Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467551
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno?
Vloženo Pondělí, 10. listopad 2003 @ 13:09:20 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal xvejvodam

Jsou letniční a charismatické hnutí jedno?
Uživatel tomas15 je zastáncem tvrzení, že charismatické a letniční hnutí jsou v podstatě jen dva stejné názvy téhož. Jsem přesvědčen, že to tak není a proto jsem jím byl vyzván k napsání článku či k otevření diskusního fóra na toto téma. Rozhodl jsem se učinit obojí. Protože však nejsem fundovaným teologem ani církevním historikem atd. a také proto, že nechci „nosit dříví do lesa“, používám jako jádro článku pasáž ze studie A. France: „Charismatická církev sjednocení“. Nechci se vyjadřovat nijak k této studii, která zde byla a je několikrát propírána. Použil jsem tuto pasáž proto, že je zde toto téma dle mého názoru velmi dobře zpracováno (původní text článku A. France kurzívou, tučně můj komentář).

Protože bývá často pokládána otázka ohledně rozdílného učení charizmatiků a letničních, Pokusil jsem se uvést několik společných a rozdílných věroučných bodů. Společné body: soteriologie letniční i charizmatici věří, že křesťanem se člověk stává uvěřením v Ježíše Krista, což stvrzuje křtem ponořením na základě svého vyznání víry (v těchto bodech se obě hnutí neliší od většiny protestantských směrů) biblistika letniční i charizmatici věří, že Bible je Boží slovo, tedy v plnou inspiraci Písma Starého i Nového zákona Duchem svatým. Berou je jako jedinou a závaznou normu své věrouky (to už je to horší, ale i tady myslím bude shoda s velkou částí křesťanského spektra) pneumatologie letniční i charizmatici věří, že křest Duchem svatým je osobní a po znovuzrození následná událost v životě křesťana. Není nutná ke spasení, avšak zmocňuje křesťana k jeho službě. Letniční i charizmatici rovněž věří, že Duch svatý dnes udílí stejné dary (charizmata), jako v první církvi (tak tohle je asi zásadní bod, který obě hnutí spojuje a zároveň odděluje od ostatních směrů, z nichž většina sice „charismata“ uznává jako biblické učení, ale věnuje mu podstatně menší pozornost než tato hnutí). eklesiologie letniční i charizmatici věří, že Kristus dává církvi stejné úřady, jako v první církvi (apoštol, prorok, evangelista, pastýř a učitel) Rozdílné body: eklesiologie letniční věří, že Bůh respektuje denominace a respektují jejich statutární zástupce za legitimní vůdce charizmatici věří, že Bůh denominace pouze toleruje a nerespektují jejich statutární zástupce za legitimní vůdce (tak to je myslím dost závažný rozdíl, letniční hnutí je v podstatě „uzavřeno“ v denominacích /celosvětově převažuje AoG/ zatímco charismatické hnutí je „naddenominační“ či „mezidenominační“.) letniční věří, že úřad apoštola je institučně vázán charizmatici nevěří, že je úřad apoštola je institučně vázán letniční věří, že Kristus ve své modlitbě mínil jednotu duchovní charizmatici věří, že Kristus ve své modlitbě mínil i jednotu institucionální letniční věří, že denominace vznikají na základě zachování určitého Božího zjevení (ospravedlnění z víry, křest ponořením, křest Duchem svatým) charizmatici věří, že denominace jsou projevem tělesnosti (následování člověka) (tak tady mě nenapadá žádný komentář) Christologie letniční věří, že Kristus po své smrti předal svého ducha do rukou Otce charizmatici věří, že Kristův duch po smrti trpěl v pekle (73) (to je dle mého názoru obrovský rozdíl v učení, no posuď každý sám, já osobně nejsem tedy ochoten charismatické učení v tomto bodě přijímat ani částečně) hermeneutika letniční nepoužívají zjevení k vytváření doktrín (74) charizmatici používají zjevení k vytváření doktrín (75) (další podstatný rozdíl, u letničních je vždycky Písmo nad osobní zjevení, u charismatiků ne vždy. Z této pro někoho nepodstatné skutečnosti vyplývá či může vyplývat celá řada bludů uvnitř charismatického hnutí). eschatologie letniční věří, že denominace zde zůstanou do příchodu Krista charizmatici věří, že denominace nebo jejich větší část se institučně sloučí letniční nepopírají probuzení, avšak věří ve velké odpadnutí (apostasis) ke konci věků a poslední žeň vidí jako sklizeň veškerého pokolení k soudu (Mt 13,39) (I to je velký rozdíl, letniční místo očekávání velkého probuzení a slavné éry církve, očekávají odpadnutí a pronásledování) charizmatici věří ve velké probuzení, sjednocení a formování velkých pravd a poslední žeň vidí jako probuzení letniční věří, že největšího poznání dosáhli Kristovi apoštolé a církev maximálně objevuje to, co bylo opuštěno charizmatici věří, že poznání církve ke konci časů stále roste (29) (Další rozdíl a živná půda pro bludy uvnitř charismatického hnutí). Tolik článek A France. Řekl bych tedy, že zásadní rozdíly spočívají v konzistenčnosti letničního učení, které je více ustálené a nepodléhá různým módním vlivům jako v char. hnutí a obsahuje celou řadu „pojistek“ proti vzniku bludů a herezí. Na závěr malé shrnutí. Tomas15 v jednom článku prohlásil, že jsou mu známy historické a věroučné rozdíly mezi letničními a charismatiky, ale v reálu tyto rozdíly nejsou nijak viditelné a řadoví stoupenci o teologických rozdílech nic netuší. Já sám jsem docela „řadovej stoupenec“ a něco o těch rozdílech tuším J. Něco o tom asi tuší i A. Franc, když píše takovéto články a myslím si že to tuší i spousta dalších lidí. A v reálu nejsou mnohdy viditelné rozdíly ani mezi jinými křesťanskými směry. Jinak nechci tvrdit, že skutečné rozdíly jsou nějak závratné, určitě nebrání letničním ve spolupráci s charismatiky (stejně jako s jinými křesťanskými směry). Nakonec by bylo velmi smutné, kdyby rozdíly mezi křesťany (a těmi bychom měli být v první řadě) byly tak závratné. Ještě si dovolím menší poznámku, která se týká církve Křesťanská společenství, která je mnohými pokládána za „čistokrevně“ charismatickou církev. Sami někteří její členové se označují za letniční, a skutečně se v některých bodech profiluje více „letničně“ (např. jedním z charakteristických znaků charismatického hnutí je, že nevytváří denominace, toto KS evidentně nesplňuje atd. Abecední encyklopedie náboženství (vydalo Karmelitánské nakladatelství) uvádí, že k letničnímu hnutí v ČR se hlásí AC, KS a Voda života (tento údaj považuji za nesmysl a pravděpodobně vychází právě z nedenominačního charakteru charismatického hnutí). V povědomí veřejnosti je i někdejší jednání Dana Drápala s vedením AC o přidružení sboru Maniny k AC. Dále například jeden z hlavních učitelů charismatického hnutí Derek Prince se jasně distancoval od amerických letničních (a především oni od něho). Řekl bych , že hlavně mezi charismatiky není není zcela jasně definovaný pojem letniční a běžně se jím označují samy i skupiny blízké (nebo přímo zahrnuté) Hnutí víry, např. Slovo života či Nový život.


"Jsou letniční a charismatické hnutí jedno?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 16:02:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Supr, moc dekuju uzivateli xvejvodam za tak rychlou a seriozni reakci na moji prosbu!

Kdyz xvejvodam rika: "zásadní rozdíly spočívají v konzistenčnosti letničního učení, které je více ustálené a nepodléhá různým módním vlivům jako v char. hnutí a obsahuje celou řadu „pojistek“ proti vzniku bludů a herezí.", naprosto s nim souhlasim!!!

K citovanym bodum Francovym bych rad predlozil nekoli otazek.

1) neni mi jasne, zda autor pise o situaci v CR nyni nebo o obou hnutich obecne v celych jejich dejinach. V tom je totiz obrovsky rozdil!

2) rozdil v eklesiologii je hned prvni takovy problem. V CR si charismaticke hnuti vytvorilo vlastni denominace KS a JB, argumentace ze KS vlastne neni denominaci, ale svobodnym svazkem nezavislych sboru je sice pusobivy, ale asi moc neobstoji, pac je vsichni vnimame jako sveho druhu denominaci. Kam se tedy podela ona udajna naddenominacnost?
Takze, ch. maji denominace stejne jako letnicni, zda nekdo nekde rekl ze denominace pochazi od Pana Boha nebo z lidske prirozenosti snad zas nebude tak zasadni, nebo ano?
Co se tyka pojeti cirkevni jednoty, AC je stejne tak (ne-li daleko vice) ekumenicky cinna jako KS a nejsem si jisty zda KS, KMS ci kdokoliv jiny nejak prakticky sni ci uvazuje o institucionalni jednote cirkvi. rekl bych ze ne.

3) ad. Christologie 'charizmatici věří, že Kristův duch po smrti trpěl v pekle (73)' V odkaze 73, autor cituje radu autoru, kteri v podstate rikaji, ze 'Ježíš nesl po smrti na kříži v pekle muka věčného zatracení.' ja si nejsem tak uplne jisty, zda ono 'sestoupeni do pekel' u charismatiku neni Francem shrnuto nejak zvlastne. Je-li zde nejaky znalec, prosim o historicky a teologicky vyklad.

4) ad hermeneutika. no to nesouhlasim. podle meho nazoru drtiva vetsina charismatiku formuluje uceni jen na zaklade Pisma

5) ad eschatologie. a zase, jsou sbory patrici k Assamblies of God, ktere probuzeni ocekavaji a charismatici vetsinou ocekavaji jak probuzeni tak i pronasledovani.

a krome techto nekolika spornych bodu nic vic???



Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 17:16:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Tomas15, napiš mi rozdíly v učení mezi AC a ČE, jsem zvědav jestli jich bude víc a zásadnější (podle toho jak jsem se s učením ČCE seznámil, tak najvětší rozdíl bude v otázce křtu dětí a tzv. druhého křtu. A v menším důrazu na charismata u ČCE) Jak jsem již řekl, rozdíly mezi křesťanskými skupinami by neměly být nijak zásadní, pokud jsou obě skutečně stále ještě křesťanské.
Znovu ještě opakuji, že KS je podle mne na pomezí letničního a charismatického hnutí.
To, že členové KS (alespoň někteří) věří, že PJK musel za naše hříchy trpět v pekle, je fakt se kterým jsem se osobně setkal. Co se týká probuzení, tak bych nemotal argentinské letniční sbory s AoG, jsou tam docela rozdíly.
A ohledně JB, tam charismatici nevytvořili denominaci, ale pohltili denominaci a to je asi rozdíl, ne?



Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 17:29:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud jde o rozdíly mezi letničními a charizmatiky, řekl bych, že zásadní nebudou a určitě některé sbory AC mají svým pojetím blíže k některým sborům KS než třeba k jiným sborům AC. Záleží na tom, kdo a jak to vede. Řekl bych, že rozdíl je především mezi umírněným charizmatikem/klasickým letničním a ortodoxním zastáncem učení blízkému hnutí víry. V dobách 'slávy' Vody živoda byl určitě mezi běžnou VŽ a současným KS podstatně větší rozdíl než mezi současným KS a současným AC. Jiné zásadní rozdíly kromě onoho vlivu hnutí víry tedy příliš nevidím. Slýchal jsem i o případech, kdy se konktrétní sbor rozhodoval pro hlavičku AC nebo KS vysloveně podle toho, zda chtěl podléhat vedení bratra Bubíka nebo být formálně zcela nezávislý. O učení tam prakticky nešlo.

Na otázku bych tedy odpověděl, že to tato hnutí nejsou jedno, ale v praxi hodně splývají. Alespoň je to můj pocit.


Jinak odpověď na tuto otázku mi nepřipadá až tak podstatná (podle toho jsem i hlasoval v anketě, kde jsem trochu postrádal volbu 'Ne, ale jsou si velmi blízké'), spíše mě zaujal spor nebo rozdíl v názoru na denominace. Možná je to trochu od věci, ale ptám se: Vy snad věříte, že si Bůh přál, aby denominace vznikaly? Jaký je Váš obecně postoj k existenci denominací? Docela mne to zajímá.



ty brdo! (Skóre: 1)
Vložil: green_prophet v Pondělí, 10. listopad 2003 @ 20:46:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
tak takhle hezky rozepsane to vidim poprve. moc dekuji za tento clanek, fakt mi rozsiril pohled, jsem moc vdecny, tohle bylo tema, do ktereho jsem do ted moc nevidel a jak vidim videl jsem do nej jeste min, nez jsem si myslel, ze jsem videl. :)
ja jsem to taky bral jako jedno - letnicni a charismaticke.
ale s podivem zjistuji, ze jsem teologicky zrejme charismatik! tomu, co se tu o nich napsalo, verim beze zbytku, takze je opravdu mozne, ze je CB tak trochu charizmaticka denominace.
i kdyz... mne teda oficialni uceni me denominace moc neindoktrinovalo, drzim si od nej urcity odstup (nejen proto, ze CB umoznuje krest malych deti), ale na tyhle vecicky jsem prisel tak nejak sam a docela me prekvapuje, ze se vnimaji jako charismaticke.

a s tim kristem v pekle. nevim jak moc se tam hodi slovo "trpet", ale verim, ze tam byl, je o tom vers nekde v listech pavlovych, i kdyz, mohlo to byt mysleno obrazne.

k tem denominacim:

nejsem pro ani proti, myslim, ze to rozdeleni soucasnemu stadiu vyvoje cirkve. ale jsem ekumenista velmi zaniceny, to je pravda. ze bych nicmene odsuzoval existenci soucasnych denominaci, k tomu mam vskutku daleko.



Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 05:21:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Pro Wolek: To s těma denominacema mě taky trochu nesedí, pochybuji, že je Bůh chce, ale ani si nemyslím, že je podle Jeho vůle, aby se za současného stavu nějak násilně slučovaly. No nevím, jsou i skupiny křesťanů, které denominace považují za velice těžký hřích.



Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 05:26:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Pro green: Já taky věřím, že tam byl, ale někde být a někde trpět, jsou dvě rozdílné věci. Charismatici věří, že PJK na kříži zaplatil jen částečně a k dokonání spásy bylo nutné, aby ještě snášel trestání v pekle, tj. aby prošel smrtí těla i ducha. Letniční věří, že PJK zaplatil již svou smrtí na kříži, že zde došlo k té dokonalé zástupné oběti, která byla vyjádřena ve slově Dokonáno!
Já věřím, že PJK sestoupil do pekel, ale v moci, aby zvěstoval osvobození zemřelým.



Re: Jsou letniční a charismatické hnutí jedno? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 11. listopad 2003 @ 07:29:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Tím se nechci zříct toho, že to může být obrazné. Myslím, že toto tvrzení vzniká na základě verše 1.Petrova 4, 6. Proto jest zajisté i mrtvým kázáno evangelium, aby souzeni byli podlé lidí z strany těla, ale živi byli podlé Boha duchem.
O pekle tu žádná přímá zmínka není, ta je až v Apoštolském vyznání víry (pokud se nepletu).
Charismatické učení o Kristově utrpení v pekle pravděpodobně vychází z doměnky, že za nás musel podstoupit fyzické utrpení a smrt, aby nás osvobodil od smrti a potom tzv. druhou smrt v pekle, abychom mohli mít věčný život. Tato doměnka je ovšem nelogická, protože PJK byl bez hříchu, tak nemohl trpět v pekle, jeho fyzické utrpení bylo postačující.




Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy