Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 424 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116464489
přístupů od 17. 10. 2001

Partnerství: FALEŠNÁ ETIKA
Vloženo Pátek, 22. listopad 2002 @ 07:34:12 CET Vložil: Stepan

Etika poslal Jakub

  FALEŠNÁ ETIKA Kampaň za zavedení tzv. sexuální výchovy do škol dokázala rozdělit i nás věřící. Jedni návrh v zásadě vítají nebo připouštějí, jen poukazují na potřebu dobré přípravy a zajištění kvality tohoto vyučování. Druzí celou věc odmítají jako nepatřičnou, neboť se domnívají, že tato výuka nebude a ani nemůže probíhat ve správném duchu.

Začneme-li se touto otázkou zabývat, zpočátku se nám většinou zdá, že správný postoj má skupina první. Je přece potřeba ocenit pozitivní snahu směřující k poučení mladých lidí v oblasti pro ně tak důležité. Obvykle takto vidí věc ti, kdo se jí nezabývají dál do hloubky, neuvažují o všech souvislostech nebo takto uvažovat ani nedovedou. Uvedený postoj proto převažuje mezi lidmi nevěřícími. Ovšem i značná část křesťanů se dala ovlivnit kampaní sdělovacích prostředků, v níž byl projekt sexuologa Dr. Brzka stavěn do protikladu vůči nemorálnímu zacházení s lidskou sexualitou. Druhý postoj - úplné odmítání - se může jevit jako nesprávný, ba přímo hloupý. Vždyť sexuální osvětu lidé odmítají z pokrytectví, puritánství a obyčejného strachu. Není tu snad namístě spíše, než apriorní odmítání upřímných snah o výchovu mladé generace, raději jejich podpora, tedy postup aktivní, pozitivní a konstruktivní? Především si musíme uvědomit, že opravdu existují věci, které bychom měli zcela odmítat. Právě kladný nebo indiferentní postoj k nim by byl destruktivní. A sexuální výchova bohužel mezi ně patří. Ne zásadně, ale vzhledem k současným okolnostem. Opravdová výchova v pravém smyslu tohoto slova by i v oblasti sexuality byla dnes potřebnější než kdy jindy. Argumentace autorů a obhájců současných školských projektů ve smyslu jakési "sexuální imunizace" mládeže zní uším poctivého člověka obvykle velmi pěkně a přijatelně. Ale člověk opravdu soudný a trochu znalý věci si nakonec musí říct: Kéž by to tak bylo. Kéž by opravdu bylo možné tak snadno, pomocí pouhých direktiv a příruček z ministerstva, povznést naši mládež na vyšší mravní úroveň, k důstojnějšímu a uctivějšímu praktikování sexuality. Úspěšnost tohoto státem řízeného programu je nereálná z prostého důvodu: nejsou na to lidé. Na výuku předmětu samozřejmě lidé jsou, ne však na to, aby tento předmět byl úspěšný právě podle křesťanského pojetí. V praxi bude program pravděpodobně úplně odlišný od idealistických myšlenek mnohých jeho obhájců. Dokonce zde pramálo záleží na kvalitě koncepce i učebních osnov. I kdyby důsledně vycházely z principů křesťanské morálky, není to nic platné. Proto celá diskuse o pojetí a obsahu programu, různé námitky a připomínky k němu (třeba ze strany církve), to vše se míjí s podstatou problému. Výzvy ke zdánlivě "konstruktivním a věcným" diskusím často slouží právě k odvádění pozornosti od skutečného nepřekonatelného úskalí celé věci. Oč tedy jde? Je známo, že právě v klíčových mravních otázkách, jakými jsou zneužívání sexuality (pornografie, prostituce a jejich legalita, předmanželský sex a nevěra), regulace porodnosti (antikoncepce), vztah k nenarozeným dětem, smysl pohlavního života, nerozlučitelnost a důstojnost manželství, možnost a význam zdrženlivosti, význam náboženství a úloha církve v těchto oblastech, se často vyskytují nesprávné postoje i mezi samotnými křesťa. Oč ještě dál od pravdy jsou ateisté, tedy i ateističtí učitelé, jichž je většina! Oni přece nebudou dětem reprodukovat, co si přečetli v podrobných příručkách ministerstva, ale budou vykládat své vlastní názory. Jak jinak by mohli učitelé vést své žáky než právě v duchu televize, časopisů, novin a jiných publikací, které většinou spíše zlehčují, ne-li odsuzují a zesměšňují křesťanské názory a jednání? Čím jiným mohou na žáky působit než tím, čím jsou sami ovlivněni? O pochybnosti celého záměru hovoří i prostá logika, pokud ovšem dodržíme její správné zásady. Jeho iniciátoři zdůrazňují dvě pravdivé skutečnosti, z nichž vycházejí:

  • sexuální výchova patří především do rodiny
  • mnoho rodin tuto úlohu nezvládá.
V těchto dvou předpokladech není rozpor, v tom se shodneme všichni. Oni však z toho vyvozují logicky chybný závěr - přenést sexuální výchovu do škol. Správný závěr těchto dvou premis je však jiný: "Musí nám jít o to, aby rodina tuto úlohu opět plnila." Vcelku jednoznačně to dokazují i zkušenosti ze zemí, kde byla soustavná sexuální výchova zavedena již dříve. Je dokázáno, že se postoj mladých lidí k sexualitě ještě zhoršil. A není se co divit. Vždyť i tam převažuje hedonistické pojetí tohoto předmětu. Obhájci českých projektů argumentují tím, že naše osnovy nebudou kopírovat zahraniční, ale budou vycházet z našich domácích poměrů. To však vůbec nic neznamená. Právě tak by bylo možné říci, že například americké programy vycházejí z poměrů amerických, švédské ze švédských. Opodstatněnou se stává opět obava, že u nás to bude ještě horší. Vždyť jak se uvádí, naše republika je nejateističtější zemí Evropy; procento materialisticky zaměřených učitelů je zde tedy spíše větší než v zemích, které údajně kvalitou našich programů předčíme. Často slýcháme, že lidé odmítají tyto projekty z přílišného ostychu a zbytečných obav o své děti. Asi na tom bude něco pravdy, ale to není jediný důvod. Tím, co náš odpor oslabuje, je poukazování na etiku, jež má oním vyučováním prolínat. I zde je ovšem háček. Právě ona "etika" je na celé věci nejnebezpečnější. Našim dětem neublíží popisování pohlavního ústrojí či jeho funkcí (samozřejmě zde záleží na vhodném věku, způsobu podání a jiných okolnostech). Poučování o anatomii a fyziologii má totiž oproti jiným tématům jednu velkou přednost - je alespoň pravdivé. Největší kámen úrazu jsou bohužel právě otázky morální. Zde budou, a již nyní jsou, naše děti ve školách poučovány ve stejně špatném duchu jako celá veřejnost. Tím neodsuzujeme školu jako instituci. Správný názor na to, kolik je 5 x 5, mají jistě všichni učitelé. Tak je to i s vyjmenovanými slovy, cizími jazyky apod. Můžeme tedy klidně souhlasit s výukou násobilky a jazyků. Pokud však jde o sexuální výchovu a s ní související etiku, jsme v situaci právě opačné: názory většiny jsou mylné. V matematice platí, že pokud násobíme záporné číslo kladným, výsledek je záporný. Podobně v životě nejde o to, jednáme-li momentálně navenek "pozitivně" či "negativně". Vše by mělo směřovat k pozitivnímu výsledku. A toho můžeme dosáhnout nejen podporou věcí dobrých, ale i negativním postojem k věcem negativním. Musíme se naučit chápat nejen matematické, ale i životní paradoxy. - Vít Cigánek - Mezinárodní katolický report

"FALEŠNÁ ETIKA" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: FALEŠNÁ ETIKA (Skóre: 1)
Vložil: peek (peek@quick.cz) v Pondělí, 25. listopad 2002 @ 09:09:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vštípit dětem křesťanský morální pohled na svět je úkol rodičů, stejně tak naučit je používat vlastní rozum, umět říkat svůj názor, připravit je na to, že učitel nemusí mít pravdu a může s ním polemizovat. Zákaz sexuální výchovy ve škole nic neřeší, děti se stejně budou setkávat s většinovými "nekřesťanskými" názory nejen na sex.
Hodně moudrosti a Boží milosti všem rodičům přeje peek :))



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy