Povzbuzení: 2.Blaze chudým a plačícím
Vloženo Pátek, 30. srpen 2002 @ 20:04:35 CEST Vložil: et |
2. Blaze chudým a plačícím Zkoumáme sami sebe. Posledně jsme nakousli
téma dobrých skutků a snadné laciné víry. Pověděli jsme si, že křesťanův
vzhled, chování a dojem, jaký dělá na ostatní, neurčuje křesťana. Dobré skutky,
obětavost a působivý dojem vykazují i pohané, a často lépe než křesťané.
Rozhodující je ovoce, podle něj poznáte, komu člověk slouží a kdo je Pánem jeho
života. Řekli jsme si, že křesťan v prvé řadě
poslouchá svého Pána, Ježíše Krista. Slůvko Pán s dlouhým "á" není
totožné se slůvkem pan s krátkým "a". Pán je vládce, je to mistr,
který přikazuje, a pan je ten, kdo Pána poslouchá ne sluchem, ale činy. Křesťan
má jistý osobní vztah ke Kristu. Miluje Jej, vyhýbá se hříchu a dobrovolně a s
láskou plní přání svého Pána - Ježíše Krista.Základem křesťanovy poslušnosti je památka
poslední večeře Pána Ježíše Krista. Je to svatá upomínka při níž si křesťané
uvědomují, že za ně, hříšné, Pán Ježíš položil život, že je zastoupil v
potrestání. Křesťan tímto faktem musí žít. Je to jeho životní motto: nevinný
Pán vzal na sebe moje viny a hříchy. Sám náš Pán nám i řekl, abychom si tuto
památku Jeho poslední večeře připomínali, abychom si připomínali Jeho
sebeobětování za nás....Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal
chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl: "Toto jest mé tělo, které se za vás
vydává; to čiňte na mou památku." (1. Korintským 11:23-24)Jak často si má křesťan památku připomínat?
Bible o tom mlčí. Milujeme-li však našeho Pána, myslíme na Něj bez ustání, bez
ustání si připomínáme Jeho oběť za nás. Nejlépe v kruhu křesťanů a to tak
často, jak je to možné. Společně lámeme chléb a jíme jej. Živíme se - smím-li
to tak říci, jsme totiž vykoupeni z hříchu do věčného života v Kristu, Jeho
obětí na kříži. To je naše křesťanská mysl.Stejně vzal po večeři i kalich a řekl:
"Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli
budete píti, na mou památku." Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento
kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde. (1. Korintským 11:25-26)Co platí o chlebu, platí i o kalichu, o
plodu vinné révy. Obojí nám Pán Ježíš přikázal, abychom to činili, abychom s
ním byli v neustálém spojení, v kontaktu. Je to svatá, oddělená vzpomínka na
to, co se stalo na kříži. Chléb připomíná tělo, kalich prolitou krev Pána
Ježíše Krista. Navíc je památka na poslední večeři svatým činem poslušnosti,
protože Pán Ježíš přikázal:... To čiňte na mou památku." (Lukáš
22:19)Přes zřejmá přikázání, mnozí křesťané nikdy
nepřicházejí ke stolu, aby si připomínali Pánovu smrt na kříži, nebo přicházejí
jen zřídka. Podobně je mezi námi mnoho těch, kdo nikdy Pána Ježíše Krista
neuposlechli a nenásledovali jej ani ve křtu. Křesťané často nevěnují pozornost základním
principům, protože se nezajímají a následné záležitosti víry ignorují. Mnozí si
neuvědomují důležitost památky Večeře Páně a křtu. Jindy jsou křesťané prostě
neposlušní. Někdy, a toho se obávám, lidé, kteří nemají touhu být svědky světu
ve křtu a v účasti na památce Večeře Páně, svým životem nejsou pravými
křesťany, ačkoliv si o sobě myslí, že jimi jsou. Kteří z nich mu nepatří, to ví
jen sám Pán Ježíš Kristus. My jenom víme, že kdo miluje Krista, ten činí Jeho
vůli. A Jeho vůle je:... To čiňte na mou památku." (Lukáš
22:19)Jíst chléb a pít kalich, je čas
sebereflexe, zkoumání vlastního nitra. Biblický text nás vybízí:Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento
chléb jí a z tohoto kalicha pije. (1. Korintským 11:28)Toto je, alespoň pro mne, ta nejtěžší chvíle
mého křesťanského života. Víte proč?Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich
Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. ... Kdo jí a pije a
nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení. Proto je mezi
vámi tolik slabých a nemocných a mnozí umírají. (1. Korintským 11:27-30)Ve chvíli ztišení se ptám: "Jsem hoden
jíst chléb a pít kalich"? Jako byste už slyšeli odpověď. Ne vždy se cítím
dobře. Nejsem spokojen sám se sebou. Kdybych dal na své pocity, asi bych se
nikdy chleba a kalichu nedotkl. Jsou chvíle, kdy je lépe elementy památky
nepřijímat. Při památce na poslední večeři se křesťan zkoumá a činí pokání. To
není jen lítost, je to především obrat, je to "čelem vzad" všemu
špatnému. Stůl poslední večeře Páně v křesťanovi vyvolává touhu, být Bohem
ospravedlněn, to jest být svatým a odděleným. Samotná touha činit dobro nikoho
nespasí, ale pokání, obrat od zlého je důkazem, že křesťan plně spoléhá jen na
zástupnou oběť Pána Ježíše Krista na kříži, kde náš Pán vydal své tělo a prolil
svou krev. Nejhorší ovšem je, když někdo jí a pije u Pánova stolu a není vůbec
křesťanem. Láska netrápí milovaného. Koho mučíme, toho nemilujeme! Kdo Pána
Ježíše dál mučí svými hříchy a neposlušností, ten Boha nemiluje. Blaženost, blahoslavenost, křesťanova
radost přímo vybízí k prozkoumání vlastní víry, k poznávání objektu naší víry,
Ježíše Krista. Naše zkoumání je objektivní a soustředěné na Krista. Poslechněme
si Pavla:Sami sebe zkoušejte (NS), zda vskutku
žijete z víry, sami sebe zkoumejte. Což nechápete, že Ježíš Kristus je mezi
vámi? Ledaže jste před ním neobstáli! (2. Korintským 13:5)Mnoho křesťanů žije v představě, že uvěřili
kdysi v minulosti a tím se jejich víra naplnila. Uvěření v minulosti se musí
promítat i do přítomnosti a budoucnosti. Často vyvstává otázka, zda ten, kdo
byl oslnivý křesťan v minulosti a dnes úplně zhasl, je stále křesťanem. Jak mám
odpovědět? Nejsem Pán Bůh. Jediná odpověď je, ať sám sebe zkoumá a prozkouší se
ve stínu kříže Pána Ježíše Krista. Minulost a minulé výsledky nezaručují zhola
nic. Bible se nikdy netáže, jak jsme na tom s vírou bývali, ale vždy se táže,
jak jsme na tom s vírou dnes. I slovesa zkoumejte, zkoušejte jsou v přítomném
čase a ne v minulém. Jak se tedy máme zkoumat? Pátá kapitola Matoušova
evangelia, známá jako kázání na hoře, nám bude vodítkem. Když se objevil Pán Ježíš na židovské
scéně, měli Židé vlastní standard správného chování a života, jenž byl zcela
založen na vnější sebespravedlnosti a systému skutků. Ježíš Kristus úplně
rozbil jejich představy, když Židům oznámil, že má pro ně jiný kód hodnocení,
že má pro ně jiná měřítka, podle nichž mohou hodnotit sami sebe, a ukázal jim,
jak má zbožný člověk skutečně žít. Ježíšova kritéria budou i našimi kritérii.
Podle nich a jenom podle nich se dovíme, zda jsme nebo nejsme křesťany. Žádná
denominace nám nemůže zaručit letenku do Božího království. Žádná církevní
příslušnost ještě nikoho nespasila. Ježíš v kázání na hoře v podstatě říká:
jsi-li synem Krále, potom bude základním rysem tvých skutků spravedlnost v
biblickém slova smyslu. Když je v Bibli někdo spravedlivý, znamená to, že žije
podle Božího standardu. Snad by biblické slovo spravedlnost mělo být nahrazeno
správností. Spravedlivý člověk je ten, kdo se řídí podle Božích pravidel. Patří
do obecenství Božích dětí ten, kdo si říká bratr a žije na hromádce místo v
manželství, nebo jiný takébratr, holduje alkoholu, tedy opilec, jiný, který se
zabývá okultismem, tedy modlář, další, kdo nečestně obchoduje - krade, tedy je
lupič? Neodvažuji se posuzovat jejich spásu, ale odvažuji se citovat
následující verš:Měl jsem však na mysli, abyste se nestýkali
s tím, kdo si sice říká bratr, ale přitom je smilník nebo lakomec nebo modlář
nebo utrhač nebo opilec nebo lupič; s takovým ani nejezte. (1. Korintským 5:11)Nejde o to, že jsme skoro všichni takovými
hříšníky bývali; ale jde o to, čím jsme dnes, v tomto okamžiku. Bůh nám
odpustil vše, jsme-li v Něm dnes. Bible se ve své spravedlivosti zajímá o
ctnosti a neřesti dneška, ne včerejška. Znovu prosím o pochopení. Spaseni jsme
jenom a pouze vírou v Kristovu zástupnou oběť, ale skutky potvrzují, zda-li je
naše víra opravdová. Jen ten, kdo Pána Ježíše Krista miluje, na něj nebude
znovu a znovu klást hříchy své lakoty, dychtění, smilnění, opilství, lhaní,
okrádání, modlářství atd. Vždyť za každý hřích musí být zaplacena cena.
Opravdové obrácení se pozná podle zbožnosti, spravedlnosti, podle správnosti
žití. Jestliže tak nežijeme, potom se od světa nelišíme.Což nevíte, že nespravedliví nebudou mít
účast v Božím království? Nemylte se: Ani smilníci, ani modláři, ani
cizoložníci, ani nemravní, ani zvrácení, ani zloději, ani lakomci, opilci,
utrhači, lupiči nebudou mít účast v Božím království. (1. Korintským 6:9-10)Kolik je mezi námi smilníků nebo zlodějů!
Vždyť to je běžný standard chování, které se vlastně očekává od normálních
smrtelníků. Naše vina je velmi vážná, ale ne beznadějná.... Dali jste se však obmýt, byli jste
posvěceni (tj. odděleni), byli jste ospravedlněni ve jménu Pána Ježíše Krista a
Duchem našeho Boha. (1. Korintským 6:11)Ospravedlnění neznamená jen to, že
opravdový křesťan je již bez viny, protože vinu na sebe vzal Pán Ježíš Kristus,
ospravedlnění znamená, že křesťan žije spravedlivě. Podívejme se na klíčový verš kázání Pána
Ježíše Krista na hoře, podívejme se na Ježíšův standard spravedlnosti, tedy
správnost žití.Neboť vám pravím: Nebude-li vaše
spravedlnost (tj. správnost žití) o mnoho přesahovat spravedlnost zákoníků a
farizeů, jistě nevejdete do království nebeského. (Matouš 5:20)Zákoníci žili navenek správně. Postili se,
modlili se, chodili denně do chrámu, dávali desátky a almužny. Přesto byli jen
náboženské zrůdy. Ježíš nás všechny vyzývá: pakliže naše správnost žití daleko
nepřevýší kvazispravedlivost farizejů, potom zajisté nespatříme Boží
království. To je skutečnost z níž musíme vycházet! Jestliže nežijeme
spravedlivě - zbožně, jak požaduje Pán Ježíš Kristus, potom může být naše spása
ohrožena a sami žijeme v nejistotě.Usilujte o pokoj se všemi a o svatost, bez
níž nikdo nespatří Pána. (Židům 12:14)Svatost není svatouškovství, toho měli
farizejové až až. Svatost je oddělení, svatost je posvěcení, svatost je životní
styl. Svatost je jinakost, svatost je jedinečnost. Opravdové svatosti si lidé
vždy všimnou, protože už i samotná pravdomluvnost je ve světě cárů i smokingů
unikátní vlastnost. Bez svatosti nikdo neuzří Pána. Svatost nezpůsobuje spásu,
jak se domnívali farizejové, právě naopak - spása darovaná Bohem způsobuje
svatost. Proto, kdo se chová svatě, nemusí být ještě spasen. Kdo je však
spasen, ten se bude chovat svatě, vlastně už je svatý a je oddělen od světa,
tedy posvěcen. Oddělení od světa neznamená, že svatý se světem nekomunikuje.
Svatý zůstává ve světě a se světem komunikuje, ale není ze světa, nechová se
tak, jako se chová svět.Ovšem pevný Boží základ trvá a nese nápis
,Pán zná ty, kdo jsou jeho' a ,ať se odvrátí od nespravedlnosti každý, kdo
vyznává jméno Páně'. (2. Timoteovi 2:19)Takový text nepotřebuje komentáře. Kdo se
hlásí ke jménu Pána Ježíše Krista, kdo se hlásí ke křesťanství, ten se odvrátí
od nepravosti hříchů a přikloní se ke správnosti. Svatý je prostě spravedlivý
muž nebo spravedlivá žena. Jenom spravedlivé, jenom správné Pán zná. Další verš
z nepřeberna:Prohlašují, že znají Boha, avšak svým
jednáním to popírají. Jsou odporní, neposlušní a neschopni jakéhokoli dobrého
skutku. (Titovi 1:16)Bible učí, že jsou mezi křesťany lidé,
kteří se hlásí k Bohu, ale svojí nepravostí prozrazují, že jim je Bůh cizí.
Kolikrát jste už slyšeli nevěřící, kteří nechtějí mít nic společného s
křesťany, protože je zklamali a protože znají pohany, jejichž slovo platí, a
kteří se chovají daleko lépe... V životě platí, že ne každý, kdo si říká
křesťan, jím je. Dnes zakončíme takto:Kdo je v Kristu, je nové stvoření. Co je
staré, pominulo, hle, je tu nové! To všecko je z Boha, který nás smířil sám se
sebou skrze Krista a pověřil nás, abychom sloužili tomuto smíření. (2. Korintským
5:17-18)Jistě, ke Kristu přicházíme takoví jací
jsme, obtěžkaní zavazadly našich hříchů. Jen Pán Ježíš Kristus nás může
proměnit v nová stvoření. Jestliže však po této proměně zůstaneme takoví, jací
jsme byli, pak to nebyla žádná proměna, to pochopí každý z nás i kolem nás.
Prázdná slova ještě nikoho nepřesvědčila.--------------------------------------------------------------------------------
|