Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477905
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Znovuzrození z vody a z Ducha.
Vloženo Pátek, 20. květen 2011 @ 22:35:43 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal oko

Na toto téma toho zde už bylo napsáno mnoho, přesto jsme ho ani zdaleka ještě nevyčerpali.


S tímto tématem souvisejí např. články zde a zde.

Je třeba mít na zřeteli, že učení o tom, že se křesťan znovuzrodí z vody a z Ducha právě ve křtu, není nějakou zvláštní "specialitou" církve katolické, jak se to zde někteří snaží předkládat, ale je to učení společné naprosté většině všech křesťanských církví, jak východních pravoslavných, tak i západních.


Pokusím se reagovat do hloubky pouze na jednu věc.

Willy (zde) argumentoval tímto:
"Znovuzrození nastává ve chvíli, kdy díky tomu, že je člověku Bohem dáno uvěřit Božímu evangeliu o Ježíši Kristu, Duch Svatý obnoví/zachrání ducha člověka v něm tím, že do ducha vstoupí a je v něm. Tomu říká Bible narození z vody (Slova - 1P 1:23) a z Ducha/Boha. ".


Jestliže Bible mluví o znovozrození z vody, je to podle Willyho výkladu narození ze slova?

A k čemu jsou dobré takové "jinotaje", nebo lépe řečeno, k čemu je dobrá takováto manipulace Písmem?

Když mluví Bible o znovuzrození z vody a z Ducha, znamená to skutečně znovuzrození z vody a z Ducha. Nic víc, nic míň. Važme si Božího slova a přestaňme ho překrucovat ve významu!




Nejdříve vysvětlím skutečný smysl 1 Pt 1,23, který nelze pochopit bez souvislosti s verši 22-25:

(22-25)
Když jste poslušností pravdě skrze Ducha očistili své duše k nepředstírané bratrské lásce, milujte vroucně jedni druhé z čistého srdce.

Nejste přece znovuzrozeni z pomíjivého semene, ale z nepomíjivého, skrze živé a na věky zůstávající Boží slovo.
Vždyť: "Veškeré tělo je jako tráva a všechna lidská sláva jako květ trávy. Tráva uschla a její květ opadal,
ale Pánova řeč zůstává navěky." A to je to slovo, jímž vám bylo vyhlášeno evangelium.



Důvod, proč se mají mít křesťané navzájem rádi, je tento: na křtu se jim dostalo nového nadpřirozeného života (dosl. "byli jste znovuzrozeni" - jako ve verších 1 Pt 1,3-5)

Požehnaný buď Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista, který nás podle svého velikého milosrdenství znovu zplodil k živé naději vzkříšením Ježíše Krista z mrtvých, k nepomíjejícímu, neposkvrněnému a nevadnoucímu dědictví zachovanému v nebesích pro vás, kdo jste Boží mocí střeženi skrze víru ke spasení připravenému, aby bylo zjeveno v posledním čase.

 - a protože mají stejného Otce v nebi, jsou navzájem bratři. Tento nadpřirozený život nepochází od otce tělesného, ale od samého Boha, prostřednictvím nauky evangelia.


"Nepomíjivé semeno, plodivá síla, je totéž, jako životní síla 1 J 3,9. Tato životní síla nás zplodila jako Boží děti.



Ukážeme si to na předobraze Noeho.
(1 Pt 18-22)
Sám Kristus jedenkrát zemřel za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás přivedl k Bohu. Byl usmrcen podle těla a pak oživen podle ducha (L 23,46). A právě v něm odešel kázat duchům do vězení (hádes- pozn.), těm, kteří kdysi odmítli uvěřit, když vyčkávala Boží shovívavost, ve dnech, kdy Noe stavěl archu, v níž byl skrze vodu zachráněn malý počet, celkem osm osob. A tomu odpovídá právě křest, který vás zachraňuje nyní a který není odstraněním nějaké tělesné špíny, ale závazkem (Novou smlouvou - pozn.) dobrého svědomí vůči Bohu skrze vzkříšení Ježíše Krista, jenž přešel do nebe a je po Boží pravici poté, co si podrobil anděly, panstva a mocnosti.


Záchrana Noeho "skrze vodu" je pravzorem (antitypos) křtu.
Řecký výraz znamená skutečnost (typos) předobrazenou "pravzorem".         (Srv. jiný "antitypos" -. 1 Kor 10,6).
Tímto vzorem je zde přeplutí přes vodu pomocí archy.



Srovnávejme:
Noe uvěřil Božímu slovu a začal stavět archu - dnešní člověk uvěří Božímu slovu (evangeliu).
Bez víry by Noe nezačal stavět archu - bez víry  nelze křtít.

 Ale bez slyšení evangelia, bez slyšení Božího slova není víry!

Víra je tedy doslova podmíněna slyšením Božího slova (Ř 10,17).
V obou výše uvedených případech je slyšení Božího slova a následná víra jen nezbytnou podmínkou záchrany, ještě není záchranou samotnou.



Noeho záchrana je uskutečněna s konečnou platností až vody opadnou, on vyjde z archy a Hospodin s ním uzavře smlouvu (Gn 9,9).


Znovuzrození dnešního člověka je uskutečněno, až steče křestní voda a Hospodin s ním uzavře Novou smlouvu.

Ve křtu oblékáme Krista (Gal 3,27), jsme očištěni od hříchů (Kol 2,12-14) Spolu s ním jste pohřbeni křtem, jímž jste také spolu s ním vzkříšeni skrze víru v moc Boha, který ho vzkřísil z mrtvých. I vás, mrtvé v hříších a neobřízce vašeho těla, spolu s ním obživil, když vám odpustil všechny hříchy a smazal ten soupis ustanovení, jenž byl proti nám a byl nám nepřátelský. Odstranil ho z cesty tím, že ho přibil ke kříži.


Tímto křtem se člověk teprve stává doopravdy zachráněným, stává se křesťanem a údem tajemného Kristova těla - církve, teď už bez hříchů dostává dar věčného života..



Takové je tedy pořadí záchrany:
Nejdřív slyšení Božího slova, následuje uvěření a pak teprve projítím skrze vodu nastává samotná záchrana, znovuzrození, vstup do Nové smlouvy.


Podobná témata

O Bibli

"Znovuzrození z vody a z Ducha." | Přihlásit/Vytvořit účet | 142 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Sobota, 21. květen 2011 @ 09:22:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takové je tedy pořadí záchrany:
Nejdřív slyšení Božího slova, následuje uvěření a pak teprve projítím skrze vodu nastává samotná záchrana, znovuzrození, vstup do Nové smlouvy.


A, prosím tě, čekáš na co ???



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 21. květen 2011 @ 11:14:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Nejdřív slyšení Božího slova, následuje uvěření a pak teprve projítím skrze vodu nastává samotná záchrana, znovuzrození, vstup do Nové smlouvy.

  Taky by mne zajímalo. Když jsi teda slyšel Boží slovo, proč jsi neuvěřil, nepřijal ho a neprošel vodou? To nedává logiku. Když víš, jak to má jedině správně být, proč se podle toho nezařídíš? Smazalo by to spoustu animozit, které proti svědectví lidí, kteří tím prošli, máš.


  My jsme tímhle postupem prošli: Nejdřív jsme slyšeli Boží slovo, pak jsme to Slovo přijali, uvěřili jsme mu a pak jsme byli ponořeni do vody, která nás zachránila podobně, jako Noeho potopa (spláchla/pohřbila toho vzpurníka proti Bohu, tu duchovní mrtvolu). Ten postup je správný, logický, biblický.

  Až jím projdeš, myslím, že se shodneme mnohem snáze na mnoha věcech: Pokud se chováš tak, že nutíš lidem něco, čím jsi sám neprošel, když oni tím prošli, tak tvoje svědectví nezní důvěryhodně: Zjevně s tématem nemáš osobní zkušenost a to způsobuje, že na teoretické rovině píšeš některé dobré věci, v jiných se pleteš.

  Asi jako když akademik z Prahy přečte pár knížek o tom, jak pěstovat víno a začně o tom fundovaně psát a tvářit se za odborníka. Mne by třeba i zmátnul, ale počítám, že ty bys to byl schopen rozpoznat, když se tím pár let zabýváš. Stejně tak lidé, kteří skutečně prošli tím, co píšeš a nemají jen znalosti na teoretické rovině, dokáží snadno rozpoznat jemné nuance toho, v čem se bez té osobní zkušenosti pleteš.



Nejdříve vysvětlím skutečný smysl 1 Pt 1,23, který nelze pochopit bez souvislosti s verši 22-25...


  Když mluví Bible o znovuzrození ne z pomíjitelných věcí, ale z navěky zůstávajícího Božího slova, znamená to skutečně znovuzrození ne z pomíjitelných věcí, ale z navěky zůstávajícího Božího slova. Nic víc, nic míň. Začni si vážit Božího slova a přestaň ho překrucovat ve významu!

 



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 21. květen 2011 @ 11:26:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
oko,

dnes ráno jsem četl list Jakubův a hned v pvní kapitole v 18. verši je toto slovo: On (tj. Otec světel z předchozího verše) se rozhodl a zplodil nás slovem pravdy, abychom byli jakousi prvotinou jeho stvoření. Toto slovo přesně odpovídá slovu Petrovu v 1P 1:23 Vždyť jste se znovu narodili ne z pomíjitelného semene, nýbrž z nepomíjitelného, skrze živé a na věčnost zůstávající slovo Boží.

Vedle Jakuba a Petra tu máme třetího svědka - apoštola Pavla (Ef 5:26), který napsal Efezským svatým: aby ji (Církev) posvětil, když ji očistil vodní koupelí v slovu,

To jsou pro mne tři svědkové Pána Ježíše Krista, nezávisle na sobě píšící o tomtéž, co řekl už dříve Pán Ježíš apoštolům v J 15:3 Vy jste již čistí pro slovo, které jsem vám pověděl.

Těmto třem svědků tedy věřím, poněvadž říkají totéž, co Pán Ježíš. Tobě nemám sebemenší důvod věřit, protože tu neustále Boží Slovo zpochybňuješ, převracíš, překrucuješ a dáváš mu význam, který nemá!

No a k tomu tvému neustávajícímu zpochybňování a pochybnostem jenom dodám zase toho Jakuba (1:6b-8) Neboť kdo pochybuje, podobá se mořské vlně, hnané a zmítané větrem. Ať si takový člověk nemyslí, že něco od Pána dostane; je to muž nerozhodný, nestálý ve všem, co činí/ve všech svých cestách.

Tož tak.

willy



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Sobota, 21. květen 2011 @ 13:22:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
     Oko, když chceš věřit, že k znovuzrození dochází při křtu vodou, tvoje věc. Ani bych se s tebou nehádal. A proč? Protože člověk jenž uvěří zákonitě směřuje ke křtu vodou. Jde to ruku v ruce. Řekl bych, že v první církvi to bylo mnohdy časově velice blízko sebe. Dotyční v podstatě nemají čas řešit, kdy vlastně byli znovuzrození. Tvá polemika jako by spíš byla směřovaná proti těm, kteří odpírají křtu. Ale takový zde nikdo není a žádného takového křesťana neznám. Proti čemu tedy tvá polemika? Když někdo uvěří, tak vím, že půjde ke křtu, pokud tomu vnější okolnosti nezabrání.
     Ale ty máš jiný problém. Tvrdíš: víra + křest = znovuzrození. Kde máš tu víru u miminek? Nějak z té rovnice vypadla. Nahrazuješ ji zástupnou vírou. Je to jako by Noe postavil koráb, vstoupil se svou rodinou do něj, pár lidem vně by řekl: já tam vstupuji i za vás a zavřel dveře. Pak přišla voda a ti co nevstoupili se utopili.



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Sobota, 21. květen 2011 @ 19:00:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takové je tedy pořadí záchrany:
Nejdřív slyšení Božího slova, následuje uvěření a pak teprve projítím skrze vodu nastává samotná záchrana, znovuzrození, vstup do Nové smlouvy.

Oko tímhle jsi udělal katolicismu medvědí službu. U vás to funguje trochu jinak, křest nemluvněte (většinou to chtěla babička, nu což je to pěkné a neuškodí - reakce rodičů), dítě vyrůstá často mezi neznabohy, v dospělosti má z božích věcí srandu.
Ti co vyrůstají v aktivní katolické rodině, jsou pouze naučení rituálům. A abych byl spravedlivý, možná procento z těch nemluvňat se "uchytí". Sorry za upřímnost, byl jsem mezi váma dlouhé roky.
rastan



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Sobota, 21. květen 2011 @ 19:33:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Před nějakou dobou jsem se dozvěděl od mého tatíka, že i já jsem byl pokřtěn jako mimino. Ovšem ne z vůle rodičů, ale moje babička mě prostě vzala a odnesla do kostela za panem farářem. Vím, že je to neplatný křest a nic pro mě neznamená. Až poté co jsem uvěřil v jedenadvaceti letech, jsem se nachal pokřtít ponořením. Tedy nejpre přišla víra a poté jsem víru stvrdil veřejným křtem.



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 22. květen 2011 @ 14:04:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někteří jste zde měli námitky, že v katolické církvi křtíme miminka a že je to tedy prý obráceně.

Že logické je nejdřív uvěřit a až pak pokřtít.

A já s vámi naprosto souhlasím. Bez víry není možné křtít!




I Noe nejdřív uvěřil Božímu slovu (to bylo první příčinou jeho záchrany) a svoji víru potvrdil skutkem - začal stavět archu. nestavěl ji sám, pomáhali mu jeho synové a těm všem pomáhal pro jejich záchranu Bůh.

Písmo nic nehovoří o víře Noeho synů, o jejich pohnutkách při stavbě archy. Zda nepomáhali Noemu jen z čiré poslušnosti. Písmo nic nehovoří ani o víře Noeho ženy a o víře Noeho snach.


Ti všichni byli přesto zachráněni, prošli skrze vodu potopy proto, že Noe uvěřil Hospodinu.

Podobně křtíme v katolické církvi také my miminka na víru církevního společenství, na víru jejich rodičů a kmotrů.

Naše miminka jsou zachraňována vírou těch, kteří se o ně starají, kteří za ně nesou odpovědnost - zachraňována projitím vodou podobně, jako byli zachráněni ostatní členové Noeho rodiny pro víru otce Noeho
.



Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Neděle, 22. květen 2011 @ 19:23:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Hebrejské vlastné meno Ješua, v staršej podobe Jehošua (je to mimochodom meno toho, ktorého nazývame Jozue), je odvodené od koreňa jaša, vo význame zachrániť, oslobodiť, vyslobodiť." Claude Tresmontant: Hebrejský Kristus

Mt 1:21 Nazveš Jeho meno Ježiš (= záchranca = vysloboditeľ = osloboditeľ), lebo On zachráni svoj ľud od ich hriechov.

Jediná záchrana, jediný záchranca je Pán Ježiš Kristus.

Záchrana nie je v krste, ale v krvi Pána Ježiša Krista: "Boh tak dokazuje svoju lásku naproti nám, že keď sme my ešte boli hriešnikmi, Kristus zomrel za nás... teraz, keď sme ospravedlnení Jeho krvou, budeme zachránení skrze NEHO od budúceho hnevu" Rim 5:8-9






Re: Znovuzrození z vody a z Ducha. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 29. květen 2011 @ 08:54:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Nelze ignorovat Kristova slova a zavádět do křtu lidovou tvořivost!
Zbožnost se projevuje právě úctou ke všem slovům Krista. Nikoli vše, co vypadá zbožně, zbožné také je.

  Oko, když už jsi napsal tyhle hezké a pravdivé věty, tak jsem si říkal, že by tě taky mohlo zajímat
, jak to je tam, kde nemají lidové tradice a falešnou zbožnost, která jen vypadá, ale skutečně a reálně proměňuje životy lidí.

  Zkusím navázat na tvojí větu:

Nejdřív slyšení Božího slova, následuje uvěření a pak teprve projítím skrze vodu nastává samotná záchrana, znovuzrození, vstup do Nové smlouvy.

  Tenhle postup je přesný, až na jeden detail a tím je právě jádro křesťanství, ta důležitá proměna, kterou stále míjíš. Nemůžeš za to, to zaslepení, které máš, je způsobené právě těmi lidovými tradicemi a zbožností, která se tváří jako zbožnost, ale není.

  Zkus se nad věcí zamyslet. Jestli máš alespoň nějaký zbyteček úcty ke slovům Krista, zkus si třeba vzít jedno z těch všech slov:

Mějte se na pozoru před falešnými proroky, kteří k vám přicházejí v rouchu ovčím, ale uvnitř jsou draví vlci. Po jejich ovoci je poznáte. Což se sbírají z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom nese krásné ovoce, ale prohnilý strom nese špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce ani prohnilý strom krásné ovoce. Každý strom, který nenese krásné ovoce, bývá vyťat a hozen do ohně. Poznáte je tedy po jejich ovoci.“ „Ne každý, kdo mi říká: ‚Pane, Pane‘, vejde do království Nebes, ale ten, kdo činí vůli mého Otce, který je v nebesích. Mnozí mi v onen den řeknou: ‚Pane, Pane, což jsme tvým jménem neprorokovali a tvým jménem nevyháněli démony a tvým jménem neučinili mnoho mocných činů?‘ A tehdy jim vyznám: ‚Nikdy jsem vás neznal. Odejděte ode mne, pachatelé nepravosti.‘“ „Každý, kdo slyší tato má slova a činí je, bude tedy podoben muži prozíravému, který postavil svůj dům na skále. A spadl déšť a přihnaly se vody a zaduly větry a udeřily na ten dům — ale nezřítil se, neboť pbyl založen na skále. A každý, kdo slyší tato má slova a nečiní je, bude podoben muži pošetilému, který postavil svůj dům na písku. A spadl déšť a přihnaly se vody a zaduly větry a udeřily na ten dům — a zřítil se a jeho pád byl veliký.“
  Tohle je měřítko, které nemůžeme ignorovat. Ježíš i později apoštol Jakub dali zcela jasné a stejné měřítko na to, co je správná zbožnost. Skutečná zbožnost je tam, kde lidé nesou dobré ovoce.
  A teď k věci: Kdy nastává ta skutečná změna, kdy se změní chování člověka a začne nést dobré ovoce?

  Kdy nastala změna chování u Noeho? Začal stavět archu po potopě? Ne, uvěřil Božím slovům a začal se podle nich chovat. Postavil archu a byl zachráněn. Nebyl zachráněn vodou, ale od vody. Voda spláchla to, co bylo proti Bohu, vzpurnost okolo. Noe byl spravedlivý před vodou i po ní.

  Kdy nastala změna v chování Izraelců? Tehdy, když nastaly rány na Egypt a pomřelo vše prvorozené. Tehdy se zvedli a vyrazili do zaslíbené země. Už před tím byli vyvoleným národem. Když prošli mořem, voda zastavila to, co je ohrožovalo. Voda je nezměnila nijak: Jak byli před tím nevěřící, tak byli nevěřící i potom.


  Stejné je to i s lidmi v písmu. Zkus si přečíst ta slova:

A řekl jim: „Jděte do celého světa a vyhlašte evangelium všemu stvoření. Kdo uvěří a bude pokřtěn, bude zachráněn. Kdo neuvěří, bude odsouzen.


  Všimni si: Křest tam je, ale nikoliv jako podmínka nutná. Podmínkou nutnou je víra: Kdo neuvěří, bude odsouzen. Sám říkáš, že křest není nutný, že apoštolové a učedníci nebyli pokřtěni. To je sice tvůj omyl, ale alespoň na tomhle svém omylu bys mohl vidět, že křest není podmínka nutná. Na rozdíl od znovuzrození.

  Ježíš řekl Nikodémovi: Amen, amen, pravím tobě, nenarodí–li se kdo znovu, nemůže spatřit Boží království. Snad se shodneme, že "spatřit Boží království" v tomhle verši je totéž, jako "být zachráněn" v předchozím. Nebo minimálně to první je podmínka pro to druhé.


  To, co je tedy důležité a podstatné, je znovuzrození. Chvíle, kdy se promění vnitřek člověka a člověk začne nést dobré ovoce.

  Bez téhle proměny, bez archy, bez víry, kterou člověk archu do svého života postaví, nemá smysl potopa: Nemělo by co zůstat na vrchu vody, neměl by kdo poznat, co bude po potopě.



Stránka vygenerována za: 0.93 sekundy