|
Právě je 426 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano oko
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116467551 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Nebezpečná učení: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno?
Vloženo Pondělí, 10. listopad 2003 @ 13:09:20 CET Vložil: Bolek |
poslal xvejvodam
Jsou letniční a charismatické hnutí jedno?
Uživatel tomas15 je zastáncem tvrzení, že charismatické a letniční
hnutí jsou v podstatě jen dva stejné názvy téhož. Jsem přesvědčen, že
to tak není a proto jsem jím byl vyzván k napsání článku či k otevření
diskusního fóra na toto téma. Rozhodl jsem se učinit obojí. Protože však
nejsem fundovaným teologem ani církevním historikem atd. a také proto, že
nechci „nosit dříví do lesa“, používám jako jádro článku pasáž ze
studie A. France: „Charismatická církev sjednocení“. Nechci se vyjadřovat
nijak k této studii, která zde byla a je několikrát propírána. Použil
jsem tuto pasáž proto, že je zde toto téma dle mého názoru velmi dobře
zpracováno (původní text článku A. France kurzívou, tučně můj komentář).
Protože bývá často pokládána otázka ohledně rozdílného učení
charizmatiků a letničních, Pokusil jsem se uvést několik společných a
rozdílných věroučných bodů.
Společné body:
soteriologie
letniční i charizmatici věří, že křesťanem se člověk stává uvěřením
v Ježíše Krista, což stvrzuje křtem ponořením na základě svého vyznání
víry
(v těchto bodech se obě hnutí neliší od většiny protestantských směrů)
biblistika
letniční i charizmatici věří, že Bible je Boží slovo, tedy v plnou
inspiraci Písma Starého i Nového zákona Duchem svatým. Berou je jako
jedinou a závaznou normu své věrouky
(to už je to horší, ale i tady myslím bude shoda s velkou částí křesťanského
spektra)
pneumatologie
letniční i charizmatici věří, že křest Duchem svatým je osobní a po
znovuzrození následná událost v životě křesťana. Není nutná ke spasení,
avšak zmocňuje křesťana k jeho službě. Letniční i charizmatici rovněž
věří, že Duch svatý dnes udílí stejné dary (charizmata), jako v první církvi
(tak tohle je asi zásadní bod, který obě hnutí spojuje a zároveň odděluje
od ostatních směrů, z nichž většina sice „charismata“ uznává jako
biblické učení, ale věnuje mu podstatně menší pozornost než tato hnutí).
eklesiologie
letniční i charizmatici věří, že Kristus dává církvi stejné úřady,
jako v první církvi (apoštol, prorok, evangelista, pastýř a učitel)
Rozdílné body:
eklesiologie
letniční věří, že Bůh respektuje denominace a respektují jejich
statutární zástupce za legitimní vůdce
charizmatici věří, že Bůh denominace pouze toleruje a nerespektují
jejich statutární zástupce za legitimní vůdce
(tak to je myslím dost závažný rozdíl, letniční hnutí je v podstatě
„uzavřeno“ v denominacích /celosvětově převažuje AoG/ zatímco
charismatické hnutí je „naddenominační“ či „mezidenominační“.)
letniční věří, že úřad apoštola je institučně vázán
charizmatici nevěří, že je úřad apoštola je institučně vázán
letniční věří, že Kristus ve své modlitbě mínil jednotu duchovní
charizmatici věří, že Kristus ve své modlitbě mínil i jednotu
institucionální
letniční věří, že denominace vznikají na základě zachování určitého
Božího zjevení (ospravedlnění z víry, křest ponořením, křest Duchem
svatým)
charizmatici věří, že denominace jsou projevem tělesnosti (následování
člověka)
(tak tady mě nenapadá žádný komentář)
Christologie
letniční věří, že Kristus po své smrti předal svého ducha do rukou
Otce
charizmatici věří, že Kristův duch po smrti trpěl v pekle (73)
(to je dle mého názoru obrovský rozdíl v učení, no posuď každý sám,
já osobně nejsem tedy ochoten charismatické učení v tomto bodě přijímat
ani částečně)
hermeneutika
letniční nepoužívají zjevení k vytváření doktrín (74)
charizmatici používají zjevení k vytváření doktrín (75)
(další podstatný rozdíl, u letničních je vždycky Písmo nad osobní
zjevení, u charismatiků ne vždy. Z této pro někoho nepodstatné skutečnosti
vyplývá či může vyplývat celá řada bludů uvnitř charismatického hnutí).
eschatologie
letniční věří, že denominace zde zůstanou do příchodu Krista
charizmatici věří, že denominace nebo jejich větší část se institučně
sloučí
letniční nepopírají probuzení, avšak věří ve velké odpadnutí
(apostasis) ke konci věků a poslední žeň vidí jako sklizeň veškerého
pokolení k soudu (Mt 13,39)
(I to je velký rozdíl, letniční místo očekávání velkého probuzení
a slavné éry církve, očekávají odpadnutí a pronásledování)
charizmatici věří ve velké probuzení, sjednocení a formování velkých
pravd a poslední žeň vidí jako probuzení
letniční věří, že největšího poznání dosáhli Kristovi apoštolé
a církev maximálně objevuje to, co bylo opuštěno
charizmatici věří, že poznání církve ke konci časů stále roste (29)
(Další rozdíl a živná půda pro bludy uvnitř charismatického hnutí).
Tolik článek A France.
Řekl bych tedy, že zásadní rozdíly spočívají v konzistenčnosti letničního
učení, které je více ustálené a nepodléhá různým módním vlivům jako
v char. hnutí a obsahuje celou řadu „pojistek“ proti vzniku bludů a herezí.
Na závěr malé shrnutí. Tomas15 v jednom článku prohlásil, že jsou mu
známy historické a věroučné rozdíly mezi letničními a charismatiky, ale
v reálu tyto rozdíly nejsou nijak viditelné a řadoví stoupenci o teologických
rozdílech nic netuší. Já sám jsem docela „řadovej stoupenec“ a něco o
těch rozdílech tuším J. Něco o tom asi tuší i A. Franc, když píše
takovéto články a myslím si že to tuší i spousta dalších lidí. A v reálu
nejsou mnohdy viditelné rozdíly ani mezi jinými křesťanskými směry.
Jinak nechci tvrdit, že skutečné rozdíly jsou nějak závratné, určitě
nebrání letničním ve spolupráci s charismatiky (stejně jako s jinými křesťanskými
směry). Nakonec by bylo velmi smutné, kdyby rozdíly mezi křesťany (a těmi
bychom měli být v první řadě) byly tak závratné.
Ještě si dovolím menší poznámku, která se týká církve Křesťanská
společenství, která je mnohými pokládána za „čistokrevně“
charismatickou církev. Sami někteří její členové se označují za letniční,
a skutečně se v některých bodech profiluje více „letničně“ (např.
jedním z charakteristických znaků charismatického hnutí je, že nevytváří
denominace, toto KS evidentně nesplňuje atd. Abecední encyklopedie náboženství
(vydalo Karmelitánské nakladatelství) uvádí, že k letničnímu hnutí v ČR
se hlásí AC, KS a Voda života (tento údaj považuji za nesmysl a pravděpodobně
vychází právě z nedenominačního charakteru charismatického hnutí). V povědomí
veřejnosti je i někdejší jednání Dana Drápala s vedením AC o přidružení
sboru Maniny k AC.
Dále například jeden z hlavních učitelů charismatického hnutí Derek
Prince se jasně distancoval od amerických letničních (a především oni od
něho).
Řekl bych , že hlavně mezi charismatiky není není zcela jasně definovaný
pojem letniční a běžně se jím označují samy i skupiny blízké (nebo přímo
zahrnuté) Hnutí víry, např. Slovo života či Nový život.
|
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 16:02:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Supr, moc dekuju uzivateli xvejvodam za tak rychlou a seriozni reakci na moji prosbu!
Kdyz xvejvodam rika: "zásadní rozdíly spočívají v konzistenčnosti letničního učení, které je více ustálené a nepodléhá různým módním vlivům jako v char. hnutí a obsahuje celou řadu „pojistek“ proti vzniku bludů a herezí.", naprosto s nim souhlasim!!!
K citovanym bodum Francovym bych rad predlozil nekoli otazek.
1) neni mi jasne, zda autor pise o situaci v CR nyni nebo o obou hnutich obecne v celych jejich dejinach. V tom je totiz obrovsky rozdil!
2) rozdil v eklesiologii je hned prvni takovy problem. V CR si charismaticke hnuti vytvorilo vlastni denominace KS a JB, argumentace ze KS vlastne neni denominaci, ale svobodnym svazkem nezavislych sboru je sice pusobivy, ale asi moc neobstoji, pac je vsichni vnimame jako sveho druhu denominaci. Kam se tedy podela ona udajna naddenominacnost?
Takze, ch. maji denominace stejne jako letnicni, zda nekdo nekde rekl ze denominace pochazi od Pana Boha nebo z lidske prirozenosti snad zas nebude tak zasadni, nebo ano?
Co se tyka pojeti cirkevni jednoty, AC je stejne tak (ne-li daleko vice) ekumenicky cinna jako KS a nejsem si jisty zda KS, KMS ci kdokoliv jiny nejak prakticky sni ci uvazuje o institucionalni jednote cirkvi. rekl bych ze ne.
3) ad. Christologie 'charizmatici věří, že Kristův duch po smrti trpěl v pekle (73)' V odkaze 73, autor cituje radu autoru, kteri v podstate rikaji, ze 'Ježíš nesl po smrti na kříži v pekle muka věčného zatracení.' ja si nejsem tak uplne jisty, zda ono 'sestoupeni do pekel' u charismatiku neni Francem shrnuto nejak zvlastne. Je-li zde nejaky znalec, prosim o historicky a teologicky vyklad.
4) ad hermeneutika. no to nesouhlasim. podle meho nazoru drtiva vetsina charismatiku formuluje uceni jen na zaklade Pisma
5) ad eschatologie. a zase, jsou sbory patrici k Assamblies of God, ktere probuzeni ocekavaji a charismatici vetsinou ocekavaji jak probuzeni tak i pronasledovani.
a krome techto nekolika spornych bodu nic vic??? |
|
|
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 17:16:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Tomas15, napiš mi rozdíly v učení mezi AC a ČE, jsem zvědav jestli jich bude víc a zásadnější (podle toho jak jsem se s učením ČCE seznámil, tak najvětší rozdíl bude v otázce křtu dětí a tzv. druhého křtu. A v menším důrazu na charismata u ČCE) Jak jsem již řekl, rozdíly mezi křesťanskými skupinami by neměly být nijak zásadní, pokud jsou obě skutečně stále ještě křesťanské.
Znovu ještě opakuji, že KS je podle mne na pomezí letničního a charismatického hnutí.
To, že členové KS (alespoň někteří) věří, že PJK musel za naše hříchy trpět v pekle, je fakt se kterým jsem se osobně setkal. Co se týká probuzení, tak bych nemotal argentinské letniční sbory s AoG, jsou tam docela rozdíly.
A ohledně JB, tam charismatici nevytvořili denominaci, ale pohltili denominaci a to je asi rozdíl, ne? |
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Úterý, 11. listopad 2003 @ 09:10:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K tomu probuzeni. Myslim, ze ten slavny sbor v Pensacole (USA), stejne jako Yongi Cho (J. Korea) uci probuzeni a zaroven patri k Assemblies of God, navic, vspominam-li si dobre, biskup Bubik oba sbory navstivil a celkem si to pochvaloval... takze, nejsem si jisty, za pravdu ma Franc, kdyz rika, ze mezi letnicnimi a charismatiky je v tomto bode propastny rozdil...
Spis, rozdil jeden, ktery neuvadi me ted napada, ze letnicni uci o krtu v Duchu svatem jako o druhe milosti zatimco charismatici ne nezbytne tak. |
]
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Úterý, 11. listopad 2003 @ 09:19:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | JB, to mas pravdu, rozdil zde je, ale pravdu mam i ja, rikam-li, ze JB je ted v podstate charismaticka denominace.
Co se te CCE a AC tyka, patrne zertujes, ze. Rozdilu je straslive moc.
1)Ta prvni je cirkev lidova, druha vyznavacska;
2)krest je zasadnejsi otazka nez ty rozdily AC a KS pac kvuli teto otazce vzniklo baptisticke hnuti a i dnes se nektere sbory s CCE kvuli tomuto bodu rozchazeji, zatimco nalepka AC a KS, jak ostatene wollek pise, je v pripade mnoha sboru arbitralni,
3)navstivis-li bohosluzby libovolneho sbory techto cirkvi, podobaji se mene nez bohosluzby KS a AC;
4)Z AC muzes byt vyloucen z CCE vpodstate ne
5)AC je pomerne hodne uniformni, do CCE se vejde liberalni teolog zpochybnujici autoritu Bible, i zaryty fundamentalista.
atd, atd. Myslim, ze tahle paralela se ti moc nepovedla. |
]
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 10:11:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Já se tě ptal na rozdíly v učení, neřekl jsi ani jeden ( mimo otázky křtu, kterou jsem již uvedl já).
No a to, že spousta lidí v ČCE v Boha vůbec nevěří, tím bych se ani nechlubil.
Pokud se týká lidovosti, tak sama ČCE se sama označuje za církev intelektuálskou (s čímž celkem souhlasím) a považuje to za střed mezi lidovou a vyznavačskou (s čímž nesouhlasím). Co to vlastně znamená lidová církev? Neměla by každá církev být vyznavačská? Proč je v církvi člověk, který nevyznává Krista, to může být stejně tak třeba ve svazu holubářů či u myslivců, ne? |
]
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Středa, 12. listopad 2003 @ 07:37:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ale xvejvodame, ty me body se daji prevest na teologicke poucky. Napr.
eklesiologie:
-V AC se stavas clenem cirkve na zaklade vlastniho rozhodnuti.
-V CCE se stavas clenem zapsanim do cirkevni matriky.
Dalsi rozdil, ktery me ted napadl je postaveni zeny v cirkvi, kdyz v CCE narozdil od AC, zena muze byt kazatelka/fararka.
Jinak si naopak myslim, ze lidove cirkve maji sve nezastupitelne misto a roli ve spolecnosti i v zivote jednotlivce hraji spise pozitivni. |
]
]
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: tomas15 v Středa, 12. listopad 2003 @ 14:10:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Xvejvodame, dovolim si jednu soukromou otazku. Kdysi jsi zminoval, zes byl clenem KS a ted jsi v AC, zmenil jsi cirkev z teologickych duvodu?
Zajima me to proto, ze znam par lidi, kteri odesli z AC do KS, pac se to v jejich Ac sboru ruzne mlelo (spis na mezilidske nez jine rovine), ale zmenu v opacnem smeru jsem myslim nezaznamenal. Tak by me to zajimalo, jak k takove veci dojde... podobne cirkve, maji k sobe blizko... proc prejit z jedne do druhe? |
]
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Středa, 12. listopad 2003 @ 16:50:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://mocneevangelium.webzdarma.cz | K tomu může dojít různě, třeba se někdo někam přeštěhuje a ta církev , do které chodil původně tam není, ne?:-)))
No opravdu to je takhle, ale byl jsem v KS jen hostem (a někdy ještě jsem), nestačil jsem se stát členem. Pak jsme se z Hradce odstěhovali a tady byla nejblíž AC v Čáslavi.
|
]
|
|
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: wollek v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 17:29:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Pokud jde o rozdíly mezi letničními a charizmatiky, řekl bych, že zásadní nebudou a určitě některé sbory AC mají svým pojetím blíže k některým sborům KS než třeba k jiným sborům AC. Záleží na tom, kdo a jak to vede. Řekl bych, že rozdíl je především mezi umírněným charizmatikem/klasickým letničním a ortodoxním zastáncem učení blízkému hnutí víry. V dobách 'slávy' Vody živoda byl určitě mezi běžnou VŽ a současným KS podstatně větší rozdíl než mezi současným KS a současným AC. Jiné zásadní rozdíly kromě onoho vlivu hnutí víry tedy příliš nevidím. Slýchal jsem i o případech, kdy se konktrétní sbor rozhodoval pro hlavičku AC nebo KS vysloveně podle toho, zda chtěl podléhat vedení bratra Bubíka nebo být formálně zcela nezávislý. O učení tam prakticky nešlo.
Na otázku bych tedy odpověděl, že to tato hnutí nejsou jedno, ale v praxi hodně splývají. Alespoň je to můj pocit.
Jinak odpověď na tuto otázku mi nepřipadá až tak podstatná (podle toho jsem i hlasoval v anketě, kde jsem trochu postrádal volbu 'Ne, ale jsou si velmi blízké'), spíše mě zaujal spor nebo rozdíl v názoru na denominace. Možná je to trochu od věci, ale ptám se: Vy snad věříte, že si Bůh přál, aby denominace vznikaly? Jaký je Váš obecně postoj k existenci denominací? Docela mne to zajímá. |
|
|
ty brdo! (Skóre: 1) Vložil: green_prophet v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 20:46:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | tak takhle hezky rozepsane to vidim poprve. moc dekuji za tento clanek, fakt mi rozsiril pohled, jsem moc vdecny, tohle bylo tema, do ktereho jsem do ted moc nevidel a jak vidim videl jsem do nej jeste min, nez jsem si myslel, ze jsem videl. :)
ja jsem to taky bral jako jedno - letnicni a charismaticke.
ale s podivem zjistuji, ze jsem teologicky zrejme charismatik! tomu, co se tu o nich napsalo, verim beze zbytku, takze je opravdu mozne, ze je CB tak trochu charizmaticka denominace.
i kdyz... mne teda oficialni uceni me denominace moc neindoktrinovalo, drzim si od nej urcity odstup (nejen proto, ze CB umoznuje krest malych deti), ale na tyhle vecicky jsem prisel tak nejak sam a docela me prekvapuje, ze se vnimaji jako charismaticke.
a s tim kristem v pekle. nevim jak moc se tam hodi slovo "trpet", ale verim, ze tam byl, je o tom vers nekde v listech pavlovych, i kdyz, mohlo to byt mysleno obrazne.
k tem denominacim:
nejsem pro ani proti, myslim, ze to rozdeleni soucasnemu stadiu vyvoje cirkve. ale jsem ekumenista velmi zaniceny, to je pravda. ze bych nicmene odsuzoval existenci soucasnych denominaci, k tomu mam vskutku daleko. |
|
|
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 05:21:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Pro Wolek: To s těma denominacema mě taky trochu nesedí, pochybuji, že je Bůh chce, ale ani si nemyslím, že je podle Jeho vůle, aby se za současného stavu nějak násilně slučovaly. No nevím, jsou i skupiny křesťanů, které denominace považují za velice těžký hřích.
|
|
|
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 05:26:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Pro green: Já taky věřím, že tam byl, ale někde být a někde trpět, jsou dvě rozdílné věci. Charismatici věří, že PJK na kříži zaplatil jen částečně a k dokonání spásy bylo nutné, aby ještě snášel trestání v pekle, tj. aby prošel smrtí těla i ducha. Letniční věří, že PJK zaplatil již svou smrtí na kříži, že zde došlo k té dokonalé zástupné oběti, která byla vyjádřena ve slově Dokonáno!
Já věřím, že PJK sestoupil do pekel, ale v moci, aby zvěstoval osvobození zemřelým. |
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: wollek v Úterý, 11. listopad 2003 @ 07:27:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V tomto naprosto souhlasím s Tebou i s letničními. Vůbec si nedokážu představit, jak z Bible může někdo vyčíst, že oběť na kříži nebyla dostatečná.
Ačkoliv některé lidi ze sféry KS znám, nikdy jsem nepostřehl, že by něčemu podobnému skutečně věřili. |
]
|
|
Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1) Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 07:29:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz | Tím se nechci zříct toho, že to může být obrazné. Myslím, že toto tvrzení vzniká na základě verše 1.Petrova 4, 6. Proto jest zajisté i mrtvým kázáno evangelium, aby souzeni byli podlé lidí z strany těla, ale živi byli podlé Boha duchem.
O pekle tu žádná přímá zmínka není, ta je až v Apoštolském vyznání víry (pokud se nepletu).
Charismatické učení o Kristově utrpení v pekle pravděpodobně vychází z doměnky, že za nás musel podstoupit fyzické utrpení a smrt, aby nás osvobodil od smrti a potom tzv. druhou smrt v pekle, abychom mohli mít věčný život. Tato doměnka je ovšem nelogická, protože PJK byl bez hříchu, tak nemohl trpět v pekle, jeho fyzické utrpení bylo postačující.
|
|
|
|
|