poslal Frantisek100 Štěpán je asi skutečně
vyjímečný člověk, obdařen milostí a
mocí. Umí předávat evangelium a vše, co
je s tím spojeno. Ovšem nesmíme zapomenout, že žije v nepřátelském prostředí židovského světa, v němž židé
považuji křesťany za sektu a nenávidí ji. A navíc je štve, že se k ní přidává
stále víc židů, že má stále více příznivců.
Dále cituji:
·
9Tu proti němu
vystoupili někteří židé, patřící k synagóze, zvané synagóga propuštěnců, a k
synagóze Kyrénských a Alexandrijských, a společně se židy z Kilikie a z Asie se
začali se Štěpánem přít.
·
10Nebyli však
schopni čelit Duchu moudrosti, v jehož moci Štěpán mluvil.
Štěpán hodně diskutuje s mnoha židy. Ti ze synagogy propuštěnců by
přece mohli být obzvlášť vnímaví k evangeliu. Jde přece bývalé otroky. Ježíšova zvěst je přece o
pozvání do svobody, svobody od hříchu. Pochopí to? Bohužel to není tak snadné.
Štěpán získává cennou zkušenost.
Nesetkali jsme se i my
někdy s takovým přístupem, kdy se nám
lidí a někdy i nejbližší, vysmáli.
Prosím vás, čemu to věříte. Žádný Bůh není. A vůbec dejte mi pokoj. Mně stačí,
že mne nedávno otravovali jehovisti apod.
A lidé se někdy postaví i
proti vám. Štěpán, jak čteme, má ducha moudrosti a umí věcně argumentovat. Ale musí tu být
také ten, kdo na to slyší a jsou lidé, kteří nejen nepřijímají, ale dokonce se i bouří. A taková situace nastala
i tady. Jaká?
· 11Navedli tedy
několik mužů, aby prohlašovali: „My jsme slyšeli, jak mluví rouhavě proti
Mojžíšovi a proti Bohu.“
·
12Tím
pobouřili lid a starší se zákoníky; pak si pro Štěpána přišli, odvedli ho a
postavili před radu.
Jedním ze způsobů
takového křivého boje je lež, pomluvy,
vytržení vět z kontextu. Je smutné, že
něco podobného se děje celé dějiny. Řada sekt a náboženského neporozumění
vznikla právě tak, že se text a verše maličko pozmění a vytrhnou z textu. A pak na základě těchto
částí vznikne nové učení, nová sekta a šíří se falešné Boží slovo.Když jsem si
prohlížel bibli jehovistů, tak jsem se podivil, jak jedno důležité slůvko se dá
změnit. Pojem milost nahradili pojmem laskavost. A to není všechno.
A tady se děje něco
podobného. Štěpán se prý rouhá vůči Mojžíšovi a Bohu. To přece nemůžeme jen tak
přejít, to nesmíme dovolit. Vzpomeňme si, jak to s Husem a s jinými. Umlčet je a zlikvidovat.
Metoda satana. A pomluvami se dají lidé naštvat, vyburcovat k neklidu. To dělají i dnešní média. Převrátí
pravdu a štvou. Zde je pobouřen židovský lid a zákoníci. Proto Štěpána
zatknou a postaví před radu. Tak se to
dělo tehdy a po celé dějiny.
·
13Přivedli
křivé svědky a ti vypovídali: „Tenhle člověk znovu a znovu mluví proti tomuto
svatému místu i proti Mojžíšovu zákonu.
·
14Na vlastní
uši jsme slyšeli, jak řekl, že Ježíš Nazaretský zboří tento chrám a změní
ustanovení, která nám dal Mojžíš.“
·
15Všichni,
kteří v radě zasedali, pohlédli na Štěpána a viděli, že jeho tvář je jako tvář
anděla.
Nejlepší je najít nějaké
křivé lidi, kteří jsou schopni křivě svědčit. A oni sdělí něco, co slyšeli, aniž
by věděli v jaké souvislosti to Ježíš řekl. Zbořit pýchu židů na zemi,
chrám, a Mojžíšovy ustanovení, to je
přece strašné. Tady musí zasednout rada a Štěpán ať to vysvětlí.
·
1Velekněz se
Štěpána otázal: „Je tomu tak?“
Je a není. Je třeba slyšet
celou pravdu a ne jen kousíčky. Štěpán ví, že nyní musí mluvit a hodně mluvit. Stojí přece před ním rada, ti
nejmoudřejší ze země a z židů, kteří znají svatá Písma.
Jak bychom se zachovali my v
podobné situaci? Necouvli bychom? Nevymlouvali se, že jsme to tak neřekli a
nemysleli?Proč? Protože bychom dostali strach. Ale Štěpán nemá strach. On ví,
že tady nestačí jedna věta, ani pár vět, ale je třeba poctivé svědectví od
samého začátku, a proto také od
začátku zahajuje svoji delší řeč.
·
2A Štěpán začal
mluvit: „Bratří a otcové, vyslechněte mne: Bůh slávy se zjevil našemu praotci
Abrahamovi ještě v Mezopotámii, než se usadil v Cháranu,
·
3a řekl mu:
‚Opusť svou zemi a své příbuzné a jdi do země, kterou ti ukážu.‘
·
4A tak vyšel
Abraham z Chaldejské země a usadil se v Cháranu. Když jeho otec zemřel, vyzval
jej Bůh, aby se odtud přestěhoval do této země, v které nyní žijete.
Zatím končím citaci.
Vidíme, že Štěpán tady vyložil celé dějiny Izraelců, ale
pak sdělí něco,. čím s Izraelci nikdy nechlubili,
·
39Ale naši
praotcové ho nechtěli za vůdce, zřekli se ho a zatoužili po Egyptu.
·
40Proto řekli
Áronovi: ‚Udělej nám bohy, kteří by nás vedli. Vždyť nevíme, co se stalo s tím
Mojžíšem, který nás vyvedl z Egypta.‘
·
41A tehdy si
udělali sochu telete, začali této modle obětovat a před výtvorem vlastních
rukou pořádali slavnosti.
·
42Proto se od
nich Bůh odvrátil a dopustil, aby se klaněli nebeským mocnostem, jak se o tom
píše v knize proroků: ‚
Byl jsem to já,
lide izraelský, komu jste po těch čtyřicet let na poušti obětovali a přinášeli
dary?
Pozor, to je otázka a proč?
Jak se tedy chovali po 40 let na poušti?
A pokračuje?
·
43Byl to
Moloch, jehož stánek jste s sebou nosili, a hvězdu boha Remfana, obrazy, které
jste si udělali pro svou modloslužbu. Proto vás přestěhuji do vyhnanství, až do
končin babylónských.‘
Konec citace.
Tak tady jsem byl z toho
trochu vedle. Cože? Oni i na poušti
uctívali i pohanské bohy? To nikde u Mojžíše se nepíše. Kde takový údaj Štěpán
vzal? Ale on si to nevymyslel. On cituje proroka Amose. A Amos si to
nevymyslel.
Cituji Amose v celém
kontextu:
Amos 5
·
21Nenávidím
vaše svátky, zavrhl jsem je, ani vystát nemohu vaše slavnostní shromáždění.
·
22Když mi
přinášíte zápalné oběti a své oběti přídavné, nemám v nich zalíbení, na
pokojnou oběť z vašeho vykrmeného dobytka ani nepohlédnu.
·
23Pryč ode mne
s halasem tvých písní, tvé brnkání na harfy už nechci slyšet.
·
24Ať se valí
právo jako vody, spravedlnost jak proudící potok.
·
25Připravovali
jste mi obětní hody a přídavné oběti po čtyřicet let na poušti, dome izraelský?
·
26Ponesete
Sikúta, svého krále, Kijúna, své obrazy, hvězdu svého boha, to, co jste si
udělali.
V parafrázovaném překladu:
Chci, aby na místo přívalů přetvářky a pokrytectví z
každého z vás pramenila spravedlnost a
aby nezadatelné právo- skutečně pro každého-zaplavilo celou zemi
Bylo třeba obětovat na poušti?
Už v průběhu
čtyřicetiletého putování na poušti jste na místo mne uctívali krále a falešné
pohanské bohy hvězd.
Stavěli jste
pro ně oltáře a výtvorům lidských rukou jste přisuzovali božskou moc.
Konec parafrázovaného
překladu
Jak to Amos myslel? Jaká byla
a je skutečná pravda o 40. létem
putování po poušti?
Jedli 40 let jen manu, když
na druhé straně čteme:
Numeri 31
·
32Z lupu
naloupeného válečným lidem zbývalo: ovcí a koz šest set sedmdesát pět tisíc,
·
33skotu
sedmdesát dva tisíce kusů ,
·
34oslů šedesát
jeden tisíc;
·
35lidských
duší, totiž žen, které nepoznaly muže a neobcovaly s ním, bylo celkem třicet
dva tisíce.
·
36Polovina
tvořící podíl těch, kdo se účastnili boje, činila tři sta třicet sedm tisíc pět
set ovcí a koz.
·
37Dávka z ovcí
a koz pro Hospodina činila šest set sedmdesát pět kusů .
·
38Skotu bylo
třicet šest tisíc kusů a dávka pro Hospodina dvaasedmdesát kusů .
·
39Oslů bylo
třicet tisíc pět set a dávka pro Hospodina jedenašedesát kusů .
atd.
Jak to tedy vlastně bylo??
Kde je pravda? Ale Štěpán tyto detaily nesděluje a jako
bývalý žid je asi znal.
A pak pokračuje dál.
·
44Naši
praotcové měli na poušti stánek svědectví; Bůh přikázal Mojžíšovi, aby jej
udělal podle vzoru, který mu ukázal.
·
45Tento stánek
odevzdali svým synům, a ti jej za Jozue vnesli do země pohanů, které Bůh před
nimi zahnal. Tak tomu bylo až do časů Davidových.
·
46David nalezl
u Boha milost a prosil, aby směl vyhledat místo, kde by přebýval Bůh Jákobův.
·
47Ale teprve
Šalomoun vystavěl Bohu chrám.
·
48Avšak
Nejvyšší nepřebývá v chrámech, vystavěných lidskýma rukama, jak praví prorok:
·
49‚Mým trůnem
je nebe a země podnoží mých nohou! Jaký chrám mi můžete vystavět, praví
Hospodin, a je vůbec místo, kde bych mohl spočinout?
·
50Což to
všechno nestvořila má ruka?‘
·
51Jste
tvrdošíjní a máte pohanské srdce i uši! Nepřestáváte odporovat Duchu svatému,
jako to dělali vaši otcové.
·
52Byl kdy
nějaký prorok, aby ho vaši otcové nepronásledovali? Zabili ty, kteří
předpověděli příchod Spravedlivého, a toho vy jste nyní zradili a zavraždili.
·
53Přijali jste
Boží zákon z rukou andělů, ale sami jste jej nezachovali!“ ¨
Tak to už bylo přespříliš.
Nejen , že odtajnil něco, co v Mojžíšovi není zapsáno, ale ještě navíc
zpochybňuje význam jejich chrámu. Bůh tam prý nepřebývá. Jaká nehoráznost. On
zpochybňuje naše stavby chrámů. My máme pohanské srdce i uši? My odporujeme
Duchu Svatému? My jsme pronásledovali
proroky? Zradili a zavraždili spravedlivého? A nezachovali Boží zákon?????
Toho bylo hodně. A byla to
bohužel pravda. Víme, že se po
ukřižování Ježíše přece stalo toto:
·
51A hle,
chrámová opona se roztrhla vpůli odshora až dolů, země se zatřásla, skály
pukaly,
Tedy
Chrám končil. Oběti jsou už
zbytečné i vy kněží jste už zbyteční. K čemu je chrám? A kolik proroků jste
pronásledovali a zavraždili? A Boží Zákon? Vždyť se i zabíjeli, rabovali a
Ježíše zavraždili. Jak tedy dodržujete zákon?
Štěpán skončil svoji
statečnou řeč. Reakce byla rychlá.
·
54Když to
členové rady slyšeli, začali na Štěpána v duchu zuřit a zlostí zatínali zuby.
·
55Ale on, plný
Ducha svatého, pohleděl k nebi a uzřel Boží slávu i Ježíše, jak stojí po
pravici Boží,
·
56a řekl:
„Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka, stojícího po pravici Boží.“
Štěpán pochopil, že za tuhle
pravdu, ho čeká smrt. Ale on se jí nebojí. Hledí k nebi. A Bůh mu umožnil
nahlédnout do nebe. A jak vidí Ježíše? Po pravici Boží.
Co následuje?
·
57Tu začali
hrozně křičet a zacpávat si uši; všichni se na něho vrhli
·
58a hnali ho
za město, aby ho kamenovali. Svědkové dali své pláště hlídat mládenci, který se
jmenoval Saul.
·
59Když Štěpána
kamenovali, on se modlil: „Pane Ježíši, přijmi mého ducha!“
·
60Pak klesl na
kolena a zvolal mocným hlasem: „Pane, odpusť jim tento hřích!“ To řekl a
zemřel.
Statečné jednání. Ale
zajímavou postavou tu je mládenec Saul. On nehází. Musí hlídat pláště. A vidí
vše podrobně a do smrti si to zapamatuje. Byl ještě hloupý, zfanatizovaný a
zbabělý.
A kolikrát jsem my byli
hloubí, zfanatizovaní a zbabělí?
Jakou skutečnou pravdu známe? Nenaletíme snadno různým sektám ???!!!!!!