Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 160, komentářů celkem: 429686, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 545 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116574852
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Novoroční kázání
Vloženo Středa, 01. leden 2003 @ 14:11:52 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal hearth

  Novoroční kázání Žalm 1 Celé Boží slovo je inspirováno Duchem svatým a má nám co říci. Kdybychom chtěli číst a rozebírat jenom knihu Žalmů, potřebovali bychom na to, abychom z ní něco vyčerpali, několik let. Proč jsou Žalmy zvláštní biblickou knihou?

Celé Písmo kromě Žalmů mluví o nás, kdežto Žalmy za nás. Vyjadřují to, co Boží lidé - zpěváci, kněží, králové - prožívali, co si přivlastňovali a co sdělovali. V Žalmech je vyjádřena všeobecná zkušenost Božích dětí, jejich radost i žal, nadšení i prohry, oslavu i pokání, vítězství i deprese. Tyto písně a modlitby v sobě zahrnují všechny stránky života věřícího člověka. Máme-li citlivý vnitřní sluch, každá z nich někdy vyjadřuje to, co prožíváme my, co aktuálně cítíme, situaci, v níž se právě nacházíme. Smíme si proto Žalmy přivlastnit a když prožíváme těžké chvíle, čerpat z nich od Hospodina povzbuzení a pomoc. Mluvil jsem s některými lidmi, kteří v minulém roce procházeli těžkostmi. Všichni mi potvrdili, že je nejvíce posilovaly Žalmy. Vyjadřovaly totiž to, co právě prožívali. Proto si, bratři a sestry, můžeme Žalmy přivlastnit a ztotožnit se s nimi, přestože je vyslovil někdo jiný. Pán Bůh přece inspiroval žalmisty, aby vyjádřili i naši zkušenost. Oblak svědků, který šel před námi, zpíval. Tito svědci vyzpívali i naše písně. Proto dnes otevíráme tuto knihu a zastavíme se hned u 1. žalmu. Nejdříve bych se vás chtěl, bratři a sestry, zeptat, jestli máte rádi černou a bílou barvu. Kdybychom se přenesli o 50 let zpět, zřejmě bychom tehdy ve shromáždění nenašli muže, který by neměl černý oblek a bílou košili. Dnešní doba je jiná, přesto se však domnívám, že tyto dvě barvy vždycky budou moderní. V luxusních obchodech málokdy chybí modely s kombinací černé a bílé. Co však platí v oblasti módy, neplatí v jiných oblastech. Např. černobílé hodnocení politické situace by zřejmě nebylo objektivní. Zcela jistě by nebylo správné, kdybychom takto viděli příčiny rozdělení naší země. Češi říkávají: “Mohou za to ti nacionalističtí Slováci!” Slovák si myslí: “Ti tvrdohlaví Češi nás nechtěli.” Uvědomujeme si, že pravda leží někde mezi tím. Opustili jsme černobílé televizory - jakápak zelená tráva, když se nám na obrazovce jevila jako šedá! Možná že neopustíme černobílé tiskárny, protože na barevné nemáme dost finančních prostředků. Jak je tomu s naším hodnocením života lidí? Vezměme si např. takový rozvod. Jedna skupina bude tvrdit: “Mohla za to žena.” Druhá skupina namítne: “Muž je vinen.” A co oblast morálky? Lidé rádi hodnotí poklesky druhých. Jeden řekne: “Zachoval se na-prosto špatně.” Druhému si zdá, že tomu tak není. Obecně platí, že černobílé vidění a hodnocení je zjednodušené, zkreslené a mnohdy nespravedlivé. Otevřeme-li Žalm 1, možná budeme překvapeni. Pán Bůh má totiž černobílé vidění. Ukazuje nám pouze dvě cesty. Když nakonec zhodnotí život každého člověka, budou existovat jenom dvě kategorie. V Božích očích je člověk buď strom, nebo pleva; buď jde cestou záchrany, anebo do záhuby. Nic mezi tím ne-existuje, žádná střední cesta. První žalm nezná šedou zónu, pouze “černé” nebo “bílé”. Proto nás nesmírně zajímá, podle čeho náš dobrý a milostivý Bůh dělí lidi do zmíněných dvou skupin. Podle vztahu člověka k němu! Spravedliví mají k Hospodinu dobrý vztah, bezbožní nesprávný. Vezměte si, bratři a sestry, Nový zákon. I tam dochází k rozdělení do dvou skupin. Kristův kříž dělí všechny lidi na ty, kteří jsou spaseni, a na nespasené, na spravedlivé a bezbožné. Žádná neutrální skupina před Bohem neexistuje. Žalm 1. vyjadřuje kontrast mezi Božím člověkem a bezbožní-kem. Vidíme v něm Boží moudrost, který se projevuje ve třech oblastech: měřítka života, podle nichž dochází k rozdělení lidí, kvalita života a cíle života. I. Měřítka života (v. 1-2) Měřítka rozhodují o tom, co je dobré a co zlé. Bez nich se neobejdeme. Víte, že např. v Paříži existuje ústav, kde se nachází nejpřesnější metr na zeměkouli? Potřebujeme měřidla na zjištění množství mléka, masa, másla. Užíváme jich v mnoha oblastech. Dokonce i když zkoušíme boty. Také na to, co se smí a nesmí, používáme měřítka, třeba mnohdy podvědomě. První kontrast mezi člověkem spravedlivým a bez-božným jsou měřítka, která tyto dvě kategorie používají. Jak velký rozdíl je mezi nimi! Co slouží jako měřítko pro bezbožníka? Podle čeho se řídí a co ho ovlivňuje? První verš říká, že bezbožný člověk se řídí radami svévolníků, stojí na cestě hříšníků a sedává s posměvači. Měřítkem jeho života jsou názory jiných lidí, kteří se řídí svou vůlí, ne Boží. Žije bez Boha, a tudíž se staví proti Bohu. Příkladem a vzorem jsou pro něho hříšníci, tedy ti, kdo jsou ovládáni a motivováni hříchem, posměvači a cynikové, kteří se posmívají tomu, co je správné a dobré. Názory, jež přijímá, pří-klady, které následuje, a společenství, v němž našel zalíbení, to vše ho zařazuje mezi bezbožné. Čím je ovlivněna oblast jeho myšlení? Přebírá názory svého okolí, svých přátel a drží se toho, co je právě v módě, co poví ta či ona populární osobnost, co naposled viděl v televizi. Takový člověk neuznává nějaká objektivní morální pravidla. Mírou všeho je on sám a názory jeho okolí. Co ovlivňuje jeho chování? Dělá to, co druzí - opičí se. Jde s davem, žije jako člen stáda. Za vzor si bere hříšné lidi bez morálních zábran. Myslí účelově a dělá, co se mu zachce, ne to, co je správné. Jakou společnost má v oblibě? Společnost posměvačů. Kam ho to láká? Kde se cítí dobře? V prostředí, kde je vše dovoleno. Čistota, mírnost a slušnost jsou směšné. Vulgárnost, nemravnost a nevázanost jsou tolerovány, ba akceptovány. U bezbožných lidí jsou tedy hlavními měřítky:

  • názory okolí
  • příklady světa
  • společnost posměvačů
Nyní se zamysleme nad měřítky lidí spravedlivých, jejichž reprezentantem je blahoslavený muž. Kdo to je? Nejde o jedince, který stále prožívá pocit štěstí. Jedná se o označení objektivního stavu, že Bůh ho pokládá za blahoslaveného. Spočívá na něm Boží přízeň a požehnání. Proč? Protože tento člověk má správný vztah k Bohu a odmítá jít s davem, nechce být členem stáda, opouští rady bezbožníků, příklady hříšných a společenství posměvačů. Má úplně jiná měřítka, o nichž se píše ve 2. verši: oblíbil si Hospodinův zákon a rozjímá nad ním ve dne i v noci. Jde snad o nějakého kazatele Božího slova? Ne, o blaho-slaveného muže. Co je tedy měřítkem jeho života? Podle čeho rozhoduje, co je správné a co ne? Vidíme, že za směrodatný považuje Hospodinův zákon. Když Bible mluví o Hospodinově zákonu, nemyslí tím pouze Desatero, ale celé Písmo, kde Bůh zjevil svou vůli o tom, co je správné a co ne. Tam nacházíme absolutní, objektivní a závazná pravidla pro své jednání. Zmíněný spravedlivý muž přilnul k Božímu zjevení celým srdcem, protože díky němu ví, jak má žít, co si přeje jeho Pán. Přijal Boží slovo jako jediné správné, dobré a závazné morální měřítko pro svůj život a denodenně o něm uvažuje. Neptá se, co si myslí jeho okolí nebo většina, ale jak se Pán postaví k jeho jednání. Neklade si otázku, co je pro něho výhodné a co mu přinese materiální prospěch, ale co je správné podle Boha. Normou se pro něho stal Bůh a jeho zjevení v Bibli. Blahoslaveným se stal proto, že nedal na hlas tohoto světa. První kontrast nacházíme mezi měřítky života, mezi měřítky chování. Kontrast mezi subjektivním (správné je to, co se líbí mně nebo co mi doporučí či nedoporučí druzí) a objektivním (Boží vůle zjevená v Bibli, která se nemění). Ke které skupině patříš ty? Jaká měřítka používáš? Každý do některé z těchto dvou skupin patříme. Ptej se: Co ovlivňuje tvé chování? Co usměrňuje tvé myšlení? Podle čeho se v životě rozhoduješ? Podle Boha a jeho vůle, anebo podle světa a jeho názorů? Podle Bible, nebo podle bulvárních plátků? Máme jen dvě možnosti: buď názory světa, nebo Boží vůli. Buď následuji většinu, anebo příklad osamělého Ježíše Krista. Buď miluji společenství rouhačů, nebo Boží lid. Přijmu-li radu bezbožných, budu také následovat je-jich příkladu. Nelze říci: “Já jim chci pomoci, proto budu s nimi!” Boží slovo nás nabádá, abychom se od nich oddělili, ať chodí do kostela nebo ne. Když přijmu Boží vůli, budu jednat podle příkladu Ježíše Krista a skončím ve společenství spravedlivých. II. Kvalita života (v. 3-4) Zde Pán Bůh používá dva obrazy z přírody: strom a plevy. Musíme si připomenout, jak tenkrát sklízeli úrodu. Svezené obilí se většinou mlátilo ručně, takže vznikla směs zrna a plev. Tu pak provívali, takže těžší zrno padalo na zem a lehčí plevy odnášel vítr pryč. Žalmista tady hovoří o velkých kontrastech:
  • strom má život, plevy jsou mrtvé
  • strom má kořeny, plevy ne
  • strom má stabilitu, takže jím vítr nepohne tak snad-no, kdežto plevy jsou mu zcela vydány napospas
  • strom má zdroj výživy, plevy jsou suché
  • strom přináší užitek, plevy jsou bezcenné
Kdybychom se zamysleli pouze nad jeho kořeny, dospěli bychom postupně až ke smyslu svého lidství. Kde jsou naše kořeny? Kde máme svůj původ? V Pánu Bohu. On si přál, aby všichni lidé byli jako stromy, které jsou zakořeněné v něm. Život spravedlivého člověka je zakořeněn v Bohu, jenž mu dává pevnost a stabilitu, poskytuje osvěžení a vodu, dává příležitost být užitečný, z něho pochází výživa a vnitřní obnova. Být zakořeněn v Bohu - to je celé tajemství kvality života. Bezbožní jsou bez kořenů, bez bytostného spojení s Bohem jako Stvořitelem a Spasitelem, což vysvětluje neutěšenost jejich života. Jsou jako plevy. Jaká je kvalita našeho života? Co charakterizuje tebe? Strom, nebo pleva? Voda, nebo vítr? Život, nebo smrt? Plodnost, nebo neužitečnost? Stálost, nebo ne-stálost? Není zde Písmo v rozporu s našimi zkušenostmi? Vzpomeňme na boháče a Lazara. Bohabojnému Lazarovi se nedařilo a byl nemocný, zatímco boháč si dobře žil. Autor 73. žalmu při pohledu na bezstarostný a úspěšný život bezbožníka málem sešel z Boží cesty. I my někdy na základě svých zkušeností zapochybujeme a klademe si otázku: “Je tomu opravdu tak, že se spravedlivému daří a nespravedlivému ne?” Potkáváme přece tolik lidí, kteří na Boha vůbec nemyslí, a jak se jim daří! Jsou bohatí, zdraví, děti úspěšně studují, všechno jim klape a jde jako po másle. Jak si to máme vysvětlit? Bratři a sestry, zamysleme se nad mírou štěstí. Jedná se o štěstí momentální, nebo trvalé? Jde o štěstí na 20 či 40 let, z něhož těží jedna nebo dvě generace, anebo štěstí věčné pro všechny generace? Ukažme si to na příkladě housenky a motýla. Housenka lozí po větvích, ochutná z každého lístku na stromě a myslí si, že je svobodná a nejšťastnější na světě. Neví však, co to znamená být motýlem. Motýl však není vázán na jeden strom - může létat a těšit se ze své svobody. Na kontrastu mezi motýlem a housenkou můžeme lépe pochopit rozdíl mezi svobodou spravedlivého a bezbožného člověka. Podobný rozdíl existuje mezi štěstím křesťana, které zdánlivě nemusí vypadat jako štěstí, a štěstím bezbožníka. Větší radost je být motýlem než housenkou. Vědět o štěstí a radosti motýlů je důležité. Někteří bezbožní lidé jsou šťastní a spokojení jen proto, že nikdy nepoznali život spravedlivého člověka, štěstí z poznání Boha a odpuštění hříchů. Dočasnost jejich štěstí jim zabránila podívat se na štěstí věčné. Bible říká: “Jen počkej, až se zvedne vítr. Ten odhalí rozdíl mezi štěstím jedněch a štěstím druhých, mezi zakořeněným a vykořeněným člověkem.” A vítr přichází. III. Cíle života (v. 5-6) Zmíněné dvě různé cesty nemají společný cíl. Cesta bezbožných vede do záhuby, cílem spravedlivých je záchrana. Když zavěje vítr Božího soudu, ukáže se, co obstojí. Mnozí bezbožní dnes ve svých očích obstojí. Nekradou, nesmilní, nezabíjejí, možná i chodí do kostela. Hospodin je bude hodnotit podle svých měřítek. Proč nám Bůh dal Bibli? Aby nám ukázal, podle čeho nás bude soudit. Nebyl by spravedlivý a nejednal by férově, kdyby nám neoznámil, na základě jakých kritérií nás bude posuzovat. Pokud se bezbožný zde na zemi nebude kát ze svých hříchů, odejde ze společenství spravedlivých a připojí se ke společenství posměvačů. Lidé neradi slyší o pekle. To jen faráři jím straší! Nikdo však o pekle nemluvil více než Boží Syn, vtělená Boží láska. Nevěra v peklo neznamená, že peklo neexistuje. Lidé se ptají: “Jak může milující Bůh poslat někoho do pekla?” Ujišťuji vás, že milující Bůh nikoho do pekla neposílá, lidé tam jdou z vlastní vůle. Bůh respektuje, když se rozhodneš žít bez něho, a to nejen na zemi, ale i ve věčnosti. Peklo je stav věčné oddělenosti od Boha. Když ti na zemi Bůh překážel, když ti bez něho bylo dobře, když ses obešel bez jeho měřítek a bez kvality jeho života, bylo by pro tebe hrozným trápením, kdybys měl věčnost prožívat ve světě, kde je Bůh, kterého jsi neměl rád! Člověk se rozhoduje a volí si sám. Na co sis nezvykl na zemi, nemůžeš chtít ve věčnosti. Bezbožný volá k Bohu jenom ve chvílích nejvyšší nouze, kdy je mu zle a má strach. Jelikož však nečinil pokání, jakmile pomine příčina úzkosti, vše se vrací do starých kolejí. Je zvyklý na hřích, proto ani nemůže být s Bohem. Jaké trápení! Bůh ti takové trápení nechce dopřát. Proto ve věčnosti budeme v takové společnosti, jakou jsme si zvolili na zemi. Vybral sis společnost kritiků, rebelů a posměvačů? Pán Bůh ti dopřeje, abys v ní mohl trávit i svou věčnost. Zvolil sis společenství Božího lidu? Pán Bůh ti je dopřeje i ve věčnosti. Kde se na zemi cítíš nejlépe? V jaké společnosti? Mezi bezbožnými, nebo uprostřed Božího lidu? Bůh respektuje rozhodnutí člověka a peklo je vyjádřením tohoto jeho respektu. Mezi časností a věčností zavane vítr - Boží soud. Na něm bezbožní lidé poznají svůj omyl. Peklo je stav mučivých výčitek, kdy se nedá nic změnit. Teď to ještě možné je. Boží soud potvrdí rozdělení zde na zemi – Hospodin zná cestu spravedlivých. Znamená to, že on se o své děti stará, pečuje o ně, vede tě do věčnosti. Chápeme, proč spravedlivý dojde svého cíle? Protože se Bůh o něho stará. Kdyby měl spravedlivý spoléhat jen sám na sebe, kdo ví, jak by to dopadlo. Bůh se však postará. V Pánu Ježíši Kristu, našem Spasiteli, vidíme, jak se Bůh postaral o lidi, kteří se rozhodli používat Božích měřítek. Kristus se stal jejich spravedlností, vykoupením i posvěcením. Lidé říkávají: “Konec dobrý - všechno dobré.” Já bych dnes chtěl prohlásit: “Věčnost dobrá - všechno dobré.” U plev je tomu naopak: “Konec špatný – všechno špatné.” Věčnost špatná - všechno špatné. “Kdy-by člověk celý svět získal, a svou duši ztratil, co mu to prospěje?” říká Ježíš. Bratři a sestry, na začátku letošního roku jsme konfrontováni s černobílým viděním. Můžeme se proti tomu bouřit, může se nám to zdát protivné a můžeme vymyslet něco, čím odmítneme Starý zákon... Odmítneme-li však toto slovo, popíráme i Nový zákon. Existuje jen široká a úzká cesta, dav a Ježíš. Mnoho je těch, kdo jdou do zahynutí. Do které skupiny patříš? Už sis, milý příteli, vybral? Důležitá volba, protože její důsledky sahají až do věčnosti. Bůh nemá zájem na tvém odsouzení. Zve tě, abys prošel úzkou bránou. Úzká je proto, abys prošel sám, bez svých příbuzných a bez toho, co máš. Líbí se mi obraz z Cesty křesťana, že přes úzkou branku se poutník nemohl protáhnout, protože měl batoh. Ano, břemeno hříchu musíš složit u kříže, abys mohl vejít do Božího království. Odlož hřích, odpor vůči Bohu a lidem... To je cesta, která končí ve věčnosti. Všichni jsme pozváni k věčnému životu s Bohem. Budeme tam skutečně všichni? Amen. S. Stebel

"Novoroční kázání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy