Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465905
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jediná pravá církev katolická
Vloženo Čtvrtek, 06. listopad 2003 @ 18:20:45 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Oltář zády k lidu Při pohledu na dnešní Církev (klérus – liturgie – teologie) je tradiční katolík nejdříve pobouřený, poté zarmoucený, a nakonec propuká v smích. M. Gomez Davila, kolumbijský katolický spisovatel (1913 – 1994)  Kdyby jste náhodou nevěděli, jaký je rozdíl mezi katolickou Mší svatou a luteránskou bohoslužbou, pak Vám doporučuji 39. číslo Katolického (?) týdeníku (roč. XIV), kde se otec biskup Václav Malý dělí o své postřehy z návštěvy Švédska.

Švédsko je tedy země čistě protestantská, nicméně tato církev (sic!) (luterská) má některé rysy, které my z českého protestantismu neznáme. Například zachovala biskupskou službu (sic!), ušní zpověď a je úzce spojena s anglikánskou církví ve Velké Británii, s níž si vzájemně uznává svěcení (sic!) a společné stolování při eucharistii (sic!). Struktura její nedělní bohoslužby se velmi podobá katolické mši svaté, takže ve Švédsku na první pohled nepoznáte, že jste v luterském kostele (sic!). Rozdíl je pouze (sic!) v tom, že oltář bývá obrácen zády k lidu (sic!). – Ekumena ve Švédsku funguje, str. 5 Myslím, že těch „siců!“ by prozatím stačilo. Podívejme se na ně nyní trochu podrobněji. Ad 1. sic!: Dokonce i dokument Kongregace pro nauku víry Dominus Jesus deklaruje, že o společnostech vzešlých z protestantské reformace není možné hovořit jako o církvích. Zdá se, že jej otec biskup nechce brát jaksi na vědomí. Není to však tak nepochopitelné, neboť od člověka, který nebere na vědomí takřka dvoutisíciletou tradici Církve, nelze očekávat, že jej ze zaběhlých kolejí vykolejí nějaký Ratzinger. Ad 2. sic!: Zde nacházíme pěknou ukázku pokoncilní terminologie neterminologie. Je biskupská služba možná bez biskupského svěcení? Tedy bez toho, aby někdo byl vůbec biskupem? Otec biskup sugeruje, že to možné je. Je ovšem otázkou, co pro něj biskupské svěcení znamená. Třeba je přesvědčen, že luteráni mají platná biskupská svěcení. Ovšem ta jejich, která se plodným ekumenickým dialogem kouzelně přemění na svěcení pancírkve nového věku. Ad 3. sic!: Je hezké, že si švédští luteráni vzájemně s anglikány uznávají svěcení, ale vzhledem k tomu, že se o žádná svěcení nejedená, tak to má asi takovou hodnotu, jako kdyby můj redakční kolega Martin Doležal uznal moje kněžské svěcení a já uznal jeho biskupské. Pochopitelně nás takový nesmysl nenapadne ani na Silvestra, avšak náš světící biskup je toho názoru, že je možné uznávat svěcení, která neexistují. Ad 4. sic!: Stejně tak otec biskup nevidí překážku v tom, že někdo „společně stoluje při eucharistii“, kterou vůbec nemá. Spíše to připomíná pohádku Obušku, z pytle ven!, kde si Lála Pešek pochutnával na jitrnici, kterou svět neviděl. Termín „společné stolování“ ve mne vyvolává reminiscence na „společné stravování“, a na to nemám ty nejlepší vzpomínky, takže jej ponechávám bez jakéhokoli komentáře. Ad 4., 5. a 6. sic!: Nadchází zlatý hřeb. Rozdíl mezi katolickou Mší svatou a luteránskou bohoslužbou je pouze v tom, že oltář bývá obrácen zády k lidu! Představte si to, přijdete do kostela a tam naleznete oltář otočený zády k vám! Děsné! Naštěstí jsem nikdy takový zvrhlý stánek nenavštívil. Ale abych nebyl příliš jízlivý, již jsem si zvykl na svéráznou pokoncilní terminologii otce biskupa. Oltář obrácený zády k lidu není žádný oltář obrácený zády k lidu, ale jedná se o tradiční oltář, který je čelem k lidu, při němž obětující kněz zaujímá pozici zády k lidu. Prosté, drahý Watsone. Nepřeme se však o slovíčka, daleko zajímavější je biskupovo poselství těm kněžím, kteří ještě stále otočeni k lidu zády slouží u oltáře otočeného zády k lidu. Pánové, nejednáte katolicky. Vaše chování připomíná spíše luteránské manýry z chladného severu Evropy. Není čas se nad sebou zamyslet? My, kteří propukáme v smích, čteme citovanou větu otce biskupa Malého následovně: „Rozdíl mezi luteránskou bohoslužbou a modernistickou mší je pouze v tom, že celebrant slouží zády k lidu, přestože se Pavel VI. liturgickou deformou snažil mši přiblížit právě luteránům.“ Ovšem pokud budeme hovořit o katolické Mši svaté, pak najdeme jiné rozdíly s protestantskou bohoslužbou, než pouze postavení celebranta, které je dokonce v tomto konkrétním případě shodné. Katolická Mše svatá je „ustavičná oběť Nového zákona, ve kteréž se Ježíš Kristus pod způsobami chleba a vína Otci svému nebeskému nekrvavým způsobem obětuje. Mše sv. jest pravou obětí. Ačkoli při ní Kristus skutečně neumírá, a tudíž ona není obětí naprostou, jakou jest oběť kříže, jest přece obětí poměrnou, vztažnou, t.j. Kristus se nám jakožto za nás umírající a Otci se obětující představuje. Není však mše sv. pouhým obrazem neb pouhou upomínkou na oběť kříže, nýbrž skutečnou obětí, poněvadž tu Kristus skutečně jako obětní dar i jakožto obětující přítomen jest.“ A kdo koná oběť Mše svaté? „Oběť mše svaté konají biskupové a kněží, činíce totéž, co činil Ježíš Kristus při poslední večeři.“ Rozdíl mezi katolickou Mší svatou a nedělní luteránskou bohoslužbou tkví právě ve výše uvedených skutečnostech, které tradiční katolický ritus jasně vyjadřuje i svojí strukturou.  Nezralí Litevci 39. číslo KT (respektive Perspektivy 9/2003) přináší i jednu potěšitelnou zprávu. V článku Litevští katolíci lpějí na tradici autor „od“ píše: Zdá se, že se litevské církve koncil nedotkl. Nadále se dělí na církev „učící“ a „slyšící“, promluvy zní z kazatelen, liturgická reforma tam neproběhla. I papežský nuncius mons. Zurbriggen, původem Švýcar, je netrpělivý a naléhá na změny. O ty ale litevští katolíci nestojí, necítí jejich potřebu. Myšlenka aggiornamenta v nich neuzrála, měli jiné problémy. Nikoli otevřít se světu, ale uhájit holou existenci, svou vlastní i své církve. Vysvětlují tím i svůj konzervatismus: proč by se měli zříci toho způsobu života z víry, který je jim drahý, neboť právě on jim umožnil přežít v čase zhouby? – Je vidět, že tradicionalismus není pokaždé projevem zkostnatělosti; že tradice, někde překonaná, může být jinde živá a že motivem jejího zachování je i věrnost a vděčnost. Povšimněte si, prosím, že zatímco Litevci chtějí zůstat věrni víře otců, narůstá nervozita papežského nuncia, jenž se dožaduje změn. Milí joanopaulisté, to jistě stojí za úvahu. Jen menší poznámka k zmatenému závěru: Tradicionalismus není projevem zkostnatělosti, protože tradice je vedle Písma svatého jedním z pramenů katolické víry. Tam, kde je tradice překonaná, jak uvádí „od“, není ani katolické víry. Pouze pokoncilní modernismus v rouše beránčím. A ten není projevem ani věrnosti, ani vděčnosti předchozím generacím našich bratří a sester.  Pokrytectví se meze nekladou a jiné příhody Zatímco nás KT v nedávné minulosti varoval před nebezpečným latentně lefébvristickým periodikem Mezinárodní report, nyní přichází s konstruktivním příspěvkem pana Petra Příhody a doporučuje katolíkům časopis Dingir. (Časopis nenápadný, zajímavý, užitečný..., Perspektivy 9/2003, str. 6). Je to pochopitelné. Na stránky Mezinárodního reportu často přispíval „známý lefébvrista“ Michal Semín, kdežto články do Dingiru píší samí bohabojní lidé a kovaní katolíci. Jen namátko: Zdeněk Vojtíšek, Tomáš Novotný, Prokop Remeš, Ivan O. Štampach, Aleš Opatrný. Pravověrnost posledně jmenovaného se například projevuje tím, že svaté přijímání (?) během jeho mší (?) rozdávají ženy. A o katolických ortodoxních názorech otce Odila může pochybovat snad jen zaujatý lefébvrista. „Život je jen náhoda...“ zpívali Voskovec s Werichem, ovšem někdy ta náhoda může být zcela nenahodilá. Tak například v Dingiru č. 1/2003 vyjde článek nějakého Petra Příhody Římská církev a zednáři, který byl původně zveřejněn v Perspektivách 1/1996, a v Perspektivách 9/2003 se objeví příspěvek opět nějakého Petra Příhody, jenž si po šesti letech existence Dingiru vzpomněl, že takový časopis existuje, a jal se jej doporučovat všem známým i neznámým. Časopis nenápadný, zajímavý, užitečný... Musí se však nechat, že některá čísla časopisu o současné náboženské scéně vydávaného Společností pro studium sekt a nových náboženství jsou vskutku zajímavá. Zejména výše zmiňované první číslo z letošního roku o zednářích stojí za přečtení. Petr Příhoda přispěl vedle dvou pochvalných ód Ivana O. Štampacha na adresu zednářů (Bratrstva růžového kříže, Uzavření, ale nikoli tajní) a servilního rozhovoru Martiny Dvořákové se svobodným zednářem Tomášem Srbem (Pro sebe i pro lidstvo) rovněž svojí troškou do dingirového mlýna. Autor jeví známky zdravé asertivity a doporučuje: „Nejrozhodnějším církevním odsouzením zednářství je encyklika Humanum genus Lva XIII. (1884), která v něm vidí „anticírkev“. Dnes by potřebovala nový výklad.“ Nejlepší navrhovaný výklad bude jistě výklad pana Příhody. Nebo se spokojíme s výklady, které byly běžné až do II. vatikánského koncilu? (Viz Vicomte de Poncins Freemasonry and the Vatican) Perspektivní redaktor z perspektivních Perspektiv se s nimi spokojí jen ztěží: „Důraz II. vatikánského koncilu na aggiornamento není náhodný: církev nahlíží moderní svět jako území nikoli nepřátelské, ale misijní.“ Hle, krásný příklad pokoncilního veletoče. Církev přeci vždy chápala svět jako misijní území, to není vynález posledního koncilu, jak se nám snaží pan Příhoda namluvit. Je pravdou, že Církev považovala a stále považuje svět za nepřítele, ale pokud se to autorovi a dalším modernistům nelíbí, tak ať si jdou stěžovat původci Písma svatého, protože výše zmíněné přesvědčení Církev čerpá právě z tohoto zdroje. I když chápu, že z pohledu modernistů potřebuje nový výklad i Písmo svaté. Výklad nový, lepší, voňavější a heboučký. Tak jak to mají mazlíčci, vlastně lidé, rádi. Martin R. Čejka


"Jediná pravá církev katolická" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jediná pravá církev katolická (Skóre: 1)
Vložil: peek (peek@quick.cz) v Pátek, 07. listopad 2003 @ 11:48:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Koukám, že nám sem nějaký anonym začal posílat výplody katolických tradicionalistů (já bych řekl spíš fundamentalistů). A copak, stydíš se za to, anonyme? Já se ti ani moc nedivím ;))



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy