Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 443 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478165
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš?
Vloženo Neděle, 02. únor 2014 @ 16:56:04 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Čím víc pronikám s Boží pomocí do tajů Tanachu (snad prominete, že budu používat tento termín místo spojení Starý zákon), tím víc ho mám rád, tím víc vidím, jak cele ukazuje, že Ježíš je ten slíbený mesiáš. Tento článek (a možná i nějaké pokračování) prosím berte jednak jako povzbuzení ve víře a druhak jako ukázku toho, že i při konfrontaci s námitkami vznášenými rabíny a ostatními židy (judaisty) naše víra, že Ješua je Ha-mašiach, je oprávněná a obstojí. Modlím se, aby vám byl k užitku pro vaši víru a případně pomohl, když ji sdílíte s druhými. V neposlední řadě je to pokus ukázat těm, kteří staví Tanach do opozice vůči Ježíšovi nebo snad mluví o nějakém orientálním myšlení v Tanachu a helénistickém myšlení v Novém zákoně, že je to nedobré. 

Terminologie


Jak jsem už napsal v úvodu, budu pro Starý zákon používat označení Tanach, což je židovské označení. Je to akronym ze slov Tóra (Zákon), Nevi`im (Proroci) a Ketuvim (Spisy). Pokud budete svou víru sdílet s judaistou, pak je lépe vyhnout se označení Starý zákon. Abych se vyhnul často matoucímu rozlišování mezi židem a Židem, budu pro židy používat označení judaista. Protože se budu odvolávat na Talmud a další rabínskou literaturu, budu používat přepis názvu do angličtiny, protože tak se to snadněji vyhledá na internetu i v odborné literatuře. Není-li uvedeno jinak, citáty Písma jsou z ČSP.

Úvod

Každý křesťan je přesvědčen, že celý Tanach svědčí o tom, že Ježíš je Mesiáš. Naši oponenti často namítají, že proroctví Tanachu, která se podle nás v Ježíšovi naplnila, jsou a) vytržené verše z kontextu či b) nemají nic společného s v Tanachu očekávaným Mesiášem. Otázce jak a proč pracovali s Tanachem pisatelé Nového zákona se budu věnovat v dalším článku, pokud tedy na něj dojde. Zapomeňme nyní na ty dlouhé seznamy proroctví (300, 500, 2000) z Tanachu a na tak oblíbený argument, že Ježíš musel být Mesiáš, protože je vysoce nepravděpodobné, že by někdo jiný vyplnil ty stovky či tisíce proroctví. Nenechme se zlákat lacinými odpověďmi a položme si nad Tanachem a rabínskou literaturou jedinou otázku - Kdy měl Mesiáš přijít? V porovnání s pisateli máme jednu výhodu, protože z historie známe události, které se odehrály v desetiletích následujících po jeho smrti a zmrtvýchvstání. 

Ageus 2,6-9

Neboť toto praví Hospodin zástupů: Ještě jednou zakrátko zatřesu nebem i zemí, mořem i souší. Zatřesu všemi národy, přijde to, po čem touží všechny národy, a naplním tento dům slávou, praví Hospodin zástupů. Mně patří stříbro, mně patří zlato, je výrok Hospodina zástupů. Větší bude budoucí sláva tohoto domu nežli první, praví Hospodin zástupů; na tomto místě způsobím pokoj, je výrok Hospodina zástupů.

My víme, že toto proroctví bylo zapsáno v roce 520. Kniha začíná v srpnu (Ag 1,1) a poslední proroctví je z prosince (Ag 2,10). Bylo to období, kdy se Izraelité vrátili z vyhnanství a začala práce na druhém chrámu. Citovaná pasáž je proroctví, které bylo ohledně druhého chrámu proneseno přibližně měsíc po zahájení prací. Pro nás jsou zajímavá zejména dvě ujištění Hospodina: 1) naplní tento chrám slávou a tato sláva bude větší než sláva chrámu prvního; 2) v tomto chrámu způsobí pokoj.

Sláva druhého chrámu

Pokud nebyl Ageus falešný prorok, musela sláva druhého chrámu být větší než toho prvního. Rabíni velmi zápasili s tímto problémem a přišli s dvěma vysvětleními. Buď ta větší sláva spočívala v tom, že byl větší a honosnější, nebo v tom, že trval déle (b. Baba Bathra 3a). Avšak mnozí z nich oprávněně namítali, že sláva (hebr. kavod) prvního chrámu nespočívala v tom, kolik tam bylo zlata a jak dlouho stál. Upozorňovali správně na to, že Tanach nám jasně říká, v čem spočívá sláva chrámu. A tak v Ex 40,34-35 čteme:"Oblak zakryl stan setkávání a Hospodinova sláva naplnila příbytek. Mojžíš nemohl vejít do stanu setkávání, neboť na něm spočíval oblak a Hospodinova sláva naplnila příbytek." 2 Pa nás opět nenechává na pochybách, v čem spočívala sláva prvního chrámu. Když se Šalomoun domodlil, sestoupil oheň z nebes, strávil zápalnou oběť i obětní hod a Hospodinova sláva naplnila dům. Kněží nemohli vejít do Hospodinova domu, protože Hospodinova sláva naplnila Hospodinův dům. (2Pa 7,1-2; viz též 2Pa 5,14). Slávou se tedy míní přítomnost Boha v jeho domě. Pokud bychom chtěli vícero pasáží, abychom měli jistotu, stačí se podívat třeba do Ez 10,4.

Kde je pak ale ta větší sláva druhého chrámu? I rabíni si byli vědomi toho, že druhému chrámu naopak scházelo mnohé z toho, co ten první měl: archa s deskami, Urim a Thumim, Šechína (přítomnost Boha, Duch svatý), Boží oheň. (b. Yama 21b) Druhý chrám byl zbořen v roce 70 a my se tak musíme ptát, jestli se Ageus spletl, nebo Bůh druhý chrám opravdu navštívil.

Hospodinův pokoj

Doslovný překlad zní:"A já (Hospodin) poskytnu/udělím pokoj/mír (šalom) je prohlášení Jahveho zástupů" O jakém míru či pokoji se tu mluví? A jak se ten udělený šalom vztahuje k národům, které tam mají najít pokoj, po kterém touží? Jak přinesl druhý chrám pokoj a mír mezi člověka a Boha? Jistě, ve druhém chrámu probíhaly smírčí oběti, ale už dávno neprobíhají. Podle rabínské tradice (b. Yama 39b) dokonce Bůh nepřijal oběti obětované v Den smíření posledních 40 let před zbořením chrámu. (jak na to přišli se dočtete v b. Yoma 39a). Připojme tedy k naším otázkám ještě jednu - co se stalo, že od roku 30 (70-40=30) Hospodin už nepřijal žádnou takovou oběť v chrámu? Připočtěme si k tomu ještě proroctví Daniele (9,24-27), který tvrdí, že ke konečnému usmíření Židů dojde před zbořením druhého chrámu.

Malachiáš 3,1

Hle, posílám svého posla a připraví cestu přede mnou. Panovník (ha-adon - v Tanachu vždy Bůh, častěji ha-adon jhvh), kterého hledáte, vstoupí náhle do svého chrámu, posel smlouvy, jehož si přejete, hle, přijde, praví Hospodin zástupů. 

Malachiáš nám tu cca 150 let po dobudování druhého chrámu potvrzuje to, co jsme četli u Agea. A opět se je třeba ptát, kdy Bůh do svého chrámu přišel a uskutečnil to, co slibuje ve verších 3,2-5.

Mesiánský věk a zničení chrámu v rabínské literatuře

V b. Yoma 9b se klade zajímavá otázka:"Proč byl druhý chrám zničen, když lidé studovali Tóru, dodržovali přikázání a konali skutky milosrdenství?" Odpověď je zajímavá:"Protože v té době byla nenávist bez příčiny." Byl to však Ježíš, kdo obvinil vůdce Izraele, že Jeho nenávidí bez příčiny. (J 15,18-25)

V Talmudu (b. Sanhendrin 97 a-b) se dočteme, že "Svět bude existovat 6000 let. 2000 let bídy/prázdnoty/zpustošení (Adam - Abraham), 2000 let Tóry (Abraham - někam k roku 0) a 2000 let mesiášské éry." Není to jediné místo v Talmudu, kde se dočteme, že mesiáš měl přijít před cca 2000 lety. Zde je nutné upozornit, že židovský kalendář podle Rašiho obsahuje jednu závažnou chybu. Při počítání totiž vycházel z toho, že druhý chrám stál 420 let ale bylo to kolem 600. Takže i podle rabínské tradice se nám začátek mesiánské éry posouvá někam do první poloviny 1. století (ta čísla je třeba brát přibližně). Rovněž b. Bechoroth 8b ukazuje, že podle rabínské tradice už éra mesiáše dávno začala (obvyklé datování počátku je mezi roky 30 až 70 našeho letopočtu), i když podle nich Mesiáš ještě nepřišel. 

Závěr

S rabínskou tradicí se shodneme, že už cca 2000 let žijeme v éře Mesiáše. Oni se domnívají, že ta éra začala bez příchodu Mesiáše, my věříme, že začala jeho příchodem. My pak vyznáváme naději, o které mluvil prorok Ozeáš:"Neboť po dlouhou dobu budou synové Izraele pobývat bez krále, bez knížete, bez obětního hodu, bez posvátného sloupu, bez efódu a domácích bůžků. (tak tomu už je skoro 2000 let - pozn. ssns). Potom se synové Izraele navrátí a budou hledat Hospodina, svého Boha, a svého krále Davida. V posledních dnech se s třesením obrátí k Hospodinu a k jeho dobrotě." (mám všechny důvody věřit tomu, že to se v dnešních dnech děje)

Podstatnější než Talmud je však Tanach. Pokud se proroctví Agea, Malachiáše a Davida nenaplnila, když Syn Boží navštívil druhý chrám, pak se už nenaplní nikdy. Rovněž tak zůstává otevřenou otázkou, proč Bůh sliboval, že druhý chrám poctí větší slávou (přítomností) než ten první, a neudělal to. Netřeba dodávat, že já věřím, že se ta proroctví vyplnila a Bůh skutečně poctil druhý chrám větší slávou než první a že skutečně přinesl milost míru (šalomu) nejen Izraeli ale i všem národům. Od dokonalé smírčí oběti, kterou za nás přinesl náš velekněz, už nebylo potřeba každoročních obětí v chrámu.





Podobná témata

O Bibli

"O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 123 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 02. únor 2014 @ 17:42:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K čemu tak složitá teologie? Člověk potřebuje jen jistotu, že Bůh existuje a je stejný jako Pán Ježíš.  Je to láska a nový vztah člověka k Bohu i naopak.A to někdy SZ spíše narušuje  a líčí Boha jinak.




Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Neděle, 02. únor 2014 @ 19:34:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rovněž tak zůstává otevřenou otázkou, proč Bůh sliboval, že druhý chrám poctí větší slávou (přítomností) než ten první, a neudělal to. 

Já si myslím, že to udělal - On sám do něj vstoupil v podobě člověka, v Ježíši Kristu. 
Do prvního chámu vešel jako jako oheň, oblak a moc, které se lidé báli. Do druhého vstoupil jako člověk a zjevil tak svému lidu své skutečné jméno - charakter svého srdce, a to v podobě člověku pochopitelné a důvěrné. Myslím si, že pro Boha je větší slávou jeho láska, než moc. Ta je u něj jen nástrojem lásky.



Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 02. únor 2014 @ 20:12:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Essejci, kteří znali Proroky, si dokázali příchod Mesiáše vypočítat, nejspíš na základě Danielova proroctví. Proto badatelé soudí, že přijali velkou postavu někdy v 1. stol. před Kristem a nazývali ji "Učitelem spravedlnosti". Svědčí o tom jeden z dokumentů ze svitků od Mrtvého moře. Z toho jeden odborník na tyto svitky usoudil, že Ježíšovi a Janovi (Křtiteli) byly tyto skutečnosti známy a protože byl Učitel spravedlnosti zabit, tak přijali roli mesiášů - královského a kněžského. To lze dokladovat na základě Janových a Ježíšových výroků o brzkém příchodu Božího království - ve slovech "čas se nachýlil", "sekera je u kořene stromu", atd. Ježíšova doba byla očekáváním příchodu mesiáše a tím Božího království posedlá. Nicméně tomuto prorockému chápání odporovala Janova smrt, která však pro Ježíše znamenala prohlédnutí role trpícího služebníka podle Izajáše, s níž se ztotožnil.

Nicméně ať je chápání prorockých vizí takové nebo makové, Kristův příchod dosvědčují události, popisované ve Skutcích. Z nich je nejzávažnější Pavlovo obrácení. O tom se může každý přesvědčit i dnes. Četl jsem, že Pavlovu teologii nadokáží judaisté vyvrátit (bourá základy Zákona) a proto Pavla považují za jednoho z úhlavních nepřátel. Většího než Ježíše Nazaretského.



Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 02. únor 2014 @ 21:16:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky, Slávku za článek. 

  Mám rád, když nadměrně používáš rozum a výsledek napíšeš ;-)

  Toník



Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 03. únor 2014 @ 02:36:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zastánci výkladu proroctví od Daniele kdy jeden den se rovná jednomu roku, mají časové proroctví z této knihy přesně spočítany od vydání dekretuvyjíti z Babylona až pro Příchod Ježíše a historicky to sedí velice přesně. Otázkou je proč tento výklad historicky dobře a přesně podložený lidé hodně ignorují. A to už nehovořím o pokračování těchto proroctví až do současné doby



Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 03. únor 2014 @ 10:22:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si že konkrétní a přesná data kdy se něco stane a jak to bude přesně probíhat v Bibli prostě nejsou. Že vždycky závisí na okolnostech a na každém z nás, jak se k tomu postaví. V dobrém nebo ve zlém. Jestliže uposlechneme Boží výzvy a varování. Že je to podobné jako s tím Ninive. Které mělo být vyvráceno a využilo šance dané Hospodinovým milosrdenstvím.
Věřím že tomu tak bylo i s příchodem našeho Pána ježíše Krista. Že přišel tehdy když nastala určitá situace dle Božího záměru. Na které se v dobrém nebo ve zlém podíleli všichni a mohli příchod buď přiblížit nebo oddálit.




Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 03. únor 2014 @ 19:22:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slávku,
díky za podnětný článek.

Třeba ne každému je ta logika jeho argumentů stejně zřejmá, ale je skutečně bravurní.

Za sebe bych dodal, že Mesiáš přišel právě tehdy proto, že se naplnil čas (naplnění Božího slova ve svém, Bohem ustanoveném čase)  (Mk 1,15).

:-)

Ale to si nijak neprotiřečí s tvou argumentací.



Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 04. únor 2014 @ 22:00:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Slávku,

zajímavý článek. Nemám k tomu co dodat, jen mě napadlo, že by se sem hodilo vložit tohle video o prvním i druhém příchodu Krista. Někoho třeba překvapí. 




Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Sobota, 08. únor 2014 @ 15:06:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za článek, Bůh Ti žehnej
Magdalena



Re: O Ježíšovi nad Starým zákonem - kdy měl přijít Mesiáš? (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Sobota, 08. únor 2014 @ 15:36:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doporučuji knihu - Richard  Wurmbrand.  Kristus na židovské cestě.
Je to o mesiánském Židovi, který vypráví o své cestě za Ježíšem a jak přivádí k poznání Mesiáše ostatní Židy.
Zdraví 
Magdalena



Stránka vygenerována za: 0.74 sekundy