Bible
a buddhismus
Dnes srovnáme naši knihu knih, Bibli, s
buddhismem. Pověděli jsme si již o židovství, islámu a hinduismu. S buddhismem
jsem několikrát přišel osobně do styku v Číně, na Taj-wanu, Singapuru, a
spanilý indonéský ostrov Bali je směskou hinduismu, buddhismu, animismu,
islámu, a drobtů křesťanství. V jednom z předchozích pořadů jsem se zmínil, že
buddhismus je pověrčivý. Házení velkých dřevěných fazolí, na jedné straně
plochých, a čtení budoucnosti z poloh dopadu mi tak trochu připomnělo ještě
nedávné házení bot přes hlavu v tak zvaně křesťanských Čechách, Moravě a
Slovensku. Buddhistické chrámy jsou, až bych řekl strašidelné. Sošky,
ornamenty, zlato, jasné pastelové barvy a jak má manželka říká, samí tlustí
bubáci, a ze všeho na biblického člověka padne tíseň a lítost. Ale vždyť
podobné věci, až na ty tlusťochy, jsou vidět po celé kontinentální Evropě - a
nejen tam! Buddhismus je snaha zalíbit se božstvu! Je to prosté náboženské
podlézání, jak jej známe po celém světě. Jak jsme rádi, že Bible nenabízí žádné
náboženství! Dovolte mi přečíst několik výňatků z manželčina dopisu, který
napsala po naší návštěvě Taj-wanu:
První
den byl nabitý dojmy, samí Buddhové, jeden větší než druhý, a všude tlustí
oškliví bubáci. Paláce a chrámy jsou nazdobené, bohové všech barev černí,
růžoví, zlatí, rudí s vyvalenýma očima, cenili zuby a obzvlášť ti rudí vypadali
jako z pekla. Všichni měli mohutné černé plnovousy. Návštěvníků svatých stánků
je dostatek. Každý věřící přinese bílé omamně vonící květy, zapálí svazek
čmudících špejlí, přinese misku ovoce nebo jiného jídla, udělá mnoho poklon,
poklekne, pomodlí se, a hodí si párkem velikých dřevěných fazolí - to na
budoucnost. Když padnou fazole obráceně, sestava orel-panna, modlitba a přání
budou vyslyšeny. Vorel-orel, panna-panna, modlitba vyslyšena nebude. Potom se
modlí a cvičí prostná tak dlouho, až padne orel-panna. Statisticky, jedna ze
čtyř modliteb by měla vyjít! Potud moje žena a trochu taky já.
Na
rozdíl od hinduismu, buddhismus má svého osobního zakladatele, jeho jméno zní -
Sidharta Gautama, zrozen hinduistou okolo r. 560 př. n. l. v dnešním
Nepálu. Vladařův syn prý nesměl vidět 4 věci: nemoc, stáří, smrt a mnicha.
Kdyby Gautama uviděl jednu z těchto čtyřech věcí, jak praví pohádková pověst,
opustil by palác, aby našel spásu pro celé lidstvo. Jeho panovnický otec
obehnal proto Gautamu palácem, zdravím, krásou a žádný mnich se nesměl
přiblížit. Ovšem, Gautama jednou zahlédl pohřeb, mnicha a ještě tu noc opustil
svou překrásnou ženu a dítě, aby rozluštil rébus života! Oholil si hlavu,
natáhl žlutou kutnu a začal žebrat. Nejprve studoval hinduistický Upanišad, ale
neuspokojil jej. Potom zkusil sebepopření, držel hladovku, až se stal
kostlivcem potaženým kůží. Ani to mu nepřineslo mír. Nakonec se posadil pod
strom a zapřísahal se, že se nepohne, dokud nenajde odpověď na život. Konečně,
v čtyřicátém dnu nehybnosti prožil nirvánu - konečný stav! Našel prý spásu a od
té doby byl Guatama nazýván Buddhou! To jest - osvícen! V určitém smyslu je
buddhismus podobný hinduismu, z něhož se evolučně vyvinul. Avšak Buddha popřel
"svatost" základních hinduistických spisů - Vedas a Upanišad. Buddha
také popřel, že lidská duše je součástí vesmírné, t.j. boží duše. Řekl, že
současný svět je Mája, t.j. neskutečnost. Buddhismus však přijímá hinduistické
převtělování a karmu, což je plnit povinnosti svého nižšího nebo kastovního
stavu. Buddhismus na rozdíl od hinduismu nabízí určitou systematičnost. Buddha
řekl, že žít znamená trpět. Ale neříká proč! Bible souhlasí, že nalézáme
utrpení, kam se podíváme, ale Bible nám dává příčinu utrpení - hřích.
Mzdou
hříchu je smrt. (Ř. 6:23)
Buddha
také správně vypozoroval, že utrpení je způsobeno dychtěním po světských
statcích.
Každý,
kdo je v pokušení je sváděn svou vlastní žádostivostí. Žádostivost pak počne a
porodí hřích a dokonaný hřích plodí smrt. (Jakub 1:14-15)
Bible
tedy s určitými buddhistickými učeními souhlasí, ale zásadně odmítá Buddhův
návod, jak vymýtit ze srdce hříšníka žádostivost. Přátelé, jen na vysvětlenou:
Bohatství ani peníze nejsou hříšné. Ale touha po penězích a milování bohatství
jsou původci všeho zla. Buddha učil, že žádostivost může být potlačena pouze
sebepopřením a usilovnou životní poutí po 8mi milnících. 1. správný náhled, 2.
správný cíl, 3. správná mluva, 4. správné chování, 5. správné povolání, 6.
správné úsilí, 7. správná dbalost, 8. správné rozjímání - meditace.
Mnozí
se pokoušeli prodrat 8mi Buddhovými milníky, ale marně, protože:
Nejúskočnější
ze všeho je srdce působící zkázu. Kdopak jej zná? (Jer. 17:9)
Naše
srdce sabotuje každé, i to sebeupřímnější úsilí činit dobro! Buddha úplně
zanedbal Boží pomoc, na kterou my, bibličtí věřící, nespoléháme jen částečně,
ale 100%ně. Naše úsilí nám mír ani spásu nepřinese, jako je nepřináší nikomu,
ani buddhistům. Přátelé, Bible je opak všech náboženství. Musím vám přečíst
následující vzrušující verš.
On
(Bůh) nás zachránil ne pro spravedlivé skutky, které jsme my konali, nýbrž ze
svého slitování, zachránil nás obmytím, jímž jsme se znovu zrodili k novému
životu skrze Ducha Svatého. (Titovi 3:5)
S Bohem
je naše dychtění usmrceno!
Nežiji
již já, ale žije ve mne Kristus! Gal 2:20
Hlavní
problém buddhismu a všech náboženství je, že jeho cíl není dosažitelný lidskými
možnostmi. Cíle biblického Boha jsou ještě vyšší, a tím ještě více
nedosažitelné vlastním úsilím. Jenže, biblický Bůh nás ke svému cíli přenese,
vrosteme-li v Krista jako větev v kmen. Buddhismus a biblická víra se
diametrálně rozcházejí ve čtyřech základních odpovědích:
1.
Buddhisté popírají existenci osobního Boha, zatím co Bible jasně učí, že Bůh je
osobnost.
2.
Buddhisté popírají Ježíšovo Božství a tvrdí, že Ježíš byl pouze významným
učitelem pod Buddhou. Bible ale učí, že kdo popírá Ježíšovo Božství, je
Antikristův duch.
3.
Buddhisté tvrdí, že vše, co brzdí lidský postup, je hřích. Bible však učí úplný
opak. Hřích je každý čin nebo myšlenka, který je v rozporu ne s lidským
snažením, ale s Bohem.
4.
Buddhisté tvrdí, že se člověk spasí vlastním úsilím. Bible naopak učí, že
člověk je spasen Božím úsilím.
Přátelé,
kam se nám zase poděl čas?