|
Právě je 556 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116487042 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy
Vloženo Sobota, 14. únor 2015 @ 09:34:12 CET Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený Knihy „kanonického rozdílu“
V návaznosti na tradici Bible kralické, jejíž první, šestidílné vydání, zahrnovalo v pátém dílu starozákonní apokryfy, vychází nyní ve vydavatelství Biblion také tento svazek. Jako apokryfy se označují spisy, které nebyly všeobecnou církví přijaty do biblického kánonu. Zatímco v případě Nového zákona panuje mezi křesťanskými církvemi téměř všeobecná shoda v tom, které knihy do něho patří a které nikoli, u Starého zákona existují vedle sebe dvě tradice.
Reformační církve uznávají palestinský kánon hebrejské Bible o 39 knihách, zatímco katolická církev a východní ortodoxní církve užívají Starý zákon rozšířený o knihy publikované v tomto svazku. Texty, které zde předkládáme, tedy nejsou jakýsi zvláštní typ mimobiblické literatury. Jsou to knihy „kanonického rozdílu“, knihy, které zbudou z Bible katolické církve, vyjmeme-li všechny knihy uznávané v reformačních církvích.
V dnešní katolické církvi jsou pokládány za kanonické, v protestantských církvích za zcela nekanonické. Vzhledem k této jejich pozici se v katolickém prostředí od 16. stol. a v dnešní době někdy také v akademických kruzích tyto knihy označují jako „deuterokanonické“.
Nicméně v katolických překladech Písma se nijak neodlišují. Nestojí pohromadě a neumisťují se jako zvláštní oddíl. Kladou se tam, kde stojí ve starověkých biblických kodexech: Tobiáš, Judita a obě knihy Makabejské stojí za protokanonickou knihou Nehemiáš, kniha Moudrosti a Sirachovec se klade za Píseň písní, Baruch mezi Pláč a Ezechiele.
Křesťané ve starověku, a to většinou i křesťané ze Židů, používali zpočátku téměř všeobecně řecký překlad Písma zvaný „Septuaginta“, což je latinsky „sedmdesát“ (cituje se zkráceně římskou číslicí LXX). Tento název vychází z legendární tradice, podle které na překladu pracovalo 70 židovských učenců. Rozsah Septuaginty je znám až na základě křesťanských biblických kodexů ze 4. – 5. stol. a tři nejstarší z nich, které jsou nejvýznamnějšími doklady biblického textu, obsahují většinu apokryfů, což dokládá, že se tyto knihy tehdy těšily široké oblibě.
Proč číst apokryfy?
Starověcí zastánci užšího kánonu jako Jeroným nebo Athanasios, přiznávali apokryfům hodnotu pro „budování Božího lidu“ a doporučovali je k soukromé četbě. Také Martin Luther, který vycházel z Jeronýmova principu hebraica veritas, v předmluvě ke svému překladu Písma označil tyto knihy za apokryfy, které se sice nerovnají svatým Písmům, ale jsou užitečné a dobré ke čtení. Na reformační praxi označovat tyto spisy jako apokryfy a nepřiznávat jim hodnotu Písma potom zareagovala katolická církev na protireformačním tridentském koncilu (1545–1563) a definovala širší biblický kánon jako závazný článek víry.
Neznamená to, že by do té doby používala jiný kánon. Doklady o preferenci širšího kánonu se objevují už dříve, počínaje vydáním Vulgáty a Augustinem a konče florentským koncilem (1431–1445). Teprve na tridentském koncilu však katolická církev připsala kánonu Písma nejvyšší věroučnou závaznost.
Apokryfy nicméně zprvu z protestantských biblí nezmizely. Byly součástí Lutherovy wittenbergské Bible (1534), kde byly umístěny jako zvláštní oddíl mezi Starým a Novým zákonem. Také Ženevská Bible od prvního vydání (1560) obsahovala apokryfy ve zvláštní sekci mezi Starým a Novým zákonem a uváděla je jako knihy pocházející od zbožných mužů. Podobně anglikánská Bible krále Jakuba počínaje prvním vydáním (1611) následovala protestantské Bible 16. stol. a dle luterského zvyku umísťovala apokryfy do zvláštního oddílu mezi Starý a Nový zákon. Oddíly apokryfů bývaly v těchto Biblích vynechávány teprve od poloviny 17. stol. Nicméně nová revize Bible krále Jakuba z roku 1998 (Third Millenium Bible, neboli New Authorized Version) znovu obsahuje apokryfy tak jako první vydání z roku 1611.
Apokryfy měly svou tradici i v českých zemích. Byly dozajista součástí Starého zákona staroslověnské cyrilometodějské Bible. Ta se sice jako celek nedochovala, ale její podobu můžeme dovodit ze zmínky v Životě Metodějově (15. kap.), kde se dočítáme, že Metoděj dopřeložil celý Starý zákon s výjimkou knih Makabejských.
Také bratrská Bible kralická, která poprvé vyšla v letech 1579–1594 v šesti dílech (tzv. Šestidílka), obsahovala apokryfy, a to v pátém díle (1588). Apokryfy byly obsaženy také v jednosvazkovém třetím vydání Bible kralické z roku 1613, které se stalo výchozím pro její pozdější edice a Bible kralická se tiskla s apokryfy až do vydání z roku 1813. Následující edice Bible kralické z roku 1830–31 už apokryfy neobsahuje.
Negativní vliv na vydávání překladu apokryfů totiž mělo rozhodnutí Britské a zahraniční biblické společnosti, ve které převážili odpůrci apokryfů. Společnost jako tehdejší téměř monopolní vydavatel Písma adresovala dne 10. 2. 1826 z Londýna okružní dopis zahraničním biblickým společnostem, ve kterém uvádí, že zdroje společnosti jsou určeny pouze na tisk a šíření kanonických knih Písma, a vydávání apokryfů proto nepodporuje.
Toto rozhodnutí bylo revokováno poté, co Spojené biblické společnosti uzavřely v roce 1968 dohodu s vatikánským Sekretariátem pro jednotu křesťanů o pravidlech mezikonfesních překladů (Guiding Principles for Interconfessional Cooperation in Translating the Bible).
Do roku 1987, kdy byla vydána revidovaná verze této dohody, tak bylo vydáno minimálně 161 mezikonfesních překladů obsahujících apokryfy jako třetí díl mezi Starým a Novým zákonem. Viděli jsme, že v počátcích reformace byla doporučována četba apokryfů i některými reformátory. Zatímco tedy katolická církev podobně jako jiné církve zastávající širší kánon čte tyto knihy dále jako Písmo, zastánci užšího kánonu je čítávali jako knihy užitečné pro soukromou četbu a poučení.
Ať už však čtenář stojí v otázce kanonicity těchto knih na jedné, nebo druhé pozici, zůstávají pro něho jedinečným a těžko nahraditelným zdrojem poznání dějin či myšlenkového světa judaismu v období blízkém době Ježíšově a zdrojem pochopení přechodu od judaismu starozákonní doby k judaismu doby Ježíšovy.
Předmluva PhDr. Jiřího Pavlíka, Ph.D. k českému překladu Deuterokanonických knih Starého zákona, který vydalo v roce 2014 vydavatelství Biblion
Zdroj: www.krestandnes.cz
|
Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 17. únor 2015 @ 08:37:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Masoretský text: (Gen 46,27) Celkový počet příslušníků Jakubovy rodiny po příchodu do Egypta: sedmdesát.
Septuaginta, řecký překlad: Gen 46,27) ..." υιοι δε ιωσηφ οι γενομενοι αυτω εν γη αιγυπτω ψυχαι εννεα πασαι ψυχαι οικου ιακωβ αι εισελθουσαι εις αιγυπτον εβδομηκοντα πεντε" ...
(pětasedmdesát).
(Sk 6,8-10) Štěpán, plný milosti a moci, činil mezi lidem veliké divy a znamení. Tu povstali někteří ze synagogy zvané Libertinských, Kyrénských a Alexandrijských, z Kilikie a Asie, a hádali se se Štěpánem. Ale nemohli odolat moudrosti a Duchu, v němž mluvil.
(Sk 7,14) Josef poslal vzkaz a zavolal k sobě svého otce Jákoba a celé příbuzenstvo v počtu sedmdesáti pěti duší.
Tento Štěpán, plný milosti a moci Ducha svatého, nerozpoznává, že kánon Septuaginty se svými Deuteronomickými knihami je podle mínění některých bláznů zde z "nečistého ducha a falešným učením" a odvolává se právě na text Septuaginty!!!
Pak ale máme opravdu velký problém, protože pokud by to byla pravda, tak falešným učením z nečistého ducha je samozřejmě i text Sk 7,14 a několik stovek dalších míst v Novém zákoně !!!
|
|
|
Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. únor 2015 @ 10:34:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Moc hezké shrnutí. Pokud tomu dobře rozumím tak byli Deuterokanonické knihy obsaženy ve všech původních biblích. U lutheránů, u kalvinistů, v kralickém překladu i v KG5. Co se týče nás římských katolíků tak jsou pro nás sice svaté a plně inspirované ale řekl bych že pro nás nemají nějaký zásadní průkazný význam. Že na nich nestavíme ani svou lásku a úctu k Panně Marii ani víru v Očistec. Obojí sice potvrzují ale většina z nás by si toho pravděpodobně ani nevšimla. Což mi připomíná Vyvolený národ na břehu moře. Z jedné strany egyptská armáda, Hospodin Bůh ve sloupu a z druhé strany Mojžíš s holí v ruce a průchod mezi dvěma svislými vodními stěnami. TO VŠECHNO VIDĚLI VLASTNÍMA OČIMA A ZAŽILI NA VLASTNÍ KŮŽI. Pochybuji že by do toho moře vešli na základě zkoumání nějakých textů, i kdyby v té době byla Bible napsaná. Když nám naši biologičtí rodičové řeknou že nebe je modré a tráva zelená tak si to také nechodíme někam ověřovat. Jen se v tom během života utvrzujeme a ani si to neuvědomujeme. K biblickým důkazům se obvykle uchylujeme jenom tehdy když se nám naši víru snaží někdo (s pomocí a nebo cestou zneužití Bible) zpochybnit, v dobrém či ve zlém. Když se mu snažíme ukázat že Bible na kterou se přitom odvolává říká něco jiného. Zajímavé je že Deuterokanonické knihy přijímá a uznává téměř každý, až na těch několik málo místeček které odmítá přijmout. Rozhodně bych je nenazýval apokryfy. Apokryfy jsou něco jiného. To je to jediné co bych článku vytknul. |
|
|
Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Sobota, 14. únor 2015 @ 20:51:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ještě nedávno jsem horlil proti apokryfům. Neseděli mi, když jsem je četl. Takže jsem je raději nedočetl. Ale protože na apokryfy se odkazují i pisatelé Nového zákona a apokryfy používali církevní otcové, a nejenom proto, ale hlavně pro dokonalejší poznání Boha, si apokryfy určitě prostuduji. Ale přiznám se, že ty nacionální, byť jsou součástí katolické Bible, budu určitě dál jako nacionální vnímat. |
|
|
Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Sobota, 14. únor 2015 @ 11:08:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | existuje niekoľko kánonov starej zmluvy: - židovský - rímsko katolícky - pravoslávny - protestantský - koptský...
V tomto chaose je nutné nájsť nejaké pravidlo, kľúč... rozsah je od striktného židovského až po široko-rozchodný pravoslávny... každá cirkev má svoje kritéria podľa ktorých si vytvára kánon... písmo hovorí o jednom kritériu pre kánon starej zmluvy:
Rímskym 3:1 V čom je teda prednosť Žida... Veľký v každom ohľade! Predovšetkým to, že Židom boli zverené slová Božie.
...písma starej zmluvy boli dané židovskému národu a preto kánon starej zmluvy je židovská záležitosť... žiadna cirkev nemá právo určiť starozákonný kánon... ak je to tak, potom stačí ísť do židovskej synagogy a opýtať sa na kanonické knihy starej zmluvy... z uvedeného je jasné že židovský a protestantský kánon je ten istý...
ivanp
|
Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: quercus v Sobota, 14. únor 2015 @ 15:23:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Neexistuje jeden židovský kánon. V Ježíšově a apoštolské době navíc židé žádný kánon (závazný seznam knih) v našem slova smyslu neměli. Palestinský kánon by mohl být mj. výsledkem židovské reakce na rané křesťanství, které od počátku používalo Septuagintu a tím pádem kánon alexandrijský. Další problém je, že sami židé posvátnost a autoritu biblických knih odstupňovávají směrem Zákon - Proroci - Spisy.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Palestinsk%C3%BD_k%C3%A1non
|
]
Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 14. únor 2015 @ 20:08:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Septuaguinta je přece původem taky židovský kánon!
- dokonce starší minimálně o tři století od dnešního okleštěného kánonu judaistů, který se utvořil až sto let po Kristu - jako reakce proti šířícímu se křesťanství, které používalo Septuagintu.
|
]
|
|
Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Sobota, 14. únor 2015 @ 16:06:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Deuterokanonické knihy obsahují bludné doktríny a jejich duch NENÍ Duch Boží ani v jedné větě. |
Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 14. únor 2015 @ 20:11:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kánon Septuaginty prokazatelně používali už i svatopisci Nového zákona.
V Novém zákoně je přes 300 odvolávek prokazatelně právě na Septuagintu - která obsahuje i deuterokanonické knihy.
|
]
Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Sobota, 14. únor 2015 @ 20:46:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Teda gregu, teď jsi se shodil. To by jsi měl vědět - alespoň něco o historii kánonu! |
]
Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Neděle, 15. únor 2015 @ 15:38:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Unshaken píše:
Teda gregu, teď jsi se shodil. To by jsi měl vědět - alespoň něco o historii kánonu!
Ale neshodil, neboj... I když o to mi vůbec nejde. O historii Kánonu vím své. Uznávám pouze Palestinský Kánon určený Židy v Jabné v roku 90 AD.
Říkám v autoritě Páně - Že deuterokanonické knihy jsou z nečistého ducha a je to falešné učení. |
]
Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 15. únor 2015 @ 17:16:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To si fandíš... |
]
Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: mikim v Neděle, 15. únor 2015 @ 20:20:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | naprosto souhlasím, v každé deuterokanonické knize je nějaký lidský blud, který zbytek Bible neučí nebo učí jinak, když přijde řeč na očistec tak se hned katolíci ohánějí Makabejskými... |
]
Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 16. únor 2015 @ 07:26:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Uznávám pouze Palestinský Kánon určený Židy v Jabné v roku 90 AD. Říkám v autoritě Páně - Že deuterokanonické knihy jsou z nečistého ducha a je to falešné učení."...
Rozumím tomu, že osobní pýcha může z člověka opravdu udělat prázdný dunící sud. Ale až takhle moc?
Pro nás, normální křesťany, je autorita Páně soustředěna především v živé církvi Kristově a v Božím slově, které tato církev zvěstuje.
Mučedník Štěpán jistě také hovořil v autoritě Páně - na rozdíl od sebestředného pyšného Gregoriose.
Když například učedník Štěpán mluvil s muži z Kyréné, Alexandrie,
Kilikie a Asie, řekl: „Josef ... poslal a zavolal svého otce Jákoba a
všechny své příbuzné z toho místa [Kanaánu] v počtu sedmdesáti pěti.“
(Skutky 6:8–10; 7:12–14) Hebrejský text kánonu z "Jabné"(ve skutečnosti se dotvořil ještě později, až ve 2. stol.) v 1. Mojžíšově ve 46. kapitole
říká, že Josefových příbuzných bylo sedmdesát.
Ale Septuaginta uvádí počet sedmdesát pět! Štěpán tedy zjevně citoval ze Septuaginty. (1. Mojžíšova 46:20, 26, 27)
Židé, téměř sto let po Kristu, na svém sněmu v Jamě se
potřebovali nějak vymezit proti rozšiřujícímu se křesanství. Proto až
tehdy uzákonili kánon (který později převzal i Luther) pouze z knih Starého
zákona, jejichž originály měli tehdy k dispozici v hebrejštině. Rozlišovací klíč správnosti biblického textu podmiňující hebrejský originál se však ukázal jako chybný. Nálezy v
Kumránu potvrdily, že i některé další knihy Septuaginty mají své hebrejské
originály, jen je tehdy židé v Jamě neměli zrovna k dispozici. Zrovna tak se
těmito nálezy vyvrátila spekulace, že Septuaginta je nepřesným překladem
masoretských textů. Jedná se o kvalitní překlad jiné verze hebrejských
textů, nalezených v Kumránu.
Jak se vyrovnáváš s tímto faktem, který dokazuje bez jakýchkoli pochyb, že prvotní církev používala právě Septuagintu a nikoli okleštěný židovský kánon z pozdější doby? - podle tebe prý "falešné učení z nečistého ducha"?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 16. únor 2015 @ 08:59:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko píše:
Pro nás, normální křesťany, je autorita Páně soustředěna především v živé církvi Kristově
Tak s tím něco dělejte! |
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 16. únor 2015 @ 09:05:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nehledě na to, že Septuaginta vznikla v Alexandrii, což bylo tehdejší centrum OKULTISMU! Čili věřit něčemu z Alexandrie může pouze naivní, nevědomý člověk. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. únor 2015 @ 10:09:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To jste měl říct svatému Markovi, který zapsal část Evangelia a který se stal zakladatelem a
prvním biskupem katolické církve v Alexandrii. Jednoho z pěti patriarchátů. Že nemůže z Alexandrie
povstat nic dobrého. :o))) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 16. únor 2015 @ 10:35:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Poutnick píše:
To jste měl říct svatému Markovi, který zapsal část Evangelia a který se stal zakladatelem a prvním biskupem katolické církve v Alexandrii. Jednoho z pěti patriarchátů. Že nemůže z Alexandrie povstat nic dobrého. :o)))
Katolickým vylhaným legendám nevěřím, což vůbec nevylučuje, že v Alexandrii mohla klidně existovat pravověrná místní Církev, která ovšem musela být velmi na pozoru před vnějším prostředím... V Pergamu, o kterém se ve Zj obrazně píše, že je tam trůn satanův také byla místní Církev. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. únor 2015 @ 11:17:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V Bibli je psáno že bylo v Alexandrii centrum okultismu ? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 16. únor 2015 @ 09:12:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Už sama skutečnost, že téměř celý text Septuaginty obsahují staré kodexy ze 4. a 5. století - Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus a Codex Alexandrinus, hovoří za vše. Kouknu na některé texty, jak je Septuaginta překládá a už předem říkám, že to nebude v souladu se skutečným Písmem.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 16. únor 2015 @ 11:14:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Takže jsem prošel 10 důležitých veršů v Septuagintě, z nichž 5 bylo špatně přeložených, 3 z nich úplně chyběly, 1 nevím a jeden byl přeložený dobře.
Dva z těch tří (nebo jejich části), co byly úplně vypuštěny (Mich 5,2 a Dan 3,25) potvrzovaly Božství Pána Ježíše, což samozřejmě arián Origenes musel zakrýt. V Př 8,22 špatným překladem opět popřel Božský atribut Moudrosti, když ji označil za stvořenou.
Podle něj tedy Bůh neměl Moudrost vždy, ale nejdříve byl nemoudrý a tak si musel Moudrost vyrobit...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pondělí, 16. únor 2015 @ 09:18:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ani bych na to nemusel koukat. Septuaginta nevychází z Masoretského textu. Opět v ní má prsty heretik a arián Origenes... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Pondělí, 16. únor 2015 @ 20:19:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Z asi 350 citátů v NZ je jich 300 ze Septuaginty - zamyslete se, nemysliví... :-)
"Jestliže považujeme i text NZ za historický dokument, nacházíme
jako nejstarší autentické svědectví o kánonu knih SZ 350
citátů ze SZ, které jsou v textu NZ - 300 je shodných s
textem LXX. Jak vidíme, autoři považovali řecký překlad LXX
za rovnocenný s hebrejským textem, který sloužil za předlohu
TM (masoretskému textu). Důkladný čtenář však může namítnout,
že ale ani v jednom případě necitují z deuterokanonických
knih. To je pravda, ale necitují ani z protokanonických knih
Kaz, Pís, Est, Neh, protože je ke svému účelu nepotřebovali.
Skutečnost, že užívají LXX, nás přivádí k tomu, že přijali
i celý kánon LXX, a tedy za inspirované považovali i
deuterokanonické knihy."
Zdroj: http://krystal.op.cz/pub/udps1.htm
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 17. únor 2015 @ 08:53:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Septuaginta nevychází z Masoretského textu. Opět v ní má prsty heretik a arián Origenes..."...
Origénes nebyl ariánem! Bylo mu nespravedlivě ukřivděno. Sám učil, že : "Syn vychází z Otce podobně jako vůle z rozumu, nikoli tedy dělením, ale
duchovně. Jeho zrození je od věčnosti, tj. nebyla nikdy doba, kdy by Syn
nebyl" - což je opakem arianismu.
Septuaginta byla zpracovávána už šest až tři století před Kristem. Sám Origénes žil a působil až v první polovině třetího století po Kristu - těžko tedy mohl ve vzniku Septuaginty mít prsty - Origénes jenom vydal šest jazykových verzí textů Starého zákona (jednou z nich byla i Septuaginta) - Jednotlivé jazykové verze byly sepsány přehledně v šesti sloupcích, takže bylo možné jednotlivé texty pohodlně a přehledně porovnávat.
|
]
Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Pondělí, 16. únor 2015 @ 20:26:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://pistis.webnode.cz | Troufli byste si říci, že tento text je z nečistého ducha, a že je to falešné učení?
12 „Počíhejme
si na spravedlivého, k ničemu nám není, jen se protiví našim činům
a vytýká nám prohřešky proti Zákonu, viní nás ze zrady na našem
vychování.
13 Honosí se, že došel poznání Boha, a sám sebe nazývá Hospodinovým služebníkem.
14 Stal se obžalobou našeho smýšlení, je nám na obtíž i jenom na něj pohledět,
15 protože jeho život se nepodobá životu druhých a jeho chování je úplně odlišné.
16 Má
nás za zvrhlé a vyhýbá se našim cestám jako nečistým. Blahoslaví smrt
jako konečný úděl spravedlivých a vychloubá se, že jeho otcem je Bůh.
17 Pohleďme, zda jsou jeho řeči pravdivé, a přezkoumejme, jak to s ním nakonec dopadne.
18 Jestliže spravedlivý je Božím synem, Bůh se ho ujme a vytrhne ho z rukou protivníků.
19 Vyzkoušejme ho tupením a mučením, ať poznáme jeho mírnost a přesvědčíme se o jeho trpělivosti.
20 Odsuďme ho k potupné smrti, zda dojde zastání, jak říká.“(Moudr. 2) Podle mne je to zcela jasně o Ježíši...
Mdr 1,6 Moudrost je duch lidumilný,
ale nepromine trest rouhačovi za slova jeho rtů; Bůh je zajisté svědkem
jeho ledví, dobře vidí do skrytu jeho srdce a slyší všechno, co člověk
mluví.
|
]
|
|
Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Sobota, 14. únor 2015 @ 16:56:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Když jsem cca před třemi lety sháněl Bibli, byl už dost problém sehnat verzi bez deuteroknih.
Zdá se, že se dnes upřdnostňují vydání s deuteroknihami. To se zdá o něčem svědčit.
|
Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Sobota, 14. únor 2015 @ 17:56:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Odpadnutí je na postupu... |
]
Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Sobota, 14. únor 2015 @ 19:01:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jak dlouho odhaduješ, že to bude trvat do finální fáze? Myslím čipování etc
|
]
Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Neděle, 15. únor 2015 @ 15:41:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Jak dlouho odhaduješ, že to bude trvat do finální fáze? Myslím čipování etc
To opravdu nevím. Nechci být, jako ti falešní proroci, kteří předpovídali datumy. Dopustím se pouze hrubého odhadu - do 100 let. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pondělí, 16. únor 2015 @ 17:58:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | díky.
|
]
Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: martino v Sobota, 14. únor 2015 @ 20:15:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Když jsem cca před třemi lety sháněl Bibli, byl už dost problém sehnat verzi bez deuteroknih.
Zdá se, že se dnes upřdnostňují vydání s deuteroknihami. To se zdá o něčem svědčit.
Martino
je vidět, že jsi ten správně reformovaný.... |
]
Re: Re: Re: Apokryfy neboli Deuterokanonické knihy (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Sobota, 14. únor 2015 @ 20:35:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To si piš :-)
|
]
|
|
|
|