poslal Nepřihlášený a.
Přeslechnuté
varování Antonína Boháče před J. L. Hromádkou
Až do konce svých
dní se Hromádka upřímně domníval, že může Kristu a Leninovi
sloužit zároveň. Že odpadl od Krista k Leninovi, nikdy si
neuvědomil. Je ovšem nutno přiznat, že evangelíci ho na to
začali upozorňovat s velkým zpožděním, a že to činili
málokteří.
Vzdělanostní
elita ČCE místo toho, aby si povšimla Hromádkova úpadku, a
nakonec zhroucení, a to úpadku zároveň morálního i náboženského
(profesora teologie úpadku ve víře), vytvořila si hromádkovský
mýtus, o kterém (neuvěřitelně) dodnes neví, takže se z něho
stále ještě nemůže začít uzdravovat. Je to mýtus o údajně
velkém teologovi J. L. Hromádkovi. Kdyby byl Hromádka poctivý
teolog, nemohl by se propůjčit k tomu, že založil a do všech
světadílů rozšířil „Křesťanskou“ mírovou konferenci,
která od začátku byla pečlivě dirigována ze zločineckého
Kremlu. Zakladatel této skrz naskrz prolhané organizace, který po
deset roků byl jejím suverénním předsedou, byl podle svých
ctitelů v pořádku po morální stránce. A navíc byl prý velkým,
pozoruhodným, významným teologem. Nebyl prý nemorální, a proto
prý nemůže být spravedlivě srovnáván s „říšským
biskupem“ Ludwigem Müllerem, prominentním německým hitlerovským
protestantem, ani s římskokatolickým komunistickým kolaborantem
Josefem Plojharem.
Komunistickou
rakovinou Hromádka onemocněl (jak se ukázalo, nevyléčitelně) v
r. 1920. V témž roku, v kterém byl jmenován mimořádným
profesorem nedávno založené bohoslovecké fakulty.
Ve svých Cestách
protestantského theologa z r. 1927 přetiskl J. L. Hromádka (na
str. 88-97) delší článek, který mu v Kostnických jiskrách
vyšel o sedm let dříve, v listopadu 1920. Z tohoto článku cituji
(ze str. 95):
Přiznávám
se, že jsem už nadšeně na ulici zpíval Internacionálu, třeba
ji ještě dobře neumím. Cítil jsem při tom smutek, jak
nekřesťané přicházejí s velkou ideou mezinárodnosti a jak
doopravdy jsou jejími ochránci před šovinistickým prostředím.
Nepochybuji ani trochu, že v tomto českém internacionalismu je
vyjádřen mnohem pronikavěji český duch než ve vlasteneckém
běsnění Českobratrských hlasů ... a než ve všeobecném našem
strachu před mezinárodním socialismem.
Po necelých třech
desetiletích, a sice v r. 1948 (patrně v říjnu), napíše dělník
J. Adamec, člen evangelického sboru v Čáslavi, Hromádkovi toto
(cituji z rubriky IV, z poznámky p_1):
Pane
děkane, ...a potom musíte ven
z evangelické církve, neboť jí děláte jen zlo a zlo. Vy jste
falešný prorok a rozrušujete blahé společenství.
Už
na podzim 1948 vyjádřil evangelický dělník naivním, neumělým
slovníkem (rozrušujete
blahé společenství),
co čeští evangeličtí intelektuálové, a vůbec celá vedoucí
vrstva ČCE (funkcionáři od presbyterů až po synodního seniora a
synodní kurátorku, a fakultní učitelé, a přispěvatelé do
evangelického tisku) nepostřehli dodnes: Že už tehdy, tedy nyní
před šedesáti lety, Hromádka ČCE zaváděl, klamal, sváděl (Vy
jste falešný prorok),
zevnitř rozvracel (rozrušujete
blahé společenství),
a navenek diskreditoval (Je
na čase aby slovo Hromádka nevzbuzovalo pohoršení!),
a vůbec ji ve všech směrech poškozoval (neboť
jí [evangelické
církvi] děláte
jen zlo a zlo),
a že se ČCE proto měla děkanu Hromádkovi vzepřít a jeho
škodlivé působení nekompromisně odsoudit (musíte
ven z evangelické církve).
Stručné vyjádření čáslavského evangelíka nemělo chybu.
Nevidím nejmenší důvod, proč by měla být zpochybněna toho
vyjádření jednak poctivost, jednak závažnost.
Dělník
J. Adamec v r. 1948 také Hromádku obvinil, že ignoruje bibli
(neznáte
ani desatero Božích přikázání)
a že má špatný vliv na studenty bohosloví (stavíte
se do popředí výchovy našich mladých lidí).
Bratr Adamec také přesně (byť neuměle) vyjádřil, v čem mělo
morální zhroucení a skandální působení děkana evangelické
bohoslovecké fakulty původ: Byl to Hromádkův příklon ke
komunistům. (Vy
- čítánkový komunista. Intelektuál
by napsal: salonní
socialista.)
Ale na to, že
Hromádka vnáší do ČCE zlo a zmatek, upozornil už v dvacátých
letech významný církevní představitel, PhDr Antonín Boháč.
Zakládající (sjednocující) sněm Českobratrské církve
evangelické (toto jméno dostala sjednocená církev v r. 1919)
zvolil Boháče do devítičlenného synodního výboru (a jako
jednatele do pětičlenného prezidia) nové církve. Od r. 1921 byl
Boháč volen do každého šestičlenného synodního výboru a od
r. 1931 do každé šestičlenné synodní rady ČCE. R. 1939 byl
zvolen synodním kurátorem, tedy nejvyšším laickým
představitelem církve, a zůstal jím do své smrti 27.12.1950.
Původně středoškolský profesor, od r. 1919 byl Boháč vedoucím
pracovníkem, a od r. 1934 viceprezidentem Státního úřadu
statistického, a docentem UK v Praze. V r. 1921 zorganizoval a
zpracoval první sčítání lidu v ČSR.
Hned na první
straně Úvodu k svým už zmíněným Cestám cituje Boháče sám
Hromádka (na str. 5):
Na
jaře 1925 napsal Dr. Boháč ...: „V loňských článcích byla
obsažena zlá slova Hromádkova, obrácená do českého
evangelického světa. ... Vzdálenému pozorovateli se zdá, že v
českém evangelickém táboře jest myšlenkový chaos. Nemohu
zbaviti profesora Hromádku tvrdé výtky, že jest to on, který k
tomuto zmatku přispěl nejvíce.“
Už v r. 1920 Boháč
poznal, že Hromádka mate církev svým nadšeným doporučováním
komunismu. O tom píše sám Hromádka, opět v Cestách (str. 94, v
zmíněném článku z listopadu 1920):
Dr. Boháč
trochu nejasně mi připisuje touhu po sociální revoluci a
neinformovaný čtenář má dojem, jako bych stavěl vedle sebe
Ježíše a Lenina a v revoluci viděl jediný lék pro společnost.
„Oč jest lepší křesťan, který věří v revoluci, než ten
který v ni nevěří, ať mi laskavě poví kazatel,“, píše dr.
Boháč.
Mohl
Boháč, člen synodního výboru, v r. 1925 obvinit Hromádku
ostřeji, než jak to učinil, když napsal zlá
slova Hromádkova, obrácená do českého evangelického světa?
Ale dělník Adamec obviní o necelá tři desetiletí později téhož
profesora teologie podobnými slovy (napsal: že evangelické církvi
děláte
jen zlo a zlo).
Oba
také, v r. 1920 významný vědecký pracovník a státní úředník
a v r. 1948 dělník, shodně pojmenovali původ Hromádkou do církve
vneseného zla: Byl to profesora teologie příklon ke komunistům.
Jako
bych stavěl vedle sebe Ježíše a Lenina,
stěžoval si Hromádka na Boháčovo údajně křivé obvinění v
roce, kdy byl jmenován mimořádným profesorem teologie.
b. Ještě větším
problémem než JLH je dnes celá vedoucí vrstva ČCE
Boháčovu kritiku,
důvodnou a předvídavou, Hromádka odmítl. Ale Boháč v ní
nepokračoval, a nikdo v ČCE nepřevzal (od redaktora Kostnických
jisker) v kritizování Hromádkova rakovinného filokomunismu
štafetu. Ale ani později (v republice třetí a čtvrté) nikdo v
církvi tu Boháčem upuštěnou štafetu nezvedl.
Jak to bylo možné!
Když už se jedním zločinným Marxovým učedníkem nadchl mladý
a úspěšný profesor teologie, aniž se tím tajil: Jak bylo možné,
že se levicovému intelektuálovi, odpovědnému za výchovu
teologického dorostu, v ČCE otevřeně nevzepřela ani jedna
skupina (či jenom skupinka) farářů nebo laiků. Nebo slyšitelně
aspoň jednotlivec. A to ani před únorem 1948 (v krátké republice
třetí) ani po něm (v dlouhé republice čtvrté), ačkoli tehdy
Hromádkovo usilovné sloužení komunistickým režimům (především
sovětské „říši zla“) nabylo skandálních rozměrů.
Ukazuje se stále
jasněji, že daleko obtížnějším a závažnějším problémem
než JLH je ČCE. Ani nyní, dvě desetiletí po zhroucení
zločinného režimu, s kterým Hromádka horlivě kolaboroval,
nezačala tato církev s napravováním obrovských morálních škod,
které si Leninovým ctitelem nechala způsobit. Dokonce odmítá
tyto škody vidět, vzít je na vědomí, přiznat si je.
Příčin
pozoruhodné zaslepenosti vedoucí vrstvy ČCE je celá řada. Aspoň
na některé z nich chci postupně upozornit.
27. 09. 2010
Jan Zeno Dus
Zdroj: http://www.janzenodus.cz