Aktivity a kampaně: Předkládací zpráva k novému návrhu církevního zákona
Vloženo Středa, 12. listopad 2003 @ 10:02:27 CET Vložil: Bolek |
poslal Petr Hlaváček II.
Předkládací zpráva
(pro účely připomínkového řízení)
Předkládaný návrh novely zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě
náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností
(zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění nálezu Ústavního
soudu vyhlášeného pod č. 4/2003 Sb. (dále jen „zákon“), měl být dle
dohody na poradě k vyhodnocení připomínkového řízení konané dne 15. 10.
2003 zaslán do zúženého připomínkového řízení ministerstvům dopravy,
financí, spravedlnosti, vnitra a místopředsedovi vlády PhDr. P. Marešovi.
Ministerstvo kultury se rozhodlo, že nebude žádat o výjimku z Legislativních
pravidel vlády pro posouzení návrhu novely po výše uvedené poradě a proto
ji zasílá všem povinným připomínkovým místům podle Legislativních
pravidel vlády s příslušným upozorněním, že i od těch, která si text
nového návrhu novely nevyžádala, Ministerstvo kultury jejich připomínky uvítá.
Ministerstvo kultury v návrhu předkládané novely zákona
č. 3/2002 Sb. provedlo - oproti jejímu znění, které bylo předmětem předcházejícího
(prvního) připomínkového řízení - následující úpravy jednak na základě
připomínek přiložených v příl. č. 1 předkládací zprávy, jednak na základě
dodaných připomínek některých církví:
byl podstatným způsobem zredukován text ustanovení převzatých
ze zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech, ve znění
pozdějších předpisů, a to jak v § 16a navrhované novely zákona, tak v
následujících ustanoveních novely zákona,
princip evidence právnických osob založených církvemi
a náboženskými společnostmi se navrhuje nahradit principem registrace.
Redukce ustanovení převzatých z výše uvedeného zákona
o obecně prospěšných společnostech je redukcí ustanovení původně navržených
pro evidenci takových právnických osob, jako jsou charity a diakonie. Pro
obecné označení takových zařízení, jako jsou charity a diakonie poskytujících
obecně prospěšné služby, bylo nejprve navrženo např. označení „zvláštní
zařízení církevní/náboženské služby“ místo původního označení
„obecně prospěšná zařízení“, které bylo na poradě k vyhodnocení připomínkového
řízení na základě žádosti Rady vlády pro nestátní neziskové
organizace změněno na název obsahující slovní spojení „účelová zařízení“,
která toto označení používá v pravidlech pro poskytování grantů, přičemž
pro charakteristiku, která účelová zařízení jsou pod tímto názvem myšlena,
je v novele zákona před legislativní zkratkou „účelová zařízení“
uvedena úplná charakteristika takových zařízení v názvu „účelová zařízení
pro poskytování charitativních a dalších sociálních a zdravotnických služeb“.
Výše uvedenou redukci ustanovení převzatých ze zákona o
obecně prospěšných společnostech navrhlo na poradě k vyhodnocení připomínkového
řízení 15.10.2003 Ministerstvo kultury zejména na základě připomínek některých
církví. Redukce byla provedena u těch ustanovení, která např. upravovala
organizační strukturu „účelových zařízení“ a způsoby jednání
jejich různých orgánů. Ministerstvo kultury tuto redukci navrhlo proto, aby
církve a náboženské společnosti nemusely u zařízení typu charit a
diakonií provádět výše uvedené úpravy podle ustanovení zákona. Zároveň
však mělo za to, že současný zákon měl jako jeden z hlavních cílů
zajistit jistotu třetích osob. Proto je v této předkládané novele pouze předepsáno,
že „účelová zařízení“ musí mít správní a dozorčí radu, které
nemusí být nově ustavovány, když je určeno, který orgán církve tyto
funkce plní, stejně jako je předepsáno předložení statutu účelového zařízení,
v němž budou uvedena zejména pravidla jednání správní a dozorčí rady,
určen statutární orgán účelového zařízení, stejně jako např. obsah
jejich činnosti a jejich pravomoci.
Změna principu evidence na princip registrace u právnických
osob založených církvemi a náboženskými společnostmi byla doporučena již
před poradou k vyhodnocení připomínkového řízení konané dne 15. 10.
2003, a to např. v připomínkách místopředsedy vlády PhDr. P. Mareše (viz
připomínka č. 1.5 v příloze č. 1 této předkládací zprávy), ale i při
jednání s pracovníky Úřadu veřejného ochránce práv. Na poradě k
vyhodnocení připomínkového řízení 15. 10. 2003 se na návrhu nahradit
princip evidence principem registrace u právnických osob založených církvemi
a náboženskými společnostmi shodli zástupci připomínkových míst. Důvodem
bylo nejen to, že aplikace principu evidence ve správním řízení je velmi
problematická pro jeho neobvyklost v řízení k nabývání právní
subjektivity podle právního řádu ČR, ale i pro různé názory na to, kdo
kromě správních a soudních orgánů je oprávněn ustavovat právnické
osoby podle právního řádu ČR. Bylo přitom shodně konstatováno, že
nahrazení principu evidence principem registrace není v rozporu s nálezem Ústavního
soudu č. 4/2003 Sb.
Principem registrace, který má podle předkládaného návrhu
nahradit princip evidence, není nikterak změněna „nárokovost“ nabytí právní
subjektivity podle právního řádu ČR v tom, že registraci nemůže
Ministerstvo kultury odmítnout, obsahuje-li návrh na registraci všechny náležitosti
podle zákona a je-li podán orgánem církve a náboženské společnosti k
tomu oprávněným. Výhodou tohoto principu je jeho transparentnost při
aplikaci správního řádu ČR.
K této předkládací zprávě, zpracované pro účely připomínkového
řízení, jsou připojeny dvě přílohy:
příloha č. 1: Texty připomínek k předcházejícímu návrhu
novely zákona,
příloha č. 2: Zápis z porady k vyhodnocení připomínkového
řízení k novele zákona konané dne 15.10.2003
Příloha č. 1:
Příloha č. 1 předkládací zprávy:
Texty připomínek
k návrhu novely zákona č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských
společnostech
(pro poradu k vyhodnocení připomínkového řízení 15. 10.
2003)
Obecné připomínky
1.1 MPSV
Návrh považujeme za poněkud nevyvážený. Na jedné straně
se ukládá řada povinností organizačním složkám státu a na druhé straně
je stanovena pro církve a náboženské společnosti minimální povinná součinnost.
Doporučujeme do návrhu doplnit alespoň povinnost, že církve a náboženské
společnosti jsou povinny v pravidelných lhůtách doplňovat údaje, které se
do jednotlivých registrů obligatorně zapisují, resp. budou zapisovat. Dále
by mělo být do zákona doplněno sankční ustanovení, podle kterého by se
postupovalo v případě, že církev nebo náboženská společnost, resp. jí
založená právnická osoba nebude plnit povinnosti stanovené tímto zákonem.
1.2 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Doporučuji přijmout právní úpravu blíže popsanou v Předkládací
zprávě, bod 3. „Nový návrh řešení postupu MK při evidenci podle zákona
č. 3/2002 Sb." písmeno B), která zohlední jak nález Ústavního soudu,
tak i text odůvodnění nálezu tak, aby všechny dosavadní církevní právnické
osoby byly evidovány na Ministerstvu kultury.
Pokud by byla schválena právní úprava postupem popsaným
v bodě A), doporučuji, aby subjekty evidované na Ministerstvu kultury měly
statut nestátní neziskové organizace a měly možnost uplatnění daňových
zvýhodnění z tohoto statutu vyplývajících.
Důvodem je vysoký celospolečenský prospěch vyplývající
z jejich činnosti a v určitých případech i prakticky jejich
nezastupitelnost.
1.3 MPO
Doporučujeme zvážit následující připomínky obecného
charakteru:
Zákon o církvích a náboženských společnostech prošel
poměrně složitým legislativním vývojem. Návrh tohoto zákona byl nejprve
vrácen senátem a poté i prezidentem. Zákon byl následně napaden také ústavní
stížností, které Ustavní soud částečně vyhověl. Nejvíce sporným
bodem se v celém zákonodárném procesu jevilo vymezení právní subjektivity
tzv. církevních právnických osob. Zákonodárce zde musel řešit dvě
protichůdná práva, a to právo církví a náboženských společností,
zakotvené v Čl. 16 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, na autonomii v
otázce zřizování svých institucí a právo ostatních subjektů na
informace o vzniku a působení těchto institucí. Ustavní soud v této otázce
dospěl k názoru, že nelze církvím a náboženským společnostem upírat právo
na zřizování svých institucí nezávisle na státu a stát může takto zřízené
subjekty toliko evidovat a nikoli registrovat s konstitutivními účinky zápisu.
Ustavní soud se dále také v odůvodnění svého nálezu vyslovil pro
zjednodušení a zpřehlednění celého procesu evidence tzv. církevních právnických
osob, a to s poukázáním na skutečnost, že některé části zákona nezrušil
toliko z důvodu preference ústavně konformní interpretace právních předpisů
před jejich derogací.
Předložený návrh podle našeho názoru z velké části
nereflektuje závěry obsažené v nálezu ústavního soudu a evidenci tzv. církevních
právnických osob spíše ztěžuje. V případě přijetí tohoto návrhu by
tedy hrozilo reálné nebezpečí jeho opětovného napadení u Ústavního
soudu, který by zřejmě, při setrvání na své dosavadní judikatuře v otázce
interpretace autonomie církví a náboženských společností, mohl některé
části návrhu zrušit.
Některé nejasnosti v navržené právní úpravě vznikly
také pravděpodobně při směšování otázek vzniku právního subjektu a
vzniku oprávnění k výkonu určitých činností. V tomto směruje podle našeho
názoru již dnes každá tzv. církevní právnická osoba vázána zvláštními
předpisy upravujícími vznik těchto oprávnění (např. živnostenský zákon,
zákon o nestátních zdravotnických zařízeních atp.). Zpřísnění
pravidel pro evidenci (nebo registraci) tzv. církevních právnických osob,
tedy s otázkou povinnosti získat příslušná oprávnění k výkonu určitých
činností nijak nesouvisí a odůvodnění navržené právní úpravy je v
tomto směru zavádějící.
Vzhledem k výše uvedenému doporučujeme, aby předkladatel
zvážil navrženou úpravu evidence tzv. církevních právnických osob, která
v podstatě doslova přebírá úpravu obsaženou v zákoně č. 248/1995 Sb., o
obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů. Právní úprava obecně prospěšných
společností stojí na principu registrace s konstitutivními účinky zápisu
a jako taková se tedy nehodí pro úpravu, která má podle nálezu Ústavního
soudu spočívat na principu evidence. Problematika evidence tzv. církevních
právnických osob by měla, podle našeho názoru, projít širší diskusí, a
to také s ohledem na obecnou úpravu právnických osob obsaženou v občanském
zákoníku, která se ve vztahu k této speciální úpravě jeví jako
nedostatečná.
1.4 MV
Návrh zákona nezohledňuje dopad zrušení pojmu „církevní právnická
osoba" na ostatní právní předpisy. Konkrétně se jedná o § 24
odst. 3 písm. b) zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti, ve znění
pozdějších předpisů, a dále o § 6 odst. 2 zákona č. 198/2002, o
dobrovolnické službě a o změně některých zákonů. Navrhujeme, aby
současně s novelou předpokládající evidenci právnických osob zakládaných
církvemi a náboženskými společnostmi byla předložena novela předpisů
souvisejících. Novelu ustanovení § 6 odst. 2 zákona č. 198/2002
navrhujeme v tomto znění: Návrh na změnu zákona č. 198/2002 Sb., o
dobrovolnické službě a o změně některých zákonů: 1. V § 6 odst.
2 se za slova „církví nebo náboženskou společností nebo" vkládá
včetně odkazu na poznámku pod čarou „právnickou osobou evidovanou
podle zvláštního právního předpisu1, jejíž předmět činnosti
je v souladu s § 2 tohoto zákona," a vypouští se „nebo církevní
právnickou osobou církve nebo náboženské společnosti,". Poznámka
pod čarou zní: „1zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského
vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně
některých zákonů." Tuto připomínku považuje ministerstvo za
zásadní. 2. V návrhu zákona jsou současně použity pojmy „právnické
osoby evidované podle tohoto zákona" a „evidované právnické
osoby". Není zřejmé, zda jde o totožné osoby. Je třeba tyto dva
pojmy sjednotit, či vysvětlit jejich význam, pokud jsou odlišné, neboť
toto vysvětlení má zásadní význam pro výklad zákona. Tuto připomínku
považuje ministerstvo za zásadní.
1.5 mpř. vl. Mareš
Návrh novely zákona č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských
společnostech, je reakcí na zrušení některých ustanovení zákona č.
3/2002 Sb. nálezem Ústavního soudu č. 4/2003 Sb. Návrh novely však
svým pojetím církevních institucí, které mají být evidovány
Ministerstvem kultury, je v rozporu s odůvodněním obsaženým v nálezu
Ústavního soudu, v němž je podán výklad práva církví a náboženských
společností zakládat církevní instituce nezávisle na státu.
Zásadní připomínky:Není odůvodněné rušení
pojmu "církevní právnická osoba", který byl zákonem č.
3/2002 Sb. do českého právního řádu zaveden a byl převzat i do dalších
zákonů jako označení typu právnické osoby - viz §24/3b) zákona o
zaměstnanosti, §57b odst. l zákona č. 29/1984 Sb., školský zákon ve
znění pozdějších předpisů, §6 zákona č. 198/2002 Sb., o
dobrovolnické službě. Nově navrhovaný pojem "obecně prospěšné
zařízení" je nevhodný. Jednak neobsahuje informaci, že se jedná
o instituci vztahující se k církvi, jednak je pojem "obecně prospěšné
zařízení" resp. "veřejně prospěšné zařízení" užíván
v obecné češtině jako označení jakéhokoliv zařízení
nepodnikatelského typu, které slouží k poskytování obecně prospěšných
služeb veřejnosti. Doporučuje se pojem „církevní právnická
osoba“ v zákoně ponechat a v definičním paragrafu 3 návrhu ho
definovat způsobem odpovídajícím nálezu Ústavního soudu (tj. církevní
právnické osoby nelze omezit pouze účelem organizace, vyznávání a
šíření náboženské víry). Zásadní připomínky: Odůvodnění
na vytváření nerovnosti v porovnání s obecně prospěšnými společnostmi
neobstojí, neboť obecně prospěšná společnost není právnickou
osobou korporativního typu. Pokud je pro Ministerstvo kultury nutné provádět
srovnání právního postavení s jinými typy právnických osob je možné
srovnání s občanskými sdruženími, která působí obdobně jako církevní
instituce v oblasti sociální a zdravotní. Právě tak se jeví jako
vhodnější koncipovat problematiku registrace církevních právnických
osob podobně jako je tomu v zákoně č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,
kdy registrace Ministerstvem vnitra má pouze evidenční charakter.
Smyslem registrace církevních právnických osob (právě tak jako vydávání
jejich výročních zpráv, zveřejnění členů správních rada apod.)
by mělo být "zprůhlednit" tuto strukturu nejen pro orgány veřejné
správy ale pro veřejnost vůbec, a tím je vystavit veřejné kontrole.
Potud má registrace svůj zásadní význam. Předkládaná novela zákona
však přiznává Ministerstvu kultury rozhodovací pravomoci vůči
tomuto typu subjektů - to je v rozporu s nálezem Ústavního soudu č.
4/2003 Sb. v této věci. Proto se doporučuje novelu zákona přepracovat
a vztah Ministerstva kultury k církevním právnickým osobám koncipovat
podobně, jako je tomu v zákoně č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů,
v případě Ministerstva vnitra s tím, že rejstřík církevních právnických
osob bude (zatím na rozdíl o rejstříku občanských sdružení) rejstříkem
veřejným.
1.6 MZV
S předloženým návrhem nesouhlasím, protože vychází z
církvemi odmítaného výkladu nálezu Ústavního soudu. Zaváděním nové právní
formy "obecně prospěšných zařízení" se vrací k předchozímu záměru
Ministerstva kultury transformovat charity a diakonie na obecně prospěšné
společnosti a mění způsob jejich řízení na formu, která neodpovídá
hierarchickému uspořádání církví a jejich institucí. Ze strany
Ministerstva kultury není návrh veden snahou vyřešit problém k oboustranné
spokojenosti církví i veřejné správy, ale za každou cenu prosadit vlastní
pohled na činnost dotčených institucí. Za této situace vidím možné řešení
pouze v urychleném převedení kompetencí Ministerstva kultury v otázkách církví
na Úřad vlády a ve vypracování nové verze zákona, nezatížené spory z
minulosti, která bude respektovat svébytné postavení církví a náboženských
společností.
1.7 MF
Jestliže do doby přijetí novely byly evidovány diakonie a charity a
jinak nazvaná zařízení provozující obecně prospěšnou činnost a
mají odpovídat novému typu právnické osoby uvedenému v § 16b, je
vhodné stanovit přechodným ustanovením, do kdy upraví svůj statut.
1.8 MD
K§1 a 16b - zásadní připomínky
Návrh novely zákona ruší pojem církevní právnická
osoba a místo něj zavádí pojem další právnická osoba založená církví
a náboženskou společností, která je evidována podle tohoto zákona.
Odstranění pojmu církevní právnická osoba je v návrhu zdůvodňováno tím,
že Ustavní soud znejasnil pojem církevní právnická osoba. Ve skutečnosti
Ústavní soud jen odmítl názor Ministerstva kultury, že charity a diakonie
nemohou být církevními právnickými osobami.
Novela zákona je proto přímým popřením právního názoru
Ústavního soudu, který vyslovil ve zdůvodnění svého nálezu ze dne 27.
11. 2002 ve věci zákona č. 3/2002 Sb. Ústavní soud nezrušil pojem církevní
právnická osoba tím, že ze zákona č. 3/2002 Sb. vypustil § 6 odst. 2, nýbrž
pouze vyložil, že církevní právnická osoba nemůže být omezena výkladem
textu zákona jen na vyznávání a šíření náboženské víry, nýbrž musí
být chápána v souladu s dvoutisíciletou historií církve extenzivně i ve
smyslu poskytování charitativní, sociální, zdravotnické a jiné činnosti.
Již při projednávání návrhu zákona č. 3/2002 Sb. odmítala
církev transformaci charit na obecně prospěšné společnosti. Tento postup
je nutno odmítnout i nyní, a to i z těchto důvodů:
Přeměna charit na veřejně prospěšná zařízení by
charitám odňalo bezprostřední spojení s církví, které je motivuje k
jejich činnosti, protože dnes nestojí mezi církví a charitou žádná správní
a dozorčí rada, biskup jmenuje ředitele charity a ten organizuje její činnost
a odpovídá za ni biskupovi. Navrhovaná změna zákona vnucuje charitám nové
a početné orgány (správní a dozorčí radu) stojící mezi biskupem a ředitelem
charity.
Novela zákona nestanoví podmínky a způsob transformace
dnešních charit na obecně prospěšná zařízení.
Zakladatel má podle navrhovaného § 16b odst. 25 právo
jmenovat jen první dozorčí radu, ale není řešeno, jak bude ustavena další
dozorčí rada.
Na rozdíl od dnešního statutu církevní právnické
osoby, která má právo doplňkovou výdělečnou činností doplňovat svoje příjmy,
bere statut veřejně prospěšného zařízení charitám tuto možnost a činí
z nich jen poskytovatele obecně prospěšných služeb (rozdělovatele církevních
peněz), čímž jim zakazuje jakoukoli ekonomickou aktivitu na podporu veřejně
prospěšných sociálních služeb, a tím je odsuzuje k zániku, protože
nebudou mít jiné zdroje příjmů než příspěvky zakladatele. Za těchto
okolností může sociální služby poskytovat církev sama a nepotřebuje k
tomu zřizovat charity.
Připomínky k návrhu usnesení
žádné
Připomínky k předkládací zprávě
3.1 MPO
K bodu 5. - Závěr - na str. 8.-9. se uvádí, že některé údaje
„....odmítá církev sdělit, ačkoliv je o ně MK žádána podle zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím...". Upozorňujeme,
že církve a náboženské společnosti jako soukromoprávní
subjekty nemají povinnosti sdělovat údaje podle zákona č. 106/1999
Sb., neboť podle uvedeného zákona jsou subjekty, které mají
povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, orgány
státu, resp. orgány územní samosprávy a veřejné instituce
hospodařící s veřejnými prostředky (§ 2 cit. zák.). Doporučujeme
proto poslední větu v písm. d) na str. 8 vypustit.
3.2 MF
V zájmu ucelené informovanosti a kontinuity postupu doporučujeme
doplnit materiál v části II. Předkládací zpráva (před uvedením přílohy
předkládací zprávy) informací o všech opatřeních, které vláda svým
usnesením č. 811 ze dne 6.8.2003 uložila řešit.
3.3 MPSV
Obsah předkládací zprávy a obecné části důvodové zprávy
je zvětší části duplicitní, což považujeme za zbytečné. V zájmu větší
přehlednosti obou materiálů doporučujeme tyto duplicity odstranit.
Připomínky k novele
K čl. I
k bodu 2
4.1 MPSV
Se zřetelem na ustanovení § 3 odst. 2 písm. g) a § 8 odst. 3 zákona
č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých
zákonů (zákon o evidenci obyvatel), v nichž se v souvislosti s evidencí
trvalého pobytu jako osobního údaje používá dikce „adresa místa
trvalého pobytu" doporučujeme v navrženém textu novelizace S 3 oísm.
c) zákona č. 3/2003 Sb. vložit za slovo „adresu" slovo „místa".
4.2 MPO
Upozorňujeme, že cizinec (a v některých případech i
český občan) nemusí mít v ČR
trvalý pobyt a v takových případech ani nemůže uvést
adresu trvalého pobytu v ČR.
4.3 MV
Do textu § 3 písm. c) navrhujeme vložit za slovo „jméno"
slova „popřípadě jména", a to v souladu se zákonem č. 301/2000 Sb.,
o matrikách, jménu a příjmení, ve znění pozdějších předpisů. Dále
navrhujeme vložit za slovo „adresa" slovo „místa", tato dikce
odpovídá textu obsaženému v § 17 odst. 2 tohoto zákona a rovněž
terminologii obsažené v zákoně č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných
číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
4.4 Úřad pro ochranu osobních údajů
1. V § 3 písm. c) nahradit pojem „osobní údaje"
pojmem „identifikační údaje osob". Následně provést tuto změnu ve
všech dalších ustanoveních zákona o církvích a náboženských společnostech,
kde je tento pojem používán.
Důvodem je skutečnost, že „osobní údaj" je již v
českém právu definován v § 4 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně
osobních údajů, v platném znění, a není žádoucí zavádět v českém
právu novou definici tohoto pojmu s jiným obsahem a využitím pouze pro zákon
o církvích a náboženských společnostech.- zásadní připomínka
2. § 3 odst. písmeno c) - údaj „jejich rodná čísla"
nahradit údajem „jejich data narození".
Dlouhodobým cílem Úřadu je omezovat používání rodného
čísla jako univerzálního identifikátoru a v souvislosti s předpokládaným
vstupem ČR do Evropské unie dosáhnout změny stávající právní úpravy v
duchu Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 95/46/ES, která v článku 8
odst. 7 požaduje, aby členské státy určily podmínky, za kterých může být
předmětem zpracování národní identifikační číslo nebo jakýkoli jiný
obecně užívaný identifikátor. K jednoznačné identifikaci fyzické osoby
je zcela postačující kromě jména a příjmení, datum narození, vyžadování
rodného čísla v tomto případě považujeme za požadování nadbytečného
rozsahu osobních údajů. - zásadní připomínka
3. § 17 odst. 2 - nahradit slova „jejich rodných číslech“
slovy „jejich daty narození“. - zásadní připomínka
4.5 Odbor kompatibility Úřadu vlády
Nepovažujeme za vhodné zavádět do zákona legislativní
zkratku „osobní údaj“ v jiném, užším významu, než je obvykle v našem
právním řádu používán. Osobními údaji jsou totiž veškeré informace o
identifikované nebo identifikovatelné osobě (vymezení pojmu osobních údajů
viz např. v zákoně č. 101/2000 Sb. v § 4 a ve stejném smyslu také v čl.
2 směrnice 95/46/ES).
V uvedeném případě by bylo vhodné použít legislativní
zkratky např. „identifikační údaje“ apod.
k bodu 4
4.6 MV
K bodu 4 a 20
Za stavu, kdy do okruhu právnických osob, které již působí
na území České republiky, je třeba zahrnout též již registrovanou církev
nebo náboženskou společnost, doporučujeme problematiku názvu církve a náboženské
společnosti řešit pouze v rámci jednoho ustanovení. Doporučujeme proto namísto
navrhované změny § 4 odst. 4 celý tento odstavec zrušit a přeformulovat §
10 odst. 3 písm. a) takto: „název církve a náboženské společnosti, který
se musí lišit od názvu právnické osoby, která již působí na území České
republiky nebo která již u ministerstva o registraci požádala, aby nebyly vzájemně
zaměnitelné".
Obdobná úprava by měla platit i v případě svazu církví
a náboženských společností, jakož i orgánů a dalších institucí dle
navrhovaného znění § 16a.
k bodu 8
4.7 MV
Doporučujeme pro účely tohoto zákona blíže vysvětlit
pojem „základní dokument", a to vzhledem k nové úpravě jeho použití.
k bodu 10
4.8 MF
Předvětí novelizovaného ustanovení by mělo znít:
,,V § 10 odst. 3 písmeno f) zní: „.
k bodu 11
4.9 MV
K bodu 11 a 13
Vzhledem k tomu, že jsou kladeny nové požadavky na obsahové
náležitosti základního dokumentu, měl by návrh obsahovat též přechodná
ustanovení, v jejichž rámci by byl řešen vliv zákonné úpravy na základní
dokument dosavadních registrovaných církví a náboženských společností.
Ve vazbě na toto doporučení by bylo třeba označit dosavadní ČI. II jako
ČI. III.
k bodu 13
4.10 MPO
K § 10 odst.3 písm. j)
Doplněním textu „ ... a údaje podle § 27 odst. 5"
se stanovuje církvím a náboženským společnostem povinnost uvádět v základním
dokumentu předmět podnikání a jiné výdělečné činnosti. Doporučujeme
toto doplnění vypustit, neboť uvedené subjekty jsou primárně zakládány
za jiným než podnikatelským účelem a nemohou předjímat případný předmět
svého podnikání či jiné výdělečné činnosti.
k bodu 17
4.11 MPO
Doporučujeme slovo „registrace" nahradit slovy
„v registrovaných údajích".
k bodu 19
4.12 Národní bezpečnostní úřad
- v textu novelizačního bodu za slovo „včetně"
vložit slova „nadpisu a".
4.13 MI
Doporučujeme přesunout z § 16 odst. 2 (společná
ustanovení o evidenci) legislativní zkratku „evidované právnické
osoby" do § l písm. b).
Navrhujeme v § 16a v písm. e) vypustit slovo „osoby“.
4.14 MPO
K § 16 odst. l
• není jasný pojem „jiné náboženské instituce“,
doporučujeme upřesnit.
4.15 MPO
K § 16 odst. 1 a2
Není zřejmé, zda se jedná skutečně o evidenci, nebo
zda tato evidence má ve své podstatě spíše charakter rejstříku. Pokud
by se mělo jednat o seznam rejstříkového charakteru, bylo by to v rozporu
s čl. 16 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, podle kterých církve
a náboženské společnosti zejména zřizují řeholní a jiné církevní
instituce nezávisle na státních orgánech. Výkon těchto práv může být
omezen pouze tehdy, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná
pro ochranu veřejné bezpečnosti a pořádku, zdraví a mravnosti nebo práv
a svobod druhých (dále viz též odůvodnění nálezu Ústavního soudu
vyhlášeného pod č. 4/2003 Sb., bod VI.). Doporučujeme proto charakter
evidence vyjasnit, aby bylo zřejmé, že se nejedná o registraci s
konstitutivním charakterem zápisu.
4.16 MPO
K§ 16 odst. 3
Doporučujeme v odvolávce uvést, podle jakých zvláštních
předpisů bude postupováno.
4.17 MPO
K § 16 odst. 6
Navrhujeme vypustit. Toto ustanovení klade církvím
a náboženským společnostem podmínky pro výkon tzv. jiných činností,
čímž zasahuje do jejich vnitřních poměrů (je třeba vzít v úvahu, že
se jedná o soukromoprávní subjekty, přičemž jiné soukromoprávní
subjekty takovému omezení nepodléhají) - viz též již citovaný čl. 16
odst. 4 Listiny základních práv a svobod.
4.18 MPO
K §16 odst. 7
Doporučujeme blíže vysvětlit. Z návrhu není zřejmé,
z jakého důvodu by bylo třeba splnění podmínek prokazovat při zápisu
do evidence, která má mít informativní charakter.
4.19 MV
1. Je třeba vymezit vztah mezi odstavci 1 a 2. Odst. 1 zavádí
evidenční princip, v odst. 2 se jedná o princip registrační. Ze znění dále
není zřejmé, zda se v obou odstavcích jedná o tytéž osoby. Toto vymezení
je nezbytné s ohledem na připomínku č. 2 k tomuto bodu.
2. Dále je třeba upozornit na směšování pojmů „orgán"
a „osoba" (nejedná se o tentýž pojem). Z ustanovení odst. 1 a 2 není
zřejmé, zda se evidují orgány či právnické osoby. (Viz. dále § 16a odst.
1)
3. Nález Ústavního soudu č. 4/2003 zamítl návrh na zrušení
§ 16, neboť ten nepodmiňuje „právní vznik a zánik církevních právnických
osob konstitutivním právním aktem státního orgánu". Nové znění §
16 odst. 2 však stanoví, že „dnem zápisu do Rejstříku evidovaných právnických
osob se osoby podle odstavce 1 stávají právnickými osobami podle tohoto zákona".
Podle odst. 5 však k zápisu nemusí dojít (řízení o návrhu může být
zastaveno), vznik právní subjektivity je tedy vázán na konstitutivní právní
akt státního orgánu.
Na základě uvedených skutečností je ustanovení § 16 odst. 2 v rozporu
s čl. 16 odst. 2 Listiny.
Tuto připomínku považuje ministerstvo za zásadní.
4. Z odst. 2 není zřejmé, zda se ustanovení týká i církví.
Pokud ano, je toto ustanovení protiústavní.
5. K odst. 1 dále doporučujeme nahradit slova „na
ministerstvu jsou evidovány" slovy „ministerstvo eviduje".
6. V odstavci 6 (ve vztahu i k dalším ustanovením) je třeba
vymezit pojem „hlavní činnost" a uvést, jaký je jeho vztah k pojmům
„doplňková činnost" a „obecně prospěšná činnost". Dále je
třeba tyto pojmy jasně definovat.
7. Z odst. 6 není zřejmé, kdo a jak posoudí splnění požadavků
podle tohoto odstavce.
8. V odst 7 je třeba doplnit, komu a jak bude nutno prokázat splnění podmínek
podle tohoto odstavce. Tuto připomínku považuje ministerstvo za zásadní.
9. Z odst. 7 není zřejmé, zda „činnosti" zde
uvedené se nějakým způsobem liší od „jiných činností".
10. Z odst. 7 není dále zřejmé, jaké „zvláštní podmínky"
stanoví občanský
zákoník.
4.20 MS
§ 16 odst. 1 a 2:
a) V tomto ustanovení je třeba vyjasnit a blíže
specifikovat resp. rozlišit pojem „orgán", který se používá v § 16
odst. l jakožto orgán, který se může stát dnem zápisu do Rejstříku
evidovaných právnických osob podle odstavce 2 § 16 právnickou osobou, od
pojmu „orgán" registrované církve a náboženské společnosti, který
je určen k podání návrhu na evidenci ve smyslu § 16 odst. 4, což je patrně
stálý vnitřní výkonný orgán registrované církve a náboženské společnosti
(který nemusí být patrně statutárním orgánem, ale jen pověřeným orgánem
k tomuto účelu) a nestává se právnickou osobou. Pojem „orgán" používaný
ve dvojím smyslu je poněkud zavádějící a mohl by vést k nedorozuměním a
pochybnostem. Bylo by popřípadě vhodné používaný pojem „orgán" s
příslušným přívlastkem definovat případně v ustanovení § 3 vymezujícím
základní pojmy, používané v navrhovaném zákoně. Jde zřejmě významově
o dva druhy orgánů.
b) Další případy evidovaných řeholních a jiných náboženských
institucí by bylo též vhodné pojmově vyjasnit na rozdíl od registrovaných
subjektů. Opět by to bylo možné v § 3 o vymezení základních pojmů.
Jasné jsou jen nově zaváděná a k evidenci navržená
„obecně prospěšná zařízení", jejichž podstatu a postavení novela
přímo upravuje (§ 16b).
c) Pro všechny tyto tři instituty resp. subjekty se pak zavádí
legislativní zkratka "evidované právnické osoby" a určuje zápis
do Rejstříku evidovaných právnických osob na rozdíl od Rejstříku
registrovaných církví a náboženských společností (§14 odst. 4) a Rejstříku
svazků církví a náboženských společností (§ 14 odst. 5). Je proto třeba,
aby bylo jednoznačně určeno, které orgány a náboženské instituce se jako
právnické osoby zapisují v evidenci do tohoto třetího Rejstříku evidovaných
právnických osob.
d) Bylo by též možno uvažovat se zjednodušením těchto
veřejně přístupných seznamů (§ l písm. b) a § 17) tak, že by mohl
vzniknout jen jeden veřejný registr, který bude mít tři části. Omezila by
se tak opakovaná shodná ustanovení rozsahu této právní úpravy Rejstříků.
4.21 MS
§ 16 odst. 3 -7:
a) K vyjasnění a zpřesnění formulace se doporučuje místo
slov „registruje a eviduje církev a náboženská společnost podle zvláštních
předpisů" užít slov „se evidují nebo registrují na základě požadavku
(podnětu) církve nebo náboženské společnosti podle zvláštních právních
předpisů". V poznámce pod čarou pak bude vhodné učinit příkladmo
nebo taxativně odkaz na tyto zvláštní právní předpisy.
b) Kromě toho navrhujeme zařadit odstavec 4 jako odstavec
3. Odstavec 3 pak zařadit jako odstavec 7, aby v souvislém sledu byla vypořádána
otázka evidence podle odstavce l a 2. V textu dosavadního odstavce 7 pak změnit
odkaz místo na odstavec 4 odkazem na odstavec 3 a odstavce 5-7 přečíslovat
na odstavce 4 - 6.
4.22 MF
K § 16 odst. 3 - Doporučujeme prověřit, zda je správně
použit výraz „další osoby", a to s ohledem
na to, že v předchozím textu se používají výrazy „právnická
osoba", „fyzická osoba", „osoba hlásící
se k církvi", „osoba vykonávající duchovenskou činnost",
popř. „evidovaná právnická osoba",
čemuž uvedené označení neodpovídá a legislativní
zkratka „osoba" zřejmě nebyla v zákoně
zavedena.
K bodu §16 odst. 5 - Upozorňujeme, že mezi číslem
paragrafu a zkratkou „odst." se nedává čárka.
4.23 MD
Toto ustanovení v přímém rozporu s odůvodněním nálezu
Ústavního soudu uvádí, že orgány církví se stávají právnickými
osobami dnem zápisu do Rejstříku evidovaných právnických osob. Tím je
novela zákona v kolizi s Listinou základních práv a svobod, která přiznává
církvím autonomii v ustavování vlastních orgánů. - zásadní připomínka
k bodu 20
4.24 Národní bezpečnostní úřad
- v § 16a odst. 2 poslední větě rozepsat zkratku „odst.“, protože
jde o odkaz v rámci téhož paragrafu, - v § 16b odst. 10 slovně
uvedenou číslovku „tři“ vyjádřit arabským číslem, - v § 16b
odst. 14 slovně uvedenou číslovku „jednoho“ vyjádřit arabským číslem,
- v § 16b odst. 20 písm. a) slovně uvedenou číslovku „šesti“ vyjádřit
arabským číslem, - v § 16b odst. 20 písm. h) slovně uvedenou číslovku
„jednoho“ vyjádřit arabským číslem, - v § 16b odst. 32 slovně
uvedenou číslovku „šesti“ vyjádřit arabským číslem, - za
uvozovky za textem poznámky pod čarou č. 14c doplnit tečku.
4.25 MPSV
V § 16b odst. 20 písm. b) bude třeba za slovem „jmenovat"
doplnit odkaz na poznámku pod čarou, ve které se uvede „§ 27 odst. 4
zákoníku práce". Skutečnost, že ředitel obecně prospěšného
zařízení vykonává řídící činnost v rámci pracovním poměru
založeného volbou a tedy že je účasten nemocenského a důchodového
pojištění, lze totiž dovozovat pouze nepřímo z pravomoci správní
rady o.p.z. stanovit mu mzdu.
4.26 MŽP
(§ 16a odst. 1) Doporučuje se precizovat formulace zejména u písmen
d) a e) v textu „její sídlo osoby", „její název osoby".
Postačí např. její sídlo", případně „sídlo osoby". Dále
se upozorňuje, že není zavedena legislativní zkratka „osoba",
což může činit potíže vzhledem k tomu, že slovo je v návrhu užito
v různých spojeních ve smyslu subjektu práva - např. „právnická
osoba", „osoba hlásící se k církvi", „jiné osoby"
apod. Doporučuje se zavést legislativní zkratku „obecně prospěšné
zařízení" pro obecně prospěšné zařízení církve
nebo náboženské společnosti tak, aby bylo patrné, že se jedná o zařízení,
které může zřizovat výhradně církev nebo náboženská společnost.
4.27 MŽP
(§ 16b odst. 7 a 8) Není jasné, co se myslí vznikem obecně prospěšného
zařízení. Je-li to okamžik, kdy se stane právnickou osobou (§ 16
odst. 2), doporučuje se jasná formulace. Též není jasné, k čemu se
vztahuje ženský rod „za ni", „jejího vzniku", „jí brání".
Text by měl být vztažen k obecně prospěšnému zařízení, a nikoli
ke správní radě. Dále v odstavci 7 se nehovoří o závazcích, proto
se v odstavci 8 doporučuje přesnější formulace např.: "závazky
případně vzniklé jednáním zakladatele obecně prospěšného zařízení
podle odstavce 7".
4.28 MPO
K § 16b Upozorňujeme, že v ustanovení chybí vymezení pojmu
„obecně prospěšné služby". Doporučujeme zvážit formulaci
odstavce l tohoto ustanovení, neboť máme za to, že církvím a náboženským
společnostem nelze ukládat povinnost poskytovat obecně
prospěšné služby veřejnosti.
4.29 MV
1.V§16a odst. 1 písm. d), e), g) je třeba vypustit slovo
„osoby".
2. V § 16a odst. 3 je třeba nahradit slovo „odstavci
3" slovem „odstavci 2".
3. Formulace odst. 1 je velmi nejasná. Není zřejmé, co je
myšleno spojením „za účelem vyznávání náboženské víry jako právnické
osoby“.
4. Osobní údaje uvedené v odst. 1 písm. g) je třeba
vymezit taxativně (§ 4 písm. a) zák. 101/2000 Sb.). Je třeba takto vymezit
osobní údaje i v dalších ustanoveních (§ 16 odst. 1 písm. d), § 20 odst.
1 písm. d), g)).
5. K § 16b: Je třeba zvážit, zda je nutné upravovat zvlášť
nový typ právnické osoby a zda není možno toto řešit v rámci stávajících
právnických osob. Tuto připomínku považuje ministerstvo za zásadní.
6. K § 16b odst. 1 navrhujeme blíže definovat spojení
„předem stanovené a pro všechny uživatele stejné podmínky". Není zřejmé,
o jaké podmínky se jedná (zda o podmínky podle tohoto zákona).
7. K § 16b doporučujeme v nadpisu a dalším textu doplnit
slova „církví a náboženských společností", neboť nebyla zavedena
legislativní zkratka, popř. doporučujeme tuto zkratku zavést v bodě 19.
8. K odst. 4 a 7: je třeba upřesnit, zda může být obecně
prospěšné zařízení založeno více církvemi či náboženskými společnostmi.
9. Doporučujeme vypustit odst. 5 a 6. Zákon toto nevylučuje
a proto se tato ustanovení jeví nadbytečná.
10. K § 16b se domníváme, že v odst. 20 písm. b) je třeba
se změnou zakládací listiny počítat i podle odst. 4 (např. písm. f).
11. K § 16b odst. 29 písm. c) doporučujeme uvést, že
dozorčí rada dohlíží také na to, zda obecně prospěšné zařízení vyvíjí
svou činnost v souladu se statutem.
4.30 MV
K bodu 20 a 28
1. Podle navrhované úpravy se u evidovaných právnických
osob předpokládá též podávání návrhů na evidenci jejich změn. Není však
upravena, s výjimkou určení, kdo podává návrh na evidenci změn, procesní
stránka věci (tak jak tomu je v případě registrace změn).
4.31 MS
§ 16b: a) Zatímco odstavec 5 a další odstavce počítají
s dozorčí radou a nikoli jen se správní radou, chybí v odstavci 4 zmínka
o možnosti zřízení dozorčí rady, což by mělo být též v rámci
zakládací listiny řešeno, jestliže je patrně alternativně nebo v některých
případech obligatorně (což není jasné), uvažováno s dozorčí
radou. Není-li dozorčí rada, kdo plní v obecně prospěšném zařízení
nebo vůči němu kontrolní funkce? Zřízení či nezřízení dozorčí
rady je třeba uvést jako podstatnou náležitost v zakládací listině
a nikoli ve statutu, protože statut musí být v souladu se zakládací
listinou (odstavec 20, písm. c)). b) V odstavci 11, 22 a návazně i 28
je třeba doplnit, jak se prokazuje splnění podmínky bezúhonnosti.
Patrně půjde o výpis z evidence Rejstříku trestů, nikoli o jeho
opis. Jde i o to, jak aktuálně má být tento výpis od jeho vystavení
termínován. c) V odstavci 16 chybí úprava pro případ, kdy předseda
správní rady není přítomen jednání; pak je patrně rozhodující
hlas osoby předsedající tomuto jednání nebo se musí při neúčasti
předsedy jednání správní rady odročit do doby, než bude přítomen
předseda?
4.32 MF
K § 16a odst. l písm. g) - Domníváme se, že místo
„osobní údaje by mělo být uvedeno „ jméno,
příjmení, bydliště, příp. rodné číslo. Viz též §
16c odst. l písm. d)
K § 16b odst. 30 -Neoznačený odstavec na str. 7 je třeba
očíslovat.
K § 16b odst. 34 písm. c) - Podle našeho názoru by mělo
být stanoveno, že ověření auditorem je
povinné u všech obecně prospěšných zařízení, do
jejichž majetku byl vložen majetek státu nebo
obce nebo které používají nemovitý majetek státu nebo
obce (§ 16b odst. 26) - zásadní
připomínka.
4.33 MD
K § 16a odst. l písm. a):
Požadavek na předkládání dokladů o založení orgánů
církví je nerealizovatelný, protože většina církví byla založena v
minulých staletích a doklady o jejich založení se mnohdy nedochovaly. Jediný
doklad o jejich právní subjektivitě je zápis o vlastnictví v pozemkových
knihách, protože v případě pochybností o jejich právní subjektivitě by
je státní orgány za Rakouska-Uherska nezapsaly jako vlastníky. - zásadní
připomínka
k bodu 23
4.34 MV
Toto ustanovení je třeba vypustit. Správní úřad nemůže stanoveným
způsobem postupovat. Dané ustanovení pravděpodobně uvádí, že
ministerstvo kultury ve správním řízení postupuje dle obchodního a
občanského zákoníku. Vztah ke správnímu řádu není vymezen. Tuto
připomínku považuje ministerstvo za zásadní.
4.35 mpř. vl. Mareš
Zásadní připomínky:
§17 odst. 7 návrhu odkazuje v případě, že zákon č.
3/2002 Sb. neupravuje postup vedení rejstříků, na ustanovení občanského
soudního řádu a obchodního zákoníku. Nelze, aby v systému, který je založen
na oddělení moci výkonné a soudní, bylo zákonem stanoveno, že
Ministerstvo kultury postupuje v registračním a evidenčním řízení podle zákonů,
které upravují postup soudů. Totéž platí pro §26 odst. 2, který stanoví,
že o zrušení obecně prospěšného zařízení bude rozhodovat soud i
ministerstvo.
4.36 MF
U číslovky „7" je třeba odstranit závorky.
4.37 MD
Toto nově vložené ustanovení je nepřijatelné, protože řízení
ve věcech Rejstříku má podléhat správnímu řádu a nikoli občanskému
soudnímu řádu a obchodnímu zákoníku. - zásadní připomínka
k bodu 24 a 26
4.38 Národní bezpečnostní úřad
- přeznačení písmen se uvádí větou na samostatném řádku,
proto text této věty bude začínat slovy „Dosavadní písmena".
k bodu 28
4.39 Národní bezpečnostní úřad
- v textu novelizačního bodu za slova „§ 20" vložit
slova „včetně nadpisu".
4.40 MV
V nově upraveném § 20 je vypuštěn odst. 3, tato skutečnost
však není v odůvodnění vůbec zmíněna. Doporučujeme odůvodnění
doplnit, a to vzhledem k důležitosti vypuštěného ustanovení.
k bodu 29
4.41 Národní bezpečnostní úřad
- doplnit o nahrazení v § 26 odst. 1 písm. b).
k bodu 32
4.42 MPO
K § 25 odst. l Upozorňujeme, že navržená změna není promítnuta
do úplného znění zákona (bod IV materiálu). Obecně máme za
to, že zánik církve a náboženské společnosti výmazem z rejstříku
není možný s ohledem na skutečnost, že tyto subjekty vznikají ve
smyslu či. 16 Listiny základních práv a svobod nezávisle na státu
(viz též citovaný nález Ústavního soudu č. 4/2003 Sb., odůvodnění
v bodu VI., podle kterého zápisy těchto subjektů do rejstříků
nepodmiňují jejich právní vznik a zánik konstitutivním právním
aktem státního orgánu, nýbrž že jejich evidence má pouze
deklaratorní povahu ). Doporučujeme proto § 25 ze zákona
vypustit.
4.43 Úřad pro ochranu osobních údajů
Do § 25 - doplnit nový odstavec 3, který stanoví
povinnost likvidace identifikačních údajů fyzických osob například
takto: „(3) V případě zániku registrovaných právnických osob
podle § 16 odst. 1 tohoto zákona je ministerstvo povinno zlikvidovat x)
identifikační údaje fyzických osob těchto právnických osob, vedených
v rejstříku. x) § 4 písm. i) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně
osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění".
- zásadní připomínka
k bodu 35
4.44 MŽP
Upozorňuje se na nesoulad novely s úplným zněním zákona ve znění
navrhovaných změn, a to u § 26 odst. l, kde v úplném znění jsou nově
navržena ještě písm. e) a f). Ta však nejsou obsahem návrhu novely.
4.45 MŽP
(§ 26 odst. 2 písm. e))
Není jasné, jaký případ rozhodování soudu má předkladatel
na mysli. Nemá se
jednat o rozhodnutí ministerstva, a nikoli soudu?
4.46 MŽP
(§ 26)
Dává se k úvaze, zda není potřebné pro evidované právnické
osoby obdobné ustanovení o výmazu z evidence jako pro registrovanou církev a
náboženskou společnost - § 25 odst. 2.
4.47 MPO
K § 26 odst. 3 písm. d)
Doporučujeme vypustit, jednalo by se o neodůvodněné
zasahování do vnitřních záležitostí církví a náboženských společností
jakožto soukromoprávních korporací - viz též k připomínky k §
16 odst. 6 návrhu.
4.48 MV
1. K odst. 2 písm. c): právnická osoba nemůže být zrušena
někým jiným než tím, kdo ji založil.
2. Ustanovení odst. 2 písm. e) (zde je uvedeno rozhodnutí
soudu o zrušení) je v rozporu s odst. 3. (o zrušení rozhoduje ministerstvo).
Odst. 3 dále odporuje čl. 16 odst. 2 Listiny. Tuto připomínku považuje
ministerstvo za zásadní.
3. Ustanovení odst. 3 písm. d) a f) jsou velmi nejasná a
jejich formulaci je tedy třeba upřesnit.
4. Je třeba vypustit ustanovení odst. 4, 5, neboť postrádáme
jejich význam. Ustanovení odst. 6 se jeví jako absurdní a odporující si.
4.49 MF
Předvětí je třeba upravit takto: „V § 26 se za
odstavec l vkládají".
V závěru bodu se uvede „Dosavadní odstavce se označují
jako odstavce". Obdobně též na konci
bodu 39.
k bodu 39
4.50 Národní bezpečnostní úřad
- v § 27 odst. 7 slovně uvedenou číslovku „tři" vyjádřit
arabským číslem, - v § 27 odst. 9 písm. a) a b) slovně uvedené číslovky
„jeden" a „deset" vyjádřit arabskými čísly, - přeznačení
odstavců se uvádí větou na samostatném řádku, proto text této věty
bude začínat slovy „Dosavadní odstavce".
4.51 MPO
K § 27 odst. 9 písm. a) a b) • Doporučujeme uvést
jasně, zda roční závěrka musí být ověřena auditorem při splnění
obou podmínek, v tom případě je nutno uvést na konci písmene a)
spojku „a", nebo jen jednu, v tom případě uvést na konci písmene
a) slovo „nebo“.
4.52 MPO
K § 27 odst. 12 - doporučujeme vypustit
Podle uvedeného ustanovení návrhu se právnické osoby
registrované a evidované podle zákona o církvích a náboženských společnostech
nesmí účastnit na podnikání jiných osob. Podle našeho názoru se jedná
o nedůvodné omezení svobody podnikání soukromoprávního subjektu a
ustanovení je proto v rozporu s Listinou základních práv a svobod. Důvodová
zpráva zařazení tohoto ustanovení do zákona neobjasňuje.
4.53 MV
1. K odst. 9: význam pojmu „jiný územní orgán"
není zřejmý.
2. K odst. 11: je nutno doplnit, kdo a jak rozhoduje o skutečnosti
uvedené v daném ustanovení.
3. K odst. 12: mimo území ČR nejsou žádné organizační
složky. Jedná se o pojem našeho právního řádu.
4. V odst. 12 je třeba doplnit kdo a jak posoudí skutečnost
uvedenou v daném ustanovení (právní řád daného státu upravuje hospodaření
právnických osob obdobně jako tento zákon). Tuto připomínku považuje
ministerstvo za zásadní.
4.54 MS
§ 27 odst. 10:
Otázka vzniku dozorčí rady by měla být řešena již v
zakládací smlouvě a neměla by být ponechána na vůli právnické osoby,
zda jí zřídí. Kromě toho novela podrobně uvádí působnost dozorčí
rady, která je podstatně širší, systematičtější a trvalejší než je
jednorázová činnost auditora, který je ještě alternativním ověřovatelem
účetní závěrky a nemá další kontrolní funkce dozorčí rady upravené v
návrhu. Proto doporučujeme řešit otázku vzniku dozorčí rady již v zakládací
smlouvě zařízení, aby bylo možno přizpůsobit absenci dozorčí rady jiným
stálým vnitřním nebo vnějším systémům kontroly, o nichž by měl
zakladatel vždy v případě nezřízení dozorčí rady rozhodnout.
4.55 mpř. vl. Mareš
Zásadní připomínky:
Ustanovení §27 odst. 7-9 je nepřímou novelou zákona o účetnictví.
Takový postup je v rozporu s Legislativními pravidly vlády. Navíc podle
novely zákona č. 563/1991 Sb., zákona o účetnictví v platném znění,
jsou všechny účetní jednotky, tj. všechny právnické osoby mající sídlo
na území ČR, povinny účtovat v podvojném účetnictví, přičemž
ustanovení této novely bude použito zpravidla v účetním období, které
započalo v roce 2004.
Ustanovení §27 odst. 11-13 je v rozporu v nálezem Ústavního
soudu (str.106 částky 3/2003: "Ustavní soud uvádí, že církve a náboženské
společnosti představuji - jakožto zvláštní forma výkonu sdružovacího práva
- soukromoprávní korporace, které mohou zásadně činit vše, co není zákonem
výslovně zakázáno (či. 2 odst. 3 Listiny, či. 2 odst. 4 Ústavy). V
souladu s či. 16 odst. 4 Listiny dále platí, že výkon těchto práv lze
omezit jen v nezbytných a Listinou vymezených případech.").
4.56 MF
Z hlediska daňového žádáme o vypuštění následující
části ustanovení § 27 odst. 11 písm a), která zní: „zákonem o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí,". Toto ustanovení § 27 má
být sankcí za nedodržení podmínek a povinností stanovených pro činnost
právnických osob registrovaných a evidovaných podle tohoto zákona. S touto
sankcí nelze souhlasit. Daň dědická, daň darovací a daň z převodu
nemovitostí je upravena zákonem č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani
darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů,
který jednoznačně upravuje osvobození od těchto daní a navrhovaná úprava
je s tímto zákonem v rozporu - zásadní připomínka.
Obdobně žádáme o vypuštění ustanovení § 27 odst. 11
písm. b), které zní : „pro následující zdaňovací období po roce, v němž
k porušení došlo, daňová zvýhodnění stanovená zákonem o dani z
nemovitostí." Podle komentáře Zvláštní části předkládané novely
má být předmětné ustanovení sankcí za nedodržení povinností uložených
v předchozích ustanoveních. S tím nelze souhlasit, neboť daň z nemovitostí
je upravena zákonem č.338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších
předpisů. Tento zákon v § 4 a 9 jednoznačně upravuje osvobození od daně
z nemovitostí, takže navrhovaná úprava je s tímto zákonem v rozporu - zásadní
připomínka .
Pokud se na nový typ evidované právnické osoby - obecně
prospěšné zařízení má vztahovat daňové zvýhodnění podle zákona
o daních z příjmů a dalších daňových zákonů a stejně jako u obecně
prospěšných společností má být sankcionováno za nesplnění daných podmínek
hospodaření, je vhodné tato zvýhodnění pro tento typ právnické osoby přímo
v daňových zákonech poskytnout - např. v zákoně o daních z příjmů
doplnit § 18 odst. 8.
Z hlediska účetnictví sdělujeme rovněž podstatné připomínky:
Doplněná ustanovení v § 27 týkající se zákona o účetnictví
již nejsou v souladu s právě v Parlamentu projednávanou novelou zákona o účetnictví.
Doporučujeme proto z navrhovaného znění odstavců § 7 a 8 paragrafu 27
vypustit slovo „podvojné". Za slovo účetnictví navrhujeme vložit
poznámku pod čarou s odvoláním na zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ve znění pozdějších předpisů. Dále upozorňuje, že § 27 odst. 11 za písm
a) a b) obsahuje ustanovení odstavce (4), které návrh novely zákona č.
3/2003 Sb. - III. neobsahuje.
4.57 MF
K § 27 odst. 9 - U písmena „a)" je třeba doplnit, že ověření
auditorem je povinné také u všech obecně prospěšných zařízení,
do jejichž majetku byl vložen majetek státu nebo obce nebo které používají
nemovitý majetek státu nebo obce (§ 16b odst. 26) - zásadní připomínka.
k bodu 40
4.58 Úřad pro ochranu osobních údajů
§ 29 - vedení Rejstříku registrovaných církví a náboženských
společností, Rejstříku svazů církví a náboženských společností
a Rejstříku evidovaných právnických osob a vzory všech výpisů z
registrace nebo evidence tohoto zákona. Upozorňujeme na skutečnost, že
vyhláškou nelze upravit nové povinnosti nad rámec zákonné úpravy.
K čl. II
4.59 MV
Podle odůvodnění tohoto článku je účinnost ustanovení, že
obecně prospěšné zařízení bude na konci svého názvu používat
zkratku o.p.z., odložena s ohledem na administrativní zajištění
tohoto ustanovení. Není přitom zřejmé, jaké konkrétní skutečnosti
brání nabytí účinnosti předmětného ustanovení dnem vyhlášení zákona.
Doporučujeme, aby po dobu uvedeného mezidobí byla otázka odlišnosti názvu
obecně prospěšného zařízení od názvu právnických osob, které již
na území České republiky působí, zákonem ošetřena.
4.60 MMR - doporučení
Doporučujeme pouze v čl. II ustanovení o účinnosti uvést do
souladu s čl. 53 odst. l písm. c) Legislativních pravidel vlády.
4.61 MS
Novela by měla nabýt účinnosti nikoli dnem vyhlášení, ale po
uplynutí potřebné doby legisvakance, protože jde o organizačně právní
normu, na jejíž aplikaci v praxi by měl bát dán potřebný čas
jednak k seznámení dotčených osob jednak k zavedení a dodržování náročných
organizačních opatření.
Připomínky k důvodové zprávě
Obecná část
5.1 MPSV
V bodě V. Předpokládaný hospodářsky a finanční
dosah se ve druhém neoznačeném odstavci používá neurčitá formulace,
že předpokládaný finanční dopad na státní rozpočet by měl být pokryt
z prostředků uvolněných vládou v srpnu t. r. usnesením vlády č. 811 k
zajištění evidence církví, náboženských společností, svazů církví a
dalších právnických osob evidovaných podle zákona. Je nezbytné informovat
vládu, zda tyto finanční prostředky (5 mil. Kč) postačují k úhradě nákladů
vzniklých v souvislosti s novou právní úpravou, a v tomto směru formulaci
zpřesnit.
Dále doporučujeme vyjádřit, zda návrh nové právní úpravy
bude mít dopad na ostatní veřejné rozpočty (či. 9 odst. 2 písm. f)
Legislativních pravidel vlády).
5.2 MV
K obecné části doporučujeme, aby na str. 14 bylo u zákona
č. 18/1992 Sb., o civilní službě, uvedeno „ve znění pozdějších předpisů"
nebo „ve znění zákona č. 135/1993 Sb., č. 118/1995 Sb., č. 151/1999 Sb.
a č. 223/1999 Sb. Taktéž u zákona č. 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů
kulturní hodnoty, navrhujeme uvést jeho novelizaci zákonem č. 122/2000 Sb.
5.3 MF
Vyčíslení předpokládaného hospodářského a finančního
dosahu navrhované právní úpravy neodpovídá zcela Legislativním pravidlům
vlády. Podle čl 9. písm. f) LPV nestačí se pouze zaměřit na dopad do státního
rozpočtu. Nezbytné je i vyčíslení dopadu na ostatní veřejné rozpočty,
hospodářské subjekty, podnikatele atd. Pokud v některých z vyjmenovaných případů
není předpokládán žádný dopad, je třeba i toto v důvodové zprávě uvést.
5.4 MPSV
Obsah předkládací zprávy a obecné části důvodové zprávy
je zvětší části duplicitní, což považujeme za zbytečné. V zájmu větší
přehlednosti obou materiálů doporučujeme tyto duplicity odstranit.
Zvláštní část
MV
Navrhujeme upravit zvláštní část důvodové zprávy v souladu s Čl.
9 odst. 3 LPV. Často chybí odůvodnění jednotlivých navrhovaných
ustanovení, vysvětlení jejich účelu, a to i v případě některých
důležitých změn (např. § 16a, § 16b, § 16c, §26 odst. 2-6).
Další připomínky
MPO
K § 21 odst l písm c): Doporučujeme v odvolávce uvést,
podle jakých zvláštních předpisů bude postupováno.
Příloha č. 2:
Příloha č. 2 předkládací zprávy:
Zápis z porady k vyhodnocení připomínkového řízení
k návrhu novely zákona č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských
společnostech, ze dne 15. 10. 2003
Účast
Porady se zúčastnili - za připomínková místa: MF - E.
Mikulášová, M. Korbová
MZV - J. Mikušek
MS - V. Havránek
MV - M. Kalhousová, M. Žáčková
MD - D. Čermák
Úřad vlády (RNNO) - H. Frištenská
ÚOOÚ - V. Procházka
- za MK, odbor církví: J. Řepová,
ředitelka odboru
H. Veselá, vedoucí registračního
oddělení
L. Houdková, M. Kratochvíl, P.
Podloucká
Zahájení
Ředitelka odboru církví zahájila poradu, přivítala přítomné
účastníky a poděkovala za všechny připomínky. Všichni přítomní se
navzájem představili. Zároveň uvedla, že MK akceptuje všechny připomínky
legislativně - technického charakteru.
Přítomným zástupcům připomínkových míst byl rozdán
materiál s texty všech došlých připomínek a k informaci také fotokopie připomínek,
které byly doručeny od některých církví a náboženských společností (dále
jen „církve“).
Ředitelka odboru církví dále uvedla, že na základě připomínek
církví navrhuje MK takovou úpravu ustanovení § 16b, která by neurčovala
orgány obecně prospěšných zařízení, jejich ustanovování a způsob jednání,
ale která by pouze stanovovala, a to v zájmu jistoty třetích osob, jaké orgány
takové zařízení má mít s tím, že jejich organizace a způsob jednání
bude upraven jednotlivými církvemi a náboženskými společnostmi v jejich
statutu. Obdobně uvedla, že navrhuje vynechat některá další ustanovení převzatá
ze zákona o obecně prospěšných společnostech, ke kterým církve a náboženské
společnosti uplatnily připomínky, jak je uvedeno dále. Současně ředitelka
odboru církví navrhla i změnu názvu „obecně prospěšné zařízení“
na jiný název tak, aby byl pro církve a náboženské společnosti přijatelnější.
K vlastním připomínkám
Následující číslování připomínek odpovídá jejich
označení v materiálu „Texty připomínek...“, který byl účastníkům
rozdán a který je rozesílán znovu i pro ta připomínková místa, která se
této porady nezúčastnila.
Nejprve byly vypořádány připomínky k předkládací
zprávě (3.1 - 3.3):
Zde došlo k nedorozumění. Předkládací zpráva sloužila
pouze k informaci pracovníkům legislativních odborů, aby se mohli seznámit
s textem materiálu, který byl podkladem k usnesení vlády č. 811 z 6. 8.
2003.
Dále bylo jednáno již o samotném textu novely:
K čl. I
k bodu 2
4.1 MPSV - MK akceptuje.
4.2 MPO - MK se domnívá, že není vhodné, aby člen
statutárního orgánu neměl trvalý pobyt na území ČR. MZV vzneslo námitku,
že v ČR působí i zahraniční právnické osoby, které mají často ve
statutárních orgánech cizince bez trvalého pobytu v ČR. MS upozornilo, že
i zahraniční právnické osoby musejí mít v ČR zástupce s trvalým pobytem
v ČR.
Výsledek: Je dostačující, má-li na území ČR trvalý
pobyt alespoň jeden člen statutárního orgánu, který bude v ČR jménem právnické
osoby jednat.
4.3 MV - MK akceptuje.
4.4 ÚOOÚ a 4.5 Odbor kompatibility Úřadu vlády -
Problematika „osobních údajů“ a „rodných čísel“ ponechána k dalšímu
jednání se zástupcem ÚOOÚ.
k bodu 4
4.6 MV - MK neakceptuje.
Ust. § 4 se vztahuje i na neregistrované církve, ust. §
10 jen na registrované, nejde tedy o dublování ustanovení. MV tato vysvětlení
akceptovalo.
k bodu 8
4.7 MV
MK vysvětlilo, že navrhlo vypustit slova „církve a náboženské
společnosti“, aby nevznikl dojem, že jde o dokument církve, např. typu
kanonického práva, ale pouze základní dokument předkládaný podle ust. §
10 odst. Současná dikce daného ustanovení zákona totiž k takovému omylu
vedla..
k bodu 10
4.8 MF - MK akceptuje.
k bodu 11
4.9 MV - MK doplní do návrhu přechodná ustanovení a
předloží je ve 2. kole připomínkového řízení.
k bodu 13
4.10 MPO
MK vysvětlilo, že nejde o novou povinnost církví.
Povinnost uvést v základním dokumentu i předmět podnikání je již obsažena
v ust. § 27 odst. 5. Uvedení této povinnosti v ust. § 10 odst. 3 písm. j)
je tak jen připomenutím dané povinnosti a uvedení, ve které části základního
dokumentu má být tato skutečnost uvedena.
k bodu 17
4.11 MPO - MK změní formulaci tak, že slova „návrh
na změny“ v ust. § 15 odst. 2 se nahradí slovy „návrh na registraci změny“.
K bodům 19 a 20:
Ustanovení § 16 až § 16c budou podstatně změněna. MK
vypracuje další návrh a rozešle jej do 2. kola (zúženého) připomínkového
řízení MF, MS, MV, MD a Úřadu vlády (RNNO) a dalším připomínkovým místům.
Předmětem dalších jednání budou zejména tyto okruhy:
V případě církevních právnických osob (v návrhu
„evidovaných právnických osob“) se uvažuje o změně evidenčního
principu na princip registrační. Šlo by o registraci nárokovou. MV
uvedlo, že je „veřejný zájem“ (ve smyslu čl. 16 odst. 4 Listiny základních
práv a svobod) na tom, aby bylo v zájmu jistoty třetích osob jednoznačně
řečeno, kdy získávají subjekty zřizované církvemi právní
subjektivitu podle právního řádu ČR a ve kterém okamžiku k tomu dochází.
Bude-li zachován evidenční princip, budou v této oblasti i nadále
nesrovnalosti.
Výhodou registrace je i to, že správní orgán vede správní
řízení a vydává rozhodnutí, kdy účastníci musejí být poučováni o
svých právech a mají možnost podat řádný opravný prostředek.
Kromě toho bylo diskutováno, že princip evidence je v právním
řádu ČR velmi neobvyklý a správní řízení při zachování principu
evidence není jednoznačně upraveno.
Název „obecně prospěšná zařízení“ je ze
strany některých připomínkových míst i některých církví shledáván
jako nevhodný. Proto MK uvažuje o použití jiného názvu, který by lépe
odpovídal činnosti zejména diakonií a charit. Na poradě byly vzneseny
tyto návrhy: „zvláštní zařízení církevní/náboženské služby“,
„zařízení církevní/náboženské služby“, „účelová zařízení
církví“, „účelová zařízení církevní/náboženské služby“.
Navrhovaná úprava „obecně prospěšných zařízení“
je příliš rozsáhlá a zasahuje do vnitřního života církví. Proto bude
ustanovení § 16b výrazně zestručněno. Zákon bude v nové podobě
požadovat pouze uvedení statutárního orgánu, správního orgánu a
kontrolního orgánu právnické osoby s tím, že církev sama určí, zda
tyto orgány nově ustaví nebo zda jejich funkcí pověří některý svůj
již existující orgán. Bude však povinna ve statutu právnické osoby uvést,
který orgán plní funkci správního orgánu a který orgánu kontrolního,
který člen či členové statutárního orgánu a jakým způsobem jednají
za právnickou osobu navenek, kolik mají tyto orgány členů a jak jsou
ustavováni, jak členství zaniká atp.
Bude tak nalezen kompromis mezi zachováním autonomie církví
na straně jedné a zajištěním ochrany třetích osob a transparentnosti na
straně druhé.
k bodu 19
4.12 NBÚ - MK akceptuje
4.13 MI - Znění ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem
dalšího jednání.
4.14 MPO -Pojem „náboženské instituce“ nelze
jednoznačně definovat. Každá církev může mít jiné instituce s různým
názvem i účelem a toto spektrum se rozšiřuje spolu s registrací nových církví.
4.15 MPO - Znění ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem
dalšího jednání.
4.16 MPO - MK akceptuje.
4.17 MPO -Ustanovení § 16 odst. 6 přeformuluje MK s
využitím pomoci MS, MV a MPO.
4.18 MPO - MK akceptuje. Bude-li ale zaveden princip
registrace, bude toto ustanovení na místě.
4.19 MV - Znění ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem
dalšího jednání.
4.20 MS - MS namítá, že je nepřehledné, co se myslí
pojmem „orgán“. Podle MK jedna a tatáž entita může být jak orgánem církve,
který za ni jedná (jako její statutární orgán), tak i současně právnickou
osobou, kterou církev nechala zaevidovat v Rejstříku církevních právnických
osob.
V důvodové zprávě bude ještě blíže vysvětleno, že zákon
č. 3/2002 Sb. nepracuje v případě církví s pojmem „statutární“ orgán,
protože slovo „statutární“ bylo vypuštěno při schvalovacím řízení
v Parlamentu ČR.
4.21 MS - Znění ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem
dalšího jednání.
4.22 MF - Znění ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem
dalšího jednání.
4.23 MD - Znění ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem
dalšího jednání.
k bodu 20
4.24 NBÚ - MK akceptuje.
4.25 MPSV, 4.26 MŽP, 4.27 MŽP, 4.28 MPO, 4.29 MV - Znění
ust. § 16 až § 16c bude ještě předmětem dalšího jednání.
4.30 MV - MK akceptuje. V návrhu bude upraveno též podávání
návrhu na evidenci (příp. registraci) změn.
4.31 MS - MK akceptuje. Dozorčí rada či jinak nazvaný
kontrolní orgán bude povinný.
4.32 MF - MK akceptuje. Ověření auditorem bude povinné
tak, jak navrhuje MF.
4.33 MD - MK akceptuje. Ve společných a přechodných
ustanoveních bude výslovně uvedeno, že předložit doklad o založení orgánu
církve či od ní odvozených právnických osob v případě již registrovaných
nebo evidovaných subjektů podle zákona č. 3/2002 Sb. nebude nutné.
k bodu 23
4.34 MV - MK akceptuje.
4.35 mpř. vl. Mareš - MK akceptuje.
4.36 MF - MK akceptuje.
4.37 MD - MK akceptuje.
k bodu 24 a 26
4.38 NBÚ - MK akceptuje.
k bodu 28
4.39 NBÚ - MK akceptuje.
4.40 MV - MK akceptuje. Vypuštění odstavce 3 z § 20
bude odůvodněno.
k bodu 29
4.41 NBÚ - MK akceptuje.
k bodu 32
4.42 MPO - MK neakceptuje. Nejde o zánik církve jako
takové, pouze zaniká její registrace a církev přestává být právnickou
osobou podle právního řádu ČR.
4.43 ÚOOÚ - Neveřejné údaje jsou ukládány. Nelze
je zlikvidovat, je nutná archivace v zájmu jistoty třetích osob. ÚOOÚ poté
doporučil uvést, že údaje budou uchovávány v souladu se zákonem č.
101/2000 Sb.
k bodu 35
4.44 MŽP - MK akceptuje.
4.45 MŽP - MK akceptuje.
4.46 MŽP - MK zváží připomínku v dalším návrhu
novely.
4.47 MPO - MV doporučuje ust. § 26 odst. 3 písm. d)
vypustit, protože úprava je neurčitá, protože ministerstvo jako správní
orgán nemůže toto posoudit, to by mohl jen soud. MV popřípadě navrhuje,
aby orgán, který má danou oblast v gesci, napsal MK, že příslušná osoba
porušuje zákon, a navrhnul zrušení.
4.48 MV - MK akceptuje.
4.49 MF - MK akceptuje.
k bodu 39
4.50 NBÚ - MK akceptuje.
4.51 MPO - MK akceptuje. Na konci písmene a) bude doplněno
slovo „nebo“.
4.52 MPO - MK akceptuje.
4.53 MV - MK akceptuje.
4.54 MS - MK akceptuje. Dozorčí rada či jinak nazvaný
kontrolní orgán bude povinný.
4.55 mpř. vl. Mareš - V současné době je připraven
nový zákon o účetnictví (již schválen Poslaneckou sněmovnou). Bude-li
schválen, MK použije v novele již novou terminologii.
4.56 MF - MK akceptuje.
4.57 MF - MK akceptuje.
k bodu 40
4.58 ÚOOÚ - MK akceptuje.
K č. II.
4.59 MV - Název „obecně prospěšné zařízení“
nebude zaveden, tedy ani zkratka „o. p. z.“.
4.60 MMR - MK trvá na stanovení nabytí účinnosti
novely dnem jejího vyhlášení ve Sbírce zákonů.
4.61 MS - viz bod 4.60
4. Připomínky k důvodové zprávě
5.1 MPSV - Mk akceptuje.
5.2 MV - MK akceptuje.
5.3 MF - MK akceptuje.
5.4 MPSV - viz bod 3.3
5. K obecným připomínkám
1.1 MPSV - MK doplní do návrhu sankční a přechodná
ustanovení. Bude při tom postupovat podle „Zásad správního trestání“
předložených MV.
1.2 ÚOHS -MK vysvětlí, že jde o nedorozumění.
1.4 MV - MK akceptuje návrh na novelizaci zákona o
dobrovolnické službě.
Ostatní obecné připomínky budou vypořádány ve 2. kole
zúženého připomínkového řízení, protože k většině z nich byla již
stanovena opatření při projednávání konkrétních připomínek. Pouze k připomínce
MZV MK uvádí, že úkol vypracovat novelu zákona č. 3/2002 Sb. uložila vláda
usnesením č. 811 ze dne 6. 8. 2003.
Zapsala: Mgr. L. Houdková
|