Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472715
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Žena jako ta druhá
Vloženo Úterý, 06. březen 2012 @ 22:44:30 CET Vložil: Stepan

Žhavá témata poslal foibe123





Podle slavné francouzské filozofky Simone de Beauvoir má každá společenská skupina tendenci vytvářet si druhého, vůči kterému se bude moci vymezovat. Dominantní skupina se často považuje za ztělesnění dobra a lidskosti, do skupiny „těch druhých“ projektuje zlo a ve svých očích si legitimizuje její útlak. Tato „ideologie druhého“je kořenem rasismu, nacionalismu či náboženské nesnášenlivosti.



Mnohé feministky a feministické teoložky se zabývaly tím, jakým způsobem „ideologie druhého“ ovlivňuje vztahy muže a ženy. Podle americké feministické teoložky R.R.Ruether se „ideologie druhého“ projevuje jako narušení integrity lidství jako muže a ženy. Jejich vztah je porušen nadřízeností a podřízeností. Muž si činí nárok na to, aby sám sebe pojímal jako normu lidství a ospravedlňoval tím podřízenost ženy. Ženy samy ovšem tuto roli velice dlouho přijímaly a nereflektovaly.
Jak ve svém raném díle rozpoznává americká feministka Mary Daly, tradiční interpretace biblických textů o stvoření, kdy se stvoření ženy vykládá jako bytostná podřízenost, ženy v této roli utvrzuje. Také biblický text o pádu člověka slouží podle ní v muži ovládané společnosti primárně jako ospravedlnění nerovného sociálního řádu. To, že má žena podle tradičního výkladu tohoto mýtu původ v muži a byla zodpovědná za jeho pád, ospravedlňuje její podřízené místo ve společnosti hned dvakrát. Mýtus o prvotním hříchu je pro Daly typickým příkladem interpretace, kdy je mužský pohled prezentován jako pohled Boha.
Ženy tak byly od malička vychovávány jako ty „druhé“, ty, jejichž vnímání Boha není tak podstatné. Ženy tímto byly postaveny do ambivalentní role.  Toužily po Bohu, svobodě a sebevyjádření, zároveň jim bylo přikazováno mlčet a svoji spiritualitu vyjadřovat skrze muže.
Otázka postavení ženy v církvi a společnosti je živým tématem dodnes. Stále ve většině křesťanských církví a sborů převládá názor, že místo ženy není na kazatelně, ale pouze v rodině. Obvykle se argumentuje výkladem knihy Genesis či listy apoštola Pavla.
Bible je sice nepochybně Božím Slovem, ale nesmíme opomenout, že je také dílem lidí, ač pod vlivem Ducha svědčících o Bohu, stále pocházejících z  kulturního prostředí, ve kterém patriarchát byl apriori nezpochybnitelnou skutečností. To je potřeba při interpretaci biblických textů zohledňovat.
Ježíš sám dle četných svědectví Evangelia s  marginalizovanými a utlačovanými soucítil. Jak píše naše přední feministická teoložka Jana Opočenská, v okruhu Ježíše bylo mnoho přítelkyň a učednic. Na základě biblických i mimobiblických pramenů víme, že ženy se souhlasem mužů vyučovaly, prorokovaly a dokonce stály v čele společenství. Ovšem ideje vyjádřené ve 28. verši 3. kapitoly listu Galatským „není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou, vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši“ zápasí s realitou padlého světa, kde vládne nerovnost a útlak. Církev by ovšem neměla tyto nerovnosti podporovat, natož pak je obhajovat. Konečná spravedlnost nás jistě čeká až v Božím království, ale církev, jakožto společenství adoptivních Božích dětí v Kristu žijících, by měla již nyní ve světě usilovat aspoň o odraz konečné spravedlnosti – tedy i spravedlnosti mezi pohlavími.


Podobná témata

Žhavá témata

"Žena jako ta druhá" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Středa, 07. březen 2012 @ 19:20:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gen. 1/27
Bůh stvořil člověka,..muže a ženu je stvořil.

Žena není druhá, je člověk stvořený Bohem.

Gen. 2/22
..Bůh utvořil z žebra,..ženu a přivedl ji k němu.

Zde je žena ta první pro muže, je to Bůh který vytvořil vztah mezi mužem a ženou.

Článek se mi líbí .Děkuji za připomenutí.




Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 07. březen 2012 @ 18:06:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible je sice nepochybně Božím Slovem, ale nesmíme opomenout, že je také dílem lidí, ač pod vlivem Ducha svědčících o Bohu, stále pocházejících z  kulturního prostředí, ve kterém patriarchát byl apriori nezpochybnitelnou skutečností. To je potřeba při interpretaci biblických textů zohledňovat.

Jak?
Jak zohlednit při počítání podle Pythagorovy věty, že byla objevena v prostředí, kde byl patriarchát samozřejmý?

Na základě biblických pramenů víme, že ženy se souhlasem mužů vyučovaly, a dokonce stály v čele společenství.

Postrádám citaci!



Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 07. březen 2012 @ 08:21:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1 Korintským 11:3  Ale chcem, aby ste vedeli, že hlavou každého muža je Kristus a hlavou ženy muž a hlavou Krista Bôh.

My si nemôžeme dovoliť svojvolne meniť toto biblické hierarchycké usporiadanie.

Luk16,17  A ľahšie je, aby sa pominuly nebo i zem, než aby jeden háčik padol zo zákona.

Keďže Bibia má takúto autoritu,Kto sa opovažuje  meniť jej slová ???

Muž a žena sú si rovni v Kristu,ale mie su si rovni v postaveni.


Varovné slovo:
2 Peter 3:16  jako aj vo všetkých listoch, keď v nich hovorí o tomto, v ktorých sú niektoré ťažko pochopiteľné veci, ktoré neučení a neupevnení prekrúcajú ako aj ostatné písma na svoje vlastné zatratenie.





Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 07:39:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Jak píše naše přední feministická teoložka Jana Opočenská, v okruhu Ježíše bylo mnoho přítelkyň a učednic.

žena  feministka nemôže byť súčasne kresťanku aj feministkou



Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 14:07:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O mnoha ženách se dá říct že se dostaly dál než muži. Například na cestě kříže. Tam došel dobrovolně (Šimon byl k nesení kříže donucen násilím) jen svatý Jan. Žen bylo několik. Některé z nich pak hlásaly Evangelium podobně jako apoštolové a založily místní církve (Marie Magdalena, Marie Salome, Marie Jakubova a jejich egyptská služebná jménem Sára na jihu Francie. Žen které nosí na těle Kristovy rány je několikanásobně více než mužů. Ženy dovedou lépe kontemplovat (vcítit se) a projevuje se to i u těch které Boha ještě neznají. Trpícího člověka v MHD pustí sednout většinou žena.
Tak jak žily běžně ženy v Ježíšově době už dneska žijí snad alespoň částečně jenom jeptišky a muslimky. Muž byl pro ně vším. Ve společnosti cizích mužů často nosily závoj na obličeji, i doma. Jídlo nejdřív dávaly mužům a jedly odděleně. Chrámové panny mezi kterými vyrostla i Panna Maria dělaly ty nejtěžší a nejhrubší práce. Včetně čištění obětních míst kde se zabíjely tisíce zvířat, stolů a oděvů. Ani u poslední večeře nebyly svaté ženy, svátky slavily odděleně od mužů jako ostatní.
Možná se na ženách ve větší míře než na nás naplňuje to co říkal Ježíš. Kdo chce být první ať je služebníkem všech. Jejich síla je v jejich pokoře. Na druhou stranu považuji za pravděpodobné že Bůh nějakým způsobem respektuje naše uspořádání společnosti. Tako jako Izraeli pomazal krále, přestože byl proti tomu aby se pro krále rozhodli.
To co běžně považujeme za zrovnoprávnění je jeden z nejrafinovanějších podvodů v dějinách lidstva, který vzal ženám skoro všechno a udělal z nich pracovní sílu a sexuální objekt. Bez jakékoliv náhrady a odpovědnosti ze strany mužů. Komunisti například uzákonili že děti po rozvodu vždycky patří matce. Předsedkyně svazu žen jim za to s pláčem děkovala. Stalo se tak přesně ve chvíli kdy se první stranická garnitura dožila středních let a chtěla se snadno zbavit svých žen i dětí a najít si mladší, s věnem ve formě politických styků.
Co se týče svěcení žen na kněze tak věřím že Bůh si ho nepřeje. Předpokládám že je to možná z toho důvodu že má se ženami jiné záměry. Stejně jako si třeba nepřeje aby muž rodil děti nebo aby bylo slunce zelené. Jinak by tomu tak bylo.
Proti evangelickým farářkám, kazatelkám a pastorkám nic nemám. Kněz nejsou. Svěcení diakoni v dnešní Církvi už neplní hospodářské a charitativní úkoly jako v dobách apoštolů, u nás myslím že ani u evangelíků. Proto se nadají dost dobře srovnávat. V diakonii jako ve službě bližnímu pracuje naopak spousta katoliček i evangeliček. Diakonové prvotní Církve nebyli od úplného počátku. Jejich funkce a náplň byla stanovena dle momentální potřeby.



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy