Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473159
přístupů od 17. 10. 2001

Nabídky: Maria - požehnaná mezi ženami
Vloženo Pátek, 15. říjen 2010 @ 12:51:21 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Jaela

Maria - Matka Ježíšova

Maria - požehnaná mezi ženami Sr. Lucie Cincialová

Všímali jsme si ženských postav v evangeliu a Ježíšova přístupu k nim. Zbývá věnovat pozornost té, kterou Alžběta nazvala "požehnanou mezi ženami" (Lk 1,42). O Marii se v evangeliích dovídáme z nemnoha textů: První dvě kapitoly Lukášova evangelia líčí andělovo zvěstování Marii, její návštěvu u Alžběty, Ježíšovo narození, setkání se Simeonem a Annou v chrámě a hledání dvanáctiletého Ježíše v Jeruzalémě. Matoušovy úvodní kapitoly obraz doplňují o Josefovy pochybnosti, klanění mudrců a útěk do Egypta. Jan zmiňuje Marii ve společnosti Ježíše a apoštolů na svatbě v Káni a pod křížem, tedy na počátku a v závěru Ježíšova veřejného působení. Synoptikové věnují pozornost ještě Marii spolu s Ježíšovými příbuznými a Skutky ji vidí v modlitební komunitě těch, kdo očekávali seslání Ducha svatého po Ježíšově nanebevstoupení.


Ještě méně zaznívají ze stránek evangelia její vlastní slova: víme o rozhovoru s andělem, slyšíme její chvalozpěv Magnificat, rozhovor s dospívajícím Ježíšem v jeruzalémském chrámu a před prvním zázrakem v galilejské Káni, kde se obrací na něj i na učedníky. Více o ní nevíme.

Zůstaneme-li u střízlivé evangelijní výpovědi, nemůžeme si nevšimnout, že Ježíš Marii svěřuje do péče svého nejmilejšího apoštola. Ještě dříve však žádá Marii, aby ona přijala Jana za svého syna (srov. Jn 19,25-27). Odtud plyne Mariino mateřství vztažené na všechny Ježíšovy následovníky, na celou církev. Ježíš chce, abychom Marii, jako onen učedník, "vzali k sobě" jako jeho i svou matku. Můžeme se od ní mnohému naučit.

Ze scény zvěstování získáváme o Marii první představu. Dovídáme se tajemství o jejím vyvolení. Maria, ač milostiplná, se chová velmi přirozeně, leká se andělova pozdravu a otázkou dává najevo, že plně nerozumí všemu, co jí je zvěstováno. Projevuje však víru a zůstává v pravdě o svém postavení: "Jsem služebnice Páně, ať se mi stane podle tvého slova" (Lk 1,38). Nezůstává zahleděná do své situace velkého omilostnění, ale spěchá pomoci té, která v šestém měsíci těhotenství potřebuje její pomoc. Navíc i Alžběta na sobě zakusila Boží moc a Bůh se stane tématem jejich rozhovoru. Setkání dvou žen, které by mohlo být modelem pro všechna lidská setkání!

Kolikrát vyhledáváme druhé lidi, spěcháme za nimi jen proto, že jim chceme říci, co je nového, ne však abychom jim posloužili a abychom společně chválili Pána. Duch svatý se zmocní Alžběty, která povzbuzuje Marii a vkládá slova do úst i jí samotné, aby vyzpívala Boží velikost ve velkolepém hymnu. Maria ukazuje, že pravá pokora znamená být v pravdě: "Bůh shlédl na svou nepatrnou služebnici. Od této chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení, neboť velké věci na mně vykonal ten, který je mocný, jeho jméno je svaté" (Lk 1,48-49). Je nepatrná a Bůh se na ní může oslavit. Každý z nás je pozván k témuž: vděčně uznat, kdo je On a kdo jsme my, a dát mu ve svém životě prostor, aby mohl také v nás vykonat velké věci.

Po odeznění slov, která Marii představují v proudu světla, potkáváme ji opět obklopenou nejistotou. Meč, o kterém uslyší v jeruzalémském chrámě, se zabodává do jejího srdce. Čeká ji dlouhá pouť do Betléma (Lk 2,4n.) v době pro ni už tolik obtížné a nalézá pouze chlév, aby tam porodila Božího syna, "protože v zájezdním útulku nebylo pro ně místo" (Lk 2,7). Bůh však povzbuzuje její i Josefovu víru, když posílá pastýře (Lk 2,10n) i mudrce od Východu (Mt 2,11), aby se poklonili Králi. "Všichni, kdo to slyšeli, podivili se tomu. Maria však to všechno uchovávala v srdci a rozvažovala o tom" (Lk 2,18n). Stejně jako v den očišťování, když vyslechli Simeonovo proroctví, "...byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli" (Lk 2,33).

V den nalezení v chrámě pak Maria svému synu přestává rozumět, ale nebrání se tomu a mlčky tuto skutečnost přijímá. Na svatbě v Káni je Maria jedním z mnoha hostů. Je to však ona, kdo první zpozoruje rozpaky mladého páru. Pozoruhodná je její vnímavost a víra v Ježíše, o němž ví, že najde řešení. Maria je proto stručná, ale důrazná: "Už nemají víno" (Jan 2,3). Její slova začínají záporem a tak Ježíše staví před skutečnost, která má být napravena. "Co mi chceš, ženo? Ještě nepřišla má hodina" (v. 4n). Jistě je význam těchto slov mnohem hlubší, v každém případě nejsou vstřícná a nedodávají odvahy. Zachovávají odstup. Maria však zůstává pevná a svou víru vyjadřuje činem: zavolá učedníky a tím i je přiměje k víře: "Udělejte všechno, co vám řekne" (v. 5). A Ježíšův dar přesahuje očekávání. Je přislíbením, které se bude naplňovat při každé eucharistické hostině. Ježíš proměňuje vodu ve víno, víno promění ve svou krev a při eschatologické hostině bude zvát ke stolu a sám obsluhovat (srv. Lk 12,37). Maria sehrála v Káni významnou úlohu. Evangelista Jan to vysvětluje na konci příběhu: "To byl v galilejské Káně počátek znamení, která Ježíš učinil; tím zjevil svou slávu a jeho učedníci v něj uvěřili" (Jan 2,11).

Maria neměla účast na Ježíšově veřejném působení, stojí však pod křížem. Když slyšíme Ježíšovo slavnostní "Ženo", vybaví se souvislosti, které nás přivádějí k protoevangeliu (Gn 3,15), k zaslíbení, kterého se dostalo Evě po pádu. Eva je nazvána matkou živých (Gn 3,20), Kristus Marii pověřuje stejným úkolem vůči novému stvoření. Stane se tak v zahradě (srov. Jan 19,41), která je obnovenou zahradou pádu (Gn 3,24). Tady má počátek nové lidstvo, Církev získává Matku. V osobě Janově se Maria stává matkou všech Ježíšových učedníků. Na obou místech Janova evangelia oslovuje Ježíš svou matku: "Ženo". Snad proto, aby vynikla podobnost i rozdílnost Marie a Evy. Maria je teď Ženou v plném slova smyslu, spojenou s novým Adamem. To ona je teď Matkou všech živých (Jan 19,27).

Snad svůj vztah k Marii jako své matce teprve hledáme. Snad je nám bližší jako přítelkyně, pomocnice, chápavá průvodkyně životem, přímluvkyně. Vždyť dobře zná mnohé z toho, čím žijeme my sami. Poznala chvíle nejistoty a úzkosti, nouzi a bolest, nucený útěk a exil, nepochopení a samotu. Maria ale také představuje obraz zralého mateřství - matku, která bere vážně své dospívající dítě, která respektuje jeho soukromí, která nechává syna odejít z domu za svým posláním; matku, jež sama zůstává "venku" a nelpí žárlivě na svém synu, když jej obklopují davy lidí...

Možná by naše důvěra k ní byla větší, kdyby v loretánských litaniích k invokacím Dome zlatý a Věži z kosti slonové přibyly další, jako Matko lidí bez domova či Matko uprchlíků a kdybychom k ní volali nejen Matko neposkvrněná, Matko neporušená a Matko nejčistší, ale též Neprovdaná těhotná ženo, Matko vdovo, Matko nespravedlivě odsouzeného syna, Matko umírajícího dítěte, První křesťanko, Ženo víry, apod. Maria nám nemusí být vzdálená ve své dokonalosti, je možné ji následovat a tím se přiblížit k jejímu Synu, vždyť evangelia nikdy nehovoří jen o ní samotné, ale vždy ji vidíme jako tu, která je podřízena Ježíšovu poslání. Její velikost je v pevné vnitřní jednotě se Synem. A k Němu nás všechny chce přivést.

Rodinný život 1/2008Sr. Lucie Cincialová - řeholnice, františkánka, přednáší na CMTF UP spirituální teologii. Ve svém řeholním společenství má na starosti výchovu a formaci mladých sester.

Zvu Vás k zamyšlení nad článkem, který jsem našla na netu - je o té, která je požehnaná mezi všemi ženami. Jmenuje se Maria.
Je to Matka mého Pána. Miluji Pannu Marii.


"Maria - požehnaná mezi ženami" | Přihlásit/Vytvořit účet | 138 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Autorka to má dosti pomotané (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pátek, 15. říjen 2010 @ 14:39:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odtud plyne Mariino mateřství vztažené na všechny Ježíšovy následovníky, na celou církev.
Odtud neplyne pro Církev vůbec nic, je to Janova soukromá věc.
    - kdyby to platilo pro celou Církev, tak by za
        a) to muselo platit i pro všechny ostatní apoštoly
        b) všichni křesťané měli stejné postavení (apoštola !!!) jako Jan
      
Ježíš chce, abychom Marii, jako onen učedník, "vzali k sobě" jako jeho i svou matku.
Čirá spekulace, která se neopírá o fakta.



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Sobota, 16. říjen 2010 @ 23:03:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, mě zaujalo zase toto:

http://verite.cz/cs/centrum-verite/marianska-zjeveni/litmanova


a z toho tato věta:

Ivetka se ptala na jednoho hluchoněmého chlapce. Panna Maria jí k tomu řekla, že je to proto, že otec udeřil svou matku a vina za tento hřích mu nebyla dosud odpuštěna. S Pannou Marií se modlili růženec.

 Takže "panna Maria" je papežštější než papež, protože i Bible říká, že NETRESTÁ SYNY ZA VINY OTCŮ.

Ezechiel 18,20

Duše, která hřeší, ta umře; syn nebude pykat za nepravost otcovu a otec nebude pykat za nepravost synovu; spravedlnost zůstane na spravedlivém a zvůle zůstane na svévolníkovi.

Nechám na posouzení každému. Přečtěte si "zjevení v Litmanové" a jinde (např. tady http://verite.cz/) a sami posuďte, kde je pravda.

Irena



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Neděle, 17. říjen 2010 @ 11:45:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
vážení diskutujúci...
máme tu na granu katolíckeho experta na výklad svätého písma...Oko je fakt ťažký kaliber...ak sa mu to hodí tak argumentuje písmom...ak sa mu to hodí tak zmení zmysel písma v svoj prospech, ak nemá čím svoje tvrdenie podložiť písmom, argumentuje  ,,svätou tradíciou,,...uznajte, že proti tomu nie je možné nič namietnuť...

podľa Oka Ježišou výrok ap. Jánovi "hle syn tvůj,, je všeobecný a platí pre všetkých kresťanov, to znamená že Mária je aj našou matkou...podľa takéhoto postupu je tiež všeobecný výrok ap Pavla a platí pre všetkých nás:

1 Timoteovi 5:23  Nepi už viac vodu, ale pre svoj žalúdok a časté choroby požívaj trochu vína.,, všetci by sme mali piť víno...

škoda že podľa Oka už pre všetkých kresťanov neplatí"přiměte Ducha svatého, komu hříchy odpustíte..." ...toto vraj platí len pre vyvolenú kastu kňazov...

...raz darmo Oko je katolík a pre neho je záväzný katolícky katechizmus...a tak všetko aj písmo sa musí prispôsobiť učeniu cirkvi...preto treba za každú cenu nájsť odpoveď v písme na to čo káže cirkev...a cirkev hovorí že Mária je naša matka, tak treba aj za cenu znásilnenia a falšovania biblického textu ,,dokázať,, že Mária je fakt naša matka...ak by to nevyšlo tak nevadí, veď tradícia dopĺňa to čo nie je v písme a je to v suchu...

Oko nerob zo seba blázna, maj trochu úcty aj sám k sebe...a nemysli si, že mi protestanti sme všetci padlí na hlavu a zožerieme ti to aj s navijákom všetky tie katolícke bludy...maj sa dobre a čítaj bibliu...

ivanp



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 17. říjen 2010 @ 11:56:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jael

v článku zaznívají slova ... možná, že hledáte vztah k Marii

Dávám tady odkaz na jeden z nejúžasnější filmů, na který jsem v poslední době narazila, je to to nejlepší pro hledají, hledající upřímný vztah k Bohu .... , kteří mají Marii jako tu nejvzácnější přítelkyni. V článku je připomínáno, že snad důvěra je nedostatečná,  že je nám vzdálená, ale co Marie má božské atributy!!,  ve filmu se nám připomíná, že dokonce v jednom úžasném zjevení , které bylo církvi (dokumenty) zprávoplatněné  - to, že  Marie má moc spasit


Řeholnice Lucie Cincialová v Rodinném životě  nás přivádí k zamyšlení o vztahu k Marií, 
vyzývá k lepšímu vztahu k Marií, vyzývá, ty kteří hledají svůj vztah k Marii,
 doporučuji pro umocnění hlubšího zamyšleni nad naším vztahem k Marii tento film ... 



rive





Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 17. říjen 2010 @ 12:17:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
No, Marii jsem se narodil, je to moje maminka, moc hezky se o mne starala, takže svůj vztah k ní jsem nijak nemusel hledat, mám jí rád od mala až dodnes.



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 17. říjen 2010 @ 12:28:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
hezky den cizinče


: ))) jé tvoje maminka je maruška


tenhle film kdo ještě neviděl je fakt dobrý






Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 18. říjen 2010 @ 14:45:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Psát cokoli o Marii na protestantský web je jen pícháním do vosího hnízda. I kdyby byl článek napsán sebelépe, autor se dočká jen plivanců, ironie, posměchu a sarkasmů. Na tyto stránky se smí, Jaelo, psát přece jen o jistotě spásy. Jakákoli další témata jsou nepsaným zákonem zakázána. Víra musí být plochá a vyjadřitelná jen jednou jedinou otázkou a objektem našeho zájmu - znovuzrození k jistotě spásy. Kdokoli by se chtěl snad dívat na evangelium v jiném prismatu musí být osočen z babylonského modlářství a služebnictní Satana. Děláš, jako bys to nevěděla.



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 22. říjen 2010 @ 14:41:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko píše:
,,Nikdy nám nevnutíš, že Maria je rovná Bohu!,,

...protestanti nikomu nič nevnucujú, je nám to úplne jedno...
tento článok je výzva:Zvu Vás k zamyšlení nad článkem, který jsem našla na netu ...tak spolu rozmýšľajme...väčšina článkov je polemických, to znamená že vyvolávajú protichodné názory...

aj keď dopredu viem ako takáto diskusia dopadne, aj tak má význam reagovať...všetky naše príspevky aj tak budú súdené Slovom Božím:Ján 12:48  Kto pohŕda mnou a neprijíma moje slová, má svojho sudcu: slovo, ktoré som hovoril, bude ho súdiť v posledný deň.

všetky naše články, príspevky a komentáre v súdny deň prejdú cez oheň a budú posudzované Slovom Božím...

oko ešte píše:
Navíc mě zde někdy skutečně deptá brutalita a primitivnost útoků na katolíky. Ignorace věcí stokrát vysvětlených, že jsou jinak - bez jakékoli sebereflexe.

Oko môžeš nie len stokrát, ale aj tisíckrát vysvetľovať že zasvätenie sa Márii nie je zbožštenie Márie, keď to nebvieš dokázať Písmom...alebo po tvojich argumentoch mám vstúpiť do seba v sebareflexii a zasvätiť sa Márii?
ten kto nesúhlasí z katolíckou naukou a ju kritizuje neznamená automaticky že tak jedná v nenávisti...to potom Ježiš najviac nenávidel farizeov...
problém je v tom, že ak niekto dostatočne vysvetlí a podoprie svoj postoj Písmom (i keď je odlišný od môjho), nemusím ďalej diskutovať ...
z dnešná diskusia ma ešte viac utvrdila v to, že katolicizmus neverí v trojicu svätú ale v štvoricu...Mária má všetky atribúty božstva a celé zasvätenie sa Márii to len dokazuje...sebareflexe ako hovorí Oko môže nastať vtedy ak dotyčný presvedčí diskutujúcich o opaku (zvyčajne z písma)....ani stokrát opakovaný argument bez podloženia písmom nevyvolá sebareflexiu...

katolíci ma aj týmto článkom a názormi presvedčili, že sú modloslužobníkmi ako bič...a ešte viac ma presvedčili o tom, že svoju vieru musím mať postavenú na písme a nie na legendách, bájkach, tradícii...to tvrdím úplne bez nenávisti a v pohode...viacero katolíckych reakcií vyvoláva vo mne skôr úsmev ako nenávisť...ako sa poznám, ak by to vo mne vyvolávalo nejaké zlé reakcie, tak by som s tým radšej prestal...zatiaľ som v pohode a diskutujte ďalej...

ivanp



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 24. říjen 2010 @ 01:34:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Většinou články o Marii od jisté doby nečtu a do marných diskuzí se nezapojují.

Už si sice nevzpomínám, proč jsem tento článek rozklipla, ale to vím, že jsem si přečetla dva poslední odstavce,
které mě zaujaly - oslovily. A pak kvůli tomu celý článek. Teologii o Marii jsem sice vůbec neporozuměla - ten jazyk byl pro mě cizí prvně jsem některé věci slyšela /Marie je Ženou spojenou s novým Adamem)

Ale jako žena rozumín, těm slovům, kdy sestra Lucie C.. zpřítomňuje Marii ....  cítím, že vlastně takto odkrývá část sebe ... svůj zápas  ....  Tolik lásky za těmi slovy .... jak už to bývá, tím jak sestra Lucie C. zpřítomňuje Marii .... vlastně také odkrývá část sebe  ... svůj (náš) zápas  ... zápas řeholnice  ...či zápas jiné ženy ... v trochu odlišnéjší životní roli .

"
Vždyť  (Marie) dobře zná  mnohé z toho, čím žijeme my sami. Poznala chvíle nejistoty a úzkosti, nouzi a bolest, nucený útěk a exil, nepochopení a samotu"


Nejistota .... zde na gs tak často skloňované slovo. Nejistota řkc církve v postoji k těm mnohastovkách zjevení a poselství, štěpení se postojů jednotlivých katoliků  k těmto zjevením, je to upřímný zápas, upřímné hledání vztahu k Marií, upřímné hledání Boha, a to cítím i ve filmu,který mě hodně oslovil, a ráda ho doporučuji. Z velké části sice zde zaznívají výpovědi řk kněží o Marií, takže i nekatolik se upřímně mnoho doví, bez nátlaku na osobní víru.





Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 24. říjen 2010 @ 11:38:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ireno, omlouvám se, že na tvůj dotaz z pátku odpovídám až teď.
zde je odpověď.



Re: Maria - požehnaná mezi ženami (Skóre: 1)
Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Úterý, 02. listopad 2010 @ 21:24:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cit. "Ona je teď matkou všech živých " ( Jan 19:27). Cit, Jan 19:27 " Jan 19:26 - 27 " Ježíš uviděl matku a učedníka, kterého miloval, jak tam stojí, řekl své matce: "Ženo, hle, tvůj syn." Potom řekl tomu učedníkovi: "Hle, tvá matka." A ten učedník ji od té chvíle přijal k sobě" .  Nestala se "matkou všech živých", ale Ježíšův bratranec  Jan se měl o matku Ježíšovu postarat po Jeho smrti. Marie byla mezi těmi 120 lidmi očekávajících Letnice a stala se sestrou v rané Církvi Boží. To, že je "požehnaná mezi všemi ženami" je jen a jen Boží milost Lk 1: 28  "Když k ní přišel, řekl: "Zdravím tě, milostí obdařená, Hospodin s tebou!" Nechci se nijak dotýkat citů věřících lidí k matce Ježíšově, ale její vyvolení k porození Božího Syna byla Boží milost.



Stránka vygenerována za: 1.22 sekundy