Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462642
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Dan Drápal: Charismatické hnutí
Vloženo Úterý, 26. červenec 2011 @ 12:15:52 CEST Vložil: Olda

Charismatici poslal Nepřihlášený

Nedělám to často, nicméně chci hned na začátek uvést, že tento článek píšu na objednávku. A přistupuji k němu s velkou bázní. Vlastně se necítím příliš oprávněn tento článek psát, a to hned z několika důvodů. Předně do charismatického hnutí sám patřím, a tudíž si nemohu činit nárok na to, že jsem nestranným a objektivním pozorovatelem. Za druhé už sedm let stojím spíše stranou. To mi sice umožňuje objektivnější pohled „zvenčí“, na druhé straně mé kontakty s vedoucími jsou velmi omezené a ne vždy znám jejich motivy. A konečně je tu třetí, nejvážnější důvod: Vědomí, že je jediná bytost, na jejímž mínění doopravdy záleží, a tou je sám Bůh.

Pokud se přesto pustíme do tak nebezpečného podniku, jako je hodnocení charismatického hnutí, narazíme hned z počátku na nesnadnou otázku: Kdo do charismatického hnutí patří a kdo už ne? Jak lze charismatické hnutí definovat?

Pokud bychom do charismatického hnutí zařadili všechny sbory, které (byť často pouze teoreticky) počítají s tím, že se na jejich shromáždění budou projevovat nadpřirozené dary (např. proroctví, dar jazyků nebo slovo poznání), pak bychom k němu museli připočíst i letniční církve, tedy u nás Církev apoštolskou. To by jí ale nemuselo být milé: Letniční církve se oddělily od ostatních počátkem 20. století (do značné míry ne vlastní vinou: Mnohdy byly z tradičních – či tradičnějších – církví vytlačeny). Charismatickému hnutí, které se objevilo zhruba o dvě generace později – někdy vyčítají jistou neurčitost, případně nedůslednost.

Nicméně platí, že rozdíl mezi letničními a charismatickými sbory je v praxi často minimální – mluvím z vlastní zkušenosti, protože jsem v posledních letech kázal v řadě letničních i charismatických sborů. Jsem přesvědčen, že vnější nezúčastněný návštěvník by nemohl nikterak rozpoznat, zda je ve sboru letničním či charismatickém – na to by přišel, až kdyby se začal aktivně zajímat o „církevní politiku“.

Dalším problémem při vymezování, které sbory jsou či nejsou charismatické, je, že v denominacích, které se rozhodně k charismatickému hnutí nehlásí, se mohou v jednotlivých sborech charismata s větší či menší intenzitou projevovat. To platí v naší zemi o Církvi bratrské, Bratrské jednotě baptistů, Evangelické církvi metodistické, ale i o některých sborech Českobratrské církve evangelické. Charismatické hnutí některé sbory těchto denominací zasáhlo, ovšem vedení těchto denominací by asi protestovala, pokud bychom celé denominace spojovali s charismatickým hnutím.

Mnozí lidé z evangelikálních kruhů zaujímají vůči charismatickému hnutí postoj, který by se dal charakterizovat slovy „Já nejsem proti duchovním darům, ale…“ Po slůvku ale zpravidla následuje upozornění na různé nepravosti, které se v souvislosti s charismaty v některých sborech děly. Tyto námitky jsou v jednotlivostech často oprávněné. Problém je v tom, že postoj „já nejsem proti“ není zcela biblický. Písmo říká: „Horlivě žádejte duchovních darů…“ (1K 14,1 dle Kr., ČSP má „dychtěte“, ČEP „usilujte“, B21 „horlete“. To je poněkud jiný přístup než „nebýt proti“. Má zkušenost je, že tam, kde „nejsou proti“, vesměs proti jsou, jenže to nechtějí otevřeně přiznat.

Konečně třetí problém s vymezením je vůči tomu, čemu se říká „Hnutí víry“. Není snadné určit, kde Hnutí víry začíná a kde končí. Sám mám dvě odlišovací znamení, podle kterých poznám, co už je dle mého porozumění Písmu „za hranou“: Nepřijatelné je pro mě tvrzení, že Job si za své utrpení mohl sám, a tvrzení, že každý člověk, který má správnou víru, bude uzdraven. (Mezi těmito dvěma tvrzeními je pochopitelně snadno rozpoznatelná vnitřní souvislost.)

Přiznám se, že Hnutí víry hodnotím dosti negativně, ale uvědomuji si, že mohu být zaujatý. Ve své praxi jsem se totiž stále setkával s lidmi, kteří žili (a mnozí z nich dosud žijí) dvojí život: Chodí do Triumfálního centra víry (nebo nějakého podobného sboru), kde „vítězí“ a „prosperují“ a snaží se tyto prvky vnést třeba do nějakého sboru Křesťanského společenství či některé z evangelikálních denominací, a pak se čas od času vracejí k nám, aby hledali pastýřskou pomoc ve svých manželských či jiných problémech – nebo aby si vypůjčili peníze (případně se o to alespoň pokusili).

Co mě nejvíc zaráží, je naprostá neschopnost tuto dvojakost reflektovat. V některých případech tato dvojakost trvá celá léta. Mám za to, že „chvály“ či „kázání“ v takových „vítězících“ sborech působí na tyto lidi jako jakási droga, bez které nemohou být, ale která jim na druhé straně znemožňuje se na svůj život realisticky a pravdivě podívat. Znovu ale opakuji – mohu být zaujatý, protože jsem se setkával spíše s těmito lidmi, kteří se pohybují v obou světech. V každém případě mě netěší, pokud jsou tyto sbory zařazovány do charismatického hnutí.

Nyní se tedy budu věnovat vývoji hlavního proudu charismatického hnutí.

Vidím v něm jevy pozitivní a negativní.

Jako pozitivní vidím péči o prorockou službu a její rozvoj pod vedením Miloše Kačírka a Davida Louly. Toto dílo se rozvíjí již mnoho let a díky němu charismatické sbory nepřestávají být charismatické. (Ke ztrátě „charismatičnosti“ či jiného významného duchovního náboje dochází vzhledem k jakési všeobecné „duchovní entropii“, kterou je možno pozorovat ve všech segmentech církve. Patrně jde o určitý sociologický jev, který je možná svým způsobem nevyhnutelný.) Na „Orlích sletech“, jak se říká schůzkám a týdenním pobytům těchto prorockých lidí, se pečuje o kultivaci daru proroctví a příbuzných darů a do určité míry se tím omezují excesy, které tuto službu často kompromitují v očích necharismatiků.

Rovněž mám za to, že charismatické sbory výrazně přispívají k vcelku dobré mezidenominační atmosféře v naší zemi, protože vesměs nepěstují výlučnost a nepřistupují k ostatním částem církve konfrontačně. Vedení sborů se vesměs snaží čelit různým sekularizačním vlivům a vykonávat rozumnou pastorační péči.

Jsou zde ovšem i mnohá ohrožení. A největší jsou ta, která jsou plíživá a nesnadno postižitelná.
Nejvýraznější z nich zřejmě ohrožuje veškeré křesťanstvo v západní civilizaci. Mám na mysli konzumní přístup ke křesťanství obecně a k církvi zvlášť. Tento konzumní přístup v posledním dvacetiletí neustále sílil a do značné míry prostoupil i relativně zdravé sbory.

Člověk s konzumním přístupem si neklade otázku „Čím mohu přispět k budování těla Kristova v konkrétním místním sboru“, ale „Jak sbor naplní mé duchovní či emocionální potřeby“. Jako máme určitého providera mobilního připojení a určitého providera internetového připojení, máme i určitého providera duchovních (ve skutečnosti ale spíše emocionálních) potřeb. Pokud mi jeden provider nevyhovuje, přejdu k jinému.

Jsem rád, že přestup z jedné denominace do druhé není chápán bezmála jako zrada Krista, jak tomu bylo v generaci mých rodičů. Nicméně současná fluktuace mezi sbory již přesahuje únosnou hranici. Vedoucím velmi ztěžuje jakékoli smysluplné úsilí o zbudování něčeho trvalejšího a dostává je pod ještě větší tlak, aby se jako takoví „provideři“ také chovali. Připravenost opustit sbor při sebemenší vztahové lapálii ovšem hluboce souvisí s neschopností světa navazovat smysluplné (a tedy i v určitém smyslu závazné) vztahy.

To, že lidé opouštějí sbor, jakmile jim něco přeletí přes nos, má stejný kořen, jako to, že lidé opouštějí své manžely, manželky nebo děti. Tím kořenem je soběstřednost a neochota se obětovat. Musíme si ale přiznat, že jsme-li soběstřední a nejsme-li ochotni se obětovat, pak nám uniká, co „život v Kristu“ vlastně je. Následovat Krista znamená právě nebýt soběstředný a být ochoten se obětovat. Obávám se, že co se týče skutečně kristovského života, nejsou na tom charismatické sbory o nic lépe než sbory evangelikální, ba někdy ani než sbory „tradiční“.

Domnívám se, že právě v této věci musí jít církev proti proudu. A vyhlížím jakési obnovné hnutí, jehož příznivci si nebudou klást otázku „Kde mě budou mít více rádi“, ale „Jak se naučím mít více rád“.

19. března 2011

http://dan.drapal.org


"Dan Drápal: Charismatické hnutí" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dan Drápal: Charismatické hnutí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 26. červenec 2011 @ 16:39:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řekl bych že Duch Svatý je jenom jeden, i když si vane kudy chce. Těžko si dovedu představit že by se něco takového co popisuje pan Drápal dělo například mezi prorockými dětmi, žáky a proroky Vyvoleného národa. Že by je Duch Boží vedl k takovým věcem, štěpení, osočování a vzájemné řevnivosti. Ti kteří byli vedeni skutečným a pravým Duchem takové věci obvykle nedělali, i když z nich Duch mluvil jen občas. Někdy se stávalo že nakonec zklamali a odpadli, ale nevzpomínám si že by to u někoho fungovalo na střídačku. Falešný a pravý duch.



Re: Dan Drápal: Charismatické hnutí (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 27. červenec 2011 @ 07:59:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." To platí v naší zemi o Církvi bratrské, Bratrské jednotě baptistů, Evangelické církvi metodistické, ale i o některých sborech Českobratrské církve evangelické."...


A co charismatický proud uvnitř římskokatolické církve, jehož známým představitelem je třeba Vojtěch Kodet?

Pro drobné stružky vody nevidíš řeku?



Re: Dan Drápal: Charismatické hnutí (Skóre: 1)
Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Středa, 27. červenec 2011 @ 12:48:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zaujimavy nazor z pravoslavnej strany, bohuzial, zdroj som si nepoznacila.

Prežívanie údajného pôsobenia Svätého Ducha u sympatizantov letničných hnutí je z pohľadu pravoslávnej duc*****sti považované
za pôsobenie zlých duchov, psychologickej manipulácie a čisto emočných stavov. Dôkazom toho je napríklad nepriateľstvo mnohých tzv. charizmatikov voči krížu, rozpad zvyškov zdravej duc*****sti u ľudí, ktorý sa zaplietli
s letničnými a charizmatickými hnutiami a nezrozumiteľnosť „hovorenia cudzími jazykmi“ u charizmatikov



Re: Dan Drápal: Charismatické hnutí (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 28. červenec 2011 @ 10:53:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na norském masakru je zajímavé to jak dokonale mediálně zastínil hladomor v Africe, kde desítky tisíc lidí umřely hlady a bezprostřední smrt hrozí asi půl milionu dětí. Zatímco když se mělo o chudobě v Agrice jednat na summitu G8 tak tehdy vybouchly nálože v londýnském metru.



Re: Dan Drápal: Charismatické hnutí (Skóre: 1)
Vložil: belansky v Čtvrtek, 28. červenec 2011 @ 12:28:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Pamatuju se na Holešovice a Herlíkovice, VIDĚL JSEM UZDRAVENÍ. Ne o něm slyšel, nebo četl, ale VIDĚL. Ani největší autority jakékoliv církve či denominace mi to nevymluví. Ale myslím i na to, co jsi nám tehdy říkal. Tedy na rozdíl mezi uzdravením od Boha a od zlého. To Boží nepřichází samo, ruku v ruce s ním jdou mnohá další požehnání - obrácení uzdraveného a jeho blízkých, pokoj, neskomírající radost... Když je to od zlého, po "zázraku" přijde zklamání, pochyby, bolest, útěk od Boha (jsem zdravý, tak nazdar).Mnoho lidí mi třeba tvrdí, že "mám léčivé ruky". Nikdy jsem to nezkoumal a nebyl na žádném semináři, jsem masér a jestli to tak je, se pozná na těch, kterým poskytnu masáž. Je fakt, že mám fotbalisty, ti se dokážou zranit hodně, vcelku se mi daří jim pomoci, ale nedovolil bych si "léčit", hrát na doktora.
Ad konzum- i v tom máš pravdu. Jsem tady, tak se starej, faráři. Jakoby to byla show, jakoby moje účast a jakás takás víra byla vstupenkou a vše další bylo na jiných. Ale jsme vyzváni, abychom byli především služebníky užitečnými, ne konzumenty. Já vím, jsem mimo, to se mi to kecá... To je ten průšvih, můj. Že VÍM, CÍTÍM, MÁM JASNO V MNOHÉM, na čem se jiní zaseknou, ale není mi to moc platné, protože mě cosi tahá pryč, pak hubou do zdi, do kostela, aspoň za dveře a zase ven a kamsi do "svobody" mého bloudění. Ztratil jsem víc jak dvacet let, byl jsem na trávě a na tripu, ale vykašlal jsem se na to a nebyl to problém, šlo to samo, prostě mi to nic nedalo, tak jsem šel od toho. Bez absťáku. Dnes potkám někoho z tech časů, zeptají se máš něco? a já- nemám. Tedy trávu a trip nemám, v tom smyslu jsem volný, jiní se za ty roky 5x léčili a stejně do toho spadli. Byl to zázrak, vím to, jiní se trýznili a nevyhráli. Já jsem jen zavřel dveře a bylo to. Proč já ano a onine? Darmo se zázrak nestane. Nebo to bylo to uzdravení od zlého?



Re: Dan Drápal: Přijímám další objednávky (Skóre: 1)
Vložil: Farel v Čtvrtek, 28. červenec 2011 @ 12:35:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poté co pan Drápal konstatoval, že není úplně nestranným hodnotitelem hnutí letničního, charimaztického i víry, se rozjel jako ten komu to v podstatě nevadí, že pro to není kompetentní. K nekompetentnosti: stojí totiž ve věci jako taťka a následně vyleliminovaný taťka charizmatického hnutí. Jako taťka už těžko ovládal své vlastní charizmatické děti a už vůbec nemůže hodnotit a objektivně se vyjdřovat k dětem svých dětí.

K té první frázi mě napadá určitý ekvivalent z filmových dilaogů: Pan č. 1. :" Mohu k vám hovořit upřímě. "
                                                                                                     Pán č. 2. :" No prosím, zřejmě jste dosud kecal."

Charizmatické sbory které přispívají k dobré mezidenominační atmosféře, neznám a i když se velmi namáhám nic mě nenapadá. Něco jiného vidím v šíření koloritu bývalých Manin do všech denominací i nedenominací. Přejímání písní bych přičetl celonárodně vychudlé religiózní databázi písní a touze lidí zpívat alespoň něco, co není minimálně dvěstě let staré příp. bezobsažné, kdyby přejímající však dokázali vidět, že je v této písňové nabídce ukryt hák, na který charizmatizmus chytá všechny ryby které je možné chytit, asi by se opravdu radši, zcela podle Darwinova scénaře vyplazily na souš a staly se radši něčím jiným, než charizmatickým kočkopsem rybou se tvářícím.

Kvalitativní rozdělení jednotlivých směrů je od člověka, který kvalitu nerozeznává již od počátku, také zcela ve směru naší politické scény, kdy každý druhý mluví jako kniha a každý první na něj s otevřenou pusou kouká, případně naopak. V charizmatických směrech se pouze liší poměr,  nejefektivnější  model  je ten kdy na toho, co mluví jako kniha, připadá co nejvíc těch co  na něj koukají s otevřenou pusou, Vezměme jako vzor třeba nasycení tisíců. To je ostatně další aspekt páně D. hodnocení, žádný příklad není dost daleko by ho nebylo možno použít pro důkaz toho, že p.D. je jako hodnotitel kompetentní a to i navzdory prohlášení o své chabé kopetenci. Já bych však, co do jeho kompetencí skončil hned na jeho začátku, kde se sám hodnotí, že kompetentní v podstatě není a proč tedy číst dál.

Asi bych mohl připomínkovat naprosto vše, ale to bych mlátil imaginárním cepem imaginární slámu, zrna se odnikud nedočkavše. Jen chci ještě zmínit p. Drápalovu letitou zatíženost na proroctví a proroky. Všechny mocichtivé režimy byly výrazně zaměřené na propagandu. Smějící se rudoarmějec už vyšel z módy, po 80 letech experimentů s komunismem už alespoň část obyvatel pochopila, že rudoarmějec je vlastně jen zmanipulovaná postavička v seriálu někoho daleko odpudivějšího a že má za úkol vylepšovat svým úsměvem i přilhanými činy jeho imidž. Pro mě je charizmatické hnutí podobná postava v pozadí a imidž mu mají vylepšit proroci. Jejich předpovědi jsou buď universální, nebo tak alegorické, že pokud jejich proroctví neuslyším o nic nepřijdu a jako bonus budu mít čistou hlavu.

Jedním z velkých proroctví knihy Izajáš je vymizení diktátorů, utlačovatelů, nadřazenců a vůbec šéfiků všech možných druhů a barev, hned poté následují slova, že bude člověk dražší zlata. Tento trend v charizmatických hnutích všeho druhu naprosto chybí, všude jsou vábničky informací, deklarací o patentu na pravdu a správný výklad Písem, zázraků, proroctví.........následované odosobněním oveček neustálým tlakem na  důraz na denominační pomazané a nutnost podřizování se bez použití vlastního mozku a bez respektování osobních svobod a individuality řadových křesťanů. Rubem těchto věcí je slovo z evangelií: Kdo chce být mezi vámi velkým, buď vaším služebníkem, kdo chce být největším, buď vaším otrokem. Až se p. D zaměří tímto směrem,
rád si od něj cokoli a možná i bez kritiky, přečtu.
Služebníci ani otroci nevládnou, a to se o vedoucích zmíněných D.(rápalových)Dé.nominací říci nedá.


Joe Farel




Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy