|
Právě je 631 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116599126 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Vrchní rabíni: Je zakázáno vystupovat na Chrámovou horu!
Vloženo Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 21:27:05 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Sefardský vrchní rabín Izraele, rabi
Šlomo Amar (Shlomo Amar, שלמה משה עמאר) vyzval židovské věřící, aby
nevstupovali na Chrámovou horu v Jeruzalémě. Výzva byla vydána pod
titulkem „zdržte se výstupu na Horu a dotýkání se jejího okraje,“
kterýžto výrok je připisován rabimu Menachemu Mendelu z Kocka (Menachem
Mendel Kotzk, מנחם מנדל מקוצק).
Prohlášení
rabiho Amara spolupodepsali bývalý sefardský vrchní rabín rav Elijahu
Bakši Doron (Eliyahu Bakshi Doron, אליהו בקשי דורון), rav Šalom Kohen
(Shalom Cohen, שלום כהן), hlava ješivy Porat Josef (Porat Yosef, ישיבת
פורת יוסף) ve Starém městě jeruzalémském, bývalý rabín Starého města rav
Avigdor Nevencal (Avigdor Neventzal, אביגדר הלוי נבנצל) a rabín Západní
zdi rav Šmuel Rabinovič (Shmuel Rabinovitch, שמואל רבינוביץ).
„Je svatou povinností vás upozornit, že
je halachou zcela zakázáno vystupovat na Chrámovou horu a tento zákaz
vždy byl jednoduchý a srozumitelný a tato věc byla zakázána všemi
Velkými (učenci) Izraele.“
„Vzhledem k tomu, že v poslední době
různé druhy organizací vyzývají veřejnost k výstupu na Chrámovou horu,
vyhlašujeme zde stanovisko Tóry, že tento zákaz stále trvá a je zcela
zakázáno vystupovat na Chrámovou horu v této době.“
Stanovisko k této záležitosti vydal také
aškenázský vrchní rabín Izraele rabi Jona Mecger (Yonah Metzger), který
také uvedl, že zákaz vstupu na Horu je dobře znám. „Přesto jsem nemohl
zůstat mlčet, když jsem slyšel slabý hlas těch, kdo tvrdí, že údajně
existuje heter (povolení, היתר) v této záležitosti (výstupu na Horu), a
kdo svádějí věřící Izraele k výstupu na B*ží Horu…“
„Proto cítím povinnost vyzvat svaté
společenství, aby se zdrželo výstupu, B*h chraň, (kamkoliv) na celou
Chrámovou horu,“ dodal rav Medger. „Navíc mi dovolte říci, že každý, kdo
ví o osobě, která si přeje vystoupit na Chrámovou horu, má svatou
povinnost protestovat a laskavě mu vysvětlit závažnost tohoto zákazu…“
sc
Zdroj: http://eretz.cz
|
Re: Vrchní rabíni: Je zakázáno vystupovat na Chrámovou horu! (Skóre: 1) Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Středa, 14. březen 2012 @ 11:12:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ví někdo, proč se tam nesmí? |
Právní postavení Chrámové hory v judaismu (Skóre: 1) Vložil: informator v Středa, 14. březen 2012 @ 13:57:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Právní postavení Chrámové hory v judaismu
Chrámová hora je místem, které bylo rituálně znečištěno a navíc je místem, kam mohl vstupovat pouze velekněz, který řádně vykonal všechny očistné obřady. Z důvodu nemožnosti rituální čistoty většina rabínů zakazuje židům vstoupit na Chrámovou horu. Ovšem tento názor není přijímán všeobecně. Mezi ultraortodoxními, ortodoxními i neortodoxními židy se vyskytují jak názory zastávající stanovisko nevstupovat na Chrámovou horu, tak i názory, které návštěvu hory povolují, nebo ji alespoň tolerují. Stejně tak neplatí vždy, že ultraortodoxní antisionističtí Židé vždy vstup na Chrámovou horu zakazují, a náboženští sionisté ne vždy povolují.
Podle křesťanských zdrojů židé ještě v byzantské době navštěvovali trosky Chrámu, za císaře Juliana Apostaty jim bylo dokonce dovoleno Chrám znovu vybudovat, tudíž zákaz neplatil vždy. První zmínku nacházíme až v dopise od Ovadji di Bertinory roku 1488.
Vstup na Chrámovou horu zakazovali a zakazují např. tito rabíni:
Jona Metzger, vrchní aškenázský rabín Izraele Šlomo Amar, vrchní sefardský rabín Izraele Ovadja Josef, bývalý vrchní sefardský rabín Izraele Elijahu Bakši-Doron, bývalý vrchní sefardský rabín Izraele Šmu'el Rabinowitz, rabín Západní zdi Šlomo Aviner, hlava ješivy Ateret Kohanim Jisra'el Me'ir Lau, bývalý vrchní aškenázský rabín Izraele a vrchní rabín Tel Avivu Mordechaj Elijahu, bývalý vrchní sefardský rabín Izraele Abraham Isaac Kook, vrchní aškenázský rabín britského mandátu Palestina, považovaný za prvního vrchního aškenázského rabína Izraele a vůdčí postavu náboženského sionismu Josef Šolom Eljašiv, hlava charedi komunity v Me'a Še'arim Joel Teitelbaum, satmarský rebbe, bývalý vůdce komunity satmarských chasidů, hlavní antisionistické frakce v chasidském hnutí.
Vstup na Chrámovou horu povolovali a povolují např. tito rabíni
Šlomo Goren, bývalý vrchní aškenázský rabín Izraele Chajim David Ha-Levi, bývalý vrchní rabín Tel Avivu Dov Lior, rabín Kirjat Arby Josef Elboim Še'ar Jišuv Ha-Kohen, vrchní rabín Haify
Maimonides se modlil na Chrámové hoře a údajně za jeho dnů měla na Chrámové hoře stát synagoga (podle jiných se modlil ve Skalním dómu, což ovšem halaše neodporuje, neboť není místem modloslužby). Dokonce ustanovil výročí své modlitby na Chrámové hoře (6. chešvan) jako výroční den pro sebe a svou rodinu.
Šlomo Goren během svého působení v úřadu vrchního rabína Izraele vstoupil do Skalního dómu, oblečen v talitu, tfilin a se svitkem Tóry.
Další rabíni povolují vstup na Chrámovou horu pod podmínkou, že muži i ženy prodělají předtím očistnou koupel v mikvi, ženy nebudou v období menstruace, muži nebudou nosit koženou obuv. Další omezení se týkají prostoru, který mohou židé navštívit - názory se různí, někteří se domnívají, že mohou obejít pouze okraj Chrámové hory, jiní se domnívají, že nesmějí pouze vystoupit na vyvýšenou platformu kolem Skalního dómu, Šlomo Goren i jeho následovníci se domnívají, že by Židé měli vstoupit až do srdce Skalního dómu, aby dokázali svou vládu a suverenitu nad místem.
Tato praxe omezeného vystupování na Chrámovou horu je odvozena z původních zvyků, platných za dob Chrámu, kdy byl Chrám rozdělen na "nádvoří národů", "nádvoří žen", "nádvoří Izraele", "svatyně", a "velesvatyně„. Podle některých přísných nařízení se zákaz pro rituálně nečistého člověka vztahoval na celou Chrámovou horu, podle jiných nesměl vstoupit pouze do ženské části. Na druhou stranu bylo povoleno vstoupit do jakékoli části Chrámové hory, dokonce i do Nejsvětější svatyně, a to v rámci nutných oprav. Podle traktátu Berachot 9,5 by “člověk neměl vstupovat na Chrámovou horu se svou holí, měl by se zout, neměl by si zkracovat přes ní cestu a plivat kolem sebe." Na Chrámovou horu se mohlo vcházet pouze z východní strany a odcházet pouze z pravé strany (kromě zvláštních příležitostí, Midot 2,2).
V dnešní době je diskutována i otázka přinášení obětí. Podle některých názorů je přinášení obětí zapovězeno až do vybudování Chrámu, podle jiných je možné a dokonce povinné přinést oběť (zvláště pak oběť na Pesach) na Chrámovou horu a obětovat ji na oltáři, který by byl vztyčen na místě původního.
Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chrámová_hora
|
]
|
|
|
|