Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 453 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478708
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Církevní restituce: Katolický pohled z jiného úhlu
Vloženo Čtvrtek, 21. únor 2013 @ 13:46:57 CET Vložil: Stepan

Církevní restituce poslal Nepřihlášený

V tomto příspěvku si dovoluji představit jiný pohled na církevní restituce, pohled, který se od praktikujícího katolíka a člena modlitební skupinky asi neočekává. Z hlediska náboženství, Bible (ale ne z hlediska světského práva), vidím několik problémů. Řešení problematiky z hlediska světského práva nebude na soudu rozhodující. Musíme si uvědomit, že církev v celé své historii se plně neřídila Ježíšovou katechezí a lze také říct Biblí, uvážíme-li, že platí Ježíšův výrok: „Nepomine čárka ze Staré smlouvy". Se Starou smlouvou souvisí např. nařízení o Milostivém létu (Lv 25,8-17), nebo varování z Dt 28 (stručně řečeno: „Budeš-li dodržovat, budeš se mít dobře. Nebudeš-li dodržovat, budeš se mít špatně"). Bylo vyhodnoceno, kolik majetku získala církev díky „nadstandardním" vztahům k mocným tohoto světa? Bohatství v minulosti církvi vždy škodilo, a protože nikdy nebylo provedené důsledné metanoia, změna smýšlení, neprospěje ji to ani nyní. Snaha restituovat zpět majetek trvá už 20 let. Klademe si otázku typu: „Co když Bůh není tomu nakloněn?". Pokud byl Bůh s církevní praxi dříve spokojen, proč dopustil, že byl církvi majetek odňat. I takové otázky bychom si měli klást. Problematika zpětných vazeb, bez které se např. přírodní vědy neobejdou, je asi pro teology a pastýře církve zcela cizí. Pozorujeme, jak ekonomické reformy tvrdě dopadají na chudé, nemocné apod. a naši pastýři v zájmu církevních restitucí v podstatě mlčí. Ale to zavání pokrytectvím a víme, že za to je běda. Vzpomeňme si, že 15. května 1891 vydal papež Lev XIII. dlouho očekávanou první sociální encykliku Rerum novarum, jíž církev zaujala oficiální stanovisko k sociální otázce, a to bylo několik let po vydání Kapitálu Karla Marxe. Nebylo snad neřešení sociálních problémů příčinou revolucí a nástupu komunistické ideologie? Bylo snad křesťanství v Rusku za carismu v pořádku? Asi jsme se nepoučili. Nikde jsem neviděl a neslyšel varování ve směru k boháčům, že spíše projde velbloud uchem jehly, nežli se boháč dostane do Božího království.

Kde máme hledat řešení a vzít si příklad? No přece u Ježíše. Proč se neptáme Ježíše, co by dělal na našem místě? Bydleli snad Ježíš a jeho učedníci v honosných palácích a měli zvláštní oblečení? Při poctivém čtení Bible odpověď snadno najdeme. Jsem přesvědčen, že všichni naši pastýři čtou Bibli. Co je (a nejen je) asi napadne, když čtou následující texty: „Nečiním-li skutky svého Otce, nevěřte mi" (J 10, 37-38),  „Nemějte tedy starosti. Neříkejte: ‚Co budeme jíst? Co budeme pít? Co si oblečeme?‘ Všechny ty věci vyhledávají pohané, ale váš nebeský Otec ví, že to všechno potřebujete. Hledejte nejprve Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše vám bude přidáno. Nemějte starost o zítřek; zítřek bude mít své vlastní starosti. Den má dost svého trápení." (Mt 6, 31-34),  „Amen, amen, říkám vám: Kdo věří ve mne, bude dělat skutky, které dělám já. A bude dělat ještě větší skutky, neboť odcházím k Otci. O cokoli poprosíte v mém jménu, to udělám, aby byl Otec oslaven v Synu. Když mě budete o něco prosit v mém jménu, já to udělám. Jestliže mě milujete, zachovávejte má přikázání." (J 14, 12-15), „Amen, amen říkám vám, že o cokoli byste poprosili Otce v mém jménu, to vám dá. Až dosud jste v mém jménu o nic neprosili. Proste a přijměte, aby vaše radost byla úplná" (J 16, 23-24), „Kdybyste měli víru a nepochybovali byste, nejen to s tím fíkovníkem se stane, ale kdybyste řekli hoře: ´Zvedni se a hoď se do moře´, stane se. A všechno, zač byste prosili v modlitbě, ve víře, dostanete" (Mt 21,21), „Ti, kdo uvěří, pak budou provázet tato znamení: v mém jménu budou vymítat démony, ." (Mk 16, 17-20),  „Kdybyste měli víru jako hořčičné zrnko," odpověděl Pán, „řekli byste této moruši: ‚Vykořeň se a přesaď se do moře!‘ a poslechla by vás(L 17,6), „Amen, říkám vám, budete-li mít víru jako zrnko hořčice, řeknete téhle hoře: ‚Přejdi odsud tam, a ona přejde a nic pro vás nebude nemožné" (Mt 17, 20-21),  „Když jim známost Boha nebyla dost dobrá, Bůh je vydal jejich zvrácené mysli, aby dělali, co není správné. Jsou prolezlí nepravostí, podlostí, chamtivostí a záští; jsou plní závisti, vraždychtivosti, svárlivosti, lsti a zlomyslnosti; štváči a pomlouvači ..." (Ř 1, 28-32),  „Kdo by tedy jedl tento chléb a pil Pánův kalich nehodným způsobem, takový se proviní proti Pánově tělu a krvi. Ať každý sám sebe prověří, než bude jíst z toho chleba a pít z toho kalichu. Kdo totiž jí a pije, aniž by si uvědomoval, že jde o Pánovo tělo, takový jí a pije své vlastní odsouzení. To proto je mezi vámi tolik slabých a nemocných, a mnozí dokonce umírají. Kdybychom se ovšem soudili sami, nebyli bychom souzeni" (1 K 11, 27-31), „Protože nepojali lásku k pravdě, aby mohli být spaseni a proto na ně Bůh pošle mocné působení bludu ..." (2 Te 2). Nebo jsme až natolik oslepli, že nám smysl těch textů uniká? Mně z toho vychází, že Ježíš by nám dnes řekl asi toto: „Pokolení zvrhlé a nevěřící. Co jste to udělali s mojí katechezi? Nejdříve se obraťte a udělejte pokání. Pak proste a bude vám dáno. Neřekl jsem snad, abyste nejprve hledali Boží království a jeho spravedlnost, a toto vše vám bude přidáno?" Pavol Mikula http://www.getsemany.cz


Podobná témata

Církevní restituce

"Církevní restituce: Katolický pohled z jiného úhlu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církevní restituce: Katolický pohled z jiného úhlu (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 21. únor 2013 @ 14:21:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ako priamy dôsledok cirkevných restitúcii a zosvetáčtenia cirkvi je toto:
http://eurabia.parlamentnilisty.cz/Articles/8376-hamburg-z-luteranskeho-kostela-mesita.aspxPozdvižení v Německu vyvolává osud opuštěného hamburského evangelického kostela Kapernaum ve čtvrti Horn, který byl loni prodán a nyní a má být přeměněn na mešitu. Novým nabyvatelem impozantního svatostánku, který byl dokonce prohlášen kulturním dědictvím, je totiž islámské centrum Al Núr (Světlo). Přitom 600 severoafrických a blízkovýchodních členů centra se doposud scházelo v přebudované autoopravně. Vnitřní prostory kostela teď čekají nákladné úpravy a adaptace na mešitu a mají být slavnostně otevřeny na podzim na státní svátek Sjednocení Německa. Z přebudování kostela na mešitu však nejsou odvázáni jak někteří představitelé církve, tak konzervativní patriotistická veřejnost. Nicméně to může být osud dalších německých kostelů, nakolik v zemi církve v posledních 10 letech byly nuceny z nedostatku věřících a finančních prostředků zavřít na 100 protestantských a 300 katolických kostelů a modliteben. A nejen kostelů, ale i celých měst, ve kterých narůstají muslimské komunity. Vedle islámských čtvrtí německých velkoměst je již například i Duisburg bezmála z jedné čtvrtiny islámským městem. Neodmyslitelnou součástí muslimských čtvrtí jsou mešity, kterých byly vybudovány již stovky, včetně katedrálních pro více než 1000 lidí.ivanp



Re: Církevní restituce: Katolický pohled z jiného úhlu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 21. únor 2013 @ 14:39:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napadla mne ta pasáž o pokušení na poušti, což je snad první doložený příklad zneužití biblických textů. Tam je také psáno nebudeš pokoušet Pána, svého Boha. Pokus je to sice hezký ale chtělo by to alepoň namočit pracku do těsta, posypat moukou a důkladně opilovat jazyk.



Re: Církevní restituce: Katolický pohled z jiného úhlu (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 22. únor 2013 @ 07:09:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pavol Mikula je první katolík na GS, k jehož textu mohu říct - amen.



Re: Církevní restituce: Katolický pohled z jiného úhlu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 22. únor 2013 @ 10:17:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky se zásadami tohoto autora docela souhlasím.

Však už nikoli s jeho závěry, nevystihující plně skutečnost.
Osobně znám některé řeholníky či teology, kteří s úplným klidem říkají: "Nevracejte nám nic, i tak bude dobře."
Církev přežila Nerona, komunisty, přežije i Paroubka, Sobotku či Grebeníčka - dodávám já.




..."Klademe si otázku typu: „Co když Bůh není tomu nakloněn?".
Pokud byl Bůh s církevní praxi dříve spokojen, proč dopustil, že byl církvi majetek odňat. I takové otázky bychom si měli klást
."...

Pokud je Bůh s dnešním stavem spokojen, proč dopustil, že se církvím majetek vrací? I takové otázky bychom si měli klást.



Otázka majetku a spravedlnosti leží totiž zcela mimo oblast víry.
Pokusím se vysvětlit proč.

(Lk 12,13-15)
Někdo ze zástupu mu řekl: "Mistře, řekni mému bratru, ať se se mnou rozdělí o dědictví!"
On mu však řekl: "Člověče, kdo mě nad vámi ustanovil soudcem nebo děličem?"
Řekl jim tedy: "Dejte pozor a varujte se lakomství; neboť život člověka nespočívá v hojnosti jeho majetku."


Není vůbec podstatné, zda církev místo pěti hřiven dostane jen jednu hřívnu.
Bude tedy hospodařit pouze s jednou a vyzíská hřivnu další. Když dostane pět hřiven, bude muset vyzískat dalších pět. Což už dá dřinu daleko větší, jak snad uznáte při vašem vzdělání.

Problém boháče, co těžko prochází uchem jehly totiž vůbec neleží ve výši jeho majetku, ale v závislosti lidského srdce na majetku.
Z pohledu víry tak miliardář Bill Gates může být člověkem chudým, nezávislým na svých miliardách (které používá na pomoc jiným), zatímco dva otrhaní bezdomovci, kteří se vedle popelnice rvou spolu o vyhozenou rybí konzervu, mohou být právě typickým případem boháčů, kteří neprojdou uchem jehly.

Být boháčem je stavem lidského srdce, které příliš visí na majetku a nezávisí na výši konta ve spořitelně.
Je to forma modloslužby, kdy je majetek kladen na první místo důležitosti v životě místo Boha.
A sáhněme si v tomto každý především do svého svědomí: Kdo z nás se už dneska dokáže zcela oprostit od závislosti na majetku? Od touhy lehce nabýt a mít stále více?


Je mi zcela jedno, kolik majetku bude nakonec církvi vráceno
.
A že byli i v církvi "boháči" (a možná stále jsou) - o tom vůbec nemůže být sporu. Pro duchovní užitek římskokatolické církve v Česku tedy doufám, že si církev vytvoří "zpětnou vazbu", aby i obyčejní věřící měli možnost ovlivňovat, jak se s majetkem nakládá.
Nerad bych se dožil úpadku naší církve, aby si duchovní na svých setkáních servírovali třeba pokrmy z párty našich politiků - nadívané labutí krky. Tudy cesta pro církev zaručeně nevede.

Ale to jsou snad obavy liché - znám lidi mezi duchovenstvem, kteří by takové jednání netolerovali.
Církvi se nabízejí nepřeberné možnosti v oblasti charity a obnovy duchovního zdraví národa. Na to by byly prostředky vynaloženy účelně.





Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy