|
Právě je 420 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116471616 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Tvorba: Evangelium v zákoně
Vloženo Středa, 11. červenec 2012 @ 12:57:13 CEST Vložil: Olda |
poslal jissai Když byl Izraelcům zjeven velký zákon boží spravedlnosti, poprvé si jasně uvědomili před tváří svatého Boha odpornou povahu hříchu a svou vlastní vinu. Ve strachu a posvátné hrůze odstupovali od hory. A tak hned od počátku smluvního vztahu Izraele s Bohem mohu vidět v zákoně projev evangelia - nezměrné boží moci. Proč?
Zákon totiž nikdy neměl být prostředkem ke spasení, tím néně zde na
Sínaji. Jeho úkolem bylo ukázat lidem potřebu spasení. Hned poté, co byl
dán židům zákon, jim Bůh předal pokyny na vybudování svatyně, kde měli
jasně vidět jeho záměr, jak člověka zachránit. Vnímám to tak, že Zákon
poukazoval k oběti Mesiáše, na potřebu být ospravedlněn a vykoupen. Není
divu, že se někdejší sinajští protagonisté doslova třásli před Zákonem.
Ten jim totiž ukazoval do všech důsledků jejich odpadnutí a
nenapravitelnou hříšnost.
V podobném smyslu se o božím zákoně
vyjadřuje i apoštol Pavel (Ř 7,8-13). Problém není v božím zákoně, ale
ve mně, v každém, kdo vnímá a chápe, že porušil zákon, že byl vůči Bohu v
odboji. Pavel jasně ukazuje. jak je zákon nedělitelně svázán s
evangeliem, což vede k tomu, že poznávám, že se mnou není něco v pořádku
a že potřebuji Zachránce.
Zákon, jak jej Bůh vydal v Desateru je
zároveň zaslíbením. Způsob vydávání většiny přikázání v původním
hebrejském jazyce dokládá, že jde o zaslíbení toho, co díky božímu
vedení, jeho moci a milosti nemusím dělat, na co již nejsem odkázán -
třeba na věčnou dřinu a lopotování, uctívání Mamona, neúctu a tak dál -
kdo čte rozuměj...
|
Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Středa, 11. červenec 2012 @ 14:07:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jissaii, když si čteš Exodus a vžiješ se trochu do pozice osvobozených otroků, prožívající Egyptské rány, těžkosti cesty na jedné straně (není voda) a různé zázraky (mana, přechod moře) na druhé straně, tak to vidíš takto? - Zajímavé.
Já jsem to četl mnohokrát a vzhledem k tomu, že pocházím z working class prostředí a během celého svého života v Kristu, včetně prvních let po obrácení, jsem bral ty církevnické kecy tak nějak s rezervou, to vidím trochu jinak.
Spíš, než hrůza z vlastní hříšnosti a hříchů obecně, podle mě jímala Izraele hrůza z Někoho, kdo dokázal faraona, o jehož slově se v Egyptě nediskutovalo, srazit na kolena, z Někoho, kdo se v případě potíží dokázal se situací nemazat (pobití prvorozených, zahubení Egypťanů v moří, aj.). Je lepší Jej nedráždit, nelézt nahoru na horu, zvlášť když burácí, a raději jíst v klidu manu v klidu dole a nechat to raději na Mojžíši, ten už ví, jak v tom chodit a tak.
|
Re: Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 11. červenec 2012 @ 16:06:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vidím to podobně. Navíc jim pokud si dobře vzpomínám bylo řečeno že kdo vystoupí na horu s vyjímkou Mojžíše ten zemře. |
]
Re: Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: jissai v Pátek, 13. červenec 2012 @ 15:06:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jistě je zde zřejmá souvislost a přímý vztah mezi zákonem a Zákonodárcem (kdo říká ,nezabiješ,' sám nezabíjí, kdo vyžaduje úctu, sám není neuctivý, kdo volá po odpuštění, umí odpouštět atd.). Jádro zákona ,Dekalog,' navíc tak jak jej představoval sám Jezu svými slovy a životem, nemohlo být lidským výtvorem, zvláště když bylo provázeno mocí, jak sám píšete. Církevní folklór a další teatrálnosti mě nechávají zcela v klidu, jelikož mám tu zkušenost, že živé a potřebné slovo od Boha ke mně vždy nějakým způsobem dojde, jen si to připustit. Často se mi stalo, že ke mně Bůh mluvil pro mě nejméně přijatelnými a očekávanými způsoby. Svou roli zde hraje i ochota slyšet a taky víra. V posledku pak dlužno říci, že je mrzutostí, kolik je dnes těch, co se k pánu Bohu hlásí, ale tím co dělají a jací jsou je to spíš pro ostudu. Nejsem si jist, zda církevní prostředí, respektive ti, kdo jej vytváří, jsou tím zač se vydávají - za koho by je chtěl mít jejich Původce. |
]
|
|
Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Středa, 11. červenec 2012 @ 22:02:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | jissai, zákon nebyl vydán v Desateru, ale v Knize smlouvy. Viz třeba následující (je toho více):
Exodus 24:7 Potom vzal Knihu smlouvy a předčítal lidu. Prohlásili: "Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil."
Exodus 24:8 Mojžíš vzal krev, pokropil lid a řekl: "Hle, krev smlouvy, kterou s vámi uzavírá Hospodin na základě všech těchto slov."
Exodus 31:16 Ať tedy Izraelci dbají na den odpočinku a dodržují jej po všechna svá pokolení jako věčnou smlouvu.
Exodus 34:10 Hospodin odpověděl: "Hle, uzavírám s vámi smlouvu. Před veškerým tvým lidem učiním podivuhodné věci, jaké nebyly stvořeny na celé zemi ani mezi všemi pronárody. Všechen lid, uprostřed něhož jsi, uvidí Hospodinovo dílo; neboť to, co já s tebou učiním, bude vzbuzovat bázeň.
|
Re: Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: jissai v Čtvrtek, 12. červenec 2012 @ 15:35:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, pouze však ,,Deset slov" bylo psáno přímo ,,prstem božím," ostatní texty napsal Moše. |
]
|
|
Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Středa, 11. červenec 2012 @ 22:13:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | jissai, píšeš:
"Pavel jasně ukazuje. jak je zákon nedělitelně svázán s evangeliem, což vede k tomu, že poznávám, že se mnou není něco v pořádku a že potřebuji Zachránce."
Zajímavá konstrukce. Přímo hlavolam. Dokážeš to vysvětlit i nám (resp. mně) hloupým? Pavel pouze tvrdí, že Zákon ukazuje na hřích. Že by byl zákon svázán s evangeliem - o tom Pavel nenapsal ani zmínku.
|
Re: Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: jissai v Čtvrtek, 12. červenec 2012 @ 15:42:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Rozumím tomu tak, že v každém božím slově je dána moc, která uschopňuje dotyčného k naplnění vysloveného: ,Buď světlo - i bylo světlo. Jakýpak hlavolam - docela prosté... |
]
Re: Re: Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Čtvrtek, 12. červenec 2012 @ 20:34:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Příteli jissai, jsi čím dál zahadnější. Píšeš: "Buď světlo - i bylo světlo." Co má tento výrok společného se zákonem Izraele?
|
]
Re: Re: Re: Re: Evangelium v zákoně (Skóre: 1) Vložil: jissai v Pátek, 13. červenec 2012 @ 14:37:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Odpověď bude patrně ještě záhadnější: Bůh řekne a stane se.., a tak v každém slově od Boha je i naplńující moc, jenže kdo to nezkusí, neuvěří. |
]
|
|
|
|