Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 492 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462388
přístupů od 17. 10. 2001

Nabídky: Edikt císaře Konstantina jako vzor českých církevních restitucí?
Vloženo Středa, 08. květen 2013 @ 23:02:28 CEST Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

Daniel Fajfr, předseda Rady Církve bratrské a místopředseda Ekumenické rady církví, ve své zprávě pro konferenci CB učinil pozoruhodnou paralelu mezi Ediktem milánským císaře Konstantina a českými církevními restitucemi.

"Přijatým zákonem č. 428/2012 Sb., se stát čestně vyrovnává s minulostí a otevírá dveře pro svobodné působení církví. Jedná se o bezprecedentní okamžik v novodobých dějinách české církve, připomínající Edikt milánský, který roku 313 sepsali císař Konstantin a Licinius Augustus. Dokument mimo jiné obsahuje statuty na restituci majetku církevních obcí včetně kompenzací, o který byly připraveny během pronásledování. Některé věty zní, jako by byly psány do dnešní situace:

Vzhledem k legálnímu postavení křesťanů, považujeme za správné určit také, aby – jestliže se ukáže, že někdo zakoupil, ať z naší státní pokladny nebo od někoho jiného, místa, která dříve byla užívána ke shromážděním, a o kterých před tímto dnem byly stanoveny jisté příkazy, a to dopisem zaslaným vašemu úřadu – aby tato byla zpět převedena na křesťany bez všech průtahů a zpochybňování…. Také ti, kdo je obdrželi darem, je vrátí podobně a bez odkladu křesťanům. …. A pokud je o zmíněných křesťanech známo, že vlastnili nejen ta místa, která užívali ke shromažďování, ale také majetek, náležející jejich společnosti, zvláště jejich kostelům a ne jednotlivcům, zahrnujeme jej všechen pod tento výše zmíněný zákon, takže jim přikážete, aby byl bez pochybování a bez diskusí vrácen zmíněným křesťanům, to jest jejich společnosti a shromážděním.

Jak je vidět, Konstantinův zákon zmírňující křivdy způsobené křesťanům, byl v mnohém důslednější než zákon č. 428/2012. Bude ku prospěchu, pokud odpůrci návrhu alespoň připustí, že předmětný zákon odpovídá právnímu státu, je legitimním právním aktem a v rámci možností i rozumným kompromisem v ekonomicky nejisté době.

Myslím i na ty z nás, kteří se chtěli vzdát finanční náhrady, nebo by peníze nejraději vrátili s pocitem studu, že jsme přijali něco, co církvi nepatří. Rád bych je uklidnil, že tímto pocitem trpět nemusí. Není možné uveřejnit zápisy, ze kterých je patrné, jak velké finanční oběti přinesli jednotlivci a sbory, aby církev mohla zakoupit například zámek v Suchomastech a provozovat domov seniorů. Zříci se finančního vyrovnání by mimo jiné znamenalo znevážení darů a práce těch, kteří posloužili Boží věci před námi. Pro dokreslení a snad i pro uklidnění, připojím něco z toho, co při aktu podpisu smlouvy řekl předseda vlády Petr Nečas:

Počátkem devadesátých let jsme jako stát přistoupili k restitucím jako nejefektivnějšímu a nejspravedlivějšímu prvku transformace naší ekonomiky. Církve z něj tehdy byly vyňaty. Dnes jsme tento akt spravedlnosti dokončili…. Domnívám se, že je to nejenom správné, ale dokonce i ekonomicky výhodné. Jedinou jinou možností by bylo pošlapání práva, pošlapání právního státu, ale to je vize jiných premiérů a jiných politiků, nikoli ta moje a celé české vlády.

Přesto platí, že církev není závislá na tom, co jí patří nebo by mělo patřit, a nemůže ani spoléhat na jistoty ústavou zakotvené. Jak známo, stačí málo, aby byl zákon zrušen, a vše bude jinak. Pokud ale žijeme v právním a demokratickém státě, bylo by chybou, kdyby církve tento často ponižující zápas vzdaly a nechaly se převálcovat populistickými postoji některých politiků šermujících polopravdami, zneužívajících současnou složitou ekonomickou situaci."

Zdroj: http://portal.cb.cz/2013-odluka-cirkve-od-bible

P.S.:
Celá ta restituční pasáž Ediktu milanského zní ve verzi Eusebiově takto:

Co se týče křesťanů, nařizujeme kromě toho ještě, aby místa, kde se dříve shromažďovali – třebas jsme Tvé oddanosti dříve nařídili jinak – kdo si je koupil od naší pokladny či od někoho jiného, těmto křesťanům bezplatně, bez jakéhokoli nároku na náhradu, bez váhání a bez vytáček vrátil. Ten, kdo tato místa dostal darem, má je pokud možno co nejrychleji stejným křesťanům vrátit. Ti však, kdo od naší velkodušnosti za to očekávají nějakou náhradu, ať už se stali vlastníky koupí nebo darování, mohou se obrátit na místodržícího dotyčné provincie, aby tak i oni poznali naši ohleduplnost. Toto všechno za Tvého dozoru ať je křesťanskému společenství bezodkladně ihned vráceno. A poněvadž tito křesťané, jak je známo, mají ve svém držení nejen ona místa, která nejsou majetkem jednotlivce, nýbrž v právoplatném držení celého společenství, totiž všech křesťanů, vydej příkaz, aby na základě předtím uvedeného zákona bylo to ihned uvedeným křesťanům bez jakéhokoli váhání vráceno. To znamená: Aby to bylo vráceno jejich společenství a jejich shromažďovacím místům. Přece však při dodržení zmíněného nařízení všichni, kteří ona místa, jak bylo před tím uvedeno, bezplatně vrátili, mohou od naší dobroty očekávat odškodnění.

Tak takhle by si představoval církevní restituce místopředseda Ekumenické rady církví a představitel církve původně nazvané Svobodná církev reformovaná... Ještě větší zářez do státní pokladny...


"Edikt císaře Konstantina jako vzor českých církevních restitucí?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Edikt císaře Konstantina jako vzor českých církevních restitucí? (Skóre: 1)
Vložil: bask (biblecz@seznam.cz) v Sobota, 11. květen 2013 @ 09:22:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.castlefieldschurch.org.uk
"Vítězstvím pak Konstantinovým církve i biskupové stali se články organizace státní. Stát přemohl církev, kterou asimiloval vnitřně sobě, co ona jemu propůjčila křesťanský nátěr. Koncil nicejský r. 324, na němž předsedal Konstantin císař, ještě ani za člena církve přijatý, plný ještě pohanských názorů a srdce barbarského, zpečetil ztrátu svobody církví i navenek. Tak pomalu stala se církev něčím zcela jiným, než byla v dobách apoštolských." 
(Alois Adlof, Nástin dějin svobodných církví křesťanských, s. 8-9)
Adlof byl dlouholetým předsedou téže církve, jako Fajfr. Ale jejich pohled na Konstantina se zjevně dost liší. 



Re: Edikt císaře Konstantina jako vzor českých církevních restitucí? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 12. květen 2013 @ 22:57:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přeci jenom: tak jednoznačné přiznání se ke konstantinismu od CB, to bych nečekal. Zajímalo by mne, zde bude následovat stejný vývoj i v budoucnu, jako následoval po tomto ediktu. Myslím, že Konstantin byl možná stejně dobrý křesťan jako třeba Petr Nečas nebo Miroslav Kalousek. Zajímalo by mne, zda se dotyční také budou účastnit jednání ERC a zasahovat do věrouky jako císař Konstantin, až se uskuteční eucharistické společenství dle Ekumenické charty, kterou CB tolik obdivuje. Obávám se, že v budoucnu už nebude nic stát v cestě uznání papeže za hlavu křesťanstva. Eucharistie bez apoštolské posloupnosti je podle mne velice obtížná. 

Dovolím si v této věci říci jednu další věc, která - pevně věřím - se nestane. Nový jezuitský papež neváhal na kolenou přijímat požehnání od argentinských evangelikálů. A Argentina byla od poloviny 90. let vzorem pro Apoštolskou církev, odkud přijížděli emisaři Torontského požehnání předat své pomazání jejím autoritám. Pokud i současný papež sdílí stejné pomazání, obávám se, aby to pro AC nebylo nakonec signálem k obratu i v této věci. Aby se tak nakonec (jedná-li se o identický druh pentekostalistů) neobjevilo nějaké nové zjevení nebo nové proroctví, že ten římský katolicismus není až tak špatný. Zatím má AC "jen" v podstatě podobnou, téměř římskokatolickou strukturu a hlavně pojetí autority. Pokud by se přidal ještě spirituální vliv, raději to ani nechci domýšlet. Pak už zbývá jen doufat, že BJB zůstane nadále nejrozumnější z ERC.



Re: Edikt císaře Konstantina jako vzor českých církevních restitucí? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 13. květen 2013 @ 09:55:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistá paralela zde sice je ale na to aby se naše restituce podobaly tomu co udělal  Konstantin Veliký by se museli naši vládcové obrátit, vyhlásit křesťanství jako státní náboženství a věnovat otci kardinálovi poslaneckou sněmovnu, Valdštejnský palác nebo Pražský Hrad. Což díky Bohu ani nepotřebujeme, máme své starobylé chrámy a katedrály. Jako dědictví po zbožných předcích. Císaře Konstantina uctívají pravoslavní bratři a sestry jako světce. Jeho svatou matku Helenu uctívají obě církve. Tu která s pomocí zázraku objevila a přinesla relikvie z ukřižování.




Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy