Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 475 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492349
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli
Vloženo Čtvrtek, 08. srpen 2013 @ 20:23:26 CEST Vložil: Stepan

Historie poslal blasfemic

Na počest 1150. výročí příchodu hlasatelů křesťanství Cyrila a Metoděje vznikl hraný dokument, jehož zrod podpořily katolická i pravoslavná církev.

Jak může taková spolupráce církví a České (klerikální) televize dopadnout, si dokážeme představit už z pořadů jako byla třeba Duchovní kuchyně nebo Rub a líc víry. Proto asi nikoho nepřekvapí, když se v recenzi Martina Svobody na aktualne.cz dočteme: Stvoření hlaholice proběhne během dvouminutové montáže. Po ní Konstantin podá Metodějovi papír formátu A5 s hotovou abecedou, ten se na něj na dvě vteřiny podívá a ustrnule prohlásí „ty jsi to dokázal“. Haleluja! Připomíná to i americké školní besídky, jak je známe z tolika komedií, v nichž děti rekonstruují třeba sepsání americké ústavy. Ano, církve s vynaložením všech svých sil dokáží vytvořit maximálně dílo na úrovni osvětově-agitačního filmu proti americkému broukovi. Mnohem zajímavější je však to, co ani v jedné ze čtyř epizod neuvidíte a na Velehradě se o tom jistě také nemluvilo. Co vlastně v legendě chybí?Cyrilometodějská mise, tak jak je líčena ve filmu je ekonomický nesmysl. Proč sem vůbec nejací věrozvěsti putovali a proč tehdejší vládce tak zajímala oblast, která byla osídlená kmeny živícími se na mnoha místech ještě stěhovavým zemědělstvím? Proč se vůbec snažili takové území ovládnout, když nemohlo nabídnout ani dostatečné množství kovů, ceněných dřev nebo koření a doprava kvalitního stavebního kamene nebo stavebního dřeva se z takových oblastí nevyplácela? Bylo tu něco, co se cenilo také velmi vysoko – lidé. Byzantská i Franská říše pokračovaly ve výrobní tradici starověkého Říma a proto neměly nikdy dostatek otroků. Východní Evropa byla vlastně v době raného středověku v podobné situaci, jako rovníková Afrika v době největšího rozmachu amerického otrokářství. Peníze z prodeje lidí ale tentokrát putovaly rukama zástupců církve. Šíření křesťanství ve slovanských územích obracelo naruby starší uspořádání společnosti. Z těch kteří přistoupili na novou víru se stávali noví pánové a z těch kteří setrvali v původním vyznání se rodila nová vrstva otroků v počtu jaký nikdy předtím u Slovanů neexistoval. Většina nově získaných otroků  byla samozřejmě vyvezena do ciziny. Ne nadarmo můžete úplně na začátku listiny Zákon sudnyj ljudem číst: 1. Před každým zákoníkem je třeba se zmínit o Boží pravdě. Proto svatý Konstantin v prvním zákoně napsal a řekl toto: Každá vesnice, v níž se konají oběti nebo přísahy pohanské, ať je předána Božímu chrámu se vším majetkem, který patří pánům této vesnice. Ti, kteří vykonávají oběti a přísahy, ať se prodají se vším svým majetkem a získaný výnos ať se dá chudým.(křesťanům) Slované i před příchodem křesťanství otroky znali, ale používali je spíše vzácně a po omezenou dobu. Teprve působení křesťanů udělalo z otrokářství významný obchodní artikl východu. Ostatně současné anglické slovo „slave“ pochází od latinského označení Slovanů „sclavus“. Začalo se používat pravděpodobně za Oty I. Velikého prvního císaře Svaté říše Římské, který ze svých výbojů získal obrovské množství otroků právě ze slovanských zemí. Jako v podobných případech v jiných dobách a na jiných kontinentech se do lovu otroků zpravidla nepouštěli samotní franští, byzantští či arabští obchodníci. To přenechávali armádám místních pokřtěných hrdlořezů, kteří si později často z peněz získaných za otroky budovali vlastní knížectví či království. Také Mojmírovská Velká Morava, Přemyslovské knížectví a později i České království takto obchodně vyrostly. A jak do toho zapadají naši věrozvěsti? Až příliš dobře! Toto se například píše v Legendě panonské (Život Konstantinův a Metodějův): Měl též dar prorocký (Konstantin neboli Cyril), nebo mnohé jeho předpovědi se splnily. Uvedeme z nich jednu či dvě. Jeden velmi mocný kníže pohanský, sídlící na Visle, tupil křesťany a činil jim násilí. Metoděj mu vzkázal ,,Bude dobře, synu, dáš-li se pokřtíti dobrovolně v své zemi, abys nebyl z přinucení pokřtěn jako zajatec v cizí zemi a vzpomeneš si na mne…“ Což se i stalo. Jindy zase Svatopluk bojoval s pohany a nic nepořídil nýbrž otálel, a tu Metoděj když se přibližovala mše svatého Petra, to je služba, vzkázal mu řka: ,,slíbíš-li mi, že strávíš den svatého Petra se svými vojíny u mne důvěřuji v Boha, že ti je vbrzku vydá…“ Což se i stalo. Teď by mohla následovat otázka za pět bodů: Co se s těmi zajatými pohany stalo? Jenže to vlastně otázka není. V čtyřdílném doku-dramatu kromě lepších hereckých výkonů a digitálních efektů, zjevně scházejí také karavany otroků směřující na trhy v Římě, Konstantinopoli a snad už i v Praze. Zprávu o Praze přesně z doby cyrilometodějské mise nemáme, víme ale, že o něco později už byla významným tržištěm obchodu s otroky. Vzdělaný židovský, arabsky mluvící kupec Ibrahim ibn Jakub píše roku 965 (zhruba o sto let později) toto: Město Frága [Praha] je vystavěno z kamene a vápna a je největším městem co do obchodu. Přichází sem z města Krakova Rusové (vikingský kmen Rus) a Slované se zbožím. A z krajin Turků muslimové, židé a Turci rovněž se zbožím a obchodními mincemi. Ti vyváží od nich otroky, cín a různé kožišiny. Tato praxe trvala několik staletí a v jistém smyslu nikdy neskončila. Ve východní Evropě hrála podstatnou ekonomickou roli asi do poloviny 15. století. Křesťanství a později přímo katolická církev jsou často líčené jako bojovníci proti otroctví, ale je to tvrzení v rozporu s dějinnými událostmi. Když je například biskup Vojtěch v současných popisech líčen jako bojovník proti otrokářství, je jaksi vynecháváno, že mu nevadilo otrokářství samotné, ale to, že se kvůli němu vedly boje i na již christianizovaných územích a na trzích s otroky byli prodáváni i křesťané jinými křesťany arabským kupcům. Nástup křesťanství a boje o vliv mezi východní a západní větví křesťanství byly vedeny o moc a o obrovské množství peněz. V tom se podobaly conquistě Jižní Ameriky, nebo bojům evropských osadníků proti severoamerickým Indiánům a na životy těch „druhých“ se při tom nehledělo. Náš pohled (ano můj také) na tuto dobu je zkreslený představou, že se takové drastické metody christianizace týkaly spíše oblastí kolem Severního a Baltského moře. Někdo si možná ještě tak někdo vzpomene na pád Arkony roku 1168, ale nějak při tom úplně zapomínáme, že podobně kruté boje musely probíhat také zde. O otrokářství jako „motoru“ christianizace severu a východu Evropy se pak dočtete jen v odborných publikacích. Dobrá, ale proč se k tomu po 1150. letech vracet? Inu protože je představa dobrých, laskavých a osvícených křesťanů, přicházejících kázat Pravdu poloblbým barbarům používána k budování současného obrazu katolické církve a křesťanství. „Dar víry“ je opět povyšován nad historickou pravdu. Nejde tu vlastně už o minulost ale o budoucnost. Nemůžeme se poučit z minulosti, pokud si o ní budeme lhát.


Podobná témata

Historie

"Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 09. srpen 2013 @ 07:58:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za, pro mě, objevný článek. Začínám chápat, jak je prospěšné znát dějiny. Podle ovoce poznáte je.



Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 09. srpen 2013 @ 10:17:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznám se že jsem tomuto filmu zatím nevěnoval patřičnou pozornost ale doufám že to stihnu napravit. Zvlášť když jsem se od Vás dozvěděl že se s ním ztotožňují i naši pravoslavní bratři a setry. Tím je pro mne dvojnásob cennější.

Pokud si chcete vychutnat alespoň z části vznik naší kultury, vzdělanosti i psané historie tak doporučuji abyste zkusil opsat alespoň celou Bibli. Ve filmu se takové věci obvykle zkracují.

Naši pohanští předkové prodávali především své vlastní lidi, které přivedli na mizinu jako ekonomické otroky a Církvi a knížatům dobré vůle trvalo několik generací než se to podařilo potlačit. To jsou ty přeplněné věznice, které vykupoval  a osvobozoval svatý Václav, to je příčina toho proč se snažil tehdejší kníže vzdorovat svatému Vojtěchovi. Čímž paradoxně rozšířil křesťanství do celé střední Evropy. Svatý Vojtěch kterého donutil k odchodu získal požehnání od Svatého otce ve Vatikánu a pokřtil Uhry, Polsko a pár menších národů a nakonec vypral svoje roucho v Kristově krvi když prolil svou vlastní. Jeho bratr svatý Radim se stal prvním polským biskupem a národním patronem.

Zvláštní je i to co nám o vztahu otroků a jejich Pánů říká Pán Ježíš, svatý Pavel a Bible.




Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 11. srpen 2013 @ 16:36:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
blasfemicu, člověk musí uznat, že máš vynikající znalosti historie. Ale nechápu, jak jsi od neznabožských režisérů a producentů ČTV mohl očekávat něco více. Já osobně jsem na toto dílo hleděl s podivem, neboť na sekulární televizi se lze o víře dozvědět tolik pitomostí, že tohle dílo bylo opravdu vyjímečně méně hloupé.

Co se týče otrokářství, tak je dobře známo ( a nedávno o tom bylo možné vidět ony "hrané dokumenty"), že i v pozdním středověku byla christianizace pohanských území - konkrétně na východ od nás, spojená s drancováním a získáváním otroků. Rytíři ostatně žili hlavně z lupu, který takto ukořistili. Milosrdenství se totiž týkalo křesťanů, nikoliv pohanů. Ještě horší to bylo v novověku při poznávání Afriky - viz Livingston, kdy misionáře následovali evropští, američtí a hlavně arabští otrokáři.

Pokud se vrátíme ke Konstantinu a Metoději, které si přivlastnila loupeživá katolická církev, tak také musíme říci, že život slovanských kmenů byl v té době více méně na úrovni popsatelné jako "co neurveš sám, to ti urve jiný". Byla to doba plná násilí a zvůle silnějšího, přičemž nazvat to pouze "vlčí společností" by byl eufemismus. Takže každý, i já, musíme s úctou před Cyrilem a Metodějem, těmito neuvěřitelnými dary z nebes, hluboce smeknout, neboť z našich předků, brabarů (podle "bar - bar", což byla tehdejší římská obdoba dnešního "bla - bla" - mluvících nesrozumitelnou řečí), učinili kulturní společenství.



Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pondělí, 12. srpen 2013 @ 00:21:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někdy mám takový dojem, že poté, co se apoštolové odebrali na věčnost, už na světě nezbyl žádný křesťan... jako by se všichni zpronevěřili...
12 Všichni se odchýlili, společně se stali neužitečnými; není, kdo by konal dobro, není ani jeden."
13 "Jejich hrdlo je otevřený hrob, svými jazyky podváděli." "Pod jejich rty je hadí jed."
14 "Jejich ústa jsou plná zlořečení a hořkosti."
15 "Jejich nohy jsou rychlé k prolití krve;
16 zkáza a bída je na jejich cestách
17 a cestu pokoje nepoznali."
18 "Před jejich očima není Boží bázně."



Re: Peníze, krev, církev a otroci – co vám v seriálu o Cyrilovi a Metodějovi neřekli (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 17. srpen 2013 @ 13:31:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za zajímavý článek, už ho mám na svém blogu (samozřejmě s odkazem na zdroj), akorát mám dojem, že tě to vede k antipatii vůči katolické církvi. (ač jsi její součástí)

Pokud jde o protestanty, nemám iluzi o tom, že by v historii byli o mnoho morálně lepší než katolíci, potom mám však otázku, jaký historický obraz církve teda máme?

Rozhodně mě tohle nevede k zaujatosti vůči katolíkům, jako protestant se katolíků mnohdy zastávám, což mi nepřineslo na GS velké sympatie...





Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy