Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 421 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472991
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Druhá ajská bitva a soud nad Akánem I.
Vloženo Neděle, 07. srpen 2011 @ 00:52:58 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Karels

V článku si povšimneme dvou pasáži biblického textu knihy Jozue, což se nám stane základem pro hledání možné analogie v těchto textech. Oba narativní texty jsou části větší literární jednotky; je to soud Akána v knize Jozue 7 a ajská bitva v knize Jozue 8.

Na každý pád se nám přímo nabízí možnost porovnat obě biblické pasáže. Při pečlivém pročítání biblického textu 7. a 8. kapitoly knihy Jozue jsme něco objevili. Hledali jsme společné znaky obou textů a nalezli jsme je:

„Navršili nad ním velkou hromadu kamení; je tam až dodnes.“ (Jozue 7:26, 8:29)

Obě vyprávění bitvy proti Aji a soud Akána se uzavírá se stejnou formulací: „Navršili nad ním velkou hromadu kamení; je tam až dodnes.“

Formulace, která uzavírá obě kapitoly, odkazuje k Akánovi (7:26) a k ajskému králi (8:29). Na základě stejné formulace, kterou jsme nalezli v závěru příběhu, se můžeme domnívat, že je v obou biblických textech celá řada souvislostí, které k nám postupně začnou promlouvat.

Dvě pasáže, které jsme pomyslně položili vedle sebe, jsou jako stvořené k tomu, abychom v nich hledali možné analogie.

Někteří biblisté dělí Boží jednání na jednání vysvobozující národ Izraele a na Boží jednání, kdy Pán Bůh soudí ty, kteří jej neposlouchají – ať už je to Izraelita nebo není Izraelita. Oba příběhy určitě stojí za náš zájem, neboť nám umožní nahlédnout více do Božího jednání s člověkem.

Příběhy z biblické knihy Jozue mají přeci jenom jisté vodítko pro vlastní pochopení textu. Navršené kamení v obou příbězích, respektive na závěr těchto příběhů chce naznačit, že Izrael má dva nepřátele, jeden, který je vnitřní, druhý, který je vnější.

Vnější nepřítel je více zřetelnější, jsou jím Kenaanci; vnitřní nepřítel je potencionálně nevyzpytatelný, je jím Izraelita a nadto je vnitřní v dvojím slova smyslu. Je totiž součástí národa Izraele – jednak fyzického, ale také duchovního společenství .

Pro pochopení proč je v poselství knihy Jozue tato podvojnost obsažená, potřebujeme uvidět širší souvislost z biblického textu. Krádež zakázaného a zasvěceného majetku Akánem odkazuje na první krizi, s kterou se setkal Jozue a Izrael na své cestě do zaslíbené země.

Významné je, že Boží odpověď na krádež je opožděná a následuje až po „debaklu“ bitvy proti Aji. (Joz 7:1-4) Přitom Všemohoucí vytvořil vazbu mezi Akánovou zlodějinou a zdrcující porážkou, kterou utrpěl Izrael, což je zjevné při hlubším studiu těchto biblických pasáží.

V obou textech se vyskytuje slovo חרם, což odkazuje k zhoubě Izraele před svými sousedy a Akánovu krádeží. Poučení z biblického textu, kde se píše o debaklu Izraele v bitvě proti Aji, spočívá v tom, že Jozue a Izrael museli obdržet řádnou lekci: že čelí dvěma nepřátelům, kteří proti nim vedou aktivní „kampaň“.   

Na jednu stranu čelí národům Kenaanu, což je vnější nepřítel, zjevný nepřítel. Nepřítel, o kterém se už vědělo při odchodu z Egypta. (Ex 6:8)

Na druhou stranu samotný Izrael čelí vnitřnímu nepříteli, čelí Izraelitům ze svých vlastních řad, což je nepřítel sice výrazně méně početnější, ale o to více nevyzpytatelný.

Mohyly postavené z kamení, o kterých se dočítáme na závěr kapitoly 7 a 8 biblické knihy Jozue, reprezentují konec, ale i rovnocenný postup v potírání nepřítele.

Při pronásledování dvou nepřátel Izraelem, nepřítele vnitřního a vnějšího, zjišťujeme, že obě vyprávění nám nakonec poskytnou obdobné jazykové prostředky. Můžeme tak pokračovat v hledání těchto jazykových prostředků, které vyjadřují nesmiřitelný boj proti vnějším i vnitřním nepřátelům Izraele.


Zdroj:
Berman, Joshua A. Narrative Analogy in the Hebrew Bible: Battle Stories and Their Equivalent Non-Battle Narratives. Brill Publishers, 2004.


"Druhá ajská bitva a soud nad Akánem I." | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy