Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 414 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463849
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit?
Vloženo Neděle, 29. leden 2017 @ 17:57:46 CET Vložil: Tomas

Dotazy čtenářů poslal uzivatelGranosalis



Tetra napsala:
Nějak nechápu, jak s tím souvisí dar jazyků? S letničními ani darem jazyků nemám zkušenost, takže tam nemůžu sloužit. Mluvila jsem o něčem jiném než jsou dary Ducha Svatého. O něčem, co sis očividně nezažil a co je nepřenosné. 


uzivatelGS napsal: 
Samozřejmě, že to, co jsi zažila ty, jsem nemohl zažít. Zkušenost je nepřenosná. Také jsem nebyl v kosmické lodi mimozemšťanů a nemluvil jsem s mimozemšťany. Je toho velmi mnoho, co zažily miliony lidí na této planetě. Nemohu však vycházet z cizích zkušeností. Musím vycházet ze svých. Nemohu ani hovořit o cizích zkušenostech. Leda o svých. Tetro - tobě přece nikdo nebrání se vyjádřit o tvých zkušenostech. 



Tetra napsala:
Právě proto respektuju a chápu, že se ke všemu stavíš skepticky. Já mám opačnou zkušenost...myslím tím být černou ovcí. Pocházím z ryze ateistického prostředí navíc až protináboženského. V naší rodině nebyla ani pověrčivost (možná max u babičky), natož cokoli nadpřirozeného. Mě nikdo "fetovat Krista" neučil, kdybych neměla vlastní zkušenost, tak by mi mohli nakecávat lidi co chtěli. Chápu, že svou soukromou zkušeností nikoho nepřesvědčím, spíš budu za blázna, proto nevidím důvod, proč ji tu prezentovat. Narodil jsi se jako jednonohý do rodiny běžců, svojí nohu si prostě nepřičaruješ...
Narodil jsi se jako jednonohý do rodiny běžců, svojí nohu si prostě nepřičaruješ... 


UzivatelGS napsal: 
To už je zbytečná urážka, která vede k nekonečnému řetězci urážek a výpadů. Protože to samé mohu napsat já tobě, že jsi jen pobožná kravka, co má halušky, že máš zmrzačené vnímání reality. A takhle se pak budeme trumfovat donekonečna. 

Co myslíš, šlo by se domluvit s křesťany na tom, že každý se musí řídit svojí zkušeností, aniž by dával zkušenosti druhého znaménko plus nebo mínus? 


A tuto otázku chci nyní položit všem účastníkům i čtenářům GS. Mohla by vzniknout dohoda na tom, že zkušenost je nepřenosná? Že tedy nemá smysl vyprávět někomu, kdo nemá nadpřirozenou zkušenost, o své nadpřirozené zkušenosti a chtít po něm, aby uvěřil na základě cizí nadpřirozené nebo emocionální zkušenosti? 

Spousta křesťanů se snaží evangelizovat přes svoje zážitky o bílých kaméncích, ustoupení bolesti v rameni po položení ruk kazatele, zjevování vizí, zvláštních snů, atd. Dále se křesťané snaží přesvědčit o správnosti své víry skrze své pocity. Že cítí Pána,vnímají Pána, hovoří s Pánem. Pán je vede. Pán k nim mluví atd. 

Jenže toto vše je ztráta času až kontraproduktivní. Tedy v případě člověka, který má jiné zkušenosti s křesťanstvím a světem imaginárna, transcendentna. 

Já bych učinil tento závěr: Máš své supernaturální zkušenosti, pocity "pána", a jiné neobvyklé zážitky? V pořádku. Řiď se jimi. Ale nechtěj, ať se jimi řídí jiní lidé. Nemáš žádné supernaturální zážitky, nezažil jsi nikdy nic jiného než jen obvyklé, vysvětlitelné přirozenou cestou? V pořádku. Řiď se materiálnem a svým rozumem. Tedy každý ať se řídí svojí zkušeností. Souhlas?  


"Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 185 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Svědectví (Skóre: 1)
Vložil: Karels v Středa, 01. únor 2017 @ 08:57:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bavme se o svědectví, vlastně o tom je teď celá poslední diskuze v článcích.

Biblický text říká, že:

Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti. list Římanům 8,16

Jinými slovy, Bůh sám o sobě vydá a vydává svědectví každý den. A teď těžko říct, jestli o tom můžu hovořit, nebo ne. To svědectví má každý opravdově věřící křesťan sám v sobě.

Jak můžu popsat naplnění Božím Duchem? Tu zkušenost mnozí zažívají, ale prožívají možná jinak. Už v Bibli je pro jednoho Boží slovo jako oheň, pro apoštoly to byl o letnicích impuls k mluvení novými jazyky.

Takže, Pán Bůh sám vydává o sobě svědectví upřímně věřícím křesťanům. Ostatně má na to právo Stvořitele vesmíru, zjevuje se tomu, komu sám chce a koho chce, nechává zatvrzelým.

Pro dva ateistické protikřesťanské fanatiky – „věřte nevěřte“! :-)



Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 30. leden 2017 @ 14:54:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi jo, asi máš pravdu, ale přijde mi, že se tím trochu odkopáváš. Pokud je tedy zkušenost v obecné rovině nepřenosná, proč to neaplikuješ i na svou vlastní situaci, tedy blbou zkušenost s vyznavači jednoho okrajového proudu křesťanství? Proč ji extrapoluješ na křesťanství jako celek a předkládáš k tomu, aby z ní ostatní něco vyvozovali?
Ale jinak dobrý postřeh a děkuju Ti a něj.



Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 30. leden 2017 @ 18:59:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Co myslíš, šlo by se domluvit s křesťany na tom, že každý se musí řídit svojí zkušeností, aniž by dával zkušenosti druhého znaménko plus nebo mínus? 

  A brání vám něco v tom, abyste nedával zkušenostem druhých znaménko plus nebo mínus?


Mohla by vzniknout dohoda na tom, že zkušenost je nepřenosná?

  A brání vám něco v tom, abyste vaši zkušenost nepřenášel na druhé?


Nemáš žádné supernaturální zážitky, nezažil jsi nikdy nic jiného než jen obvyklé, vysvětlitelné přirozenou cestou? V pořádku. Řiď se materiálnem a svým rozumem. Tedy každý ať se řídí svojí zkušeností.

  A brání vám něco či někdo v tom, abyste se řídil vaší zkušeností?

 




Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 30. leden 2017 @ 08:44:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně vnímám realitu světa asi takto.

Ve světě existují dvě rovnoběžky, které se nikde neprotínají: věda a víra.


Věda - je záležitostí důkazů, opakovaně ověřených experimentů. Když vezmu do ruky kámen, upustím ho - a to opakuji stokrát - a on stokrát spadne na zem - mohu z toho odvodit teorii gravitace. Jedná se tedy o zkušenost objektivní, o zkušenost přenositelnou na kohokoli jiného.
Určité věci v našem světě takto platí a platit budou. Kdykoli jdou znovu experimentálně ověřit.

Podobně to funguje i v mezilidských vztazích, ve způsobech života, kde lze objektivně přiřadit ke každému způsobu života také jeho důsledky. Taky tato zkušenost je objektivní, obecně platná vždycky u každého a ve všech generacích. Lidé zkušenosti tohoto typu vyjadřují i úslovími: např. "Kdo lže, ten i krade" a pod.

Teologie se také řadí mezi vědy - učí vhodné normy chování (morálku, např. znění Desatera), které vedou ke smysluplnému naplňování života člověka. Také zde je platnost v praxi ověřena generacemi. Tyto normy morálky mají vždycky a v každé době pro každého člověka obecnou platnost.

Tyto normy a zkušenosti jsou přenosné, jsou ověřitelné, jsou obecně platné.
Jejich porušování vede ke snižování kvality života jak jednotlivce, tak i jeho nejbližšího okolí. Čím více jsou tyto mravní normy porušovány a obecně společností tolerovány, tím se lidem v takové společnosti nakonec v důsledku i hůře žije (např. udavačství, legalizace potratů, legalizace prostituce,  míra počtu zlodějů ve společnosti na všech úrovních, psychický nátlak vládnoucích složek na politické odpůrce - zvůle moci  a pod.).

Zde, v případě norem morálky , lze hovořit o nějaké dohodě o obecných pravidlech v soužití lidí - norem, které platí ve všech generacích objektivně stejně a jejichž porušování vede vždycky stejně ke snížení kvality života. Tato zkušenost je experimentálně doložitelná - má tedy obecnou platnost.




Víra - je subjektivní duchovní zkušenost, která je nepřenosná, těžko předatelná.
Je totiž podmíněna existencí vytvořeného vztahu důvěry k Bohu!
Proto o zkušenostech víry lze sice svědčit, ale tomu, kdo nic takového neprožil, to může připadat jako sci-fi. Pouze u lidí, majících podobný vztah důvěry, může svědectví víry posloužit (subjektivně) jako i povzbuzení víry vlastní. Ale jelikož se jedná o duchovní skutečnosti, které jsou naprosto výjimečné, osobní a originální (u každého člověka odlišné tak, jak je odlišná a originální životní cesta každého z nás), tak jsou také neopakovatelné a experimentálně nedokazatelné.
Přesto zkušenosti víry nejsou o nic méně reálné, než ten kámen, který jsme upustili na zem a poznamenávají trvale život člověka i jeho vnímání reality.
Nikdy ale nelze zkušeností víry argumentovat způsobem, jako by ona mohla mít objektivní obecnou platnost.



Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: tele v Pondělí, 30. leden 2017 @ 13:12:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
///A tuto otázku chci nyní položit všem účastníkům i čtenářům GS. Mohla by vzniknout dohoda na tom, že zkušenost je nepřenosná? Že tedy nemá smysl vyprávět někomu, kdo nemá nadpřirozenou zkušenost, o své nadpřirozené zkušenosti a chtít po něm, aby uvěřil na základě cizí nadpřirozené nebo emocionální zkušenosti? ///



Tady se my dva spolu neshodneme. Díky všem těm, kdo své osobní zkušenosti předávají druhým a přenášejí je tak z generace na generaci, že nikdo nemusí začínat opět od nuly, ale díky předávaným a ověřitelným zkušenostem může růst poznání. Díky také za to, že díky předávaným zkušenostem po generace z rodičů na děti existuje cosi jako výchova. Co se týče víry, i to má smysl. Díky předávaným zkušenostech z života víry se lze právě vyvarovat naprosto osobním excesům víry jednotlivců. Tzv. gnostickým "jiskrám" a také se lze i úspěšně vyhnout tomu požadavku kladenému těmi pomýlenými vyznavači na druhé, že když budou vyznávat přesně to, co ti před nimi, že tomu budou také i věřit.



Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 29. leden 2017 @ 19:02:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
A tuto otázku chci nyní položit všem účastníkům i čtenářům GS. Mohla by vzniknout dohoda na tom, že zkušenost je nepřenosná?

  Určitě. Dobrá myšlenka.

  Pokud si navíc přestanete omylem domnívat, že vaši zkušenost mají všichni okolo vás a že žijí totéž, co vy, a uvědomíte si, že ne všichni museli nutně žít to, co žijete vy, bude to taky ku prospěchu diskuze. Mohla by vzniknout dohoda i na tom?



Že tedy nemá smysl vyprávět někomu, kdo nemá nadpřirozenou zkušenost, o své nadpřirozené zkušenosti a chtít po něm, aby uvěřil na základě cizí nadpřirozené nebo emocionální zkušenosti? 

  Nemá smysl vyprávět zkušenosti někomu, kdo o ně nestojí a kdo se o ně ani nezajímá, či kdo je apriori zaměřen proti nějaké oblasti života. Takové věc je dokonce kontraproduktivní. Je jedno, zda je ta zkušenost přirozená nebo "napřirozená". Komunistovi třeba nemá smysl vyprávět zážitky z podnikání, stejně jako závistníkovi zážítky z dovolené, jen by je to rozpálilo do ruda. 

  Má samozřejmě smysl vyprávět jakoukoliv zkušenost tomu, kdo se o ní zajímá, ptá se, snaží se porozumět. To je naprosto běžná a normální součást mezilidské komunikace, obvykle tvoří dokonce většinu lidské komunikace to, že si lidi vyprávějí, co zažili, kde byli. Je opět jedno, zda je ta zkušenost přirozená či nadpřirozená.


Já bych učinil tento závěr: Máš své supernaturální zkušenosti, pocity "pána", a jiné neobvyklé zážitky? V pořádku. Řiď se jimi. Ale nechtěj, ať se jimi řídí jiní lidé. Nemáš žádné supernaturální zážitky, nezažil jsi nikdy nic jiného než jen obvyklé, vysvětlitelné přirozenou cestou? V pořádku. Řiď se materiálnem a svým rozumem. Tedy každý ať se řídí svojí zkušeností. Souhlas?  


  Ano, samozřejmě. 

  Velmi rozumná myšlenka. 

  



Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 29. leden 2017 @ 20:47:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím pozorovatelníku, přečetl jsem si tvůj příspěvek/ článek a zde poskytují mé odpovědí:

- Co myslíš, šlo by se domluvit s křesťany na tom, že každý se musí řídit svojí zkušeností, aniž by dával zkušenosti druhého znaménko plus nebo mínus?
Zajisté z mé strany nevidím problém. Problém vidím, že u tvých příspěvku takové znaménko minus u věřících už vidím v tvých příspěvcích. Byl by to na dlouhý seznam. Nebudu ho vypisovat. Vždy jsem se snažil s tebou jednat na rovinu a sklidil jsem, že jsem přecitlivělý, snílek apod. Řiď se tím, že nevěříš Boha. A šiř tu svojí životní zkušenost dál ale dovol také prosím dovol aby i křesťané mohli svojí životní zkušenost s Bohem také šířit.

Mohla by vzniknout dohoda na tom, že zkušenost je nepřenosná? Že tedy nemá smysl vyprávět někomu, kdo nemá nadpřirozenou zkušenost, o své nadpřirozené zkušenosti a chtít po něm, aby uvěřil na základě cizí nadpřirozené nebo emocionální zkušenosti?
Co ta dohoda by měla obsahovat? Jistě zkušenost s Bohem je nepřenosná. Ani mezi věřícími vzájemně, na tož mezi věřícím a nevěřícím. Vím, že to, co jsem s Bohem za svůj poměrně krátký život mohl prožít (a nejsou to jen nějaké pocity, emoce atd.), tak některé z těchto zkušenosti nikdy neprožije ani Oko ani Cizinec ani noname ani Willy ani Martino ani KarelS ani kdokoliv nikdo jiný na celém světě. A opět nejsou to jen nějaké nadpřirozené čí emocionální zkušenosti. Pokud by to bylo jen to, tak jak už jsem ti v minulosti psal, pro mně by to bylo nedostatečné.

Jenže toto vše je ztráta času až kontraproduktivní. Tedy v případě člověka, který má jiné zkušenosti s křesťanstvím a světem imaginárna, transcendentna.
Vidíš v této tebou první větě vnímám, že už jaksi hodnotíš věřící a jejich zkušenosti a dáváš jim minus protože je to kontraproduktivní, pokud by to bylo produktivní šlo by to vidět jako hypotetické +. Neberu ti to, že nechceš věřit v Boha, esoteriku, nadpřirozeno, budhismus a tak dále. Klidně nevěř. Zkušenost je nepřenositelná, ale jde se  s ní dělit, dovol tedy i věřícím se jimi dělit. Aniž bys je předem měl za hlupáky, blázny nebo jejich Boha měl za p**u, jak jsi to zhodnotil v jiném příspěvku. Došel jsi k závěru, že Bůh není. Dobře, ale dovol jiným dojít k jiným závěrům, než ty a neměj je za blázny, cvoky, blázny atd.

Já bych učinil tento závěr: Máš své supernaturální zkušenosti, pocity "pána", a jiné neobvyklé zážitky? V pořádku. Řiď se jimi. Ale nechtěj, ať se jimi řídí jiní lidé. Nemáš žádné supernaturální zážitky, nezažil jsi nikdy nic jiného než jen obvyklé, vysvětlitelné přirozenou cestou? V pořádku. Řiď se materiálnem a svým rozumem. Tedy každý ať se řídí svojí zkušeností. Souhlas? 
Nevím, zdá mohu souhlasit. V minulosti jsem se tě ptal, co to je supernaturalní. Odpověď jsem neobdržel. Nevím opět jaksi vidím nějaké takové to skryté známkování věřících. Nevím, jak to mají ostatní, ale i to co já s Bohem zažil můžu popsat obvyklou, přirozenou cestou. Lze tam Boha vypustit. Ovšem nevím proč nasouvá se mi, taková přirovnání, že je to jak smažený sýr bez smažení. Je pár takový receptů. Otázka pak s ní je to smažený sýr, když se nesmaží? Jistě podle receptu zajisté je, podle zkušenosti, dovolím si zapochybovat. Podobně i mé zkušenosti s Bohem. Jistě lze podat bez toho, aniž by se tam objevilo nadpřirozeno, Bůh atd. ale bude zde poznat, že tam něco chybí.    


 



Re: Je možná shoda v tom, čím se má člověk řídit? (Skóre: 1)
Vložil: Tetra v Neděle, 29. leden 2017 @ 21:21:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono totiž já už delší dobu uvažuju, jestli je vůbec správné svoje zážitky nevěřícímu sdělovat (někdy by se dalo říct až cpát) . Možná se mnou zkušenější křesťané nebudou souhlasit, no jsem přesvědčená, že moc je v Božím slově - evangeliu a cokoli se tam snažíme propašovat a přidat (i když z dobré vůle třeba sdělit své hlubší zkušenosti s Bohem) může být matoucí a kontraproduktivní . Jsem zvědavá, jak to vidíte vy, kdo máte zkušenost s obrácením někoho blízkého:)




Stránka vygenerována za: 0.94 sekundy