Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 559 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487130
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: O významu slov.
Vloženo Pondělí, 06. srpen 2012 @ 10:45:58 CEST Vložil: Olda

Kritika bludů poslal oko

Slova dostávají obsahově takovou náplň, jakou jim my sami přisuzujeme.


Zkušenost mě poučila, že nikoli všichni dáváme slovům stejný význam, nikoli pro všechny z nás znamenají to samé.

Jeden třeba tvrdí, že byl znovuzrozen z vody a z Ducha do znovuuznaného Božího dítěte  (J 3,5) ve křtu a že jinak to ani nejde, jiný zae tvrdí, že se "znovuzrodil" jaksi mimo křest a až následně se pak nechal pokřtít.

Zcela evidentně si tedy pod výrazem "znovuzrození" představujeme každý úplně cosi jiného, nemluvíme o stejné věci a toto slovo pro nás má rozdílnou náplň, rozdílný obsah.


Jazyk lidské řeči je nedokonalý, většinou se neobejde bez příslušné interpretace v kontextu sdělovaného.
Slovo totiž nestačí pojmout všechny roviny sdělovaného, nevyjadřuje vždy naprosto stejný obsah a potřebuje doplnění, zařazení do hladiny, do úrovně, kterou má zrovna autor na mysli a co chce vyjádřit.

Vysvětlím to na příkladu slova "svatý".

(1 Sam 2,2)
Není svatého nad Hospodina, vždyť mimo tebe není nikoho. A není skály, jako je náš Bůh.

(Mimochodem toto je velmi zdařilý překlad ve významu smyslu, který se pokouším vysvětlit).

Nikdo není dokonale svatý, jedině Bůh (podobně je to i se slovem "dobrý").


Písmo ústy apoštola Petra svědčí, že Ježíš je dokonale svatý, že Ježíš je tedy Bůh.

(Sk 3,13-15)
Bůh Abrahama, Izáka a Jákoba, Bůh našich otců oslavil svého služebníka Ježíše, kterého jste vy vydali a jehož jste se zřekli před Pilátem, když se rozhodl, že ho propustí.

Zřekli jste se toho Svatého a Spravedlivého a vyžádali jste si, aby vám byl vydán vrah.
Zabili jste Původce života, kterého Bůh vzkřísil z mrtvých; a my jsme toho svědky.

Přesto Písmo na jiných místech klidně označuje jako svaté i křesťany dosud žijící své pozemské životy (Sk 9,13; Sk 9,32). Jak je to možné, když svatý je jenom Bůh?

Zde dostává slovo "svatý" už docela jiný význam, jinou náplň.
Je to uznačení svatosti už v docela jiné rovině, nyní jako podobnost křesťana s Kristem. Pačátek naší svatosti nastal při našem ospravedlnění od hříchů ve křtu, při našem obléknutí Krista ve křtu (Gal 3,27). Tato svatost u člověka může správným křesťanským životem růst, můžeme ji také naopak těžkým hříchem ztratit. 

Čím více se svým jednáním přibližujeme jednání Krista, tím se stáváme více svatí. Ale nikoli svatí docela jako Bůh, ale jen Bohu podobnými!  Tedy zatím jen velice málo svatými - ze zásluh Krista a ze snahy konat dobro, poznamenané však lidskou slabostí.

Je tedy na místě rozlišovat kontext sdělovaného a nepřijímat věci tupě a bigotně.

A někde mezi těmito dvěma úrovněmi "svatosti" je ještě další skupina těch svatých křesťanů, kteří nás ve víře předešli a jsou už spolu s Kristem v nebi.
Jsou to ti, co už zvítězili a co už skrze vládu Krista dostali moc nad národy( Zj 2,26-28).
Jejich svatost (jejich podobnost Bohu) je nyní už daleko vyšší, než svatost křesťanů dosud žijících své pozemské životy, kteří všichni přes veškerou snahu a bez výjimky ještě nedokáží úplně nehřešit.

Svatí v nebi však už nehřeší, tvoří už s Kristem společenství církve vítězné a sdílejí spolu s Kristem jeho vládu, jeho trůn (Zj 3,21).
Tomu, kdo sedí na trůnu se obvykle jeho služebníci klanějí, nebo ne? Trůn je přece určený ke klanění!
Máme zde tedy najednou už docela jinou situaci, než jaká byla ve Starém zákoně, kdy mimo Hospodina nebylo v duchovním světě už s kým komunikovat. Situaci nastíněnou slovy Janova Zjevení.


A tady přichází podobné nedorozumění ve slově "klanět"
.

Pokud si otevřeme významový slovník, tak zde nalezneme širokou škálu významů slova "klanět": uctívat, ctít, modlit se, prosit, vzývat, oslavovat, uklánět, sklánět, adorovat, kořit se.

V dobách  Starého zákona všechny tyto činnosti věnované někomu jinému než Bohu, byly vždycky jednoznačně modloslužbou.

Společenství v Kristu ale dneska už překlenuje hranice mezi světem viditelným i duchovním. Můžeme se už klanět Kristu (který je nejenom Bůh, ale také tvor, člověk!) na trůnu jeho slávy, který sdílí i se svými bratry (také tvory).

Aby se nám nestíral rozdíl mezi úctou k Bohu, který je absolutně na prvním místě a kterému se klaníme, úctu k ostatním svatým nenazýváme raději klaněním, ale oslavou, uctíváním.

Je to totiž úcta už v docela jiné rovině, než je naše klanění Bohu
.
 I když je to činnost obsahově hodně podobná, jen v jiné rovině - totiž oslava těch, co spolu s Kristem sdílejí jeho trůn. Oslava jejich svatosti je však zároveň i oslavou Krista, protože právě podobností z Krista (Boha) jejich svatost plyne! V důsledku je to tedy zase oslava Boha (v jeho svatých)!

Pokud mně tedy dneska chce někdo vyčítat, že se "klaním tvoru", chci se ho zeptat, zda se také on náhodou neklaní tvoru - Kristu.

Kristus je totiž člověk i Bůh neoddělitelně. Bůh se z lásky k nám stal skutečným tvorem.

Dneska se už tedy vůbec nelze klanět Bohu a neklanět se zároveň také tvoru
.
To je proti zdravému rozumu, proti logice.
Je to zároveň herezí proti závěrům Chalcedonského koncilu o jedinosti osoby a dvojí přirozenosti v Ježíši Kristu bez smíšení, bez proměnění a bez rozdělení.

Kdo se klaní Ježíši Kristu, klaní se zároveň jak Bohu, tak i tvoru!

Takže co si počít s vašim bigotním tvrzením, že klanět se tvoru je vždy modloslužbou?

"O významu slov." | Přihlásit/Vytvořit účet | 336 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pondělí, 06. srpen 2012 @ 11:56:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Tak to dopadá, když se do Božího slova vloží lidské chytračení.
Za života Petra a Jana byste si něco takového nedovolili.


--- Takže co si počít s vašim bigotním tvrzením, že klanět se tvoru je vždy modloslužbou? ---


To nevím, co si s tím naším tvrzením počneš, můžeš ho ignorovat, napadat, nálepkovat jako bigotní, můžeš cokoliv, my se nezačneme klanět člověku dle vaší hereze. 

Ježíše uctíváme a klaníme se mu, protože je Bohem.





Jestli vy v tom chcete setrvávat a máte z toho Boží požehnání, tak setrvávejte.

Jen je z toho patrné, že váš Bůh je někdo jiný než náš Bůh.  Má jinou obsahovou náplň - takovou jak jste mu přisoudili. (jak píšeš výstižně v úvodu - Slova dostávají obsahově takovou náplň, jakou jim my sami přisuzujeme.)







Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 06. srpen 2012 @ 12:36:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Moc hezky a výstižně napsané s tím významem slov.

  Křesťané obvykle používají význam náboženských slov daný písmem. Jeden příklad je slovo "pohan": V písmu je obsahem toho slova "člověk, který není Izraelec". Když pak někdo naplní to slovo jiným významem, nastává zmatek v komunikaci. 

  Podobně je to s jinými pojmy, jako například "modla", "církev", "od počátku" nebo tebou uváděné znovuzrození, kterému dali lidé postupně jiný význam, než jaký má v písmu.



Pokud mně tedy dneska chce někdo vyčítat, že se "klaním tvoru", chci se ho zeptat, zda se také on náhodou neklaní tvoru - Kristu.
Kdo se klaní Ježíši Kristu, klaní se zároveň jak Bohu, tak i tvoru!


  No, kdybys znal či bral vážně křesťanské vyznání víry, tak by ses mohl takto těžko ptát.


.... Věřím v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, který se zrodil z Otce přede všemi věky. Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozený, ne stvořený, jedné podstaty s Otcem, skrze něho všechno je stvořeno. ...


  Zkus se tam u vás těch teologů zeptat, proč tam v tom vyznání je to slůvko "nestvořený", snad ti osvětlí, proč se křesťané klaní Ježíši Kristu.

  Ale to už je opět to, o čem jsme se bavili, jestli jsou lidé od přirozenosti Boží děti nebo jsou Boží stvoření a jestli byl Ježíš Boží stvoření nebo je Ježíš narozen z Boha. 



Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Pondělí, 06. srpen 2012 @ 13:10:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Jak jsi nechápavý! Co říká Ježíš?

J 12,44 Ježíš hlasitě zvolal: „Kdo věří ve mne, ne ve mne věří, ale v toho, který mě poslal".


Stejně tak kdo se klaní Ježíšovi, neklaní se jemu, ale Tomu, který je v něm, Tomu, jehož je Kristus obrazem...


Mt 4,10 Tu mu Ježíš odpoví: „Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: ‚Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.‘“

L 4,8
Ježíš mu odpověděl: „Je psáno: Budeš se klanět Hospodinu, Bohu svému, a jeho jediného uctívat.“


Nedělej si tady zbytečně velkou ostudu, papeženče... :-D



Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Pondělí, 06. srpen 2012 @ 21:13:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře oko,

ve vší úctě k Tobě - snažíš se nám tady zdůvodnit některé praktiky v římském katolicismu. Proti tomu mají protestanté biblické argumenty, které Ti tady často sdělují. Ať budeš slova obracet a převracet jak chceš, tak vše nakonec závisí na svědomí (na duchu) každého člověka. Copak to Pavel nepopsal dostatečně? Pokud Ty sám žiješ a uctíváš s čistou vírou, ještě to neznamená, že ve stejné církvi to jiní myslí stejně, jako Ty. K čemuž je vede učení (lidské učení) katolické církve.

[1.Korintským 10:18-26]
 Všimněte si tělesného Izraele: copak ti, kdo jedí z obětí, nesdílejí společenství oltáře? Co se tu snažím říci? Že maso obětované modlám něco znamená? Anebo že modla něco znamená? Nikoli. Říkám však, že pohané nepřinášejí své oběti Bohu, ale démonům. A já nechci, abyste měli co společného s démony. Nemůžete pít kalich Páně i kalich démonů; nemůžete mít podíl na stolu Páně i na stolu démonů! Nebo snad chceme Pána popouzet k žárlivosti? Jsme snad silnější než on? "Všechno smím" - budiž, ale ne všechno je prospěšné; všechno smím, ale ne všechno pomáhá. Nikomu ať nejde o vlastní prospěch, ale o prospěch toho druhého. Jezte, cokoli se prodává na masném trhu, a na nic se kvůli svědomí nevyptávejte, vždyť "Hospodinova je země i všechno na ní."




Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Úterý, 07. srpen 2012 @ 10:00:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj oko děkují za článek. Obavám se, že pro většinu to, co píšeš hraje pouze roli aby se utvrdili, že oni jsou ti co ti spravedliví. kdežto ti druzi jsou ti špatní, pekrucováči apod. Připomíná mi to jak noname (Honza) psal obecně o všech diskutujících na Granu ale jeho poselství bylo převraceno, že to dělají jen někteří. Obavám se, že podobná situace nastane či již v menší míře nastála zde v toto článku. Měj se a přejí hodně zdaru.    



Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Středa, 08. srpen 2012 @ 20:05:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Slovům se dává nový význam, jiný, než měli na mysli samotní pisatele NZ. Nemáte si co vyčítat. Jedete v tom všichni.



Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 12. srpen 2012 @ 12:19:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...z biblie sa dá čokoľvek dokázať a vyčítať...stačí prečítať jeden verš a máme desať rôznych aj protichodných výkladov...
preto je treba používať pri výklade biblie terminológiu biblie...cirkev počas storočí mnohokrát zaviedla nové výrazy a pojmy ktoré dnes príjma ako nemenné...
RKC používa pojmy ako napr. ,,bohorodička,, ..matka cirkvi,,...,,kráľovná vesmíru,,....očistec,,....zádušná omša,,...,,blahorečený,,
to všetko sú pojmy ktoré písmo nepozná a dnes sa berú ako hotová vec...ako niečo čomu treba veriť...a vraj to vychádza z písma...pritom stačí sa vrátiť späť k písmu a začať od písma a písmo vykladať písmom a zistíme že napr. ,,vyhlasovanie za svatého alebo blahoslaveného nemá nič spoločné s písmom ale je to prebraté z pohanstva kde to bolo bežné...

najstrašnejšie na tom je práve to, že dané pojmy sa berú ako hotová vec a predpoklad na ktorom sa buduje ďalšia teologia...znamená to že na bludnom teologickom pojme sa buduje ďalší blud a na tom ďalší a výsledkom takýchto bludov je Rímsky katolicizmus v plnej paráde...

včera som bol v Prahe v Betlehemskej kapli a tak som trochu rozjímal nad tým ako by to dopadlo keby cirkev dokázala aspoň z časti reagovať na Husove slová a dokázala by povedať že sa v niečom v stredovekej teologii mýlila...to sa samozrejme nemohlo stať, lebo by poprela sama seba...a tak sa stavia blud na ďalší blud...

preto POZOR na zavádzanie nových biblických výrazov...tu treba byť opatrný...biblia nám poskytuje dosť výrazov na pochopenie textu, ktoré nesmieme meniť a zanedbať ako napr. milosť, viera, modlitba, ospravedlnený, hriech... a zavedenie akéhokoľvek nového teologického pojmu je vec veľmi citlivá...

...preto výraz ,,kňaz,, znamená v RKC iné ako v protestantizme...výraz svätý,,...znamená tiež niečo úplne iné...výraz ,,prijať Krista znamená v RKC zjesť oplatku...a pre protestanta znamená ,,prijať Krista,,....prijať ho ako Pána a Spasiteľa...

ivanp



Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 22. srpen 2012 @ 09:20:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpovědi pro Toníka na jeho poslední komentáře.


..." Teď určitě také běžím závod, ale není to můj závod o můj život"...


Příspěvek je to jistě nábožný a líbivý.

Ale zkusme použít obyčejný selský rozum:



Ty běžíš závod - ale není to prý tvůj závod.


Říkáš, že ho neběžíš sám za sebe, tedy koho zastupuješ? Za koho běžíš? Kdo bude místo tebe stát na stupni vítězů? A co když zakopneš a upadneš - což taky nelze zcela vyloučit. Běžcům se to občas stává. Kdo bude pak ten poražený, ten za koho běžíš, nebo ty sám?


Jsou ti už z mých námitek patrné ty nesmysly, které vyplodila tvá hereze?




(1 Kor 9,24-27)
Nevíte snad, že ti, kdo běží závod, běží sice všichni, ale vítěznou odměnu dostává jen jeden? Běžte tak, abyste ji získali.
A každý, kdo závodí, je ve všem zdrženlivý. Oni to ovšem dělají, aby získali pomíjející věnec, my však nepomíjející.
Já tedy běžím takto, ne jako v nejistotě; takto bojuji, ne jako bych bušil do větru.
Raději své tělo tužím a podrobuji do služby, abych snad, když kážu druhým, nebyl sám vyřazen.



(Žd 12,1-7)
Proto i my, obklopeni takovým oblakem svědků, odložme každou zátěž i hřích, jenž nám tak snadno bývá překážkou, a s vytrvalostí běžme závod, který leží před námi.
Hleďme na původce a dokonavatele víry Ježíše, který pro radost, jež ležela před ním, podstoupil kříž nedbaje na hanbu a posadil se po pravici Božího trůnu.
Považte přece, jaký je Ten, který vydržel takový odpor hříšníků proti sobě, abyste neochabli a neklesali na duši.
Ještě jste se v boji proti hříchu nevzepřeli až do krve
a zapomněli jste na povzbuzení, které k vám promlouvá jako k synům: "Synu můj, nepohrdej Pánovou výchovou, a neklesej na duši, když tě kárá.
Vždyť koho Pán miluje, toho vychovává, a švihá každého, koho přijímá za syna."
Podstupujete-li výchovu, Bůh s vámi jedná jako se syny. Vždyť kterého syna otec nevychovává?




Nechápeš, že tento tvůj životní závod je tvojí výchovou pro nebe, která ještě není dokončena?

Je to tvůj závod, který máš běžet v součinnosti (ve spolupráci) s Bohem i se svatými všech dob, s celou církví Kristovou.





Re: O významu slov. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 22. srpen 2012 @ 09:51:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Někde okolo posledního soudu/soukromého soudu máte vymyšlený očistec.

  Ve kterém okamžiku/kde/kdy/čím pak pro tebe nastane ta směna, kdy počítáš či očekáváš, že dojde k té výměně s Kristem? "...




Očistec není vymyšlený.
Církev formulovala nauku víry o očistci zvláště na florentském a tridentském sněmu. Církevní tradice mluví, s odvoláním na některé texty Písma, o očistném ohni: „Co se týká některých lehkých hříchů, je třeba věřit, že před posledním soudem je očistný oheň; vždyť ten, který je pravda, říká, že jestliže se někdo rouhá Duchu svatému, nebude mu odpuštěno ani v tomto věku, ani v budoucím (Mt 12,32). Z tohoto tvrzení se odvozuje, že jisté viny mohou být odpuštěny v tomto věku, ale jiné v budoucím věku.“





Neočekávám už žádnou výměnu s Kristem
(ta přece proběhla už ve křtu).
Ale proběhla podmíněně, bylo potřeba ji potvrdit křesťanským životem podle Boha.
Očekáváme tedy už jenom potvrzení, zpečetění této výměny už navěky
.
To je rozdíl mezi životem pozemským, kdy stále  trvá nebezpečí odpadnutí od života podle Boha (Žd 6,4-6).




V kamžiku smrti křesťana dochází k jednotě mezi (dosud rozdílnými - Ř 7,14-25) touhami těla a ducha v Bohu. Člověk se tak konečně stává dokonalým obrazem Boží Trojice.


Očistce je potřeba jenom tehdy, potřebuje - li se člověk do této jednoty uzdravit, není - li ještě zcela svoboden od závislosti na nějakém hříchu. Je však lépe se dobrým křesťanským životem podle Boha očistci zcela vyhnout.





Stránka vygenerována za: 2.05 sekundy