Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 261, komentářů celkem: 429596, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

oko
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116504589
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Otázka pro hloubavé
Vloženo Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 10:59:24 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal leonet

Jan 19,30: Když Ježíš okusil octa, řekl: „Dokonáno jest.“ Naklonil hlavu a odevzdal ducha.

Mám otázku, proč slova „dokonáno jest“ jsou citována pouze v evangeliu Jana. Proč tato slova neuvádějí ani Matouš, ani Marek nebo Lukáš ve svých evangeliích?

Tuto otázku vám kladu proto, abych zjistil, zda rozumíte tomu, proč jsou mezi jednotlivými evangelii rozdíly a co to může znamenat pro pochopení záměrů Ducha svatého, když každého z pisatelů evangelií inspiroval, aby zapsali události, kterých byli přítomni, odlišně.


"Otázka pro hloubavé" | Přihlásit/Vytvořit účet | 167 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 12:27:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi tak, přece kdyby evangelia byla naprosto stejná, tak co by se stalo, na přece  kritici by okamžitě křičeli: „ Podvod, intriky!" . Jenže kdyby si  doopravdy evangelia protiřečila,  tak to by kritici zřejmě křičeli ještě silněji: „Komplot!".

 Může pravý Bůh lhát? 

Bůh si zvolil ideální cestu mezi těmito dvěma polohami.  Vedl svým Duchem pisatele Bible, aby napsali přesně to, co chtěl, ale jejich vlastním slohem. A tak vznikla dimenze pro odlišnosti, ale bez rozporů!


rive



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 13:43:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ope ty máš katolícky učiteľský úrad a ja mám Svätého Ducha...

Len nech je každý úplne presvedčený o svojom.Rímskym 14:5

ivanp




Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 05. duben 2012 @ 16:02:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná by to mohlo mít nějakou souvislost s tím že se svatý Jan Evangelista, řečený Miláček Páně  nejvíce soustředil na samotného Ježíše. Na jeho Osobu i výroky a pocity, do kterých se dokázal vžít nejlépe ze všech. Předpokládám že proto na mne jeho evangelium na některých místech působí smutnějším dojmem a jinde zas radostnějším než ostatní. Věřím že prožíval ze všech nejintenzivněji každý záblesk úcty a slávy i každou urážku a projev nenávisti vůči milovanému Mistrovi. Ostatní se o něco víc než on soustředili na okolí a celkový obraz toho co popisovali a na cílovou skupinu lidí kterou se snažili oslovit a přivést k Bohu.




Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pátek, 06. duben 2012 @ 19:30:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázka je pro hloubavé, ale nejvíc jsou stejně zase slyšet členové spolku, kde je vlastní hloubání zapovězeno. Třeba jen závidí, že si někdo na rozdíl od nich může zapřemýšlet a nikdo ho z Církve nevyloučí:-)

Jinak je to zajímavá otázka - tohle mě nikdy nenapadlo. Díky.



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 06. duben 2012 @ 21:11:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--- Když Ježíš okusil octa, řekl: „Dokonáno jest.“ Naklonil hlavu a odevzdal ducha.

Mám otázku, proč slova „dokonáno jest“ jsou citována pouze v evangeliu Jana. Proč tato slova neuvádějí ani Matouš, ani Marek nebo Lukáš ve svých evangeliích?
---


Domnívám se, že je tomu tak proto, že ze 4 evangelistů byl u kříže pouze Jan. A přesně slyšel co Ježíš řekl.
Ostatní zaznamenali pouze " zvolal velkým hlasem".   Ani pravděpodobně nebyli přímými svědky, byť jen zpovzdálí.



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 07. duben 2012 @ 09:43:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím přesně, proč tak není psáno i v ostatních evangeliích. Možná Jan se více zaměřuje na Pána Ježíše a smysl jeho  působení na Zemi. Možná byl Jan byl citlivější a duchovnější než ostatní. Pochopil více než ostatní. Také byl u kříže a viděl Ježíše trpět  a umírat.

Ježíšův výkřik o dokonání je vyjádřením  o ukončení úkolu, který měl od Otce. Obětovat se za hříšné lidi, aby jim vykoupil milost. Tak se mělo stát a naplnit Písmo.   


Tady ta diskuse se nakonec zvrhla k diskusi o katolické církvi a apoštolské posloupnosti.


Ale ???!!!



Jak může existovat nějaká apoštolská posloupnost a návaznost ? Vždyť mnozí papežové byli zlí lidé, na které nic apoštolského nepřešlo. A chování katolické církve, to bylo chování zločinecké organizace. Pronásledování a vraždění jinověrců, upevňování moci. Nic Božího tato církev nepřinášela a ani dnes nepřináší. Je tam sice pár hodných lidí, protože cítí, že někde musí být  a váží si tradic svých předků. Možná ani neví, že ti předci byli kdysi do této organizace nahnáni silou, jinak by zahynuli.

Boží Slovo před lidmi tajila, upravovala si podle své potřeby a dokonce pálila Bible.

Nevěřím papežovi, který měl funkci novodobého inkvizitora a utajoval mnoho zločinů. Je to jen komedie pro lidi a způsob je ovládat.  


Církve jsou jen lidské organizační struktury chytře promyšlené k získávání ovcí a jejich ovládání a parazitování pak na nich. Lidem neukazují Boha, ale přestrojeného Satana.


Církev v pravém smyslu jsou všichni ti, kteří upřímně věří v Ježíše jako Syna Božího a co potřebují vědět mají dál v Bibli. A k pochopení Bible a Boha jim pomáhá Duch Boží. Nepotřebují papeže ani jiné hříšníky.

Věřící touží po jistotě, klidu, pořádku, i po lidské autoritě, které věří... Tuto funci plní různí lidé. Jsou to vedoucí sborů, církevních společenství i církví...
Když vidím, jak se mezi sebou ostatní věřící hádají, každý chce mít pravdu a větší uznání než ten druhý, osočují se, urážejí se, ponižují se nevzájem... Není divu, že např. op vrátil tam, kde je jakoby  větší pořádek a soulad. Vůbec se mu nedivím.
A v tom je krize křesťanství!!!!!!! Měli bychom v zásadních duchovných věcech táhnou za jeden provaz a ty drobnosti tolerovat, protože každý jsme jiný povahou, temperamentem, vlivem prostředí i tradic...
A co bylo, bylo.... Jsme hříšníci všichni... Minulost je zkušenost a z ní by měla růst moudrost.





Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 07. duben 2012 @ 13:27:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi všichni víme, co evagelista myslel Ježíšovými slovy "dokonáno jest". Proč to nenapsali jiní evangelisté? V některých starších vydání Bible lze najít tento název Janova evagelia:

Evangelium podlé sv. Jana - teologa.

To slovo "teolog" hovoří za vše a vysvětluje vše.

P.S. Chtěl bych napsat něco na téma zvláštnosti Janova evangelia. Ale mám obavu, že by mě za to někteří zvláště "pravověrní" označili za heretika, kacíře nebo přímo odsoudili k upálení. Což se mi při jiné příležitosti již stalo. I když si jinakosti Janova evangelia, zvláště řeckého Janova myšlení, musí všimnout úplně každý již při prvním čtení.



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 07. duben 2012 @ 14:38:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Mám za to, že výstižnou charakteristikou Janova evangelia je evangelium života - viz úvod v prvních čtyřech verších: Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh. To bylo na počátku u Boha. Všechno vzniklo skrze Ně a bez Něho nevzniklo vůbec nic, co je. V Něm byl Život a ten Život byl světlo lidí.

Slovo "život" se v Janově evangeliu vyskytuje víckrát, než v ostatních třech evangeliích dohromady.

"Dokonáno jest" je potvrzení faktu, že Pán Ježíš položil svůj život, aby věřící v Něho/v Jeho jméno mohli mít a měli Jeho život, tzn. Pána jako svůj život - Ko 3:4; faktu, že Pán Ježíš zemřel, abychom my mohli žít. Toto zjevení nikdo jiný z evangelistů neměl, proto i kdyby slyšeli tuto jednu větu, nevěděli by, co znamená, a nebylo by tudíž vhodné, aby ji zmiňovali.

První dva verše 1. Janova listu výše zmíněné potvzují: Co bylo od počátku, co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, co jsme spatřili a čeho se naše ruce dotýkaly ohledně Slova života: -- Ten život byl zjeven, viděli jsme a svědčíme a zvěstujeme vám věčný život, který byl u Otce a nám byl zjeven.

A na doplnění a pro povzbuzení i poslední dva verše 1. Janova listu: Víme, že Syn Boží přišel a dal nám schopnost poznávat Toho pravého, a jsme v Tom pravém, v Jeho Synu Ježíši Kristu. On je Ten pravý Bůh a věčný život. Dítky,uchraňte se model! Amen.

Tož tak.



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Neděle, 08. duben 2012 @ 09:14:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Evangelia se vzájemně dokonale doplňují.




Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 08. duben 2012 @ 16:19:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Bože, proč jsi mne opustil?" "Dokonáno jest."

Velké tajemství Kristova kříže. Všemocný a spravedlivý Bůh musí zavrhnout hříšníka, zvláště když ten se prohýbá pod tíhou mých hříchů, hříchů tvých, hříchů našich. Tehdejších i budoucích. I ta zvířata, na která kněží Izraele nakladli své viny a viny svého lidu musela zahynout opuštěná Bohem. A člověk při jejich zabíjení musel poznat, že na ně, nevinné oběti, nakladl svou hrůzu, které se snažil zbavit. Teprve smrtí oběti bylo smírčí řízení před Bohem dokonáno.

Evangelista Jan popisuje Ježíše Krista vítězného. Ale zrazeného podlým zrádcem a potupně popraveného. Ale vítězícího nad našimi hříchy, nad mocí smrti. Ale Ježíše Krista nakonec vítězného.

Synoptičtí evangelisté to vidí z jiné stránky. Vidí ho především jako zaslíbeného Mesiáše. Když byl Ježíš potupně popraven a vstal z mrtvých, uvědomili si, že jeho kříž byl křížem trpícího služebníka, jak o něm psal Izajáš. Že On nesl naše provinění, že On byl také nejvyšší a konečnou obětí. Potvrzenou Bohem aktem vzkříšení.

Trochu stručněji:

Jan vidí Krista vítězícího, který si uvědomuje své poslání. Jako řecky myslící autor upřednostňuje vítězství.
Synoptici vidí Krista jako trpícího služebníka. Který je kvůli nám Bohem zavržen. Jako židovsky myslící evangelisté zdůrazňují oběť.

Synoptici i Jan vidí shodně Krista jako syna Božího, který svou moc a poslání dotvrdil mnoha činy.



Re: Otázka pro hloubavé (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 09. duben 2012 @ 19:04:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Znova jsem si přečetl Jana. Jan chtěl především zdůraznit Ježíšovu oběť za naše hříchy. A do toho logicky zapadají i poslední Ježíšova slova o dokončení jeho poslání a konečné oběti. Tato slova mohou také znamenat „ zaplaceno“.

Jan ukazuje Ježíše nejen božského, ale i lidského. On byl také člověk, a to jediný člověk bez hříchu, který mohl tak zaplatit za naše hříchy. A proto Jan popisuje Pána Ježíše i s lidskou přirozeností, abychom pochopili, že skutečně trpěl a prožíval bolest. Měl i naše city.

Jan byl jediný z učedníků, který byl s Ježíšem až do konce a neopustil ho jako ostatní. Byl i pod křížem a na vlastní oči viděl, jak Ježíš trpí.


Jan asi toto evangelium sepsal až hodně dlouho ke konci svého života s cílem, aby lidé uvěřili a pochopili smysl jeho smrti  a oběti, ale také ho poznali jako Boha.


Jan rozuměl Pánu Ježíši asi ze všech nejvíce.


A že tuto větu nenapsali ostatní evangelisté? Třeba to ani nevěděli, když tam nebyli. A asi tolik času pak na sebe vzájemně ani neměli. Každý přece pak šel jinou cestou.


A jak hezky na závěr napsal Jan: „Ježíš učinil ještě mnoho jiného, co tu není zaznamenáno. Kdyby se to všechno mělo vypsat, svět by to nemohl pochopit. To, co je zapsáno stačí, abyste uvěřili, že Ježíš Kristus je Boží Syn a aby se vám v něm otevřel nový život“




Stránka vygenerována za: 0.32 sekundy