Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 451 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507912
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Kam s Bohem v ''nové'' Evropě
Vloženo Středa, 21. květen 2003 @ 11:11:58 CEST Vložil: Stepan

Etika poslal pepř

  Kam s Bohem v "nové" Evropě Debata v evropském Konventu se stočila i na téma, které připadá většině lidí u nás jako nepatřičné, zpozdilé, a ti, kdo je prosazují, jako podivínští staromilové. Sporná otázka zní: Má se příští evropská ústava dovolávat Boha jako Stvořitele nebe i země a křesťanství jako ideje, jejíž síla kdysi vytvořila Evropu coby svébytný útvar?

Češi nejsou jediní, kdo pro takový nápad nemají dosti porozumění. Platí-li domněnka, že jsme nejvíce sekularizovaným národem Evropy, budou ho asi mít nejméně. Dovolání se Boha (invocatio Dei) však není všude pokládáno za relikt minulosti. Má dosud pevné místo v americkém Prohlášení nezávislosti i v některých současných ústavách (např. německé, polské). Nikdo informovaný nepopře historickou skutečnost, že za svůj duchovní profil vděčí Evropa právě křesťanství a že i odkaz židovství a řeckořímské antiky přejala jeho prostřednictvím. Méně uznání (neprávam) sklízí fakt, že bez jeho průpravy by nebyl možný rozvoj moderní vědy a že i demokracie mohla vzniknout na duchovní půdě jím připravené. Demokracie totiž není možná bez - víry. Mlčky předpokládá víru v rozum ( v možnost odlišit pravdu od nepravdy, dobro od zla), v obecné dobro a rovnost lidí. Lidé jsou si přece ve všech ohledech nerovni krom jediného: rovnosti před Bohem. Zde má kořen i idea lidských práv. Jak jinak ji zdůvodnit? Relativizace těchto předpokladů je na postupu (důsledek eroze víry v rozum), ale jaksi se tím vytrácí i víra v životnost demokracie. Proč? Zde je odpověď Hany Arendtové, žačky Husserlovy: "Nic tak neodlišuje masy současnosti od minulých staletí jako ztráta víry v poslední soud: ti nejhorší se přestali bát a ti nejlepší ztratili naději..." To vše lze svobodně nepřijmout, duch zajisté vane, kam chce. Je tu ale ještě jeden nesmělý poukaz, pragmatický: Státy se udržují idejemi, jimiž vznikly (a nejen státy, ale i EU). Důkazů poskytlo dvacáté století dost. V nevzrušených časech nejsou tyto ideje vystaveny zatěžkávací zkoušce, to se děje v dobách krizí. Jejich síla je úměrná míře ochoty k sebeoběti v jejich jménu. třeba bránit je s nasazením života, není-li vyhnutí. Která idea podnítila reintegraci Evropy po několika stoletích jejího rozpadání? "Otcové-zakladatelé" - Adenauer, Schuman, de Gasperi - se tím netajili.Byli věřícími křesťany (katolíky) a po masakrech dvou světových válek, holocaustu a tváří v tvář sovětské hrozbě se jejich vize nové Evropy opřela o vědomí, že tu kdysi jakási Evropa existovala. Byla to naivita? Staromilství? Sovětská hrozba pominula, hrůzné vzpomínky pohasínají, pokolení vyrostlé v ovzduší "hospodářských zázraků", příslibu státu blahobytu, je odmítá vzít za své. Vize nové Evropy se scvrkla. Vědomí jakých hodnot dnes zdůvodňuje vznik, trvání a rozšiřování EU? Mírové soužití a volný pohyb zboží, služeb, kapitálu, pracovních sil atd. To není málo. Obstojí to v zatěžkávací zkoušce? Budou Evropané ochotni hájit tyto hodnoty s nasazením života, nebo i jen zřeknutím se zamýšlené kariéry, nebude-li vyhnutí? Tou zkouškou může být ledacos, zevnitř i zvenčí, invaze narkomafií, islámského i jiného terorismu, korupce elit, demografický propad, vykořeněnost mladé generace... Polemiky v Konventu o tom, zda zapřáhnout Pána Boha do společného díla, vyvěrají i z nejistoty, zda existuje ještě jiné zdůvodnění EU než očekávaný ekonomický výkon. Petr Příhoda
autor přednáší etiku na 2. Lékařské fakultě UK


"Kam s Bohem v ''nové'' Evropě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy