Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 429547, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467096
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ekumenismus a pravoslaví
Vloženo Středa, 24. listopad 2010 @ 19:55:11 CET Vložil: Stepan

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

V ekumenické otázce někdy narážíme na citlivou oblast vzájemných vztahů mezi členy různých církví. Někdy si jinoslavní stěžují na jakési pohrdavé přezírání z naší strany, jindy jsou vzájemné vztahy srdečné natolik, že zatlačují do pozadí skutečné příčiny a důsledky rozdělení křesťanství. Zatlačují, ale neřeší. Přečetl jsem si v Hlasu Pravoslaví, prosincovém čísle 1995, článek o ekumenickém setkání křesťanských žen. Tlumočí se v něm názor protestantské teoložky a přítomných žen o "rozdílu mezi náboženskými strukturami tvrdě trvajících na staletých tradicích (patrně je tím míněno i Pravoslaví) a neviditelnou církví Kristovou, která v moci Ducha svatého působí přes hranice ... denominací". Dále se v článku hovoří o nadšení ze společných ekumenických bohoslužeb "vrcholících svatou večeří Páně" vysluhovanou jednou z přítomných sester farářek.

Rád bych na to reagoval. Mám za to, že (ten článek) nevypovídal o správném postoji Pravoslaví k ekumenismu. Jako kněz mám odpovědnost za to, co prostřednictvím tisku předávám svěřenému stádci. Budu za to souzen. A jestliže by měli moji pravoslavní věřící právě z tohoto článku usuzovat na postoj naší církve k ekumenické problematice a já bych jako pastýř k tomu nezaujal stanovisko, pak bych se, myslím, měl na Božím soudu čeho obávat. Jsem dalek toho, abych v jedné ruce s mečem a v druhé s plamennou pochodní volal do boje s nevěřícími. A už vůbec nejsem přesvědčen o tom, že by ostatními bylo potřebné pohrdat. Nebylo by to křesťanské, ba ani lidské. Přesto však musím trvat na tom, že mezi Pravoslavím a západním křesťanstvím je zásadní rozdíl. Když se mne jinoslavní ptali, jaký je tedy ten vlastně ten rozdíl, nenapadla mne jiná odpověď nežli: rozdílnost ducha. Hned se pokusím vysvětlit, co to znamená, v následujícím podobenství: Kdyby, dejme tomu v devátém století, usnul pravoslavný věřící ve svém chrámu kdesi na východě a ze svého neobvyklého spánku by se probudil až dnes, nezpozoroval by žádný podstatný rozdíl církevního ducha. Mohl by se zapojit do svaté liturgie aniž by si ihned povšiml, že uplynulo tisíciletí. Východní křesťanství se podstatně nezměnilo, setrvává v téže víře a duchu od Krista a apoštolů přes jejich nástupce - biskupy až k nám. Kdyby kdesi na západě usnul tímto zvláštním spánkem křesťan v devátém století a probudil se ve století desátém, bylo by to i zde podobné. Kdyby však na západě usnul v desátém století a probudil se ve třináctém, po rozdělení křesťanstva (v r. 1054), už by pocítil v církevní duc*****sti značnou změnu. A snadno si představíme, jak by se podivil, kdyby se probudil dnes. Od r. 1054 se opravdu západní křesťanství začíná měnit. Je to znát na církevním učení, na bohoslužbě, na organizaci církevní správy, ba i na architektuře chrámů. Přichází gotika, po ní renesance - návrat "křesťanské" Evropy k ideálům pohanské antiky, potom reformace, baroko a tak dále. Během toho se například ze západního církevního života vytratilo vzývání Ducha svatého. Píši to všechno proto, abych ilustroval, že se duc*****st západu změnila opravdu hodně. Každé z nových křesťanských společenstev (po Římskokatolické církvi přicházejí další, nová křesťanská společenství, tzv. reformační, a potom i sekty) se utvářelo jako vlastní, samostatný duchovní organismus, tělo. V každém z nich uzavřeně koluje vlastní duchovní "krevní skupina". Jistě někoho napadne - nu a co, vždyť Bůh je jen jeden, Duch svatý je jeden, takže v tom není žádný problém. Ale problém v tom je. Uvedu několik příkladů. Zatímco v Pravoslaví je upřímný člověk v ochraně Svatého Ducha na bezpečné cestě ke spáse, u jiných církví jsem na pochybách. Netvrdím, že v západních církvích vůbec Duch svatý nepůsobí, On vane kam chce, ale člověk je v nich také vystaven působení mnoha jiných duchů - jak jsem již napsal, jejich vlastních duchovních "krevních skupin". A to bez možnosti a záruky jejich pravého rozpoznání. Za působení Ducha svatého se tam považuje jakýkoliv duchovní závan, nebo i jen myšlenka. To vše jenom v jakémsi doufání a samozřejmém předpokládání, že je to skutečně od Boha. Sloužil jsem mnoho let v protestantské církvi a mám s tím zkušenosti. Dále: člověk, který přijde do takového prostředí, je kromě nejistých duchovních vlivů vystaven i názoru, že vlastně žádná z viditelných církví na světě nemůže být ta jediná pravá. Protestanté totiž dobře vědí, že něco takového by sami o sobě prohlásit nemohli. A když nemohou oni, tak nemůže ani nikdo jiný. Ale Pravoslaví může o sobě říci, že je pravou Církví Kristovou, a může to i přesvědčivě doložit. Také se vypráví o jednom mnišském učedníku, že ztratil milost Ducha svatého, kterou dostal při křtu, jen proto, že v náhodném rozhovoru s výmluvným židem připustil - "snad máte také pravdu". Když se pravoslavný křesťan modlí s jinoslavnými, pak tím vyjadřuje totéž: "Věříme sice jinak, někdy tak, že víra jednoho je pro druhého rouháním, ale snad máte také pravdu". Stojí-li pravoslavný křesťan v jinoslavném chrámu, dýchá duchovní atmosféru jiné víry a tato jiná víra působí na jeho srdce. Aniž si je toho vědom, rodí se v něm duchovní rozdvojení, vnitřní svár. Děje-li se to opakovaně, dochází k otupení, ke zpovrchnění víry a jejímu ochladnutí. To je cesta směrem od Boha, od bezpečné cesty ke spáse. Cesta k duchovní zmatenosti, ve které může člověk mylně zaměnit i krásné společenství lidí v Bohu za pouze hezké společenství lidí v jakémsi jejich společném duchu. To jsou tedy důvody, proč nesouhlasím se společnými modlitbami s jinoslavnými a nejsem přítelem takovéhoto ekumenického přibližování. Opravdu to není zkostnatělost ani pohrdání a už vůbec ne nepřátelství. Je to jen respektování poznaných duchovních zákonitostí. Jestliže může něco napomoci vztahům mezi jinak věřícími křesťany, pak je to, kromě charitativní spolupráce, především to, že pravoslavný křesťan bude důsledným pravoslavným křesťanem. Aby totiž ostatní měli vůbec možnost poznat, co je to skutečné Pravoslaví. A osobně mám rád, když římský katolík, nebo evangelík, pokud jsou o své víře přesvědčeni, se ke mně také tak chovají. Potom víme, co můžeme jeden od druhého očekávat. Potom spolu můžeme hovořit k věci. Ale být ekumenicky někde mezi církvemi, nebo nad nimi, je neplodné. Protože to, co máme společné, se týká jenom povrchu. Hluboké základy jsou rozdílné. Už proto, že kdyby ty opravdu základní věci byly společné, tak by za tu dlouhou dobu už jakékoli rozdělení zmizelo. Ale skutečnou Církev nelze rozdělit, Krista roztrhnout, živé tělo rozpoltit, aby žilo dál. Pravá Církev je jen jedna. Napadá mne v této věci věta, kterou kdysi při přednášce na Husově fakultě pravil evangelický profesor Amadeo Molnár (jehož památku chovám v hluboké úctě), že ekumenické hnutí je poslední křesťanskou herezí. Podobně se o tom vyslovil i pravoslavný biskup sv. Justýn Popovič. Dovolte mi tedy, abych se i já, nehodný, z důvodů, které jsem naznačil, mohl k tomuto hlasu připojit. A abych i vás vybídl k témuž. Nebuďme hněviví, ani pyšní, ale nebuďme ani naivní, či povrchní. Buďme pravdiví. kněz Jan Týmal
Psáno pro časopis Hlas Pravoslaví
Tento článek jsem převzal metodou CTRL C a CTTL V, což mi umožnuje výpočetní technika.

Nepřihlášený


Podobná témata

Ekumenismus

"Ekumenismus a pravoslaví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 58 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 24. listopad 2010 @ 22:20:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek jsem převzal metodou CTRL C a CTTL V, což mi umožnuje výpočetní technika.

S velkou mocí přichází velká zodpovědnost.;-)

Jak už jsme psali na jiném místě, někteří čeští pravoslavní kněží se chovají dost paranoidně.

Na druhou stranu snad by se dalo s autorem shodnout v tom, že rozdíly nelze smazat násilným přehlížením a strkáním hlavy do písku, ale je třeba je vyargumentovat. Protože pravda je jen jedna a Kristus skutečně rozdělen není. A když jeden říká bílá a druhý černá, nemohou mít pravdu oba. Proto buďme pravdiví.

A začněme hned u pravoslavných. Mýlíte se a my jsme ochotni se s vámi bavit tak dlouho, až vám váš omyl vysvětlíme. Pokud si myslíte to samé vy o nás, tím lépe. Nestrkejme ale hlavu do písku a pojdme věci řešit.

To samé platí o protestantech.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 09:46:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázka je jestli  ten mnišský učedník opravdu ztratil milost Ducha Svatého a kdo a jak to dosvědčil. Jestli je v Pekle. Nebo jestli jde o smyšlený příběh či podobenství kterým chtěl někdo s nadsázkou varovat své bližní. Tím že chováte v hluboké úctě památku profesora Molnára také připouštíte že by mohl mít pravdu. Stejně jako každý kdo miluje bližního svého jako sebe sama a to i svého nepřítele. Každý kdo vidí Ježíše Krista ve svém bližním. Nahého, hladového nebo opuštěného. Modlitba představuje kontakt se samotným Bohem. Nevěřím že by šlo tohleto spojení nějak narušit nebo pošpinit. Ani kdyby se okolo s odpuštěním ženili všichni čerti. Společná modlitba má zázračnou moc. Příkladem může být svatý Dominik který čelil jedné z největších hrůz v dějinách spásy kterou nebudu podrobně popisovat aby se někdo neinspiroval a snažil se ty lidi zachránit. Bez úspěchu. Dokud mu Svatá Bohorodice nedala Růženec. Ti kteří se ho s ním pomodlili se obrátili do jednoho, i když to neměli v úmyslu když na to přistoupili. Já chovám pravoslaví v hluboké úctě a nemám s ním problém. Teoretický ani praktický. Neměli ho ani popové a mnišky v Řecku se kterými jsem se setkal a kterým jsem řekl kdo jsem a oni mne přijali laskavě a dávali najevo radost. Ukázali mi hrob svatého Tita abych se u něho mohl pomodlit. K určitým změnám došlo zřejmě i v pravoslaví, i když toho moc o nich nevím  a někteří lidé je považovali za velice zásadní a odmítali je i za cenu vlastního života. Úkolem křesťana je být solí země a plamenem který má zapalovat, svatí apoštolové a misionáři všech dob se nebáli toho že nasáknou tím kam je Bůh poslal a že se zkazí nebo nakazí.
Co se týče konkrétní podoby ekumenismu tak ať se zcela a beze zbytku naplní vůle Boží, stejně jako všude a vždycky. Jak říkával starec Serafim Vyrickij - ne tak jak já ale tak jak chce Bůh.





Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 11:25:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že pisatel článku přemýšlí ve své lidské rovině, ve svých lidských možnostech, v lidských problémech a možná také v žabomyších sporech či utkvělých lidských představách o správnosti toho či onoho před Hospodinem a zapomněl na Hospodina samotného.

Je třeba se setkat s Živým Bohem, uznat Jeho MOC a přiznat mu tuto MOC. Udělám-li to, není možná nejednota, protože odpadne všechno lidské a zůstávám v němém úžasu stát před Hospodinem a přestane všechno ostatní existovat. Jsem tu jenom Já a Bůh.

Já v náručí Boha....................až pak jsou obřady.........jsou nesmírně krásné a důležité. Byla jsem  v pravoslavném chrámě, ale v pravoslavném chrámě není na prvním místě obřad, ale Hospodin ..............Vznešený, Mocný, Chvályhodný Bůh a Já, Jeho dítě, jsem v Jeho náručí...........v jednotě s celým světem......On stvořil svět...........jestli jsem v náručí Boha.......toužím po jednotě v modlitbě, chválách a klanění se Bohu.



přihlaš se (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 14:04:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdyby, dejme tomu v devátém století, usnul pravoslavný věřící ve svém chrámu kdesi na východě a ze svého neobvyklého spánku by se probudil až dnes, nezpozoroval by žádný podstatný rozdíl církevního ducha.

Zato, kdyby usnul v prvním století a probudil by se v devátém, tak by nejspíš vyletěl z kůže.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: flame v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 15:04:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám takový návrh, abychom ignorovali všechny články, jejiž autoři, nebo ti, co jen něco zkopírovali, se nechtějí podepsat aspoň přezdívkou.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. listopad 2010 @ 09:26:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože jsem nedostal od pravoslavné strany odpovědi na své komentáře, pokusím se je připomnět.

..."kdy v římské chybí epiklese (vzývání Ducha svatého)"...

Tomu nerozumím, Ducha svatého vzýváme. My věříme v Boha ve třech osobách (a vy snad taky).

Během bohoslužby několikrát. Např. v eucharistické modlitbě,  ve vyznání víry: Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je zároveń uctíván a oslavován...... (a jsme zase u filioque).
Mě osobně by zajímalo, jak toto pravoslavný vlastně vnímá.
Pravoslavní, podle mých chabých znalostí používají Nikajské vyznání víry, se kterým nemáme my vůbec žádný problém. Duch svatý vychází z Otce, skrze Syna.  V tomto sporu se vlastně hádáme o tajemství Trojice, které plně obsáhnout je nad možnosti lidského rozumu!
My se zde opíráme o tvrzení Pána Ježíše, že všechno, co dělá Otec, dělá i Syn.

(J 5,19)
Ježíš jim tedy odpověděl: "Amen, amen, říkám vám: Syn nemůže sám od sebe dělat nic, jedině to, co vidí dělat Otce. Neboť cokoli dělá on, to podobně dělá i Syn.


My tedy věříme v následující "model". Je Dárce, Obdarovaný a Dar.
Otec se dává Synovi v Duchu svatém. Syn dělá podobně to, co Otec, dává se Otci v Duchu svatém. Následně pak Otec vylévá dar Ducha svatého na ostatní lidi.

Mě by konkrétně zajímalo, jak se pravoslavní vypořádávají s rozporem, kdy na jedné straně tvrdí, že Duch svatý vychází pouze z Otce a tvrzením evangelia (J 5,19), že cokoli dělá Otec, dělá i Syn.

Nechci, abychom se tady šermovali dokazováním "své" pravdy, ale pokud jsi schopen v lásce k tomu zaujmout své stanovisko, byl bych rád znal postoj pravoslavného. Protože se domnívám, že to ve skutečnosti problémem mezi námi ani není. Že je to možná jen nedorozumění.


Ono je toho moc, na co bych rád znal odpověď.

Když pravoslavný kněz prohlásí o proměněném chlebu a vínu, že je to tělo a krev Kristova, já věřím, že v té chvíli je neomylný. Stejně tak když po vyznání hříchů říká: "Odpouštějí se ti hříchy".

Neomylnost v tomto okamžiku nevychází z člověka, ale z Ducha svatého. Stejně tak my chápeme neomylnost papežskou. Papež je člověk omylný, jako každý jiný.


Nevěděl jsem ani, že nevěříte na očistec. Jak si potom vysvětlujete spasení člověka, který třeba náhle zemře, nemá hřích ke smrti, ale má spoustu hříchů všedních. Do nebe nic nečistého vejít nemůže! Pán Ježíš se přece zmiňuje o možnosti odpuštění hříchů i ve věku budoucím (Mt 12,32). Jinak by o tom přece nemluvil.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. listopad 2010 @ 09:27:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

..." Podle jeho názoru duše Panny Marie byla přímo stvořena Pánem Bohem a nepochází od rodičů přirozenou cestou"...

Takto položené tvrzení přímo podsouvá, jakoby katolíci věřili, že lidská duše pochází z rodičů. Ale my vyznáváme, že každý člověk pochází od Boha a k Bohu se navrací.

Tedy duše Panny Marie má svůj původ úplně stejný, jako duše kteréhokoli dalšího z nás.

Abychom pochopili, v čem tedy spočívá rozdíl - tak ten spočívá v Božím zaslíbení, v Boží moci.
Musíme se vrátit úplně na počátek k protoevangeliu Gn 3,15.

Rozpoutám také nepřátelství mezi tebou a ženou i mezi tvým a jejím potomkem. On zasáhne tvou hlavu a ty zasáhneš jeho patu."


Bohem ustanovené nepřátelství se satanem přece znamená nutně bezhříšnost. Nelze to vyložit jinak. Bůh nedělá nic polovičatě.
Víme, že Pán Ježíš byl bez hříchu. I jako člověk (potomek ženy srv. J 2,4; J 19,26; kde Pán Ježíš oslovuje velmi nezvykle vlastní matku ženou.) byl Pán Ježíš v naprostém nepřátelství se satanem.
Zrovna to samé nepřátelství rozpoutal Bůh v srdci Ježíšovy matky Marie, jak přislíbil už na počátku věků.


Pravoslavní by neměli argumentovat tím, že čistý člověk svojí bezhříšností ztrácí cokoli ze svého lidství. Opak je pravdou. To hříšný člověk ztrácí lidskou důstojnost, stává se svým jednáním "zvířátkem".


Spoluvykupitelka je také jen nedorozuměním
.
Kristova oběť je dokonalá a stačí na usmíření za hříchy celého světa. To je i katolické vyznání.

Přesto apoštol Pavel píše:
(Kol 1,24)
Nyní se tedy raduji ve svých utrpeních pro vás a svým tělem doplňuji to, co zbývá z Kristových soužení pro jeho tělo, jímž je církev.

Křesťan se v utrpení stává podobným Kristu, aby mu jednou mohl být podobný i ve vzkříšení. Mít účast na Kristových souženích je tedy výsada křesťana, vyznamenání!
My víme, že Maria měla po celý svůj život i pod křížem tuto účast na Kristových souženích více, než kterýkoli jiný člověk.

(L 2,34-35)
Simeon jim požehnal a řekl Marii, jeho matce: "Hle, tento je určen k pádu a pozdvižení mnohých v Izraeli a za znamení, kterému bude odpíráno (a i tvou vlastní duší pronikne meč), aby bylo zjeveno myšlení mnoha srdcí."


My věříme, že Kristus je králem nebe i země (Zj 19,15-16; Mt 28,18) a že svatí v nebi mají účast na jeho vládě (Zj 20,4; Zj 2,26-27;). Proto Matku Boží tak ctíme, že dostala od Syna moc nad smýšlením lidských srdcí, dostala moc nám pomáhat. Protože Kristova vláda je vládou lásky a vypadá takto:
(Mt 20,25-25)
Ježíš je ale zavolal k sobě a řekl: "Víte, že vládcové národů nad nimi panují a velikáni nad nimi užívají moc.
Tak to ale mezi vámi nebude. Kdokoli by mezi vámi chtěl být veliký, ať je vaším služebníkem.

Matka Boží je služebnicí lásky.

Katolíci i pravoslavní nazýváme denně Boha svým Otcem. Jsme tedy bratři a přitom se tak málo známe a neznalost přináší předsudky.



Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy