Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 464 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462257
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce.
Vloženo Neděle, 04. březen 2018 @ 19:32:12 CET Vložil: Tomas

Katolicismus poslal oko



Modlitba, coby skutečný dialog lásky, může člověku dovolit, aby se stal vlastnictvím milovaného Božího Syna, vnímal dotyk Ducha svatého a v synovské důvěře spočinul na Otcově srdci
.





Modlitba (ten druh modlitby, ve které zanecháme veškeré jiné činnosti a svůj čas věnujeme výhradně Bohu) je vlastně takovým lakmusovým papírkem kvality naší víry.
Jak často a pravidelně se člověk takto modlí, ukazuje na kvalitu a upřímnost naší víry, na hloubku vztahu s Bohem.
Svědčí o tom, zda jsme jen "křesťané" teoretici, nebo zda žijeme víru živou, budující.

Máte - li mít šanci pochopit, jak vnímá modlitbu růžence katolík, třeba k tomu určité duchovní "gramotnosti" , jejíž hlavní zásady se nyní pokusím nastínit. 
Soustředím se pouze na určitý úhel pohledu na modlitbu, který se týká zamýšleného tématu, protože o modlitbě obecně by se daly psát tučné knihy.



Modlitba buduje lidské srdce.
Lidské srdce je jako nádoba o různé schopnosti každého z nás přijímat Boží milosti a být jimi naplněno. Je - li lidské srdce malé, většina těchto milostí obrazně řečeno "sklouzne" po člověku bez užitku.
Tuto schopnost lidského srdce, nechat se Bohem naplňovat, lze záměrně pěstovat, zlepšovat.
Je to podobné, jako když sportovec záměrně pravidelně cvičí, trénuje, aby uzvedl těžší činku, aby skočil dál, či výš, aby dokázal běžet rychleji. A to stejně u modlitby i u sportu vyžaduje cvičit se v kázni, odpírat si věci příjemné, vynaložit námahu a čas, budovat sám sebe - tělo, ducha. Prostě makat na sobě.

V případě modlitby zdaleka nejde jenom o lidskou snahu a lidské rozhodnutí - i když i ono je předpokladem pro úspěšné budování lidského nitra - Bůh sám a s radostí buduje takové lidské srdce, ochotné nechat se budovat.
Nejstarší modlitby, které budovaly lidské srdce, byly např. žalmy Starého zákona.

(Iz 55,10-12)
Tak jako déšť či sníh padá z nebe a nevrací se tam zpět, nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou -- dává zrno tomu, kdo rozsévá, a chléb tomu, kdo jí --  tak bude mé slovo, které vyjde z mých úst: Nenavrátí se ke mně s prázdnou, nýbrž vykoná to, co si přeji, a zdárně dokáže to, k čemu ho pošlu.  Neboť s radostí vyjdete a budete vedeni v pokoji. ...


Člověk se tedy v modlitbě duchovně buduje, protože tehdy ho i Bůh buduje. Vyslovuje - li člověk v modlitbě Boží slovo, ono ožívá a proměňuje člověka podle Božího záměru - připravuje ho na život věčný v nebi, na život s Bohem.
"Zavlažuje" srdce člověka, činí ho plodným a úrodným.
Takto se budoval i Kristus ve svém lidství, kdy odcházel na pustá místa, aby se tam dlouhé hodiny modlil - jako Izraelita se určitě modlil i žalmy.
Máme - li být duchovně plodní a úrodní, nejde to bez pravidelné a časté naší modlitby. Lenoch nevyroste, nemůže na olympiádu. A my přece běžíme závod!

Existuje i opak modlitby, kdy se člověk neotevírá Bohu, ale otevírá se zlému - je to proklínání. Přivolávat zlo na hlavu bližního je těžkým proviněním proti Bohu i bližnímu a deformuje lidské srdce ke zlému.



Naprostým opakem proklínání je naopak žehnání.

(Nu 6,23-27)
Promluv k Áronovi a jeho synům slovy: Takto budete žehnat synům Izraele. Říkejte jim:  Ať ti Hospodin žehná a chrání tě!  Ať nad tebou Hospodin rozjasní svou tvář a je ti milostiv!  Ať k tobě Hospodin pozvedne svou tvář a zahrne tě pokojem!  Budou klást mé jméno na syny Izraele a já jim požehnám.

A také my křesťané bychom měli žehnat co nejčastěji - manželé sebe navzájem, své děti, své dílo.
K eliminaci zla ve světě máme žehnat i našim nepřátelům: "Žehnejte těm, kteří vás proklínají, modlete se za ty, kteří vám činí příkoří." (L 6,28).
Žehnáním tedy budujeme svá srdce v Bohu, jistým způsobem nastolujeme vládu Boha nad naším světem - činíme svět lepším místem k životu. Otevíráme se Bohu, aby mohl skrze nás v tomto světě působit, vylít stavidla své milosti....




A zde je nutno se už zmínit o také Božím slově -  o modlitbě "Zdrávasu",
která obsahuje pro Marii hned dvojí požehnání od Boha: požehnání její osoby a požehnání plodu jejího života.

Toto dvojí Boží požehnání se ovšem už dávno nevztahuje jenom na Marii, ale i na každého křesťana; každý z nás má přece podobně jako Maria také přivádět Krista na tento svět!
Zde významným způsobem dochází právě k naplnění onoho smyslu Iz 55!

Toto Boží slovo svým dvojím požehnáním buduje lidská srdce, rozšiřuje je pro více lásky, více schopnosti milovat Boha a bližní.




Modlitba "Otče náš".
Apoštolové viděli Krista, jak se modlí a jak jej samotného modlitba proměňuje. Odtud pramení výraz prosebné touhy učedníků: "Pane, nauč nás modlit!"  (L 11,1).

Když se modlíte, neopakujte naprázdno slova jako pohané, neboť ti se domnívají, že budou vyslyšeni pro množství svých slov.  Nebuďte proto jako oni; vždyť Bůh, váš Otec ví, co potřebujete, dříve, než jej poprosíte. (Mt 6,7-8).

Pánova modlitba je modlitba prosebná, obsahující sedm proseb. Prosebná modlitba nemusí být dlouhá - vždyť náš nebeský Otec ví, co potřebujeme. 
Číslo sedm je číslo symbolické, je číslem plnosti, dostatečnosti, uzavřenosti.  V biblickém smyslu to znamená, že kdykoli se modlíme modlitbu "Otče náš", prosíme Boha úplně za všechno, co potřebujeme. Nemusíme to vyjmenovávat!
Apoštol Pavel vysvětluje, že my ani nevíme, za co máme prosit, že sám Duch svatý prosí za nás!

(Ř 8,26)

A stejně tak i Duch se spolu s námi ujímá naší slabosti. Vždyť my nevíme, jak a za co se máme modlit, ale sám ten Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit slovy.

Kdokoli z nás se tedy modlí Pánovu modlitbu "Otče náš", modlí se spolu s ním i Duch svatý - člověk je tak nadpřirozeným způsobem přímo vtažen -  je účasten vnitrobožského dialogu! To je úžasná milost, úžasná výsada pro křesťana!
Tato modlitba je vlastně takovým vertikálním "rychlovýtahem" přímo k Bohu!



"Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce." | Přihlásit/Vytvořit účet | 82 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 06. březen 2018 @ 23:01:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Modlitba (ten druh modlitby, ve které zanecháme veškeré jiné činnosti a svůj čas věnujeme výhradně Bohu) je vlastně takovým lakmusovým papírkem kvality naší víry. 
Jak často a pravidelně se člověk takto modlí, ukazuje na kvalitu a upřímnost naší víry, na hloubku vztahu s Bohem.
Svědčí o tom, zda jsme jen "křesťané" teoretici, nebo zda žijeme víru živou, budující. 

  

  Teď Stando k tématu.

  Tohle máme hodně jinak.

  Na kvalitu naší víry neukazuje množství a čas modliteb, ale praktický život - zkušenosti s nejbližšími lidmi, v rodině, manželství, s rodiči, dětmi, se sousedy a bližními, s lidmi v církvi. Říká se tomu ovoce života.

  Je to jako kdyby měl člověk věřit například ledu.


  Na kvalitu naší víry neukazuje to, kolik hodin bude člověk věnovat modlitbám za led, modlitbám k ledu nebo modlitbám s ledem. Kvalitu naší víry ledu ukáže to, že vstoupíme na led a projedeme se na něm třeba na bruslích, nebo jestli budeme stát na břehu a než se pohneme, led roztaje a bude konec.


  Stejné je to s naší vírou Božímu slovu. 

  Lakmusovým papírkem naší víry Slovu není ani množství, ani čas, ani urputnost či opravdovost modliteb. Na kvalitu naší víry neukazuje množství odříkaných básniček, co se ani nerýmují, ani množství promlčeného času. 

  Lakmusovým papírkem naší víry tomu Slovu je to, jestli se na Něj spolehneme, poslechneme Ho a žijeme podle Něj.

  
Lidské srdce je jako nádoba o různé schopnosti každého z nás přijímat Boží milosti a být jimi naplněno. Je - li lidské srdce malé, většina těchto milostí obrazně řečeno "sklouzne" po člověku bez užitku. 

  Tohle máme taky jinak.

  Lidské srdce není jako nádoba, ale spíše jako interface, vodič s konektorem na jednom a druhém konci. 

  Hodně pak záleží, kam se ten konektor píchne.

  Když je ten konektor píchnutý do blbého zdroje, vychází z lidského srdce všeliká špatnost: Závist, lež, pomluvy, sektářství, bezbožnost, modlářství, lži, pomluvy... Když je ten konektor píchnutý do správného zdroje, vychází ze srdce život.

  Podle toho, co ze srdce dlouhodobě vychází se taky dobře pozná, kam je to srdce člověka napíchnuté. 





Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Středa, 07. březen 2018 @ 18:09:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko
Modlitba (ten druh modlitby, ve které zanecháme veškeré jiné činnosti a svůj čas věnujeme výhradně Bohu) je vlastně takovým lakmusovým papírkem kvality naší víry. 
Jak často a pravidelně se člověk takto modlí, ukazuje na kvalitu a upřímnost naší víry, na hloubku vztahu s Bohem.

Už sis uvědomil, jakou jsi to napsal hloupost? 
Nechceš tato svá slova opravit ? 





Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 05. březen 2018 @ 20:56:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Ahoj Stando.


  Jsi ochoten vysvětlit, co to skutečně žiješ?

  Když píšeš "každému žijícímu člověku je bližší konat zlo, než konat dobro." tak je to taková ta klasika že píšeš o sobě, nemáš ale odvahu psát sám za sebe, tak takto generalizuješ a promítáš si svou situaci do druhých ve stylu "podle sebe soudím tebe"?

  Máš to tedy ty opravdu tak že je ti bližší konat zlo než dobro? (Patříš do množiny "každý žijící člověk", tak snad logicky ano a píšeš o sobě) Pokud ano, tak tohle je jedna z věcí, kterou jsem měl jinak než ty i v době, kdy jsem ještě ani nebyl křesťanem a dnes už teprve. 

  Proto se na to ptám. Zajímají mne tvoje postoje.

  Myslíš tím "každého žijícího člověka" opravdu každého člověka? I ty v nebi? Snažil ses tu teď sám sobě mnoho dnů dokázat, že člověci v nebi žijí a nejsou mrtví. Promítáš si tedy svou situaci i do Marie, Petra, Jana? Myslíš, že Marii je bližší konat zlo než dobro? Pokud ne žijícím v nebi, bylo Marii či Ježíši podle tebe na zemi také bližší konat zlo než dobro? 

  Nebo rozumíš, že mohou existovat lidé, kteří žijí něco jiného než ty a je jim bližší konat dobro než konat zlo?



  A ty jsi z toho světa, který leží ve zlém? Patříš do něj? 

  Jestli jsem tě pochopil dobře, tak se svým psaním a svými postoji řadíš k tomu světu, který leží ve zlém, je to tak?

  Toník



Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 06. březen 2018 @ 07:39:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Toto Boží slovo svým dvojím požehnáním buduje lidská srdce, rozšiřuje je pro více lásky, více schopnosti milovat Boha a bližní.

  Ahoj Stando.

  V naší staré farnosti byl jeden člověk, říkali jsme mu dolejší Zeman. 
To byl hlavní zpěvák na kůru, měl zvučný hlas. Před mší to byl právě on, 
kdo se modlil růženec a předříkával ho i ostatním, vedl. 

  Ten dolejší Zeman měl za souseda hořejšího Zemana. Ten nezpíval, ani nevedl růženec. 

  Dolejší a hořejší Zeman bydleli hned vedle sebe. Příjmení měli už úplně jiné, 
Zemani se jim říkalo proto, že byli potomci z dávné tvrze.

  Někdy v roce 1953 se dolejší a hořejší Zeman pohádali a nemluvili spolu. 
Když jsme chodili už jako malí do kostela a na hřbitov, se dolejší a hořejší 
Zeman na cestě potkávali a jejich cesty byly jak cesty dolejší a hořejší lanovky na Petřín

  Nikdy se nepotkaly.

  Dolejší Zeman se promodlil růženec desítky let až do hrobu. 

  Ani těch mnoho růženců mu nepomohlo k tomu, aby měl lásku byť jen ke svému nejbližšímu bližnímu.


  Jak to máš ty, Stando? Pomáhá ti růženec abys měl více lásky alespoň pro svoje nejbližší bližní, sousedy okolo sebe?



  Když si vezmu sebe, tak jsem se kdysi modlil růženec denně. 
Určitě si tehdy pamatuji jednu věc: Trápil mne nedostatek lásky. 
Bylo mi devatenáct, dvacet, už tedy v době, kdy jsem si začal 
postupně číst křesťanské učení. 

  A růženec byl proti křesťanství nesmírný rozdíl - křesťanství bylo 
o lásce, o pokoji, o radosti, o světle, o spravedlnosti a bytostně jsem si 
při čtení křesťanského učení uvědomoval, jak jsou tyhle hodnoty daleko 
od toho, co žiji. Nebo spíše já od nich. (A nebyl jsem tehdy sám). 

  Růženec mne ke křesťanským hodnotám nepřiblížil ani o píď, tedy ani k lásce. 
K žádné schopnosti "více milovat bližní" mi růženec nepomohl, natožpak milovat Boha. 

  Je fakt, že jsem se ten růženec nemodlil dlouho, jen několik let. 
Ale už jsem holt takový, že mám poměrně hodně kritického myšlení 
a nedám tolik na prázdné kecy, jako na realitu.
  

  Křesťanské učení mne oslovilo a stal jsem se křesťanem (o tom jsem tu psal hodně) 

  To byla hodně velká změna proti růženci, který neuměl nic takového 
jako umí Bůh. Boží láska mne pak přemohla i v tom, že jsem najednou 
mohl mít rád kohokoliv - i ty prokleté evangelíky (o kterých jsme znali jen lži 
a pomluvy ŘKC, které tu občas členové ŘKC také rozšiřují v diskuzích), 
i ty židy (co nám "zabili Ježíše"), i ty cikány (co nás mlátili a okrádali v Kutné Hoře), 
dokonce i ty Rusy (co jsem se museli povinně učit jejich jazyk a co nám zničili naši zemi),
pak i komunisty (co jim k tomu dost pomohli), dokonce i bohaté (co jsme se 
na ně dívali svrchu, jelikož jsme byli ti "chudí"). 

  Zkrátka jsem najednou mohl mít rád kohokoliv. Zničehož nic, jen jako Boží dar. 
Neudělal jsem tehdy proto nic. Žádnou snahu. Jen jsem řekl Bohu "Ano" na jeho smlouvu.
Ani jsem tu smlouvu pořádně neznal. ALe bral jsem jí tehdy vážně, smrtelně vážně.


  Ale stejně nemám rád kohokoliv. 

  Když jsem si to teď zrekapituloval, tak mám rád sedm nejbližších členů domácnosti co se mnou žijí, 
pak rodiče a dalších sedm členů jejich domácnosti, pak dvoje tetičky a strejčky. 

  Žiji v církvi, kde je asi padesát lidí a z nich zvládám mít vůbec nějaký vztah asi tak s pěti. 
Ještě trochu zvládám potenciální zeťe a asi dva lidi, co se na mne obrátili s modlitbami. 
To je tak celkem pětadvacet, třicet lidí. 

  A víc už se mi do srdce nevejde. Jakmile přijde jedenatřicátý, někdo z těch třiceti docela vypadne ;-)


  Jak to máš ty s tím růžencem? 

  Když růženec "rozšiřuje srdce pro více lásky, více schopnosti milovat Boha a bližní", 
kolik toho ten růženec asi tak zvládne? 

  Jak se to "více lásky" prakticky projevuje ve tvém životě?



Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 06. březen 2018 @ 17:50:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byl bych vám všem vděčný, kdyby jste mě svými komentáři netlačili do role toho, který tu jiné poučuje.

Takto to míněno nebylo a ani v budoucnu nikdy nebude.

Proto na některé komentáře ani nereaguji.

Zamýšlím zde pouze představit své vidění světa na základě své zkušenosti víry, protože vidím, že máte o nás katolících naprosto nereálné představy.

Počítám, že to bude rozsahem ještě tak na dva články.



Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Neděle, 04. březen 2018 @ 19:56:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A o modlitbě v Duchu svatém ani slovo. To se dalo od modloslużebníka čekat.

Oko autor článku velkohubě a bez vlastní zkušenosti popisuje něco, co u něho samého nefunguje, popisuje své touhy jak by to mohlo být, a jak by to chtěl, žel nikdy nikomu zde na GS neodpověděl na konkretní otázky jak a o čem Bohem a se svatými v modlitbě komunikuje. Jeho odpovědi na tyto otázky jsou vyhýbavé a záludné, nikdy však nejsou upřimné a vpravdě. Oko neumí ani povědět co mu jeho řk modlitby daly.

Okův článek je mi nějaký povědomý, některé ty slovní obraty nejsou určitě  z dílny Oka. Oko, ten článek je výcuc z nějaké knihy. Tipl bych že to bude něco od Anselma Grüna.

Co Oko, ze které knihy jsi pořídil tento výcuc?

 GS



Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 05. březen 2018 @ 07:28:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky za rozsáhlou práci k tématu, které jsme kdysi žili. Vedle už je dlouhá diskuze, zeptám se tedy tady.

  Před pár lety jsi tu psal: "společenství nelze přece vytvořit bez vzájemné komunikace." Psal jsi to v souvislosti s tím, že se modlíte ke svatým a modlíte se za zemřelé. 

  Byla to rozumná, světlá a logická myšlenka. Opravdu společenství nejde vytvářet bez vzájemné komunikace. Jednosměrná komunikace k vytváření společenství nestačí, takové "společenství" je pak, jak často zasvěceně píšeš, "virtuální" a "sebeklam".

  Platí ještě, co jsi psal? Opravdu nejde společenství vytvářet bez vzájemné komunikace?


  Vedle jsi psal, že "udržuješ blízké a intenzívní přátelství třeba s archandělem Michaelem, knížetem Božího vojska."

  Udržujete to přátelství také vzájemnou komunikací, nebo máte přátelství bez komunikace?

A pak mne zajímají odpovědi na ty nemateriální duchovní otázky, které jsem ti dával.






Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: Tetra v Pondělí, 05. březen 2018 @ 11:24:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Právě čtu knihu Modlitba, autor Timothy Keller. Je výborná, doporučuju.



Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 05. březen 2018 @ 15:20:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Oko, to je opravdu všechno o modlitbě očima katolíka ?Vy znáte pouze "Zdrávas" - což ani modlitba není, a "Otče náš" ?  To je opravdu všechno ?Tak to s tím budováním srdce je mizérie.



Re: Modlitba očima katolíka z pohledu budování lidského srdce. (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 05. březen 2018 @ 20:39:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečetl jsem článek a pak komentáře, a znovu článek.
Oko zde dal "všanc" svou praxi popsanou po "katolicku", a dostává odměnu ;-) 

Modlitba (to slovo) není pro zeryka "rozhovor" s někým, ( kýmkoli), není to duchovní realita,
slova která mají "váhu", i to jediné slovo a to naše jméno ,...





Stránka vygenerována za: 0.64 sekundy