Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472873
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Co všechno patří do lidské přirozenosti?
Vloženo Pondělí, 17. únor 2014 @ 13:47:58 CET Vložil: Stepan

Žhavá témata poslal oko

Rád bych zde ostatním předložil náš teologický "spor" se Slávkem, zda mužství nebo ženství je součástí lidské přirozenosti.
Slávkovi se předem omlouvám, že do toho vtahuji i ostatní, ale snad to může být užitečné pro všechny.

Slávkův názor:





Mám rád teologii.
Protože  její vlastností je věci utřídit, popřípadě oddělit, rozlišit. A já mám rád pořádek, přehled.

Jako když máte doma bednu plnou různých šroubů, matiček a vrutů, vysypete ji, roztřídíte na jednotlivé hromádky  a nepotřebné vyhodíte. A najednou získáte přehled o skutečnosti, co doma vlastně máte.

Tak nějak je to i s teologií.
Zmatek myšlenek a protichůdných názorů v hlavě utřídí a vy najednou zažíváte opravdové poznání o skutečnosti, ten nádherný "dotek pravdy".

Co je tedy vlastně ta lidská přirozenost?
Předložím zde svůj názor a budu jen rád, když jej poopravíte či doplníte.



Podle mého názoru
je lidská přirozenost všechno, s čím jsme se narodili a co nás po celý život doprovází.
Proto i v duchovní oblasti rozlišujeme dvě naprosto odlišné přirozenosti člověka:
je přirozenost tělesná (Ef 2,3) a po znovuzrození z vody a z Ducha je přirozenost duchovní (2 Pt 1,4).


Jak jsem vyčetl z "chytrých knih", žádná osoba neexistuje bez své přirozenosti.

Osoba je ten, kdo jedná,
přirozenost je to, prostřednictvím čeho nebo silou čeho jedná.

Přirozenost je tedy souhrnem mohutností a daností, jimiž osoba disponuje, které dávají osobě možnost se rozhodovat, konat, působit. V případě člověka také např. tělesnost, smyslové vnímání, intelekt, vůle, vědomí ...). Přirozenost se taky může zdokonalovat, je tedy nositelem proměnlivosti, zatímco osoba je stále stejná.

Lidská přirozenost je také základem práv a povinností každého člověka i ideální rovnosti všech lidí před právem.

Podle Richarda od Sv. Viktora, který vnímá osobu jako druhému nepředatelnou existenci, plyne, že osoba je ten, kdo daruje, zatímco přirozenost je to, co představuje maximální dar, který osoba může druhému či druhým nabídnout.
Vidíme tedy, že lidská přirozenost je úzce spjatá se vztahy.
Osoba je tedy milující a přirozenost je to, prostřednictvím čeho se láska vyjadřuje jako sebedarování, i když osoba stále zůstává sama sebou. Mě z toho vyplývá, že i mužství či ženství je přirozeností člověka a že třeba v manželství se může stát vzájemným darem.



V trinitární teologii není osoba definována skrze Boží podstatu nebo přirozenost, ale znamená především subsistující vztah. 
Výraz "subsistující" (čisté neomezené bytí) znamená, že osoba by mimo tento vztah prostě nebyla.
Otec by nebyl sám sebou bez Syna a naopak. Otec do otcovské role nevstupuje (jako lidští otcové), on prostě Otcem věčně Je.



U lidí je tomu ovšem docela jinak.
Vztahy otec - syn jsou čímsi případkovým, protože člověk je osobou dávno před tím, než se stane otcem dítěte.

Naproti tomu každý lidský jedinec je už od svého početí (mimo jiné) naprosto vždycky zároveň  i něčím synem nebo dcerou. Tento vztah patří tedy, podle mého názoru, také do přirozenosti každého z nás. Není totiž případkový.



V opačném případě bych asi měl velké problémy s chápáním christologických definicí.
Ta Chalcedonská hovoří o tom, že Boží Syn je soupodstatný s Otcem podle božství a soupodstatný s námi podle lidství.
Že tedy má tvojí přirozenost, přirozenost Boha - Syna a svým vtělením oblékl přirozenost syna člověka.


Z toho je však zřejmé, že jak Boží přirozenost v (imanentní) Trojici, tak lidská přirozenost v dějinách spásy jsou předně základem a poutem společenství (uskutečňují se ve vztazích).
Vtělené Slovo ve svém božství je stejně Synem jako i Dcerou, protože Bůh není jen muž nebo jen žena.
Zde není problém.

Vtělené Slovo se však ve svém těle viditelně stalo jen synem člověka.  Nestalo se dcerou člověka!  Sám Kristus se takto nazýval: "Syn člověka" (Mt 8,20).

A pochopitelně, co nebylo Slovem přijato, nemohlo by být spaseno!

 
Mně z toho vyplývá, že Slovo jistě přijalo do své přirozenosti i "lidskou dceru" a to právě skrze vztahy dvou čistých bezhříšných lidí, skrze vzájemné vydání a přebývání srdcí v jednotě  - Mariina neposkvrněného srdce v Kristově srdci.



Máte - li však někdo lepší vysvětlení, jsem jedno velké ucho.


Podobná témata

Žhavá témata

"Co všechno patří do lidské přirozenosti?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 74 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co všechno patří do lidské přirozenosti? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pondělí, 17. únor 2014 @ 16:48:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...mne z toho vyplýva že v Kristu je absolútna plnosť Božstva...to znamená že v Kristu je Boh zjavený ako muž a žena...
ak platí to, že človek je stvorený na obraz Boha a Boh v sebe zahŕňa atribút ženy + muža, a Kristus je dokonalý obraz Boha, tak v Kristu je zjavený muž aj žena...Mária vo vyjavení Boha preto nehrá žiadnu úlohu....a to preto lebo celý Boh (muž aj žena) je komplet zjavený v Kristu...problém s tým majú len rímsky katolíci a to preto, lebo v pohanskom náboženstve musí byť aj ženský element...bez ženy-bohyne neexistuje žiadne pohanské náboženstvo....náuka o nepoškvrnenom počatí Márie je predsieň teologie, ktorá má za cieľ dostať ženu na úroveň ,,spoluvykupiteľky,,...

Kolosenským 1:19  Lebo Boh za dobré uznal, aby v Ňom prebývala všetka plnosť
Kolosenským 2:9  lebo v Ňom prebýva všetka plnosť božskosti telesne,

ivanp



Re: Co všechno patří do lidské přirozenosti? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 17. únor 2014 @ 17:31:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Kristu je absolutní plnost Božství.
 
Já se v článku vyjádřil hodně nešťastně: Přirozenost Boha Syna je také přirozeností Boha Otce i přirozeností Ducha svatého.  Je to přirozenost Boha, Boží osobnosti.


Přirozenost Boha má pole mého mínění jak plnost otcovství, tak i plnost mateřství, má jak plnost synovství, tak i plnost "dcerovství". Protože Bůh není jenom muž ani jenom žena.

Přirozenost Boha ale vůči nám neobsahuje bratrství. Bůh není roven tvorům.
Proto se musel Boží Syn vtělit (neskutečně ponížit), aby se mohl stát také našim bratrem.

Jen jako náš bratr mohl vzít naše viny za celé lidstvo na sebe a otevřít nám cestu ke spasení.

Od té doby, co jsem vložil článek, jsem si však uvědomil, že ve svém lidství jsem nejenom bratrem vůči svému bratru, ale že jsem bratrem také vůči svým sestrám. Slávek měl pravdu, že jsem to s tou lidskou přirozeností zašmodrchal.

Ale rád si vyslechnu mínění každého z vás.




Otázka lidská přirozenosti (Skóre: 1)
Vložil: Lutrik v Pondělí, 17. únor 2014 @ 18:15:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Já myslím, že lidská přirozenost je jen jedna. Po pádu je to hříšná či padlá lidská přirozenost. To se týká mužů i žen.
Duchovně jsou na tom ženy a muži stejně - padlí nebo po uvěření znovuzrození. V Kristu není muž, ani žena, říká apoštol Pavel.
Duševně a tělesně se ovšem muž a žena liší. A člověk je tvořen třemi složkami - tělem, duší a duchem. Ale která z těchto složek patří do lidské přirozenosti, toť otázka. Zdá se, že jen duch. Ale to nevím jistě.  



Re: Co všechno patří do lidské přirozenosti? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 18. únor 2014 @ 07:32:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Nemám rád teologii. Dává odpovědi na dotazy, které lidé nepálí 
a na jednoduché otázky, které lidé potřebují zodpovědět, 
dává složité odpovědi. 

  Asi jako když se člověk na Hradě zeptá: Jak se dostanu na metro? 
Tak mu teolog odpoví: Sejdeš dolů do nerudovky a tam se dáš doprava, 
úvozem kolem krásného kláštera dokopečka až na dlabačov, tam doleva 
ke strahovu, tam jsem docela dlouho bydlel, ale nestojí to tam zamoc.
Projdeš mezi stadiony kolem střážné věže, za nimi doprava a pak parkem až 
na konec, je tam moc krásně, tam se ti bude líbit. Na konci parku se dáš 
dolů s kopečka a když tam dole v motole splníš podmínku a vytrváš až 
do konce a nepadneš, tak tam snad v prosinci to metro dostaví.


  Ale když už jsme u té teologie, tak to taky zkusím teologicky.


  Přirozenost člověka je hřích, člověk se rodí v hříchu. Hřích to je "minutí se cíle": 
Asi jako když jde člověk na metro a skončí v nemocnici. Přirozenost člověka 
je tak krádež, lež, závist, neláska, rozvody, neúcta a rouhání, cizoložství 
a nečistota, všelijaká bolest a převrácenost, která vychází z lidského srdce 
a ničí mysl i tělo a na konci toho všeho je smrt. Člověk má dobré úmysly,
spoustu předsevzetí, přidá i krapet snahy, ale výsledek se zákonitě dostaví
dle přirozenosti, kterou člověk žije.

  Ježíš přišel na zem, nepoznal hřích, ale vzal na sebe tuhle hříšnou přirozenost, 
to "minutí se cílem" a byl učiněn hříchem. Byl za nás odsouzen, ukřižován 
a zemřel a vzal tu hříšnou přirozenost do hrobu. 

  Přesto, že Ježíš přijal přirozenost hříchu a Smrt, tak hřích nebude spasen 
a hříšná přirozenost taky ne. To je blbá zpráva pro lidi, jejichž přirozenost 
a "svoboda" je ve hříchu, protože jednou o svou přirozenost i o svou "svobodu" 
zcela jistě přijdou. Přesto, že Ježíš zemřel, tak ani ten Smrtící nebude spasen, 
ale skončí po soudu na věčnosti navěky v jezeře ohně.

  Ale s Ježíšem to neskončilo neskončilo smrtí: Smrt Ježíše neudržela a byl vzkříšen 
z mrtvých, žije a je teď přirozeností pro lidi, kteří ho přijali.

  Toník



Re: Co všechno patří do lidské přirozenosti? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Úterý, 18. únor 2014 @ 18:01:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Musíme především pominout to nejzákladnější: "Boží myšlení je jiné než myšlení lidí", které najdeme v prorocích, tak i v Božích skutcích - kdo by mohl milovat hříšný svět vzbouřený proti Bohu, než nelogicky právě Bůh?

Lidské myšlení je tedy jiné, než myšlení Boží. Správné lidské myšlení je charakterizováno logikou, tedy správností ve formulaci vztahů, přičemž se myslí i vztahy myšlenek.

A teď k otázce okovi: Vtělené Slovo se narodilo jako muž. Že je problém v tom, že dokonalý obraz Boží - Kristus - musí zahrnovat též dvojí přirozenost (mužskou a ženskou) sloučenou do jedné podstaty jako u Boha, zatímco Ježíš narozený z Marie byl evidentně jenom muž, to vidím (a okovi jsem sdělil), jako velký teologický problém. Avšak tvrzení, že Ježíš kvůli tomu přijal do svého srdce svou matku Marii, jak tvrdí oko, nemá žádnou logiku. Syn je stane přirozenou osobností již svým zplozením, natož pak narozením. Jaká je tedy logická spojnice mezi Ježíšem a jeho matkou, aby logicky vznikla jedna přirozená Boží osoba?



Re: Co všechno patří do lidské přirozenosti? (Skóre: 1)
Vložil: Bumerang v Úterý, 18. únor 2014 @ 21:16:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Katolický antikrist Oko: Vidíme tedy, že lidská přirozenost je úzce spjatá se vztahy.

Bumerang: Ano, to je! A kdo má na prvním místě vztah k Marii, papeži, k modlám, padlé římské nevěstce před jedinečným vztahem k Bohu- ten je ANTIKRIST. Katolický antikrist Bohu svým modloslužebným způsobem marně slouží, na prvním místě totiž Boha nemá, a ani mít nemůže. Proč? Protože- SKRZE.
Oblíbené slovo u každého katolického antikrista ve vztahu k "bohu" je slovo SKRZE. Vztah ke Kristu "získávají, obnovují, udržují" SKRZE Marii, SKRZE papeže, SKRZE kněze, SKRZE  svátosti, SKRZE náboženské úkony, SKRZE vizionáře atd. Stále jen SKRZE někoho a něčeho jiného, než sebe sama a Krista. A v tom je vztah ke Kristu naprosto jedinečný. Ke vzniku tohoto jedinečného a individuálního vztahu není třeba třetí lidské osoby, žádné síly ani namáhání. Je třeba pouze dvou! Krista a Tebe. Je to právě vztah ke Kristu, který dává duchovní sílu k udržení tohoto vztahu. Nikdo jiný nemůže k tomuto vztahu něco přidat nebo ubrat!! Pokud ovšem si do tohoto JEDINEČNÉHO vztahu s Kristem nepustíme něco, někoho- SKRZE..
 
Katolická modloslužba duchovní vztah ke Kristu rozmělňuje a zcela ničí. To proto, že se do tohoto ryze duchovního vztahu, infiltruje duševní člověk- antikrist. Po této infiltraci se oběť stává stejným *****m se stejným infiltračním sklonem. Proto mají katoličtí antikristi neustálou potřebu přehrabovat se jiným v duších a štourat jiným do jejich intimního duchovního vztahu k Bohu. To vytváří onu zdánlivou jednotu KC, společná účast na duchovní infiltraci. Co jiného je katolická zpověď, než infiltrací třetí osoby do jedinečného vztahu k Bohu?
Každý katolický antikrist je ničitelem ryzího duchovního vztahu ke Kristu. Dělá to tak, že se pokouší do duchovního vztahu neustále infiltrovat pod jakoukoliv záminkou a když se mu to nedaří, stáváte se záhy jeho úhlavním nepřítelem. A pokud se mu to podaří, pak Váš duchovní vztah ke Kristu vysaje jako upír. Katolická demagogie je založená na infiltraci do duchovního vztahu k Bohu. V tom je největší moc padlé nevěstky sloužící Satanu. Tak katolická církev zabíjí lidské duše. Infiltrací SKRZE něco, likviduje jedinečný duchovní vztah k Bohu.
 Bojte se těch co mohou zahubit vaši duši! Bojte se těch co vás mohou odloučit od Boha SKRZE cokoliv! Bojte se těch co hlásají Krista SKRZE..



Re: Co všechno patří do lidské přirozenosti? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 19. únor 2014 @ 15:12:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Staňo,

oceňuji, že jsi si dal práci a na základě našich debat tady a snad i mého mailu jsi pátral v literatuře. A jsem i rád, že jsi vložil tento článek.

Zásadní problém je, že stejná slova mají v různých souvislostech často odlišné významy. A tak třeba to slovo "přirozenost" se používá v tom smyslu, v jakém jsem to uvedl v těch větách, které cituješ. V teologických a filozofických dílech se však setkáš s tím, že přirozenost má vztah k přírodě a tomu, co je v ní přirozené. Početí Ježíše pak byla nad-přirozené a třeba umělý potrat je ne-přirozený. ŘKC pak třeba mluví o přirozené a ne-přirozené antikoncepci. Dále se někdy přirozenost považuje vztahuje k Boží vůli pro člověka, tj. přirozené jednání je takové, které je s ní v souladu. No a jindy se zase mluví o přirozeném (přirozenosti) jako o tom, co je přirozené pro padlého člověka (tak tomu rozumí výše Toník). Hřešit je pak v rozporu s Boží vůlí a tudíž podle prvního pohledu nepřirozené, je to ale něco, co padlý člověk dělá a tudíž z druhého pohledu je to přirozené. Znovu-narození je pak něco, co tě přehodí s toho druhého pohledu do prvního. To, co pro tebe bylo přirozené, stává se často nepřirozeným, protože jsi nový člověk.

Pokud jde o tu hypostatickou unii, pak tu mluvíme o přirozenosti člověka v tom smyslu, že je to něco, co mají všichni lidé, co kdy žili, společné, co definuje samotné bytí člověkem. Ježíš neoblékl lidskou přirozenost, ale vytvořil jednotu lidské a božské přirozenosti. Již nejstarší kréda říkala, že Ježíš byl cele člověk jako my a cele Bůh. Proto se později dogmaticky řeklo, že ty dvě přirozenosti nebyly smíšené, tj. nedošlo k vytvoření nějaké unikátní boholidské přirozenosti. A v tomto smyslu pak nelze tvrdit, že Slovo jakkoli přijalo do své přirozenosti Marii. Marie měla lidskou přirozenost jako On či já. Pokud byla počata neposkvrněné, pak ji měla ve stejném stavu jako Eva. Pokud by Slovo nějak přijalo i přirozenost Marie, pak je Marie Bůh ve stejném smyslu jako Ježíš. A vtělené slovo přijalo přirozenost Marie stejně jako přijalo moji. 

Místo povídání o přirozenostech mi přijde teologicky jasnější a přirozenější :-) bavit se o tom prastarém učení o novém Adamovi a nové Evě, ale o tom se už bavíme u toho původního článku. To "přijetí" ženství, o kterém mluvíš, se pak děje tím, že Marie se v Kristu a díky Němu stává novou Evou (dogma o neposkvrněném početí) a se*****ární (závislou) příčinou (nástrojem) spásy. Právě proto tvrdím, že dogma o neposkvrněném početí má smysl jen a právě v případě, že je takto Marie chápána. V podstatě bych řekl, že se katolická dogmatika zastavila, aniž by došla ve svém uvažování k logickému konci cesty.  



ou d'avoir beaucoup de supplémentaire à portée de main au cas o (Skóre: 1)
Vložil: sacguess v Pondělí, 14. duben 2014 @ 09:58:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Si vous décidez de le faire , guess assurez-vous que vous incluez suffisamment de poches pour transporter tout ce dont vous avez besoin. La plupart des montre guess femme que vous trouvez pour les accessoires de bébé aura plusieurs poches pour garder les jouets et les bouteilles . Soit faire en sorte que n'importe quel sac guess que vous ferez inclure ces poches et fentes ainsi afin de porter des choses parent effectively. Any qui a dû prendre leur petit avec fournitures en main peut voir la commodité d'avoir un montre guess dédié uniquement à l'enfant fournitures . Transporter dans des bouteilles , des couches et des vêtements supplémentaires est séparément un énorme problème et n'est certainement pas amusant . Ceux qui sont plus grands sont grands pour les longues journées sur ou d'avoir beaucoup de supplémentaire à portée de main au cas où guess sac. Les petits modèles sont parfaits si vous devez seulement apporter quelques couches et des bouteilles , ou ne sera pour une courte période de temps . Décidez d'une taille très attentivement afin que vous pouvez être sûr que votre guess sac sera en mesure de répondre à vos besoins maintes et maintes fois, plutôt que d'avoir à acheter un autre pour certain portefeuille guess bébé occasions. The est l'un des rares éléments qui peuvent aider un parent empêcher de faire submergé ou stressé avec leur bébé sur la route, et il n'y a vraiment pas de prix à cela. Un moyen très facile d'obtenir votre montre guess d'aspirateur à son existence sans odeur est en le jetant dans la laveuse . Vous pouvez utiliser quelques cuillères à soupe de détergent en poudre régulier avec un filet de jus de citron bijoux guess. Alors que vous venez d'accrocher le portefeuille guess l'aspirateur à l'extérieur pour sécher. Ne pas mettre le portefeuille guess l'aspirateur dans la sécheuse ! Entre les lavages , vous pouvez également ajouter un peu de détergent droit de le sac d'aspirateur . Il suffit d'ouvrir le guess l'aspirateur et ajouter deux cuillères à soupe de détergent à lessive en poudre pour éliminer les odeurs entre les lavages . Si nous parlons d'un sac guess couche-culotte rose , montre guess collection alors nous sommes certainement parlons d'un article de mode qui a gagné en popularité beaucoup au cours des dernières années et qui est en raison des avantages énormes que vous laisser sur si vous utilisez un tel montre guess femme . http://www.france-guess.net/



Stránka vygenerována za: 0.52 sekundy