Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 429557, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 538 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480762
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Úžas nad Božím jménem
Vloženo Pátek, 08. červen 2012 @ 21:04:57 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal unshaken

Když zprostřed hořícího keře mluvil Bůh, Mojžíš chtěl vědět, jaké je Jeho jméno. Neboť v Egyptě bylo mnoho bohů a tak Mojžíš, věren svému vychování u faraónovy dcery, se ptal po jménu Boha se kterým se setkal. Aby svému lidu mohl říci, jak svého Boha budou nazývat a nepletli si ho s nějakým z široké plejády uctívaných bohů (seznam viz třeba na http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_egyptsk%C3%BDch_boh%C5%AF#.C5.A0 ).





Písmo nám praví, že Hospodin Mojžíšovi odvětil (Exodus 3:14):

Bůh řekl Mojžíšovi: "JSEM, KTERÝ JSEM." A pokračoval: "Řekni Izraelcům toto: JSEM posílá mě k vám."

Pro úplnost ještě doplníme, že český rabínský překlad Pentateuchu uvádí:

Tu pravil Bůh Mojžíšovi: budu ten, který budu [Věčný]. I pravil: takto řekneš synům Jisraelským: "Ehje" [Věčný Bůh] poslal mne k vám.

Pokud Mojžíš očekával od Hospodina nějakou identifikaci podle obvyklého jména, nedočkal se. Boží odpověď totiž žádné jméno, tedy žádné podstatné jméno, vůbec neobsahuje. Odpověď obsahuje vlastně sdělení - „Mojžíši, já prostě Jsem“, nebo „Mojžíši, Já se ději, já se konám, já existuji“. Můžeme též říci – a to proto, že hebrejština v tomto jednoduchém sdělení nerozlišuje čas - „Mojžíši, Já jsem byl, Já jsem a Já budu“.

Tímto několikařádkovým biblickým sdělením o svém jménu nám Bůh zjevil něco, co nebylo a ani nikdy nebude překonáno.
Každá lidská společnost, každá kultura má svá jména a pojmenování, každé náboženství mělo a má bohy a božstva, kteří a která mají jména. A tato jména zastupují plejádu lidských vlastností, které jim lidé přisoudili.

A najednou se před námi zjevuje Bůh, který prostě prohlásí, že je a o své existenci nenechává nikoho na pochybách. Přitom nejde ani zobrazit, ani umístit do panteonu. V chrámu, vystavěném Šalamounem, nebylo žádné zobrazení Boha. Když Babylóňané chrám plenili, našli v něm několik nádob, trochu ozdobenou truhlu s jakýmsi spisem, kamennými deskami, ale nikde ani stopy po izraelském Bohu. Takže Boha Abrahamova, Izákova a Jákobova ani nešlo ukrást, ani rozbít, ani hanět obvyklými způsoby. Což Babylóňany muselo velmi překvapit, neboť ve svých zikkuratech byli zvyklí na okázalou a přepychovou nádheru se spoustou soch, obrazů, rytin. Nejspíš byli překvapeni i odvlečení Izraelci, neboť byli na svůj chrám pyšní a považovali ho za vizitku svého Boha. Teď přišli do Babylónu a zjistili, že bohatstvím a výzdobou byl jejich chrám ve srovnání s zikkuraty něco jako venkovský kostelík.

Jenže Bůh nám ve sdělení řečeném Mojžíšovi dává také důležité poselství:

Boha prostě nelze pojmenovat. S Bohem lze mít pouze vztah: Ty a já.

Pojmenujeme-li Boha, jako Adam pojmenoval zvířata a Evu, vyjádříme tím, že s ním můžeme manipulovat a ovládat ho jako modlu. To však s Bohem činit nelze. Pojmenujeme-li věc, můžeme ji zkoumat. To s Bohem učinit nemůžeme. Začneme-li Boha zkoumat, ztratí se nám ze zorného pole.

Moc pojmenování znali již ve starověku.
Proto každý vlastník otroka ho nejprve pojmenoval. Pak se teprve stal jeho skutečným vládcem a manipulátorem.

Boha nelze zkoumat jako nějakou věc nebo analyzovat jako psycholog pacienta. A prvním krokem k analytickému pitvání je to, že předmět zájmu pojmenujeme. Pojmenujeme-li něco, díváme se na to jako na ono. Pojmenováváme potom i další vlastnosti, které předmět zkoumání má. Až předmět zkoumání zanalyzujeme natolik, že můžeme říci:

"A máme tě ono. Teď si tě ono dáme do patřičné škatulky, a jelikož známe tvé vlastnosti, budeme tě využívat k našemu prospěchu. "

Jinak řečeno, již jsme naším zkoumáním zjistili, které tlačítko na ono stisknout, aby nám vypadlo požadované splněné přání.

Tak takový náš Bůh není. Proto každý, kdo chce takto analyzovat Boha, nic nezjistí nebo zjistí nesmysly. Tímto si teologové sami ze své praxe podali důkaz, že ačkoliv by chtěli Boha poznat, tak jakmile k němu přistoupili jako k neosobně poznávanému subjektu (resp. objektu zkoumání), tak se jim Bůh ztratil ze zorného pole. Odtud pak pramenily různé filozofické bláboly o Bohu (někdy vydávané za teologické), u nichž často člověk neví, zda jimi má vůbec ztrácet čas.

Na Boha tedy nemůžeme pohlížet jako na ono. Takový Bůh by stal pro nás cizím, nepoznatelným, záhadným, neurčitým, nevypočitatelným. S Bohem to není tak, že tady jsem a a tam je on. S Bohem je možné žít jenom ve vztahu já a Ty. JÁ a TY – takto lze Boha vnímat jen v láskyplném prožitku.

Nad Božím jménem můžeme jenom žasnout. Jestli někdo hledá pro neznabohy důkaz Boží existence, pak právě Boží jméno tím důkazem je.

P.S. V tomto příspěvku podávám stručně poznatky, které jsou podstatně lépe zřejmé z podkladů, z nichž jsem čerpal: Z knížečky Martina Bubera „JÁ A TY“ a také z mnohých rozhlasových rozhovorů s Janem Hellerem, z nichž některé lze ještě nalézt v archivu ČRo, v sekci Náboženství.


Podobná témata

Zamyšlení

"Úžas nad Božím jménem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 93 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Úžas nad Božím jménem (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 12. červen 2012 @ 15:18:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I v případě člověka jeho jméno pro nás znamená podstatně víc, než jen fonetický záznam.

Franta Vopršálek se od Severýna Prčíka liší tím, že je vysoký čahoun, že hubu nezavře  (ale žes i do ní často ani nevidí) a daný slib není pro něho až tak moc závazný.
Na rozdíl od toho druhého, který je nevelký, který opatrně slova váží a na jeho slovo je spolehnutí.

Čili ve vztahu k nám si při zvuku nějakého jména vybavujeme osobnost s určitými vlastnostmi - včetně našich zkušeností s tímto člověkem.


Bůh je pro nás zahalen tajemstvím.
Přebývá v nepřístupném světle a poznávat ho můžeme pouze částečně. Jen co nám on dovolí.

Žádné jméno, které mu dáme, neobsáhne Boha v úplnosti, nevyjadřuje ho v úplnosti. Ani všechna lidská slova nedokáží v úplnosti vyjádřit Boha. Bůh je Láska, je Milosrdenství, je také Spravedlnost.
To všechno (a tisíce dalších výrazů) jsou pouze malinké kamínky z celkové mozaiky Božího jména, které by mělo vyjádřit Boha v úplnosti.


Naše neznalost Božího jména tedy pramení z neschopnosti člověka vyjádřit Boha v úplnosti. Boží jméno není tajemstvím samoúčelně (jako v pohádce "Rumpl - cimpr - campr"), kde by stačilo, aby nám jej někdo prozradil, 
ale Boží jméno přesahuje limity člověka. Člověk prostě není schopen ho znát.

Na to je Bůh příliš veliký a člověk příliš malý.



Re: Úžas nad Božím jménem (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. červen 2012 @ 19:54:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
.....Pojmenujeme-li Boha, jako Adam pojmenoval zvířata a Evu, vyjádříme tím, že s ním můžeme manipulovat a ovládat ho jako modlu. To však s Bohem činit nelze. Pojmenujeme-li věc, můžeme ji zkoumat. To s Bohem učinit nemůžeme. Začneme-li Boha zkoumat, ztratí se nám ze zorného pole.....

     S Bohem to činit nelze, ale lide takto stejně činí. Každá prosba, každý půst, každé sypání popele na hlavu, každá oběť, každý náboženský obřad, není nic jiného než pokus o manipulaci s Bohem: "Snad se smiluje". Čeho tak asi chtěl David docílit, když se postil a ležel na holé zemi, když jeho dítě umíralo za jeho hřích? 


.....Boží odpověď totiž žádné jméno, tedy žádné podstatné jméno, vůbec neobsahuje.....

     No a? Když se řekne Hospodin, JHVH, všichni přece ví o jakého Boha, přesněji, o jakou představu o Bohu jde, nemyslíš? 






Stránka vygenerována za: 0.60 sekundy