista) v rodině - a v rodině si běžně tykáme! Sourozence si nevybíráme - do této rodiny jsme se narodili! Sourozenci sice spolu mohou i "nemluvit", ale bude z nás mít pak nebeský Otec radost?
Mé tykání není tady tedy nic mimořádně osobního vůči nikomu - je přirozené a je trvalé vůči všem. Nejsme zde přece na společenském večírku! Mé tykání není ani nedostatkem úcty vůči jiným - podobně jako vykání nijak nevylepší můj vztah k tomu, koho snad pro jeho nehezké jednání mám problém si vážit.
Je docela nehorázností žádat tu po druhých, aby se tu svobodně nevyjadřovali, k čemu oni sami uznají za vhodné se vyjádřit. Nikdo mi tu nebude přikazovat, o čem tu ještě smím, či o čem už tu nesmím mluvit.
Ty jsi tu, Brusle, v některých věcech hodně přestřelila.
Piš si svobodně o čem uznáš za vhodné (co tě "pálí"), ale neupírej tuto svobodu i druhým jen proto, že tě jejich vyjádření naštve. Piš pravdu, nepiš kraviny! Neřeš tady "údajného papežova syna", netvrď o své tetě, že neměla možnost si zvolit jiný život, než ten v celibátu. Nic z toho není pravdou a já pak musel věci napravovat. Jestli tvoje teta prožila zasvěcený život, já mám tyto lidi v nesmírné úctě. Myslíš si ale, že by měla dneska radost ze své neteře, která se tu "obouvá" do jejího celibátu, který si ona svobodně zvolila jako životní povolání?
Myslíš si snad, že se dneska raduje ze své neteře, která se církvi tak odrodila?
Uznávám, že i já jsem zde svojí zbrklostí mohl i třeba nechtěně svým vyjádřením někomu ublížit, že to zabolelo. V tom případě se všem takto postiženým omlouvám a prosím: "Odpusťte mi to".
Můj synovec studoval na kněze. Když ukončil studia, nebyl si jako zdravý heterosexuál jistý svým povoláním. Nenechal se tedy hned vysvětit, ale odešel k trapistům a tam se modlil o rozpoznání svého životního povolání. Trvalo mu to, tuším, skoro dva roky, než si byl úplně jistý. Až pak se nechal vysvětit a dneska vede saleziánské středisko mládeže. Sám žije svatým životem, je vynikajícím knězem a vynikajícím zpovědníkem.
|
Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Sobota, 04. březen 2023 @ 20:29:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ty jsi tu, Brusle, v některých věcech hodně přestřelila.
Piš si svobodně o čem uznáš za vhodné (co tě "pálí"), ale neupírej tuto svobodu i druhým jen proto, že tě jejich vyjádření naštve. Piš pravdu, nepiš kraviny! Neřeš tady "údajného papežova syna", netvrď o své tetě, že neměla možnost si zvolit jiný život, než ten v celibátu. Nic z toho není pravdou a já pak musel věci napravovat. Jestli tvoje teta prožila zasvěcený život, já mám tyto lidi v nesmírné úctě. Myslíš si ale, že by měla dneska radost ze své neteře, která se tu "obouvá" do jejího celibátu, který si ona svobodně zvolila jako životní povolání?
Myslíš si snad, že se dneska raduje ze své neteře, která se církvi tak odrodila?
Uznávám, že i já jsem zde svojí zbrklostí mohl i třeba nechtěně svým vyjádřením někomu ublížit, že to zabolelo. V tom případě se všem takto postiženým omlouvám a prosím: "Odpusťte mi to".
Hele Oko, po osobním útoku na Brusli u tebe následuje omluva? Tomu se říká VĚROLOMNOST. Zase a znovu Brusli otázkounpodsouváš to tvé známe "lezení do postele"! A po něčem takovém se omlouváš?'?
A něco k tomu odpuštění. My křesťané v moci Boha odpouštíme hned, takže tvoje sprostoty jsou odpuštěné, jenže nejde o tvůj hulvátský projev jako takový, jde o tvou duši zatíženou hříšným sklonem nepřiznaných hříchů ke smrti. Jde o tebe.
|
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 05. březen 2023 @ 17:19:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslivče, borelie jsou docela svině - chtělo by to rychle doxyhexal - ovšem ve třetím stadiu bývají už následky trvalé.
|
]
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Neděle, 05. březen 2023 @ 18:05:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ty jsi úplně mimo Oko. |
]
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 06. březen 2023 @ 07:12:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já vím. Úplně mimo tvůj způsob myšlení jsem tady zcela určitě.
Přesto pořád u tebe doufám, že se chytneš za nos a začneš se bavit normálně a bez urážek. Že začneš hledat pravdu, objevovat věci takové, jaké skutečně jsou.
..." Myslíš si ale, že by měla dneska radost ze své neteře,
která se tu "obouvá" do jejího celibátu, který si ona svobodně zvolila
jako životní povolání?
Myslíš si snad, že se dneska raduje ze své neteře, která se církvi tak odrodila? "...
Já tímto nikoho neurážel - řekl jsem věc jenom tak, jak jí já rozumím. Je to tedy moje osobní stanovisko - můj názor. A klidně připouštím, že se mohu v něčem mýlit.
Úplně stejně upřímně jsem kdysi řekl cosi podobného i Cizinci - a říkám to znovu i tobě:
Vy všichni jste se narodili do katolické církve. To je podle mého mínění ten největší Boží dar pro kvalitu prožívání lidského života. Všichni tři jste se však během života odrodili - zradili jste tuto církev a dneska se tu do ní ještě obouváte.
A bloudíte, tápete - sami sebe přesvědčujete, jak že jste dneska dobří, jak "chodíte v Duchu". A vyzobáváte si z Písma jen ta místa, které vám to potvrzují..
Až do takových absurdností jste už upadli, že si o sobě myslíte, že nejste hříšníci (tedy zatím vyjma Brusli - abych jí nekřivdil).
Jsou to mé názory, mé pohledy - a zatím mě nic nepřesvědčilo, že bych se v nich mýlil.
|
]
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pondělí, 06. březen 2023 @ 09:07:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já vím. Úplně mimo tvůj způsob myšlení jsem tady zcela určitě.
To zcela určitě Oko. Můj způsob myšlení by nemohl na kritiku věrolomnosti odpovídat cosi o léčbě boreliózy. Proto jsem napsal, že jsi zcela mimo. Tvoje "doxyhexal" reakce nebyla normální.
Přesto pořád u tebe doufám, že se chytneš za nos a začneš se bavit normálně a bez urážek. Že začneš hledat pravdu, objevovat věci takové, jaké skutečně jsou.
Tak s tím začni Oko v prvé řadě ty, a nastuduj si základní etická pravidla.
..." Myslíš si ale, že by měla dneska radost ze své neteře, která se tu "obouvá" do jejího celibátu, který si ona svobodně zvolila jako životní povolání?
Myslíš si snad, že se dneska raduje ze své neteře, která se církvi tak odrodila? "...
Já tímto nikoho neurážel - řekl jsem věc jenom tak, jak jí já rozumím. Je to tedy moje osobní stanovisko - můj názor. A klidně připouštím, že se mohu v něčem mýlit. To, že tomu ty tak rozumíš neznamená, že je to slušné Oko. Právě v tom je to tvé urážení, že se drze tážeš za někoho jiného a v otázce podsouváš pomluvu. To je urážlivé. Nemůžeš napsat: Myslíš si snad, že se dneska raduje ze své neteře.. Tím jak otázku stylizuješ předjímáš odpověď, že se neraduje. Odpověď zda se raduje či neraduje může dát jedině ona. Proto je zbytečné se ptát na to co kdo mysí o tom, co může sdělit jenom ten koho se to týká. Pochop Oko, že pokud otázky stylizuješ formou "myslela sis že když mu vlezeš do postele, či myslíš si snad, že se ze své neteře raduje" tak předjímáš urážlivou odpověď. Prostě se urážlivě dotazuješ. Vyrobím pro tebe Oko větu ve tvém urážlivém předjímavém stylu.
Myslíš si snad Oko, že ti levobočci JP2 by měli radost z toho jak se jich zde hulvátsky zastáváš?
Jak se ti to nyní líbí Oko, takový způsob vyjadřování?
Úplně stejně upřímně jsem kdysi řekl cosi podobného i Cizinci - a říkám to znovu i tobě:
Vy všichni jste se narodili do katolické církve. To je podle mého mínění ten největší Boží dar pro kvalitu prožívání lidského života. Všichni tři jste se však během života odrodili - zradili jste tuto církev a dneska se tu do ní ještě obouváte.
Říkám ti to znovu Oko po několikáté. Do žádné ŘKC jsem se nenarodil, ale uvrtali mne do ní náboženští fanatici jako ty. Nikde jsem se neodrodil, nikoho jsem nezradil, a katolíkem jsem stále. Vyhodil jsem ze života všechno to modlářské co způsobovalo odcizení se od Boha. Vezmi to již konečně na vědomí Oko a nebásni o tom co žiju.
A bloudíte, tápete - sami sebe přesvědčujete, jak že jste dneska dobří, jak "chodíte v Duchu". A vyzobáváte si z Písma jen ta místa, které vám to potvrzují..
Přesně to děláš ty Oko, zase ty tvoje zlovolné projekce do oponentů. Malý příklad. Když podám RYZE křesťanské svědectví o tom, že mne Kristus zbavil hříšných sklonů, ty začneš povykovat o tom, že to není možné, že je nutné sebebudování, spolupráce, rozhodování. A když jsi u tho Písma, tak jsem to já, kdo ti neustále ke tvým citacím doplňuje další biblický kontext, který s oblibou přehlížíš.
Až do takových absurdností jste už upadli, že si o sobě myslíte, že nejste hříšníci (tedy zatím vyjma Brusli - abych jí nekřivdil).
Absurdnost je to jenom ve tvé hlavě. Máš žel díky římské nevěstce zcela zprofanované představy o Kristu a Jeho odpuštění, o hříchu a životě bez hříchu. Dokud se těchto mylných představ nezbavíš, pravdu nepoznáš a bude nad tebou hřích panovat.
Jsou to mé názory, mé pohledy - a zatím mě nic nepřesvědčilo, že bych se v nich mýlil.
Ano tak. Nic tě nepřesvědčilo. To je právě u tebe ten hlavní problém. Tebe musí Oko něco přesvědčit. Jenomže vztah k Bohu není o nábožensky fanatickém přesvědčení, je o lásce k pravdě. Podívej se jenom na tvé reakce ohledně písemně zaznamenaných zpovědí. Ratzinger se jasně vyjádří o písemně zaznamenaných zpovědích, ale ani to tě nepřesvědčilo tvůj fanatismus a stále to popíráš. Co by tě přesvědčilo, snad až bys ty záznamy držel v ruce a četl v nich? A k čemu by ti pak takové přesvědčení bylo, kdyby za něj nastoupilo další mylné přesvědčení.
Láska k pravdě je něčím co otvírá vnímání Boha. A nábožensky fanatické přesvědčení je něčím co vnímání Boha mocně brání. |
]
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 06. březen 2023 @ 09:27:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Můj způsob myšlení by nemohl na kritiku věrolomnosti odpovídat cosi o léčbě boreliózy."...
Mohl.
Borelióza i syfilis mají tři stadia - v tom třetím to už nevratně napadá mozek. Pak dotyčný o sobě tvrdí, že je Napoleon, nebo že je Americký president. Nebo že "chodí v Duchu", že už není hříšníkem, že už je jisto-jistě spasený a nic už ho od toho nemůže odvrátit. A podobné nesmysly coby výplody čiré fantazie.
..."Do žádné ŘKC jsem se nenarodil, ale uvrtali mne do ní náboženští fanatici jako ty. "...
Žádný člověk si nevolí, do jakého prostředí se narodí. Ani ty, ani já. Oba jsme byli pokřtěni v římskokatolické církvi, oba jsme měli být v této víře vychováváni a tuto víru hluboce žít. Kde jsi se ty po cestě ztratil?
..."Ratzinger se jasně vyjádří o písemně zaznamenaných zpovědích, ..."...
Ovšem v kontextu středověkých inkvizičních spisů - záznamů soudů, které jediné se uchovávaly písemně i s konkrétními "prohřešky" - hříchy odsouzených.
Jediné seznamy svých hříchů jsme si činili jako děti, když jsme přistupovali k první svátosti smíření. To abychom z toho nic nezapomněli, tak jsme to při zpovědi četli. Nikdo jiný ale ten papír neviděl.
A vzhledem k tomu, že vyznání ve zpovědi platí jenom osobně a ústně, nemá žádný smysl jakékoli písemný seznam hříchů.. A kdo by ho prakticky jako měl psát? Snad hříšník a pak odevzdat? Nebo snad zpovědník při zpovědi zapisovat a pak podávat hlášení biskupovi a ten pak do Říma?
Jinak ti zdraví slouží? Šmakuje ti?
Pak se nediv, že mě napadají vysvětlení typu "Borelióza"!
|
]
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: Danny42 v Pondělí, 06. březen 2023 @ 10:59:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko
Opět opakování
Do jakékoliv církve ,tudíž i do ŘKC ,se děti nerodí ! Děti se rodí otci ,matce , ..a samozřejmě i Bohu - Stvořiteli. Nikdy ,jakýmkoliv rituálem ,v jakékoliv církvi ,nad nimi žádná církev nemá moc. |
]
Re: Věrolomnost (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 07. březen 2023 @ 13:18:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Člověk se vždycky rodí do určitého prostředí, které přijímá jako svoje dědictví.
Není náhodou, že se dítě narodí katolickým rodičům a nikoli třeba muslimským. Není náhodou, že se křtem už v útlém věku stane křesťanem - Bohem přijatým dítětem a údem katolické církve.
|
]
Třetí stádium šmakenzi bitte.. (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Úterý, 07. březen 2023 @ 17:53:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Myslivec: ..."Můj způsob myšlení by nemohl na kritiku věrolomnosti odpovídat cosi o léčbě boreliózy."...
Oko:
Mohl. Borelióza i syfilis mají tři stadia - v tom třetím to už nevratně napadá mozek.
A ty jsi zřejmě to třetí stádium prodělal Oko. :-)))))))))
Já kterýž mluvím za sebe, říkám že nemohl, a nedělám to. A ty mluvíš za mne že mohl, a přitom to děláš ty??? No to snad ne! A dále tady meleš cosi zcela mimo mísu o borelióze?
Tady se hodí to Martinovo klišé- jsi ožralý anebo bereš drogy?
A vzhledem k tomu tvému třetímu stádiu se hodí i to tvoje¨:
Jinak ti zdraví slouží? Šmakuje ti?
|
]
Re: Třetí stádium šmakenzi bitte.. (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 08. březen 2023 @ 07:41:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neodbočuj. Položil jsem ti přece i otázku:
Neuvědomuješ si, že svým tvrzením o katolících coby modlářích neuctivě urážíš dlouhou řadu svých katolických předků?
Že z nich tímto děláš doslova blázny, manipulovatelné hlupáky?
Fakt si, Myslivče, myslíš, že jsi o tolik chytřejší, než tví katoličtí předkové?
|
]
Re: Třetí stádium šmakenzi bitte.. (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Středa, 08. březen 2023 @ 17:42:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neodbočuj.
Neodbočuji, reaguji přímo na tvé invektivy.
Fakt si, Myslivče, myslíš, že jsi o tolik chytřejší, než tví katoličtí předkové?
Fakt jsi Oko tak blbej, že si myslíš, že ti na tvé zlomyslné otázky budu odpovídat?
Tady máš Oko otázku ve tvém zlomyslném stylu (sis myslela, že když farářovi vlezeš do postele). Zkus na ni odpovědět alespoň sám sobě.
|
]
Re: Třetí stádium šmakenzi bitte.. (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. březen 2023 @ 09:09:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nemusíš odpovídat mě, Myslivče - odpověz si alespoň sám sobě. Ať lépe porozumíš, jak tě tu vnímají jíní ...
|
]
|
|
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Sobota, 04. březen 2023 @ 20:39:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | 1 Timoteovi 4:3 Zakazují lidem ženit se...
celý celibát sa dá zhrnúť do troch bodov:
- ,,prvý pápež,, Peter bol šťastne ženatý a iste aj iní apoštoli - prvých zhruba 600 rokov bolo manželstvo kňazov v cirkvi normálnou praxou - písmo celibát doporučuje, ale nikdy neprikazuje
katolícka cirkev je presvedčená o tom že ju vedie Duch svatý a pritom v prvých storočiach Duch svatý vedie kňazov k manželstvu a neskôr k celibátu... vlastné dejiny vlastnej cirkvi usvedčujú katolicizmus s lži. Peter ako ,,prvý pápež,, mohol byť ženatý a dnešný pápež nemôže byť ženatý... to je čistá psychiatria... ale katolíkovi to nevadí... ak by dnes došlo k zmene a katolícky kňazi by sa mohli oficiálne ženiť, tak katolík v tom nebude vidieť problém, veď učiteľský úrad sa nemýli... rozmýšľam, či sú katolíci tak naivní, blbí, alebo slepí, tak bigotní?... alebo nemôžu si pripustiť, že katolicizmus sa mýli, lebo tým ohrozujú svoju spásu? možno by tým spustili lavínu... ak katolicizmus sa mýlia v cilibáte, ako sú na tom iné biblické náuky? zrejme takéto riziko nikto nepodstúpi a preto bude slepo veriť všetkému čo je v katechizme... čo si o tom myslíte? |
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 05. březen 2023 @ 16:22:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslíme si, Ivane, o tom to,
že kdyby katolická církev celibát plošně zrušila, - a papež by to udělat klidně mohl - tak by se svým směřováním už téměř v ničem nelišila od církví protestantských.
Ale pro nás by to byl krok k menší dokonalosti víry, krok od Boha a jeho milosti.
Snižování nároků docela určitě není cesta ke kvalitě prožívání křesťanského života. Tím je pravý opak.
Např. normální řeholní řády mají dneska problém s náborem mladých členů - přísné řády (jako jsou třeba trapisté) mají i dneska nových uchazečů nadbytek.
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Neděle, 05. březen 2023 @ 17:05:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Snižování nároků docela určitě není cesta ke kvalitě prožívání křesťanského života.
jaká pak bola kvalita ,,prvého pápeža,, Petra, keďže žil v manželstve? a čo prvých zhruba 600 rokov kde manželstvo kňazov bolo normálne? bolo to obdobie ,,nižšej kvality,,? |
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 05. březen 2023 @ 17:15:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Petr žil v manželství - protože poznal Krista až jako ženatý muž.
Naopak Pavel žil v celibátu - a nebyl v tom sám. Také např. apoštol Jan žil v celibátu - poznal totiž Krista jako svobodný.
(1 Kor 7,17) Ať ostatně každý nadále žije v postavení, které mu určil Pán, tak, jak ho zastihlo Boží povolání. Je to pravidlo, které stanovím ve všech církvích.
Byl někdo obřezán ve chvíli svého povolání? Ať si nedělá předkožku. Zastihlo ho povolání neobřezaného? Ať se nedává obřezat. Obřízka není nic a neobřezanost není nic; na čem záleží, je zachovávání Božích přikázání. Každý ať setrvává ve stavu, v němž ho zastihlo Boží povolání.
... Jsi vázán k ženě? Nesnaž se to zrušit. Nejsi vázán k ženě? Ženu si nehledej....
Tohle je, Ivane, Boží slovo!
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Neděle, 05. březen 2023 @ 19:10:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
... Jsi vázán k ženě? Nesnaž se to zrušit. Nejsi vázán k ženě? Ženu si nehledej.... A proč cirkev 600 rokov žila podĺa tohto pravidla a potom násilim rušila manželský stav kňazov? Proč dnes šťastne ženatý chlap nemóže byť kňazom? Jak môže tá istá cirkev mať ženatých kňazov a odrazu im zakazuje manželstvo?
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 06. březen 2023 @ 06:58:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." a potom násilim rušila manželský stav kňazov?"...
Nic nerušila - to je nesmysl. Kněží, kteří byli tehdy před tisícem let ženatí, dožili své životy v kněžské službě a zároveň i v manželství.
Až nově nastupující generace se rozhodovala buď pro život duchovní (podle doporučení Písma), nebo pro život manželský - každý podle svého povolání od Boha. Proto Kristus říká: "Kdo můžeš pochopit, pochop".
Máš - li od Boha povolání pro svatý život v manželství - je to jen jiná cesta ke spáse - stejně důležitá a hodnotná, jako služba Bohu v celibátu.
Každý máme v tomto světě své životní povolání.
..."Proč dnes šťastne ženatý chlap nemóže byť kňazom?"...
Může.
např. v církvi pravoslavné. Nebo v církvi řecko-katolické. Nikoli však v církvi římsko-katolické, protože za zvolila za svoji cestu vyšší nároky na duchovní osoby - podle Kristova učení o tom, že jsou na světě i panicové pro Boží království.
Ale ani pravoslavní to nemají úplně jednoduché: Svobodný, už vysvěcený kněz se u nich také nesmí už oženit. Do kněžského stavu musí vstupovat už jako ženatý.
A ženatý pravoslavný kněz se už nemůže stát biskupem. Čili i v pravoslaví je mezi biskupy celibát.
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Pondělí, 06. březen 2023 @ 11:41:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, stačí zadať do googla pojem ,,celibát,, a stlačiť enter... ja som hneď napoprvé našiel toto:
ty píšeš: Kněží, kteří byli tehdy před tisícem let ženatí, dožili své životy v kněžské službě a zároveň i v manželství. a pravda je: Tí kňazi, ktorí sa vzopreli pápežskému nariadeniu boli postihnutí cirkevnými trestami. Kňazi, ktorí už mali manželky, stratili kňazský úrad a bol im odobratý majetok.
je zaujímavé že až do 11. st. bolo manželstvo kňaza chápané ako norma a učiteľský úrad to schvaľoval, tak neskôr ten istý učiteľský úrad katolíckej cirkvi považuje manželstvo kňazov za heretické učenie. ten istý Duch svatý hovorí protichodne? kto má pravdu? pápeži do 12. st. alebo pápeži neskôr? smiešne na tom je to, že dnes sa mnohí v katolíckej cirkvi domáhajú zrušenia celibátu. Ak by sa to stalo a kňazi by opäť mohli žiť v manželstve, tak ty Oko v tom nebudeš vidieť žiadny problém.... keďže pointa je v tom že katolícka cirkev má vždy z princípu pravdu, že áno... |
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 07. březen 2023 @ 13:16:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, Ivane. Na blogu se dozvíš určitě pravdu .. Hlavně takovou, jakou si přeješ!
Pokud jsi Ivane, sám Bohem povolán k manželství, je pro tebe představa života v celibátu nemyslitelná. A taky tě do celibátu nikdo nenutí.
Tak zkus stejnou svobodu dopřát i ostatním - i těm, kteří si sami celibát zvolí pro Boží království.
A proč je spojen celibát s životy biskupů a kněží?
Předobrazem tohoto je starozákonní ustanovení o rituální čistotě těch, kteří jménem Hospodinova lidu přinášejí Bohu oběti. Tedy levita po dobu své služby v chrámu, se musel zdržovat i manželského styku.
Novozákonní kněžství je však na ještě vyšším levelu.
..."Tí kňazi, ktorí sa vzopreli pápežskému nariadeniu boli postihnutí cirkevnými trestami."...
Sám Petr byl snad postihnut církevními tresty za to, že ho na jeho cestách doprovázela manželka?
(1 Kor 9,5) Což nemáme právo mít s sebou věřící manželku, jako i ostatní apoštolové a bratři Pána i Kéfas?
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Středa, 08. březen 2023 @ 07:40:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ,,Předobrazem tohoto je starozákonní ustanovení o rituální čistotě těch, kteří jménem Hospodinova lidu přinášejí Bohu oběti. Tedy levita po dobu své služby v chrámu, se musel zdržovat i manželského styku,,
no a namiesto celibátu Pavel prikazuje biskupom aby boli mužmi jednej ženy a spravovali svoje rodiny s deťmi... ešte raz: niektorí apoštoli boli ženatý, Pavel hovorí o manželstve biskupov, cirkev katolícka mala bez problému katolíckych biskupov a kňazov až do 11. st., Pavel píše o tom že príde doba kedy falošná cirkev ,,zabraňuje ženiť sa,, ...ale Oko tvrdí že celibát existoval prakticky vždycky... no len na začiatku boli niektorí povolaný z manželstva, ale druhá vlna boli už čistý celibátnici... |
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 08. březen 2023 @ 07:46:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Omyl. Nic takového Pavel nepřikazuje. Ale v případě, že jeho žák zvolí za biskupa ženatého muže, musí to být jeho první manželství a musí jako manželé žít správným rodinným životem.
Ale Pavel tím nijak neumenšuje jiné své tvrzení o tom, že kdo je svobodný, stará se, jak by se zalíbil Bohu, však kdo je ženatý, stará se, jak by se zalíbil ženě.
Být ženatý není nic špatného - ale být svobodným pro Boží království je ještě vyšší level.
...".ale Oko tvrdí že celibát existoval prakticky vždycky.."...
To netvrdí jenom Oko!
Apoštol Pavel byl bez ženy - apoštol Jan byl také bez ženy.
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Středa, 08. březen 2023 @ 11:44:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale v případě, že jeho žák zvolí za biskupa ženatého muže, musí to být jeho první manželství a musí jako manželé žít správným rodinným životem
to som rád že si dal zapravdu písmu a pravde... tak, tak žiaci a nasledovníci apoštolov si volili až do 11. st. kňazov ktorí boli ženatí, alebo aj slobodný... možno povzbudzovali k tomu, aby kňazi ostali slobodný, ale zaiste neprikazovali povinný celibát, veď o tom sú dejiny katolíckej cirkvi... až neskôr niekomu preplo v hlave a nariadil povinný celibát |
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. březen 2023 @ 09:06:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Pak ohledně celibátu "ruplo v hlavě" už apoštolu Pavlovi:
Chci, abyste byli bez starostí. Kdo nežije v manželství, stará se o věci Pána, jak by se zalíbil Pánu, ale kdo se oženil, stará se o věci světské, jak by se zalíbil své ženě, a je rozdělený.
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Čtvrtek, 09. březen 2023 @ 12:20:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pavlovi jiste neruplo v hlave, keďže druhej a ďalšej generácii biskupom prikazuje aby boli mužmi jednej ženy a aby mali zriadené svoje rodiny. Alebo chceš poprieť 10 storočí vlastnej cirkvi? to by si nemal... ruplo v hlave až niekomu v 11. st.
cituješ Pavlove slová ktoré adresoval kresťanským rodičom. to nemá nič spoločné s celibátom kňazov... sám Pavol k tomu hovorí: Ale keby si sa aj oženil,
neprehrešíš sa, Prvý Korinťanom 7:28 |
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. březen 2023 @ 13:14:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jistěže se neprohřeší. Ale faktem bude, že se bude usilovat zalíbit své ženě - a to na úkor své služby Pánu. A bude tedy to mít těžší - bude do jisté míry ve své duchovní službě rozdvojen.
Proto katolická církev správně sáhla po vyšším dobru - po vyšší kvalitě - po celibátu u duchovních povolání.
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: Danny42 v Pondělí, 06. březen 2023 @ 13:15:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ivan
A pokud se týče tzv řk kněží ( blbě řečeno ,,knězů,,),tak je to opět jen rádoby zbožně ,vymyšlená funkce . Ježíš určitě nepožadoval ,aby se v nějaké křesťanské komunitě ,vytvořilo elitní "kněžstvo" ,které ...mimo jiné falešné akce ...,bude i tzv asistovat ,při falešné jakoby transsubstanciaci , jeho - tedy Boha , do oplatku. Žádní takovíto "kněží" v NZ ,nepřichází v úvahu. Pokud si to ŘKC dosadila do svých praktik ,tím hůře ,a má to tam tato komunita již dlouho ,a chce to tam mít dál. Jejich věc ,to jo ,ovšem novozákonní Církev to není. Jen nábožnost to je . |
]
|
|
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: JirkaB v Sobota, 04. březen 2023 @ 20:53:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jak je psáno v článku, tak je i psáno v komentářích. Být svobodný pro Boha je výsadou velkých Božích služebníků, a je zlé si myslet, že ženatý služebník nemůže mít stejné povolání a službu jako svobodný.
|
|
|
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: mikim v Sobota, 04. březen 2023 @ 21:23:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ještě, že kněží, kteří dělají zpověď nemají manželky to by pak v tom kostele byla katastrofa a všechni by hned věděli všechno :). |
|
|
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Sobota, 04. březen 2023 @ 21:31:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Mně už se ta diskuse o celibátu hnusí. Pokud si ho katolická
církev zavedla, tak je to její věc. Pán Ježíš to nenařídil. Bylo to jen opatření
katolické církve. A jak je vidět, moc pozitiv světu nepřineslo. Kdo chce žít v celibátu,
ta ať si žije. V 19. století byly nuceny v celibátu asi žít i učitelky.
Opatření státu.
A názor na antikoncepci? Afričané ji odmítají a množí se jak hmyz. Asi se rodí až 5O milionů
ročně. Kde se asi uživí? Pak utíkají do Evropy. Podle mne člověk má rozumně ovládat
i reprodukci metodami, které nezabíjejí a nepoškozují zdraví. Rozhodně žádný chemický
zásah do ženy. Přece u muže se osvědčuje prezervativ. Interrupci ne, ale když se
jedná o hrožení života ženy, nedá se nic dělat. Výchova k odpovědnosti bohužel
neexistuje a VIP národa jsou sami špatným příkladem. Chtěli jsme kapitalismus, tak
ho máme se vší špínou. |
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: Syntezator v Neděle, 05. březen 2023 @ 07:45:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mně už se ta diskuse o celibátu hnusí. - píše František
Jo jo. Mně to přijde taky divné. Ale dá se z toho něco vydedukovat. Jak to některým stále chodí po hlavě. Srandovní, že mně tu někteří bobci vypisují, že prý se o tyto věci zajímám, přitom kdyby mě někdo fakt četl poctivě, tak se mnohem více věnuju politice, EU, inkluzi apod. To jsou moje ústřední témata. To jsou témata, která ovlivňují můj život. Katolická sexualita a katolický celibát mi je zcela volný. Na tom se dá ale krásně poznat, že ti bobci žijí sexualitou více. Mají silnější libido než já, jsou více vláčeni pudy. Já jsem fakt klidnější. Věnuju se klávesám, politice, zahradě, kutilství a pudy mám kdesi už někde na okraji zájmu. Ale tito bobci tím žijou více. A do mě si projektují sebe sama. :-) Sranda no. :-)
A názor na antikoncepci? Afričané ji odmítají a množí se jak hmyz. Asi se rodí až 5O milionů ročně. Kde se asi uživí?
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 05. březen 2023 @ 11:48:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Naložit do autobusů a vrátit do Afriky.
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: Syntezator v Neděle, 05. březen 2023 @ 10:00:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Chtěli jsme kapitalismus, tak ho máme se vší špínou. - píše František
Kapitalismus jsme měli v 90. letech. Na jednu stranu dost divoký, viz privatizace, LTO atd., ale současně byla svoboda, nulová cenzura a pro mě osobně byla 90. léta nejhezčím obdobím života vysoce převyšujícím cokoli dalšího.
Já jsem si byl schopen na svatbách přivydělat tolik, co činilo 50% platu získaného ve školství. To si nedělám srandu. Příklad: Měl jsem uprostřed 90. let plat jako učitel něco kolem 5000 Kč a za jedno hraní na svatbě jsem si vydělal 2000 Kč. Skoro polovinu platu za pár hodin hraní. Mně stačilo hrát jednou za měsíc někde o víkendu a měl jsem 1,4 násobek příjmu než moji kolegové.
Takže pro mě nástup kapitalismu - tedy 90. léta byl super. Svoboda, radost a taky mládí.
A pak se to začalo kazit. Asi to začalo pádem dvojčat v New Yorku. Od té doby sami Američané říkají, že u nich svobody osekali a osekávají.
A střih - to co máme dneska - nadvládu EU, nadvládu modrožlutých fašistů - to není kapitalismus. To je nová totalita. Oni určují, kde budu jezdit. Ty cyklostezky beru jako příznak Velkého bratra. V 90. letech mi nikdo neurčoval, kde mám jezdit kolem. To předurčení, že tady máš jezdit na kole, to je příznak totality. A není divu, že to financuje EU. Je to Velký bratr. Určují, kde máš jezdit, čím máš jezdit, co máš jíst, co kupovat. Hlídají všecko. A mají pětiletky. Je to horší než RVHP. EU je horší než RVHP, protože RVHP nikdy nešla do talových detailů.
Ten současný režim je nějaký hybrid mezi kapitalismem, socialismem, fašismem. Od všeho má kousek. |
]
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 06. březen 2023 @ 07:44:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Někteří tu máte za ušima už velice dávno! :-)
|
]
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 06. březen 2023 @ 16:04:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | František
Mně už se ta diskuse o celibátu hnusí.
marrtino
Františku to neřeš, mě se zase hnusí lidé co jen plácají a plácají. |
]
|
|
Re: Celibát - perla křesťanství. (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 06. březen 2023 @ 16:01:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Chtěl jsem původně reagovat na článek brusle, ale diskuse se stalo diskusním bordelem, kdy každý vychází ze svých pocitů. Má ulehčenou práci, mohu jsem vložit příspěvek, kterýbyl reakcí na jeho názor Osvoboďmě celibát. Dal jsem si s tím práci, protože psát knězi znamený vyvarovat se omylů a jaký byl výsledek? Druhý den byl můj obsáhlý článek smazán. Rozmím tomu, že jsem mu musel pošramotit sebevědomí a ješitnost a tak jen pro ty kteří o tom nic nevědí pár vět.
Je pravda, že celibát byl přijat
na II.lateránském koncilu 1139. A do té doby se Je kněží ženili? Jaká je
historie celibátu? : V tomto nám pomůže
Uguccio z Pisy nejznámější
dekretista ve svém dekretu z roku
1190 pojednávat zvláštním způsobem o zdrženlivosti duchovních (continentia
clericorum), to znamená o zdrženlivosti, kterou mají zachovávat tím, že
neuzavírají manželství, a je-li uzavřeno, že ho neužívají (in non contrahendo
matrimonio et in non utendo contracto).“ Z těchto slov zcela jednoznačně
vysvítá dvojí povinnost: neženit se a neužívat manželství uzavřené už dříve. Z
toho jasně plyne, že už v té době, to je na konci 12. století po Kristu,
existovali kněží, kteří byli ženatí předtím, než přijali svátost svěcení. Svatý
Pavel předpisuje svým žákům Titovi a Timotejovi, že takoví kandidáti mají být
ženatí jen jednou. Alespoň o svatém Petru
víme s jistotou, že byl ženatý u ostatních to nevíme. Když říkal Petr Mistrovi:
„My jsme opustili všechno, co jsme měli, a šli jsme za tebou. Co tedy budeme
mít?“ Na tuto otázku Ježíš odpověděl: „Amen, pravím vám: Nikdo není, kdo by
opustil dům nebo ženu nebo bratry nebo rodiče nebo děti pro Boží království,
aby nedostal mnohokrát víc v tomto čase a v budoucím věku život věčný.“ Zde se
už jeví tehdejší první povinnost církevního celibátu, totiž zdrženlivost od
jakéhokoli užívání manželství po svěcení a je zjevné, že je z něho závazně
odvozena. V této povinnosti tkví skutečný smysl celibátu, který je dnes obecně
zapomínán, ale který byl v celém prvním tisíciletí a také nadále všem známý:
úplná zdrženlivost od každého plození dětí, i od toho, které je dovolené a
dokonce povinné v manželství. Abychom podali úplný obraz tohoto prvního smyslu
církevního celibátu, který se už od začátku správně nazýval „zdrženlivost“,
musíme hned upozornit, že kandidáti mohli přistoupit ke svátosti svěcení a
zříci se užívání manželství jenom se souhlasem manželky, protože ona měla ze
svátosti manželství nezcizitelné právo na užívání uzavřeného a dokonaného
manželství, a to bylo nerozlučitelné, každý historik práva ví to, co výslovně
potvrdil jeden z jeho nejautoritativnějších teoretiků tohoto století Hans
Kelsen: Je mylné ztotožňovat právo a zákon, ius et lex. Právo (ius) je každá
závazná právní norma, ať už byla dána jen ústně a předána zvykem, nebo ať už
byla vyjádřena písemně. Kdežto zákon (lex) je každé ustanovení dané písemně a
vyhlášené zákonnou formou. . Máme o tom důkaz dokonce v Písmu svatém. Svatý
Pavel píše ve druhém listu Soluňanům (2, 15): „Nuže, bratři, stůjte pevně a
držte se těch zásad, v kterých jsme vás vyučili, ať už slovem nebo listem.“
Máme svědectví, jež se týkají tohoto tématu, musíme
připomenout především koncil v Elvíře. V prvním desetiletí 4. století po Kristu
se sešli biskupové a kněží španělské církve v diecézním středisku v Elvíře u
Granady, aby společně upravili podmínky církve ve Španělsku. Do 81 kánonů se
vtělila opatření o všech nejdůležitějších oblastech církevního života, jež
vyžadovaly vyjasnění a obnovu, aby se znovu utvrdila původní kázeň a stanovily
se nové nutné normy. 33. kánon tohoto koncilu obsahuje již první známý zákon o
celibátu. Pod rubrikou: „O biskupech a služebnících (oltáře), kteří se mají
zdržovat od svých manželek“ je tento text: „Souhlasíme s úplným zákazem, který
platí pro biskupy, kněze a jáhny, to znamená pro všechny duchovní věnující se
službě oltáři, že se mají zdržovat od svých manželek a neplodit děti. Kdo se
tohoto dopustil, má být vyloučen z duchovního stavu.“ Již kánon 27 zdůrazňoval
zákaz, aby cizí ženy bydlely společně s biskupy a s jinými duchovními. Ti mohli
mít u sebe jen sestru nebo zasvěcenou pannu, ale v žádném případě nějakou cizí
ženu.
A máme zde další svědectví. Jde o závazné prohlášení druhého
afrického koncilu z roku 390, opakované na následných koncilech a zařazené pak
do kodexu kánonů africké církve (a do kánonů in causa Apiarii). Tento kodex byl
formálně schválen na důležitém koncilu roku 419. Pod rubrikou: „že má být
zachovávána čistota levitů a kněží“ je tento text: „Biskup Epigonius pravil:
Poněvadž se na předešlém koncilu pojednávalo o zdrženlivosti a čistotě, o třech
stupních, které jsou z důvodu svěcení vázány s jistou povinností čistoty,
znamená to, že biskup, kněz a jáhen mají být důsledněji poučeni o zachovávání
čistoty. Biskup Genetlius pokračoval: Jak bylo řečeno výše, je vhodné, aby
svatí biskupové, Boží kněží a levité, to znamená všichni, kdo slouží božským
svátostem, byli zdrženliví ve všem, aby mohli bez nesnází obdržet to, co si
vyprošují od Pána, a abychom i my zachovávali to, o čem nás učili apoštolové a
co celá minulá doba zachovávala.“ „Biskupové na to jednomyslně odpověděli: My
všichni souhlasíme, aby se biskupové, kněží a jáhni, strážci čistoty, zřekli
svých manželek, aby byla zachovávána čistota ve všem a všemi, kdo slouží
oltáři.“ A na třetím místě byl zopakován text týkající se zdrženlivosti
duchovních z koncilu roku 390, který byl uveden výše a který tehdy přednesli
Epigonius a Genetlius a nyní ho pronesl Aurelius. Papežský delegát Faustinus
přidal k rubrice: „O stupních svátosti svěcení, při nichž je třeba zříci se
manželek“: „Souhlasíme, aby se biskup, kněz a jáhen, to znamená všichni, kdo se
dotýkají svátostí jako strážci čistoty, zřekli svých manželek.“ Nato všichni
biskupové odpověděli: „Souhlasíme, aby byla zachována čistota ve všem a všemi,
kdo slouží oltáři.“
V souvislosti s tímto africkým svědectvím o celibátu jsme
již slyšeli velmi vážný hlas ze strany Říma. Papežský legát Faustinus dal v
Kartágu najevo plný souhlas Říma s touto otázkou, která tam byla vznesena jen
mimochodem. Řím zaslal už za papeže Siricia dopis africkým biskupům, ve kterém
se jim oznamovala usnesení římské synody z roku 386, jež znovu zdůrazňovala
některé důležité apoštolské směrnice. Tento dopis byl přečten během koncilu v
Telepte roku 418. Jeho poslední část pojednává (kán. 9) přesně o zdrženlivosti
duchovních.13 S tímto dokumentem se dostáváme k druhé skupině svědectví o
celibátu, která je beze vší pochyby nejzávažnější nejen svou znalostí tradice
zachovávané v univerzální církvi, ale i dalším rozvojem a zachováváním celibátu
duchovních. Tato svědectví jsou obsažena ve směrnicích římských papežů v této
věci.
Všeobecné prohlášení o důležitosti postoje Říma ke každé
otázce, a tedy i k celibátu, máme od svatého Ireneje. Jako žák svatého
Polykarpa byl spojen s janovskou tradicí a jako lyonský biskup od roku 178 ji
předával také evropské církvi. Říká-li ve svém hlavním díle Proti bludům (Adversus
haereses), že apoštolská tradice je uchována v římské církvi založené Petrem a
Pavlem, a proto s ní mají být všechny ostatní církve v souladu, 14 můžeme říci,
že to platí i o tradici zdrženlivosti duchovních. První výslovná svědectví o
tom nám dali dva papežové: Siricius a Inocenc I. Předchůdci prvního, papeži
Damasovi, dal biskup Himerius z Tarragony několik otázek, na které odpověděl až
jeho nástupce Siricius. Na otázku o povinné zdrženlivosti vyšších duchovních
odpovídá v dopise „Directa“15 z roku 385, že mnoho kněží a jáhnů, kteří i po
vysvěcení plodí děti, jedná proti nezrušitelnému zákonu, který zavazuje vyšší
duchovní od začátku církve. Jejich odvolávání se na Starý zákon, v němž kněží a
levité mohli užívat manželství mimo dobu, kdy sloužili v chrámě, vyvrací Nový
zákon. V něm mají vyšší duchovní vykonávat posvátnou službu každý den, a proto
ode dne svého vysvěcení mají žít v ustavičné zdrženlivosti. Druhý dopis téhož
papeže týkající se této otázky byl už zmíněn výše. Byl zaslán africkým biskupům
roku 386 a sděloval jim usnesení jedné římské synody. Tento dopis je ve věci
celibátu obzvláště poučný. Papež především říká, že body projednané na synodě
se netýkají nových povinností, ale jsou to spíše body víry a kázně, které byly
vinou liknavosti a nečinnosti některých zanedbávány. Musí být znovu uvedeny do
života, neboť jde o směrnice apoštolských otců podle slov Písma svatého:
„Stůjte pevně a držte se těch zásad, v kterých jsme vás vyučili, ať už slovem
nebo listem“ (2 Sol 2, 15). Římský koncil si je tedy dobře vědom, že i podání
přijatá ústně jsou závazná. Se zřetelem na Boží soud mají tedy všichni
katoličtí biskupové zachovávat devět následujících směrnic. Lev Veliký píše v této záležitosti roku 456
biskupu Rustikovi z Narbonne: „Zákon zdrženlivosti je stejný pro služebníky
oltáře (jáhny) jako pro kněze a biskupy. Když byli ještě laiky a lektory, bylo
jim dovoleno oženit se a plodit děti. Ale když postoupili výše na zmíněné
stupně, není jim už dovoleno to, co dříve. Aby se však manželství tělesné stalo
manželstvím duchovním, je třeba, aby manželky nebyly posílány pryč, ale aby je
měli jejich manželé tak, jako by je neměli, aby zůstala nedotčená manželská
láska, současně však, aby přestalo užívání manželství.“
Každý text, který mluví proti opuštění manželek, se má
chápat v tomto smyslu, jak je jasné z tohoto výroku Lva Velikého Dále musíme
říci, že týž papež rozšířil povinnost zdrženlivosti po vysvěcení i na podjáhny.
Toto nebylo dosud jasné, protože se pochybovalo, zda podjáhenské svěcení patří
k vyšším svěcením či nikoli.20 Řehoř Veliký (590–604) dává na srozuměnou,
alespoň nepřímo ve svých dopisech, že zdrženlivost duchovních se v západní
církvi podstatně zachovává. Jednoduše rozhodl, že i svěcení na podjáhna s sebou
nese definitivně a pro všechny povinnost dokonalé zdrženlivosti. Kromě toho
opakovaně usiloval, aby soužití mezi vyššími duchovními a ženami, které k tomu
nejsou oprávněné, bylo za každou cenu zakázáno, a proto, aby se mu zabránilo.
Poněvadž manželky obyčejně nepatřily ke kategorii oprávněných, podával tím
tento papež významný výklad k příslušnému 3. kánonu nicejského koncilu.
Svatý Jeroným znal dobře tradici jak západní, tak východní,
a to z osobní zkušenosti. Když roku 393 ve svém vystupování proti Joviniánovi
říká, aniž naznačuje nějaký rozdíl mezi Východem a Západem, že svatý apoštol
Pavel řekl ve známém místě v listu Titovi, že ženatý kandidát svátosti svěcení
směl být jen jednou ženatý. Měl dobře vychovávat své děti, ale potom už nemůže
plodit další děti. Má se proto stále věnovat modlitbě a Boží službě, a tedy
nejen na omezený čas jako ve Starém zákoně. Si semper orandum et ergo semper
carendum matrimonio. 25 Ve své disertaci „Adversus Vigilantium“ z roku 406
opakuje svatý Jeroným povinnost služebníků oltáře žít ve stálé zdrženlivosti. V
této věci říká, že je to praxe církve východní, egyptské a Apoštolského stolce,
kde se přijímají jen celibátní a zdrženliví klerici nebo takoví, kteří jsou
ženatí, ale zřekli se manželského života.26 Již ve svém „Apologeticum ad
Pammachium“ řekl, že také Apoštolové byli buď panici, nebo po svatbě byli
zdrženliví. 27 A: Ke kněžství, biskupství, jáhenství se volí buď panici, nebo
vdovci, avšak po přijetí kněžství mají být navěky čistí. 28 Svatý Augustin, od
roku 395/6 hipponský biskup, nejen dobře znal všeobecnou povinnost
zdrženlivosti vyšších duchovních, ale zúčastnil se kartaginských koncilů, kde
byla tato povinnost opakovaně potvrzována, odvozována od apoštolů a od
nepřetržité tradice. Není známo, že by dal při těchto příležitostech najevo
nějaký nesouhlas. Ve své disertaci „De coniugiis adulterinis“ (O cizoložných
manželstvích) tvrdí, že i ženatí muži, jsou-li nenadále povoláni k duchovnímu
stavu vyšších duchovních a vysvěceni, jsou zavázáni ke zdrženlivosti. Takto
jsou příkladem pro laiky, kteří musí žít daleko od svých manželek a jsou proto
vystaveni pokušení k cizoložství.
O čtvrtém velkém otci západní církve Řehoři Velikém jsme již
hovořili jako o svědku zdrženlivosti posvátných služebníků, když jsme studovali
svědectví římských papežů. Z dosud zjištěné disciplinární praxe západní církve
plyne, že zdrženlivost posledních tří stupňů kněžské služby v církvi je
povinnost, která sahá k začátkům církve a byla přijata a předávána jako
dědictví ústní tradice. Po období pronásledování a především kvůli stále
četnějším obrácením, jež vyžadovala i množství svěcení, dochází také k
častějšímu nedodržování této povinnosti. Proti tomu však stále naléhavěji
vystupují koncily a starostlivost římských papežů, vydávají se zákony a písemné
směrnice. V nich se ihned objevují také důsledky zaměřené proti provinilcům.
Bývá to suspenze neboli vyloučení z posvátné služby. To všechno se nikdy
nevyskytuje jako novota, ale je to spíše vztahováno na počátky církve. Máme
tedy právo pokládat tuto praxi shodně s pravidly správné historicko-právní
metody za opravdovou závaznou povinnost předávanou ústně už předtím, než byla
pevně zaznamenána psanými zákony. Kdo by chtěl tvrdit opak, nejen že by hřešil
proti nezměnitelné vědecké metodě, ale prohlašoval by za lživé všechny
jednomyslné texty, které jsme slyšeli, protože nevědomost by se mu nemohla
vytknout.
Sankce jsou někdy mírnější: například na koncilu v Tour roku
461 se už neukládá doživotní exkomunikace, ale jen vyloučení z církevní služby
Jiným důležitým důsledkem této reformy je slavnostní
rozhodnutí druhého lateránského koncilu z roku 1139, že manželství uzavřená
vyššími duchovními, jako i manželství osob zasvěcených řeholními sliby jsou
nejen nedovolená, ale i neplatná.35 Z toho vzniklo nedorozumění, ještě dnes
velmi rozšířené, že církevní celibát byl zaveden až II. lateránským koncilem.
Ve skutečnosti se jen stalo neplatným to, co bylo odjakživa zakázáno.
Skoro současně se rodí a začíná působit církevně-právní
věda. Kamaldulský mnich Jan Gracian uspořádal kolem roku 1142 v Boloni svou
„Concordia discordantium canonum“ nazvanou pak jednoduše „Gracianův dekret“. V
něm sebral všechen právní materiál prvního tisíciletí církve a uvedl v soulad,
nebo se alespoň snažil to učinit, rozmanité a rozdílné formy. Jím začíná škola
církevního práva, která se druží k souběžné škole práva římského a která bude
nazývána školou glosátorů, to znamená vykladatelů sbírek církevního práva (a
práva římského) a jeho zákonných textů. 36 V tomto Gracianově dekretu se
pojednává přirozeně také o povinnosti zdrženlivosti duchovních a to přesně v
Distinkcích (první části Dekretu) od 26. do 34. a pak ještě od 81. do 84. Totéž
se děje i v jiných částech Corpus Iuris (Canonici), který se právě formuje při
příležitosti vyhlášení příslušných zákonů.
Za zmínku stojí, že otcové tridentského koncilu nejen
obnovili všechny příslušné povinnosti, ale odmítli také prohlásit celibátní
zákon latinské církve za zákon čistě církevní-.
Svatý Jeroným byl vysvěcen na kněze v Malé Asii kolem roku
379 a potom poznal v době šesti let muže církve, komunity mnichů a také učení a
kázeň Východu. Po třech letech pobytu v Římě se vrátil přes Egypt do Palestiny,
kde zůstal až do smrti kolem roku 420. Zůstával stále v úzkém a živém styku s
životem celé církve. Byl k tomu mimořádně schopen svou důvěrou známostí se
současnými důležitými lidmi na Východě i na Západě, a také díky své rozsáhlé
znalosti mnoha jazyků. Jeho výslovná svědectví o zdrženlivosti duchovenstva
byla již uvedena v druhé části. Zde připomeňme znovu jeho spis „Adversus Vigilantium“.
V něm se proti knězi z jižní Galie, který pohrdal celibátem, odvolával na praxi
východních církví, Egypta a Apoštolského stolce. Prohlašuje, že tyto všechny
přijímají za duchovní jen panice, zdrženlivé, a jsou-li ženatí, jen ty, kteří
se zřekli užívání manželství.50 Toto je svědectví o oficiálním stanovisku
východní církve o zdrženlivosti posvátných služebníků.
Koncil, který nás musí pro naše téma více zajímat, je první
ekumenický koncil konaný v Niceji roku 325. Jediné ustanovení této první synody
univerzální církve, které se týká celibátu posvátných služebníků, je 3. kánon,
který zakazuje biskupům, kněžím, jáhnům a vůbec všem duchovním mít u sebe v
domě ženy, které tam potají vstoupily. Jedinou výjimkou je matka, sestra, teta
a jiné, které jsou mimo jakékoli podezření.52 Nuže, mezi ženami, kterým je
dovoleno žít společně v domě, nejsou jmenovány manželky. Můžeme se ptát, zda je
toto bezpečný argument pro skutečnost, že koncilní otcové byli živě přesvědčeni
o povinné zdrženlivosti, a to také proto, že na prvním místě duchovních
podléhajících zákazu společného bydlení je uveden biskup.
Píše-li svatý Pavel Korinťanům (1 Kor 4, 1): „Ať se každý na
nás dívá jako na Kristovy služebníky a správce Božích tajemství“ nebo (2 Kor 5,
20): „Jsme proto Kristovi vyslanci, jako by skrze nás napomínal Bůh. Kristovým
jménem vyzýváme: Smiřte se s Bohem“, může se to pokládat za autentickou
biblickou motivaci ztotožnění kněze s Kristem. Na II. vatikánském koncilu se
ustavičně vyjadřuje táž myšlenka: „Biskupové jedinečným a viditelným způsobem
zaujímají místo samého Krista učitele, pastýře a velekněze a jednají v jeho
zastoupení“ (LG 21 a pozn. č. 22, která dokumentuje příslušnou nauku starobylé
církve). Kněží, s nimi sjednocení, mají účast na úkolu jediného Prostředníka Krista
a když zastávají svou posvátnou službu v eucharistické bohoslužbě, jednají v
Kristově osobě (srov. LG 28 a pozn. 67; ChD 28). Svátostí kněžství a znamením,
které vtiskuje, jsou připodobněni Kristu a jednají jeho jménem (srov. PO 2, 6,
12; OT 8; SC 7). Po koncilu se množí tyto výroky i ze strany římské kurie.
Kongregace pro katolickou výchovu výslovně zdůraznila a zásadně prohlásila v
základních normách pro formaci kněží z roku 1970, že kněz se stává svěcením
„alter Christus“.67 Nový Kodex kanonického práva z roku 1983 říká v kánonu
1008: „Svátostí svěcení se z Božího ustanovení někteří věřící, označení
nezrušitelným znamením, stávají posvátnými služebníky, kteří jsou zasvěceni a
určeni, aby, každý podle svého stupně, v osobě Krista (in persona Christi) –
Hlavy vykonávali úřad učit, posvěcovat a vést, a tak pásli boží lid.“ Avšak
nejvíce se zabýval kněžstvím a kněžími papež Jan Pavel II. od začátku svého
pontifikátu. Každoročně už od roku 1979 adresoval kněžím poselství. Opakovaně
tak činil při každé příležitosti: při audiencích, v promluvách a především při
častých kněžských svěceních, aby uvedl do správného teologického, pastoračního,
aktuálního světla povahu a podstatu katolického kněžství a prohloubil jeho
význam. Nejdůležitějším počinem tohoto papeže ve prospěch kněžství bylo jistě
svolání a uskutečnění osmé synody biskupů, jejímž předmětem byla formace kněží.
Ústředním bodem diskusí synodálních otců byl beze vší pochyby správný a
aktuální pojem kněžské totožnosti v dnešním světě a ve vztahu k těžké krizi, v
jaké se dnes kněz ocitá. Souhrnem a vyvrcholením těchto hlubokých prací je
posynodální apoštolská adhortace, která vyšla 25. března 1992 pod názvem
„Pastores dabo vobis“ o výchově kněží v současných podmínkách. V druhé kapitole
této apoštolské adhortace papež pojednává o „podstatě a poslání kněžské služby“
a výslovně informuje, že příspěvky synodálních otců „ozřejmily vědomí
specifické ontologické sounáležitosti kněze s Kristem, veleknězem a dobrým
Pastýřem“ (č. 11). Papež tento výklad uzavírá vskutku klasickým tvrzením: „Kněz
nalézá plnou pravdu o své identitě v tom, že je veden Kristem a podílí se
zvláštním způsobem na neustálém poslání Krista, jediného velekněze nové a věčné
smlouvy. Kněz je živým a průzračným obrazem Krista – kněze. Kněžství Kristovo
jako vyjádření absolutní ‘novosti’ v dějinách spásy představuje jediný zdroj a
nenahraditelný model pro kněžství každého křesťana, obzvláště pak posvěceného
kněze. Vztah ke Kristu je tedy absolutně nutným klíčem pro pochopení všech
aspektů skutečnosti kněze“ (č. 12 na konci). Na základě této přirozené
příbuznosti mezi Kristem a jeho knězem nám také nebude těžké stanovit teologii
kněžského celibátu. Sám Jan Pavel II. nám k ní znovu poskytuje klíč: „Obzvlášť
důležité je to, aby kněz pochopil teologické odůvodnění církevního zákona o
celibátu. Zákon totiž vyjadřuje vůli církve, která časově předchází vůli
jednotlivce, vůli vyjadřující jeho disponibilitu. Avšak vůle církve nachází své
poslední zdůvodnění v poutu, které celibát spojuje se svátostí kněžství, připodobňující
kněze Ježíši Kristu, Hlavě a Ženichu církve. Církev jako nevěsta Ježíše Krista
chce být knězem milována úplně a bezvýhradně, tak, jak ji miluje Ježíš Kristus.
Kněžský celibát je tedy darování sebe samého v Kristu a s Kristem, obětované
pro jeho církev. Je to výraz kněžské služby církvi v Pánu a s Pánem“ (č. 29 ke
konci).
2. Historicko naukový základ Také zde nás může poučit zpětný
pohled na tradici církve o vývoji této teologie. To co se může souhrnně říci o
tomto aspektu, bylo už částečně řečeno, když jsme analyzovali svědectví prvotní
církve o zdrženlivosti posvátných služebníků. Sledovat odkazy na Písmo svaté a
na jeho výklad v těchto svědectvích historie celibátu je jistě pomoc pro
teologickou argumentaci synodálních otců a Svatého otce, protože v apoštolské
adhortaci jsou hojné odkazy na Písmo svaté. Biblický pohled na celibát nabývá
ostatně stále větší důležitosti i v současné literatuře na toto téma.68 Již v
prvním psaném zákoně, který známe, v 33. kánonu z Elvíry, jsou zavázáni ke zdrženlivosti
duchovní positi in ministerio, to znamená ti, kteří slouží oltáři. Také africké
kánony ustavičně hovoří o těch, kdo slouží oltáři a dotýkají se svátostí a jsou
určeni k jejich službě, a kdo jsou svým posvěcením zavázáni k čistotě. Ta zase
na druhé straně u Boha zajišťuje účinnost prosebné modlitby. Důležité a poučné
jsou v tomto ohledu hlavně dokumenty papežů, které pojednávají o kněžské
zdrženlivosti. Ustavičně se naráží na dvě námitky čerpané z Písma svatého a
musí se vyvracet. První je pokyn svatého Pavla Timotejovi (1 Tim 3, 2 a 3, 12)
a Titovi (1, 6): Jsou-li kandidáti ženatí, mají mít jen jednu ženu (unius
uxoris viri), totiž mají být ženatí jen jednou a kromě toho s pannou. Jak papež
Siricius, tak Inocenc I. opakovaně zdůrazňují, že to neznamená, že mohou i
napříště žít v touze plodit děti, nýbrž naopak to bylo stanoveno propter
continentiam futuram, aby v budoucnu zachovávali zdrženlivost. Tento oficiální
papežský výklad známého úryvku Písma svatého, který přijaly i koncily,
potvrzuje, že ten, kdo se znovu potřebuje oženit, dokazuje, že nemůže žít ve
zdrženlivosti, jaká se žádá od posvátných služebníků, a proto nemůže být
vysvěcen. Tak se tento předpis Písma svatého, třebaže je to důkaz proti
celibátní zdrženlivosti, stává důkazem v její prospěch, a navíc dokazuje, že ji
vyžadovali apošto-50 51 27 lové. Takový výklad zůstává živý i napříště. I řádná
Glosa ke Gracianově dekretu, totiž obecně přijímaný komentář tohoto úryvku
(Začátek Dist. 26), vysvětluje, že jsou čtyři důvody, aby muž bigamista nemohl
být vysvěcen. Po třech spíše duchovních důvodech, čtvrtý praktický důvod uvádí:
protože by to byla známka nezdrženlivosti, kdyby někdo od jedné ženy přešel ke
druhé. A významný a velmi vážený ostijský dekretalista (kard. děkan Jindřich ze
Susy) vykládá ve svém komentáři k Dekretálkám Řehoře IX. (X, 1, 21, 3 k slovu
alienum): Třetí ze čtyř důvodů tohoto zákazu je: „Protože je (v tomto případě)
obava z nezdrženlivosti.“ Z tohoto výkladu „muže jedné manželky“ (unius uxoris
vir) vzal na Východě důkaz také historik prvotní církve Eusebius z Césareje,
kterého musíme pokládat za dobře informovaného a který, jak už jsme řekli, byl
přítomen na nicejském koncilu a jako přítel ariánů by spíše hájil užívání
manželství dříve ženatých kněží. Ale říká výslovně, že srovnáme-li kněze
starozákonního s novozákonním, srovnáváme tělesné plození s plozením duchovním
a v tom spočívá smysl slov unius uxoris vir. To je ti, kteří se zasvětili
službě a bohoslužbě, se pak musí náležitě zdržovat pohlavního styku s
manželkou. 69 Tento apoštolův zákaz, aby žádný bigamista nebyl připuštěn k
svěcení, byl velmi přísně zachováván po všechna staletí a nalézá se i mezi
iregularitami svěcení ještě v Kodexu kanonického práva z roku 1917 (kán. 984,
4°). V klasické kanonistice se mělo za to, že dispenzovat od tohoto zákazu
nemůže ani papež, protože ani on by nemohl dispenzovat contra apostolum, to je
v rozporu s Písmem svatým.70 Stojí za zmínku, že i trullské celibátní
zákonodárství udržuje ve svém 3. kánonu v platnosti tento zákaz pro kněze, jáhny
a podjáhny, totiž zákaz, že kandidáti těchto svěcení nemohou mít za manželku
vdovu nebo ženu, která už byla jednou vdaná. Trullští otcové říkají, že jenom
chtěli zmírnit přísnost římské církve v tomto bodě a dát těm, kteří zhřešili
proti zákazu bigamie, možnost k lítosti a činit pokání. Jestliže by se v určité
době po synodě zřekli tohoto manželství, mohli by zůstat v službě. Nelogičnost
tohoto ustanovení 3. kánonu se ve srovnání s 13. kánonem, který dovoluje kněžím
a jáhnům užívat manželství uzavřené před vysvěcením, vysvětlí jen tím, že tento
apoštolský zákaz byl hluboce zakotven i ve východní tradici, ale už si
neuvědomovali jeho skutečný původní smysl. Z toho vyplývá další tichý důkaz
tohoto autentického původního smyslu jako záruky úplné zdrženlivosti po
vysvěcení. Jak to zůstalo živé v západní církvi a Řím to vždy věrně zachovával.
V této souvislosti je vhodné se ještě zmínit o jiných dvou textech Písma
svatého, které se nevyskytují výslovně v starobylých svědectvích. Ale jeden z
nich je dnes uváděn proti zdrženlivosti samotných apoštolů. Jednou z
vlastností, kterou vyžaduje svatý Pavel od služebníka církve, je také, že má
být egkratés, to znamená zdrženlivý (continens). Tento výraz znamená pohlavní
zdrženlivost, jak vyplývá z paralelního textu, v němž žádá svatý Pavel od
věřících všeobecnou nutnou zdrženlivost neboli abstinenci ženatých a vdaných
kvůli modlitbě. 71 Vyplývá to i ze všech pozdějších řeckých textů o celibátu,
jež se nalézají například v oficiální sbírce Pedalion. Druhým textem Písma je 1
Kor 9, 5, kde svatý Pavel tvrdí, že i on by měl právo mít s sebou ženu jako
ostatní apoštolové, bratři Pána a Kéfa. Mnozí překládají tuto „ženu“ jako
„manželku“ apoštolů, a u Petra by to mohlo platit. Ale musíme zdůraznit, že
původní řecký text nemluví jednoduše o gynaika, což by mohla být velmi dobře
také manželka. Jistě ne neúmyslně svatý Pavel dodává slovo „adelfén“, to je
„sestra“, aby vyloučil každé špatně chápané zaměňování s manželkou. Snadno se
přesvědčíme o této opravě, uvážíme-li, že v budoucnu všichni nejdůležitější
svědkové zdrženlivosti posvátných služebníků nám ustavičně říkají, že když se
mluví o manželce těchto služebníků v souvislosti s následnou pohlavní
zdrženlivostí, vždy se užívá slovo „soror“, sestra, stejně jako všeobecně vztah
mezi manžely po manželově vysvěcení je nazírán jako vztah mezi bratrem a
sestrou. Toto říká svatý Řehoř Veliký: „Kněz bude po svém vysvěcení milovat
svou kněžku (to je svou manželku) jako sestru.“72 Koncil v Geroně (r. 517)
rozhoduje, že „byli-li vysvěceni muži, kteří předtím byli ženatí, nesmějí už
žít s tou, která se z manželky stala sestrou“.73 A II. koncil v Auvergne (r.
535) zase určuje: „Jestliže kněz nebo jáhen byl vysvěcen k Boží službě, stává
se ihned z manžela bratrem své ženy.“74 Toto vyjadřování se vyskytuje v mnoha
patristických a koncilních textech.
Nyní se musíme věnovat jinému argumentu, který se často
uvádí proti zdrženlivosti kněží v prvních stoletích. Jak už bylo vícekrát
uvedeno v různých souvislostech, odvolávají se mnozí na Starý zákon. Jak víme,
v něm bylo kněžím a levitům dovoleno a dokonce bylo pro ně povinné žít plně
manželsky během doby, kdy bydleli doma a neměli službu v chrámě. Obvykle se
uvádí dvojí odpověď na tuto námitku. Především se říká, že starozákonní
kněžství bylo svěřeno jednomu kmeni a v něm se mělo udržovat, a proto bylo
nutné manželství. Novozákonní kněžství však je bez pokrevního nástupnictví, a
proto nepotřebuje rodinné potomstvo. Ve prospěch rozdílu se uvádí ještě druhý
argument, ještě důležitější a stále opakovaný: kněží Starého zákona sloužili v
chrámě po omezenou dobu, kdežto kněží Nového zákona mají službu nepřetržitou,
proto se rozšířila dočasná povinnost zdrženlivosti a čistoty na dodržování
neomezené a ustavičné. Jako přesvědčivý výklad se za tímto účelem uvádí místo
ze svatého Pavla Korinťanům (srov. 1 Kor 7, 5), kde apoštol radí manželům:
„Nezkracujte v té věci jeden druhého – leda po vzájemné dohodě na čas, abyste
se mohli věnovat modlitbě.“ Kněží v Novém zákoně se však mají modlit ustavičně
a věnovat se nepřetržité denní službě, při které svýma rukama udělují milost
křtu a obětují Kristovo tělo. Písmo svaté je poučuje, aby byli v celé této
službě dokonale čistí, a otcové přikazovali zachovávat tělesnou abstinenci.
Dokumenty však udávají ještě jiný důvod, a to pastorační: jak může kněz hlásat
vdově nebo panně zdrženlivost a čistotu, jestliže sám přičítá větší hodnotu
plození dětí pro svět než pro Boha? Takže námitka proti služebné zdrženlivosti
se mění v argument v její prospěch. Ze všech těchto úvah lze vyvodit obraz
novozákonního kněze utvářený podle Kristovy vůle, který se podstatně liší od
obrazu starozákonního. Tento poslední má pouze podobu čistě vnější funkce a
ještě k tomu omezené na určitou dobu. Onen novozákonní obraz si však podmaňuje
přirozenost, a proto celého člověka jako kněze, jeho nitro i zevnějšek, a proto
i jeho službu. Kristus chce od kněze duši, srdce i tělo a v celé jeho službě
čistotu a zdrženlivost jako svědectví, že už nežije podle těla, ale podle ducha
(Řím 8, 8). Proto funkční levitské kněžství Starého zákona nemůže být nikdy
vzorem ontologického kněžství novozákonního, připodobněného Kristu. Novozákonní
kněžství převyšuje starozákonní celou svou podstatou. Proto muži, kteří
uslyšeli Kristovo spásonosné poselství, pochopili hned od začátku Mistrův
požadavek, že se jeho apoštolové mají zříci pro nebeské království také
manželství (Mt 19, 12) a že jako učedníci v úzkém a plném smyslu mají opustit i
otce, matku, ženu, děti, bratra a sestru (Lk 18, 29; 14, 26). Brzy se také
chápe výrok svatého Pavla o tom, že mají rozdílný vztah k Bohu lidé svobodní a
lidé žijící v manželství (1 Kor 7, 32–33), a jaký to tedy má význam pro
církevní celibát. Bude úkolem školy, to je klasické kanonistiky počínaje 12.
stoletím, nalézt, vysvětlit a rozvést důvody spojitosti mezi zdrženlivostí a
novozákonním kněžstvím. V historii vědeckého rozvoje popsaného stručně v druhé
části jsme se zmínili o tehdejších nesnázích, jak dospět k vypracování
uspokojující teorie. Protože staří otcové už pochopili, že zdrženlivost patří k
podstatě nového kněžství – když například Epifanius ze Salamíny říká, že jeho
charisma spočívá ve zdrženlivosti, nebo když svatý Ambrož tvrdí, že povinnost zdrženlivosti
platí ustavičné.
|
|
|
|
|