Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467779
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Důvodová zpráva k návrhu zákona
Vloženo Neděle, 27. říjen 2002 @ 19:49:29 CET Vložil: Bolek

Sebeobrana poslal rtg

  Důvodová zpráva   Obecná část   Cílem navrhované úpravy je zpřesnění a zpřísnění regulace reklamy a prodeje tabákových výrobků. Kouření je velmi závažný jev, který má negativní dopad na kvalitu života jednotlivce i celé společnosti. Závažnost kouření je tak obrovská, že je třeba jí čelit i legislativní formou.   Kouření je na prvních příčkách mezi příčinami úmrtí v lidské populaci. Studie zabývající se závislostí mezi kouřením a úmrtností obyvatelstva dokumentují, že kouření je příčinou úmrtí zhruba u poloviny pravidelných kuřáků. Ve věkové kategorii 35-70 let je kouření příčinou úmrtí u 30 % našich občanů. Kouření však ohrožuje život nejenom kuřáků, ale i nekuřáků. Pouhý pobyt v zakouřených prostorách zvyšuje riziko onemocnění rakovinou nebo chronickými problémy dýchacího ústrojí u dospělých asi o 25 % a u dětí o celých 50 %. To jsou velmi alarmující údaje, které by nás neměly nechat klidnými. Co se týče podílu na nádorových onemocněních v naší populaci, kouření je příčinou 30% z nich a způsobuje 90 % nádorů plic. Kouření je také odpovědné za 20% všech potratů a mrtvě narozených dětí.   Je proto třeba odpovědně hledat odpověď na otázku, proč u nás na následky kouření denně umírá více než 60 lidí. Na počátku řetězce příčin se nacházejí tabákové koncerny, které nabízejí své produkty s pomocí velmi rafinované a účinné reklamy. S ohledem na tyto skutečnosti považuji za neúnosné a rozporné se zájmy společnosti ponechat tak široké a neomezené pole pro reklamu na tabákové výrobky, jaké existuje nyní. Nepřijatelná je především téměř neomezená možnost reklamy zaměřené na mladistvé, kteří jí vzhledem ke svému věku a vyspělosti podléhají mnohem snáze než dospělý člověk. Drtivá většina kuřáků začíná s kouřením v mladistvém věku či v mladé dospělosti. V zemích, kde byla reklama zakázána, došlo k poklesu spotřeby cigaret až o několik desítek procent. U nás je vliv reklamy při získávání nových kuřáků velmi účinný, což lze dokladovat skutečností, že začínající kuřáci, tedy děti ve školním věku, kouří právě drahé značky výrazně podporované reklamou.

Kouření v průběhu 20. století dosáhlo takového rozměru, že se stalo jedním ze sebezničujících faktorů v lidské populaci. Jediný způsob jak tento trend zvrátit, je poznání a pravdivý přístup. Takový, který cigaretu označí jako prostředek k vážnému ohrožení zdraví. Aby každý, zejména mladý člověk věděl, že cigareta není symbolem štěstí a pohody, ale symbolem smrti. Výskyt řady chorob lze do značné míry přiřadit kouření. Tuto skutečnost nepopírají ani producenti tabákových výrobků. Následující tabulka je převzata z materiálů zpracovaných na objednávku Philip Morris. Novotvary Muži % Ženy % rtu,ústní dutiny, hltanu 91 52 jícnu 72 69 pankreatu 30 23 hrtanu 79 80 trachey, plic, bronchů 89 72 močového měchýře 43 27 ledvin a močového traktu 44 9 Kardiovaskulární choroby Muži % Ženy % Hypertense 26 14 ICHS 42 32 Ostatní srdeční onemocnění 26 14 Cerebrovaskulární choroby ve věku35-64 let 52 47 Cerebrovaskulární choroby ve věku 65 let Ateroskleróza 55 32 Dětské choroby do jednoho roku věku Muži % Ženy % Zkrácena doba těhotenství a nízká porodní váha 16 16 Respirační problémy novorozenců 16 16 Vzhledem k tomu, že Světová zdravotnická organizace i Světová banka doporučují zákaz reklamy na tabákové výrobky, je současný právní stav v rozporu se směřování EU. Je v rozporu i s duchem Listiny, která ve svém článku č. 32 zaručuje zvláštní ochranu dětí a mladistvých. Současný právní stav je dokonce v rozporu i s nově přijatým zákonem o reklamě, kde se v § 2 odst. 4 zakazuje reklama, která podporuje chování poškozující zdraví. Náš současný právní stav evidentně preferuje zájmy tabákového průmyslu před zájmem dětí a mladistvých. Tabákový průmysl musí každý rok získat minimálně 22 000 nových kuřáků, kteří by nahradili oněch 22 000 kuřáků, kteří v ČR v důsledku kouření každý rok předčasně zemřou. Díky masivní reklamě se mu to daří zejména mezi dětmi a mladistvými. Přibližně 90 % kuřáků začíná kouřit před osmnáctým rokem svého života, z čehož je zřejmé, že tzv. opatření na ochranu mládeže jsou často spíše opatřením na zmatení dospělé veřejnosti. Dokladem takového falešného opatření je skutečnost, že náš zákon zakazuje reklamu na cigarety ve vzdálenosti 300 m od škol, ale pouze v tom případě, že reklama je větší než 10 m čtverečných. Reklama menších rozměrů může být přímo na dveřích škol. V České republice pravidelně kouří 10% dětí ve věku 13-14 let 20% dětí ve věku 15-16 let 90% kuřáků začíná kouřit před dovršením 18. roku věku. Tyto děti přitom kouří z 80 % cigarety doporučované masivní reklamou. Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem ČR a normami evropského práva. Neklade nároky na státní rozpočet. Při přijetí návrhu zákona se dají očekávat výrazné úspory v oblasti výdajů na zdravotnictví a dávek státní sociální podpory. Není pravda, že je pro stát výhodné, když jeho občané dříve umírají, jak někdy cynicky argumentují ti, kteří chtějí zachovat současný rozsah reklamy na tabákové výrobky. Vzhledem k jednoduchosti úpravy navrhovatelé žádají projednání návrhu podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/ 1995 Sb., o jednacím řádu PSP ČR. Zvláštní část Dosavadní úprava reklamu na tabákové výrobky obecně povolovala s tím, že ji na určitých místech a za určitých okolností zakazovala. V odstavci 1 se reklama na tabákové výrobky zakazuje, přičemž tento zákaz se nevztahuje na oznámení určená výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky (s výjimkou reklamy v oblasti rozhlasového a televizního vysílání), na reklamu ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků a na reklamu v provozovnách, ve kterých se poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb s určitým omezením možnosti umístit reklamu. Dále se zákaz nevztahuje na prodej publikací obsahujících reklamu, pokud byly publikovány a tištěny v třetích zemích a nejsou určeny především pro trh ČR. Jako specifická forma reklamy se zakazuje i sponzorování, jehož přímým či nepřímým účinkem je propagace tabákových výrobků. Odstavec 2 doplňuje obecnou definici na tabákové výrobky. Odstavec 4 je negativním vymezením reklamy na tabákové výrobky. V odstavcích 5 a 6 se zachovává stávající úprava přijatá PSP. V současnosti je povinné varování ministerstva zdravotnictví na krabičce cigaret spíše symbolické a bez většího účinku. Zvětšení plochy tohoto nápisu a jeho zvýraznění účinek zvýší a varovný nápis tak naplní svůj smysl. Cigarety obsahují návykovou látku nikotin a několik set dalších příměsí. Při kouření vznikají karcinogenní látky způsobující závažná onemocnění, proto se stanoví zákaz bezplatného dodávání vzorků cigaret veřejnosti jako součást propagace tabákových výrobků. Zákaz zaměřování reklamy na tabákové výrobky na mladistvé v odstavci 7 chrání mladistvé před škodlivými účinky kouření. Zákaz nabádání v reklamě ke kouření znamená zákaz nabádání k poškozování zdraví. Odstavec 8 v souladu se směrnicí ES „Televize bez hranic“ zakazuje sponzorování televizních pořadů fyzickými nebo právnickými osobami, jejichž hlavním předmětem podnikání je výroba nebo prodej tabákových výrobků. Současný platný právní stav je vyznačen kurzivou. Návrh nového znění je vyznačen tučně. § 3 Tabákové výrobky (1) Reklama na tabák a tabákové výrobky se v televizním a rozhlasovém vysílání zakazuje. (2) Reklama tabákových výrobků nesmí a) být zaměřena na nezletilé osoby, zejména užitím prvků, prostředků či akcí, které jsou takovým osobám převážně určené, a nesmí v ní být využito nezletilé osoby, b) nabádat ke kouření; o nabádání se nejedná tehdy, když se v reklamě použije pouze logo, obchodní jméno nebo ochranná známka výrobce tabákových výrobků. (3) Reklama tabákových výrobků musí obsahovat zřetelný text velkým černým písmem na bílém podkladě, zdravotní varování variabilního znění: „Ministr zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu; kouření způsobuje srdeční onemocnění; kouření způsobuje předčasnou úmrtnost; kouření v těhotenství ohrožuje zdraví plodu; nedobrovolné kouření ohrožuje zdraví", a to v rozsahu nejméně deset procent plochy reklamy.) § 3 Tabákové výrobky (1) Reklama na tabákové výrobky a rovněž sponzorování, jehož účelem nebo přímým či nepřímým účinkem je reklama na tabákové výrobky, jsou zakázány, pokud není dále stanoveno jinak. (2) Za reklamu na tabákové výrobky se pro účely tohoto zákona považuje také a) distribuce tabákových výrobků zdarma, jejímž účelem nebo přímým či nepřímým účinkem je propagace tabákového výrobku, b) reklama, která se nezmiňuje přímo o tabákovém výrobku, ale využívá ochranné známky,1) emblému nebo jiného charakteristického rysu tabákového výrobku, pokud dále není stanoveno jinak. (3) Za reklamu na tabákové výrobky se nepovažuje užití ochranné známky1) tabákového výrobku, registrované nebo užívané pro tabákové nebo jiné výrobky nebo služby před účinností tohoto zákona, na reklamu jiných než tabákových výrobků nebo služeb. Přitom způsob, jakým je informace o výrobku nebo službě šířena, musí být zřetelně odlišen od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku. (4) Zákaz reklamy podle odstavce 1 se nevztahuje na a) oznámení určená výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky, b) reklamu na tabákové výrobky ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků nebo ve výkladní skříni a na označení těchto prodejen, c) reklamu na tabákové výrobky v provozovnách, ve kterých se prodává nebo poskytuje široký sortiment zboží nebo služeb, jedná-li se o reklamu umístěnou v té části provozovny, která je určena k prodeji tabákových výrobků, d) prodej publikací obsahujících reklamu na tabákové výrobky, které jsou publikované a tištěné v třetích zemích, pokud nejsou především určeny pro trh v České republice. (5) Reklama na tabákové výrobky podle odstavce 4 písm. a) až c) musí obsahovat zřetelné varování tohoto znění: „Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu", a to v rozsahu nejméně 20 % reklamního sdělení. U písemné reklamy musí být text varování uveden na bílém podkladu uspořádaném podél spodního okraje reklamní plochy v rozsahu nejméně 20 % této plochy. Text musí být vytištěn černým velkým tučným písmem tak, aby dosáhl celkovou výšku nejméně 80 % výšky bílého podkladu. Reklama šířená audiovizuálním způsobem musí obsahovat titulky s varováním podle vět první a druhé. (6) Reklama na tabákové výrobky podle odstavce 4 písm. a) až c) a) nesmí být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména zobrazením těchto osob nebo užitím prvků, prostředků nebo akcí, které takové osoby převážně oslovují, b) nesmí nabádat ke kouření slovy nebo například tím, že zobrazuje scény s otevřenými krabičkami cigaret nebo scény kde lidé kouří nebo drží cigarety, balíčky cigaret nebo jiné tabákové výrobky nebo kuřácké potřeby. (7) V reklamě podle odstavce 4 se zakazuje bezplatné dodávání vzorků tabákových výrobků široké veřejnosti, mající za cíl propagaci tabákového výrobku. (8) Televizní pořady nesmějí být sponzorovány právnickými nebo fyzickými osobami, jejichž hlavním předmětem podnikání je výroba nebo prodej tabákových výrobků.". Josef Janeček v.r. Vilém Holáň v.r


"Důvodová zpráva k návrhu zákona" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy