|
Zaznamenali jsme 116508318 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Jeden Bůh ve třech osobách.
Vloženo Čtvrtek, 07. říjen 2010 @ 10:28:30 CEST Vložil: Stepan |
poslal oko Nejsvětější Trojice s otazníky.
Rozum chápe rychle, ale jazyk potřebuje dlouhé, na slova bohaté vysvětlení. Oko obsáhne jediným pohledem bohatý hvězdný chór, kdyby však někdo chtěl jednotlivě uvést, co je jitřenka, co večernice, co každá jednotlivá hvězda, pak by k tomu potřeboval mnoha slov. Právě tak rozum chápe v jediném okamžiku zemi, moře, všechny končiny světa, mnoho slov však potřebuje, aby vyjádřil to, o čem dovede uvažovat v krátkém čase. I když je tento příklad poučný, je přece jen chabý a kulhavý. Neboť ne všechno, co by mělo být o Bohu řečeno, také o něm vypovídáme, neboť to je známo jedině jemu. My říkáme jen to, co lidská přirozenost chápe a co může naše slabost snést. Neučíme se, co Bůh je. Čestně vyznáváme, že se nám nedostává přesné poznání Boha. Neboť přiznat svou neznalost v otázkách vztahujících se k Bohu je jen znamením velké moudrosti. (Cyril Jeruzalémský, 313-386) Základní otázky jsou v zásadě dvě. 1.) Srozumitelné řešení otázky poměru mezi Jahvem, jediným Bohem Starého zákona a Trojicí na straně druhé. 2.) Pokud možno co nejjednodušší ozřejmění bytostně praktického významu trojičního obrazu Boha.
Jestliže Starý zákon a následně také filozofická reflexe hovořily o
jediném Bohu, což se na první pohled zdálo být logické, svádělo to k vytvoření
traktátu De Deo uno (Bůh v jedné osobě). Pojednání o Trojici pak vyhlíželo
jako nadstavba, v níž se naše mysl konfrontovala s nepochopitelným tajemstvím
trojičnosti a snažila se se ctí ubránit nárok naší víry na monoteismus.
Západní
teologie, zejména od Augustina dál, kladla enormní důraz na jedinost Boha, při
čemž bylo nutno nějak ospravedlnit mluvení Nového zákona o Bohu Otci, Synu a
Duchu svatém. K tomu všemu přistupuje další problém – otázka Božích děl
navenek, tedy ve „stvoření“. Zkušenost s celou řadou trojičních herezí
přivedla křesťanské teology k odhalení principu, podle něhož všechna Boží
díla „navenek“ musejí být společná všem třem osobám Trojice. Pokud by Otec, Syn
a Duch svatý mohli působit každý samostatně bez ohledu na ostatní dva, pak by
to nevyhnutelně znamenalo tři samostatné subjekty, což se označuje jako
triteismus (trojbožství), což ho ale zároveň řadí mezi trojiční hereze.
Tento základní princip „společného díla“ byl stále zřetelněji aplikován
tak, jako kdyby osoby Trojice měly své místo jedině uvnitř božství a navenek
jednaly vůči světu skrze společnou přirozenost jako jediný Bůh. To ale
znamenalo v zásadě vyloučení Trojice ze zbytku teologie a následně také
odtržení trinitární teologie od spirituality a etiky. Máme tedy před sebou
nejhlubší důvod, proč si nakonec nikdo nevěděl dost dobře rady s tím, jaký
praktický význam vlastně trojiční obraz Boha má.
V posledních čtyřech desetiletích vykrystalizovala dvě protikladná
mínění.
Klasická teologie zastává názor, že Jahve je v zásadě celá Trojice,
která ve Starém zákoně jedná jako jediný Bůh. Druhý směr zastává názor, že je
nutno se vrátit k Novému zákonu a starším církevním otcům, kteří
podtrhovali, že Jahve je Bůh Otec. Tím měl být překonán oddělený traktát „De
Deo uno“ (Boha v jedné osobě).
Bůh je transcendentní (dokonale svobodný, nezávislý na ničem
stvořeném).
Musíme si uvědomit, že tou nejzákladnější novinkou ve Starém zákoně je
pravá transcendence Boha. Jahve je důsledně jiný, než stvořený svět, na světě
nezávislý, je vůči světu svobodný. Dokonalý Bůh však ve své svobodě proniká
vším stvořením a svobodně zasahuje do dění ve světě. Není v tom ničím
omezen. Všechna božstva ostatních národů jsou naproti tomu vždy pouhou součástí
světa, což platí i o monoteistické úctě k jedinému „bohu“, jímž je slunce.
O pravé transcendenci nelze hovořit ani v případě „jediného principu
veškerenstva“, k němuž svou spekulací dospěli Platón a Aristotelés. Idea
dobra ani „první hýbající nehybný“ nejsou osobami a nevykazují známky svobody,
což jsou esenciální prvky transcendence jako takové. Věc nemůže být víc, než
osoba a je proto nemožné uctívat ideu dobra, nebo jakýsi nehybný, vším hýbající
princip. Antropologická aplikace těchto odlišných koncepcí božství je zřejmá:
jedině svobodný Bůh může obdařovat svůj stvořený obraz svobodou. O věcném
prazákladu všeho to pochopitelně tvrdit nelze.
V Bibli vidíme, že člověk
určuje sebe samého svým jednáním, zatímco v řeckém pojetí je člověk důsledně
určován slepým osudem (mylně chápaná predestinace např. v dramatu „Oidipús“).
Aby nedošlo k mýlce, je třeba dodat, že pravá transcendence zahrnuje
možné působení Boha ve světě. Vůči světu radikálně transcendentní Bůh není
světem sice obsažen, zároveň z něho ale není ani vyhoštěn, neboť pak by
byl opět světem omezován, určován. Deistická koncepce „boha“, který nemá do
světa přístup, je karikaturou pravé transcendence (pravé Boží svobody) a v důsledku
zaměňuje stvořenou svobodu člověka za jeho svévoli, což je ve skutečnosti jen určitá
velmi rafinovaná forma otroctví.
Z dokonalé transcendence v důsledku plyne svobodné pronikání
Boha vším stvořením (L 12,6-7).
Bůh
svobodně jedná ve stvoření, a proto v určitém, předem nevypočitatelném
okamžiku oslovuje Abraháma, Mojžíše, proroky, svatopisce a tak dále. Abrahám a jeho synové ve víře
odhalili Boží transcendenci nikoli prostřednictvím spekulativního pochodu,
nýbrž osobní zkušeností – zakusili ji jako svobodu zcela konkrétně jednajícího
Jahveho v dějinách.
Společenství od nepaměti.Nyní ale nastává nemalý problém. Pokud by Bůh byl pouze jednoosobový a zároveň
vstupoval do meziosobních vztahů k člověku, pak by mu stvořená skutečnost
přidávala kvalitu, kterou by on sám v sobě neměl. To by pochopitelně činilo
Boha závislým na stvoření a zbavovalo by jej pravé svobody – nezávislosti na
světě.
Nezbývá tudíž, než konstatovat: Jestliže je Bůh opravdu transcendentní a
zároveň na scéně dějin meziosobově vztahový, musí být zároveň meziosobově
vztahový také věčně sám v sobě. Bůh tedy měl tuto kvalitu meziosobní vztahovosti
v plné míře už dříve, než vstoupil do vztahu se stvořením.Zmíněný paradox nalézá své poslední objasnění v tajemství Ježíše
Krista, v němž se nám ve zjevení objevuje dokonale lidský přepis věčné
vztahovosti mezi Otcem a Synem na scéně dějin spásy. Z toho pak ale
vyplývá, že pokud byl Abrahám ve vztahu k Jahvemu, vztahoval se
nevyhnutelně k Otci a zároveň se tajemně podílel na tajemství Božího
synovství.
Právě proto také Ježíš může vyslovit následující slova: „Zkoumáte
Písma a myslíte, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí o mně“ (Jan
5,39).
Jahve je tedy prozatím ještě nedokonale poznávaný Bůh Otec, nicméně není
bez Syna, protože ona Abrahámova vztaženost k němu je myslitelná jedině
jako podílnictví na věčném synovství. Striktně jednoosobový Bůh by musel být
také radikálně nepoznatelný, neboť osobu poznáváme jedině ve vztahu k ní a
výše zmíněný paradox takový vztah u jednoosobového Boha vylučuje.
Tato vztaženost k osobě může mít celou řadu úrovní, z nichž ta
nejnižší je pouhé vědomí o existenci dané osoby. Již filozofické poznání
jediného prazákladního principu je myslitelné pouze jako velmi nízký stupeň účastnictví
poznávajícího člověka na tajemství synovství, a proto také jako nejnižší a
značně nedokonalá úroveň poznání Boha Otce, jehož přece poznáváme natolik,
nakolik poznáváme jeho Syna (J 1,18; J 5,19; J 14,10;).
Jak je to ale s Duchem svatým?
Mezi vnitrobožskou vztahovostí Otec
– Syn a jejími stvořenými analogiemi [člověk
zjevuje Boha ve viditelném světě (Gn 1,26), člověk je tvor společenský,
vztahový], existuje poměr svobodného sebedarování Otce a Syna navenek.
To, že Otec
a Syn ze sebe činí Dar navenek, ale předpokládá, že ono Darování existuje věčně v božství.
Bůh, který ze sebe činí Dar „navenek“, musí být věčně Darem sám v sobě.
Aby byl skutečně darem, musí být Dárce, Obdarovaný a Dar. Pokud by tomu tak
nebylo, opět by to znamenalo závislost Boha na stvoření, tudíž popření pravé
transcendence. Z uvedeného důvodu máme Otce a Syna vždy výlučně v Duchu
svatém, jenž je oním věčným darem, který se pak rozlévá v nevýslovné svobodě
i v dějinách spásy v oboru stvoření.
Můžeme tedy uzavřít, že Jahve je opravdu Bůh otec, jak nás učí Nový
zákon a starší církevní otcové, nicméně nikdy se k němu nemůžeme
vztahovat, a to ani na rovině pouhého intelektuálního poznání prvotního
principu, bez Syna a Ducha svatého (srov. Sk 2).
Můžeme tedy konstatovat, že Jahve je ještě nedokonale poznávaný Otec,
neboť plné poznání Otce máme k dispozici jedině díky zjevení Syna (srov. Mt 11,27) a definitivní vylití Ducha svatého
(srov. Sk 2). V jistém ohledu tedy mají tedy pravdu oba výše zmíněné teologické
směry, jelikož oba se v této skutečnosti setkávají.
Žádné oddělené pojednání „De Deo uno“ nedává smysl, neboť již samo
poznávání Jediného nevyhnutelně vyvolává určitou míru naší osobní vztaženosti k němu
a tudíž naší participaci (účast ) na synovství v Duchu svatém.
Už jednou provždy bychom si měli uvědomit, že žádný jednoosobový „bůh“
neexistuje,
protože věčně je a v dějinách spásy se nám daruje Otec tím, že
smíme participovat na věčném synovství v Duchu svatém. V dějinách spásy
skutečně jednají osoby Trojice, nicméně výlučně ve vzájemných vztazích, do
nichž jsme tajuplně vtahováni. Pravidlo, podle něhož jsou všechna díla Trojice „navenek“
vždy společná Otci, Synu a Duchu, je důsledně respektováno, nicméně Trojice
není z dějin spásy a oboru stvoření vykázána. Otvírá se tak cesta k důsledné
trinitarizaci celé teologie a následně také spirituality a etiky.
K řečenému je třeba dodat, že opravdu nikdo nemůže být osobou
striktně sám. Svou osobovost totiž my lidé neprožíváme pouze jako identitu,
která stojí pod veškerou proměnlivostí existence
samotné naší podstaty (ostrůvek našeho ega), ale také jako identitu, která je
odhalována a uskutečňována ve vztazích k Ty a My. Nekonečný Bůh by tudíž
nemohl být bez vztažnosti k Ty a My osobou. Pokud by ke své vztahovosti
potřeboval svět, nemohl by být vůči světu svobodný, opravdu transcendentní. Na závěr tohoto bodu si dovolím konstatovat, že nyní to nejsme my
křesťané, kdo by musel ospravedlňovat Boží trojičnost, nýbrž ti, kdo vyznávají
striktně jednoosobového „boha“, by měli zdůvodnit svou vztažnost k němu,
to, že jej mohou poznávat, modlit se k němu a zároveň se hlásit k jeho
radikální nezávislosti na stvořeném světě. Tedy uznávat Boží transcendenci,
která spadá vjedno s jeho svobodou vůči stvoření a která je rovněž
posledním kořenem naší pravé svobody. Odpovědět je jistě velmi nesnadné, pokud
nepřijmeme řešení, jež nám nabízí Nový zákon.
Nejde nám pochopitelně o
znevažování přesvědčení někoho jiného, nicméně každý věřící by měl svou víru
konfrontovat s rozumem a vydávat z ní počet. Úcta k druhému a
jeho přesvědčení rozhodně nevylučuje kritické myšlení.
(Podle přednášky C.V.Pospíšila).
|
Podobná témata
|
|
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: maws v Pátek, 08. říjen 2010 @ 09:13:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nechci o obsahu Tvého článku diskutovat, mám jen otázku: O jakou přednášku se jednalo? Kdy a kde se uskutečnila? To by bylo dobré doplnit. Zajímala by mě reakce CVP, kdyby tento text četl.
|
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 08. říjen 2010 @ 19:20:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kdy a kde přece není vůbec podstatné.
Máš snad k obsahu článku nějaké výhrady? Domníval jsem se, že se zde rozvine diskuse, protože některé jeho myšlenky jsou skutečně nové a jdou dál a hloub, na podstatu. Ale jak vidět, nikoho to neoslovilo. A to jsem zamýšlel ještě minimálně dvě pokračování. Tak nevím, dá to hodně práce a času než se takový článek vůbec převede do této formy , zda to vůbec má cenu. Podle nulového ohlasu to možná předběhlo svou dobu.
|
]
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: maws v Pátek, 08. říjen 2010 @ 21:11:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, neměla jsem v úmyslu reagovat, ale ptáš se, tak aspoň několik slov.
Kdy a kde přece není vůbec podstatné. Co Ty víš? Připusť, že pro někoho může být. Mě to například zajímalo. Ne provokativně, čistě osobně.
Máš snad k obsahu článku nějaké výhrady? Znám originál - proto Tvůj článek nemohu komentoval. Trinitární teologie je natolik obsáhlá, že každé zjednodušení vyzní jinak, než měl autor původně v plánu.
Kdo se setkal s pojmem Boží Trojice, myslím, že dřív nebo později musel nějak promýšlet, co to znamená a začal si hledat odpovědi. Ti, kteří umí cizí jazyk, mají šanci najít informace v knihách i na internetu. V českém prostředí je asi nejvíce známý profesor dogmatiky z HTF Z. Kučera, z KTF profesor C.V. Pospíšil - a jejich knihy. I na českém internetu se dají dohledat nějaké práce. Na webu rádia Poglas (v archivu) jsou všechny odvysílané přednášky na téma Boží Trojice od profesora Pospíšila.
Rozhodně je užitečnější číst text, který měl i odborné recenzenty, než laický text (byť napsaný s upřímnou snahou a co možná nejpřesněji), protože v druhém případě je tu riziko špatného výkladu. Každé zestručnění předpokládá, že čtenář bude znát i to, co v textu není psáno, ale je v souvislosti s daným obsahem. Zestruční-li se text pro někoho (náhodného čtenáře), kdo se úplně dobře neorientuje v záležitostech Trojice, obávám se, že se přečtení mine účinkem. Někdo se o výklad Trojice ani hlouběji nezajímá, přijímá jako fakt učení církve - Bůh je ve třech osobách - a dál to nerozebírá.
|
]
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 08. říjen 2010 @ 23:53:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zase není tu v ničích silách přepisovat sem celou problematiku trinitární teologie. Já okovi za jeho "rešerši" děkuji. Jako podnět k diskuzi je to dobré - aspoň by se konečně změnilo téma z věčného slovíčkaření o tom, co je jistota a spása - ale asi se to tu mine účinkem.
|
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Krispus (ryba@iol.cz) v Neděle, 10. říjen 2010 @ 07:34:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pro mě tam nic nového není ( nemyslím to nějak pyšně, říkám to jak si to myslím). Je dobrý a je napsán pro "fajnšmekry" . Mnozí věřící nemají moc velké písmácké základy a pro ně bude buď příliš složitý nebo ho odloží jako něco do jehož hloubek se jim nebude chtět jít. |
]
|
|
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Sobota, 09. říjen 2010 @ 10:58:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Díky oko za článek. Překvapuje mně, že ještě na něj nezareagovali, ti co uznávají pohled na Boha jakožto na jednu osobu. Někdy C.V. Pospíšila vidavám na chodbě, takže pokud by byly nějaké otázky ohledně toho článků myslím, že by šlo se na něj obrátit a probrat z nim to třeba v konzultačních hodinách nebo skrze kamarády.
|
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: helena v Sobota, 09. říjen 2010 @ 16:55:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ale ano, prof Pospíšil je katolický kněz, velký sympaťák, ale ukousl si trochu větší krajíc na svá malá ústa! Takových blábolů přes karmelitány i přes university všech typů psali mnozí jako prof Kučera ve své trojiční teologii, nebo teologii v dialogu a nyní bratr Ctirad v Ježíši Kristu-Pravda dějin; má takový titulů více, jako Ježíš z Nazareta-Pán a Spasitel, Jako v nebi, tak i na zemi, Hermeneutika mystéria, Maria-mateřská tvář Boha a Teologie služby, všechny vlastním a mohu na požádání citovat; Trojiční christocentrická teologie je natolik ožehavé a náročné téma a je nazvána tajemstvím dějin; Takže drazí trojiční přátelé, vekoryse pominu drzá prohlášení, že Bůh již snad není, ani Jeden, natož Jednojediný a od teď, že budeme moudře žít vztahovou trojici, ale nevím jak to chceme udělat, když nadále chceme v duchu nikajsko cařihradského vyznání tvrdit nevídané a tím je, že se SYN Ježíš, narodil z Otce již ve věčnosti! BŮH se nám zjevil v Synu a s tím nehne, ani bratr mně drahý Ctirad Pospíšil, jehož temperament je proslulý, řekla bych až za hranice všedních dnů, a nech mu Ten Drahý Pán odpustí jeho rouhání, jakož i tomu, kdo tu ve snaze, kdoví čeho, tento elaborát nechal přepsat! |
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Willy v Sobota, 09. říjen 2010 @ 18:01:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj heleno,
nezastávám se teologa ani teologie, ostatně ani jeho ani jeho teologii neznám - ostatně teologii jsem nikdy zrovna neholdoval.
Jde však o záležitost (božského) života a jeho rozdílení Božímu vyvolenému, vykoupenému a znovuzrozenému lidu. A ohledně života a jeho rozdílení v rámci Boží věčné ekonomie podle zjevení Písma Svatého to nejde jinak, než že Bůh Otec je zdroj života jako pramen živé vody, Syn - Kristus, ztělesnění Boha je řečištěm, jímž voda života teče a Duch je tokem/proudem života, který věřícím přináší a do nich přenáší vše, čím Bůh je a co Bůh má.
Nejde tedy přísně vzato o osoby, jejich počet osob apod., neboť to, že je jeden/jediný Bůh nikdo ve světle Písma dost dobře popřít nemůže, ale o udílení a rozdílení věčného života, kde má každá z "osob" Boží trojice svou nezastupitelnou roli. Takže existenci Boha jako Otce, Syna a Ducha také úspěšně nelze popřít, neboť Bible mluví v tomto směru naprosto jasně!
willy
|
]
Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. nikdy nebyl a nebude!!! (Skóre: 1) Vložil: helena v Neděle, 10. říjen 2010 @ 11:42:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ahoj Willy, kdyby snad anděl s nebe nám kázal něco jiného, než pravé evangelium, má být proklet; role Filipa je výstižná, když říká ukaž nám Otce, odpověď Willy jistě znáš, kdo vidí mne vidí Otce; a pokud nám i katoličtí kněží káží trojiční blud, jsou pod prokletím; nám se zjevil BŮH v SYNU skrze Ducha Svatého, tak nevím co tam jiného chceš hledat Willy? a to nejsi katolík, ti to mají za a) "v popisu práce" a předávají a předali více či méně úspěšně dál a dál; a budou klidně v obraně své zrpráchnivělé organisace lhát dál jako baron Prášil...a budou si na tu svojí lež psát odporné elaboráty jako teologické! ani zavřít oči před bludem nefunguje, jak se dole někteří pokoušejí, buďto mají zprávu evangelia, že BŮH zjevený v těle za ně zemřel, jinak jsou vedle i s Tebou, zdravím |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. nikdy nebyl a nebude!!! (Skóre: 1) Vložil: Willy v Neděle, 10. říjen 2010 @ 15:16:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ujišťuji tě, heleno,
že v Písmu nehledám nic jiného, než co tam je a co mi Duch moudrosti a zjevení odhaluje neboli dává porozumět tomu, co je tam napsáno a hlavně mi dává prožívat skutečnost Božího Slova, tzn. že mi dává skrze Slovo život zóé, takže např. vím, že v mém duchu přebývá Bůh Otec spolu se Synem - Kristem, který se stal ve vzkříšení Duchem oživujícím (1K 15:45b) a přišel ke mně v Duchu Svatém a spolu s Ním, aby byl mým životem, zaopatřením/podporou života a vším, co potřebuji k životu a ke zbožnosti a abych tak měl účast na božské přirozenosti (2P 1:3-4).
Mohu vydat Bohu Otci svědectví, že se mi dal poznat v Synu - Kristu Ježíši, mém Pánu, skrze Ducha Svatého a že mohu rozlišovat, kdy ke mně mluví Otec, kdy Syn a kdy Duch, ale pořád vím a vždy budu vědět, že to stále jeden jediný Bůh. Tož tak.
Milost Pána Ježíše Krista, láska Boží (neboli Otcova) a společenství Svatého Ducha s tebou i s těmi, s nimiž má společenství (2K 13:13). Amen.
willy
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. nikdy nebyl a nebude!!! (Skóre: 1) Vložil: helena v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 08:22:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Willy, nevím co přesně co chceš rozlišovat , možná účelově, jak jsi naučen, jako zde přepsaný, milý katolický Václav Ctirad, ale jestli jsi byl oživen v Kristu, tak bys mohl přestat počítat po vzorech bludařů na prstech! Ten verš, jak přijdeme a příbytek v nás učiníme, je o spáse, jako učiňme člověka k obrazu Božímu, to je o stvoření nikol iv o "množině nějakých pohanských bohů"... nevěřícím se má opakovat jedině možné, zcela určitě neteologické polidsku, ale v moudrosti D Sv, že Bůh se stal tělem, thats all, Willy opravdu, nic víc! I.Tim 3,16; zdravím |
]
|
|
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Kojard v Sobota, 09. říjen 2010 @ 16:30:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Oko, možná na ten článek je tak málo ohlasů prostě proto, že je příliš složitý. Teologie udělala z Boha vědu, kterou chápe jen několik málo zasvěcených. To je přece v naprostém rozporu s tím, jak mluví o Bohu Pán Ježíš v evangeliích. Ten rozhodně neměl v úmyslu vytvářet elitní skupiny, ale mluvil k obyčejným nevzdělaným lidem. Teologie Boha lidem vzdaluje, protože používá jazyk, kterému většina lidí nerozumí. A tak místo aby byli rybáři lidí, tak se v Bohu přehrabují a hrají si na svém akademickém písečku. To je bohužel občas vůbec problém církví, že mluví ke světu jazykem, kterému svět nerozumí a pak se církve diví, že na ně svět kašle. Je to hlavně proto, že ho nedokáží oslovit. Kojard |
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Sobota, 09. říjen 2010 @ 17:14:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlasím. Teologie mi přijde jako popisování objektu zvenčí. Do doby mého obracení jsem teologii fandil, bylo zajímavé sledovat kam nás zavede teologická logika. Po obracení poznávám, že je to k ničemu, přijde mi to jako bys popisoval zmrzlinu, ale neokusil jsi ji. Jak ji jednou zkusíš, je ti nějaký popis ukradený. |
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Willy v Sobota, 09. říjen 2010 @ 17:16:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hezky a výstižně popsáno.:-)
w.
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Neděle, 10. říjen 2010 @ 07:22:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, vobratil. :-)) Dnes zde bylo zveřejněné mé svědectví, článek Zpět k Bohu. Koukni tam. |
]
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 10. říjen 2010 @ 00:46:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Přesně tak. Když jsem kdysi studoval teologii, bylo to zajímavé, elitní, dávalo povznášející pocity vědět "jak věci jsou". Nevzpomínám si, že by to přineslo nějaký užitek: Vzpomínám na tehdejší neurčitý pocit prázdnoty, nedostatečnosti vůči tomu, co je zaznamenané v evangeliích, skutcích a listech.
O to vděčnější jsem dnes za tu jednoduchou Boží moc k záchraně a tu moc ke službě druhým, kterou příjímají švadlenky, čalouníci, automechanici nebo nepřizpůsobiví spoluobčané, nevěda jediný detail z trojiční teologie.
|
]
|
|
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Neděle, 10. říjen 2010 @ 11:36:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Při vší úctě a přesvědčení C.V.P,který ze svého rouhání a tělesného článku, jistě vydá počet!
-----Už jednou provždy bychom si měli uvědomit, že žádný jednoosobový „bůh“ neexistuje,----
2. Jan 7 Do světa vyšlo mnoho těch, kteří vás svádějí, neboť nevyznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle; kdo takto učí, je svůdce a antikrist.
2. Petr 2,1 V Božím lidu bývali ovšem i lživí proroci; tak i mezi vámi budou lživí učitelé, kteří budou záludně zavádět zhoubné nauky a budou popírat Panovníka, který je vykoupil. Tím na sebe uvedou náhlou zhoubu.
Ve jménu Krále králů a Pána pánu , AMEN.
|
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: helena v Neděle, 10. říjen 2010 @ 11:57:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jak krásné je nepopiratelné svědectví Písma Sv, bratře Vlastíku, ale podívej se jak to vypadá lidským duchem a uchem; jinak bych Ti přála vidět a slyšet Václava Ctirada při přednášce, nebo u oltáře naživo, jak móc to myslí dobře a jak moc je charismatický, a jak moc jede ve lži, protože není povolán Bohem kázat, ale lidmi!!! přeji krásný den h |
]
|
|
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: karkulka (pradavnapravda@email.cz) v Neděle, 10. říjen 2010 @ 17:28:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Troufám si říct, drahý oko, že se ti povedlo nakopnout pudla. Reakce. které jsem si zatím přečetl jsou, až na výjimky,takové, jaké se dalo přece čekat. Je to složité a je to teologické.:-)) Co je teologické, musí být hloupé a tedy zavrženíhodné.:-) Že teologie je souhrn lidského poznání o Bohu je šuma fuk.:-( Obsahuje to prostě cizí slova. :-(( Také jsem zastáncem srozumitelnosti. Také si myslím, že evangeliu musí rozumět každý prostý člověk, jinak by přestalo být evangeliem. Proto některým stačí jistě i bez hlubších teologických úvah v Boha a Bohu věřit, kdo však chce poznávat více, neměl by za tu touhu snad být kritizován. To však snad neznamená, že Bůh je popsatelný podobně stroze jako například postup na třenou bábovku. Přínos tvého článku vidím tedy hlavně v tom, že odkrývá důvody toho, proč někteří lidé, bez naznačené (teologické) hlubší znalosti Boha, mohou s klidným svědomím řadit kupříkladu sami sebe mezi definitivně spasené. Přitom velmi povedeně popsaný princip pohledu na věc, který by jim mohl být velmi užitečný, je popsán již v úvodním odstavci tvého článku, ve kterém přece není nic složitého a nesrozumitelného. |
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách nikdy NEBYL!!!!. (Skóre: 1) Vložil: helena v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 08:25:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | karkulko, maje "hlubší znalost", kráčíš do očistce? lze Tě vážně litovat |
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách nikdy NEBYL!!!!. (Skóre: 1) Vložil: karkulka (pradavnapravda@email.cz) v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 14:01:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji, Třeba ti to bude jednou v dobrém započteno. :-)) |
]
Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách nikdy NEBYL!!!!. (Skóre: 1) Vložil: helena v Úterý, 12. říjen 2010 @ 11:26:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | těžko, anežko |
]
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 09:32:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Že teologie je souhrn lidského poznání o Bohu je šuma fuk.:-(
Velmi výstižné.
Mám pár známých ve věku o generaci dál, kteří mají všechno lidské poznání o Gottovi. Všechny výstřižky a fotky, co jich jen v novinách bylo, každou zprávu o něm si přečtou, každou poctivě proberou s lidmi, kteří se zajímají o stejné téma, hluboce zajímají. Ale když by se někdo chtěl skutečně něco dozvědět o Mistrovi a jeho životě, byl by nerozumný, kdyby se šel podívat za nějakou starší paní, co si přečetla všechno o Gottovi z blesku. Pokud by jeho úmysl byl vážný, měl by jít ke zdoji, na skutečnou hlubinu: Do oficiální literatury a za těmi, kteří Gotta znají.
Když porovnám souhrn lidského poznání o Bohu a proti tomu poznání Boha, tak to první je k s smíchu. Pokud bych si chtěl od někoho nechat radit v poznání o Bohu, zeptám se toho, kdo Boha zná a těžko se budu ptát toho, kdo Boha zjevně nepoznal jen o něm něco někde zaslechl a podle toho se řídí. Nebo se podívám do oficiální literatury a o Bohu si něco spolehlivého přečtu.
|
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 19:52:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jo, jo. Donedávna jsem si užíval různého přemyšleni o Bohu. Teď si užívám Boha. A nevyměním :-) |
]
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Úterý, 12. říjen 2010 @ 11:47:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ------Přínos tvého článku vidím tedy hlavně v tom, že odkrývá důvody toho, proč někteří lidé, bez naznačené (teologické) hlubší znalosti Boha, mohou s klidným svědomím řadit kupříkladu sami sebe mezi definitivně spasené.-----
To víš karkulko (oko) , někteří se mohou opravdu s klidným svědomím řadit mezi ty ,které spasil a povolal svatým povoláním,ne pro naše skutky ,nýbrž ze svého rozhodnutí a z milosti,kterou nám daroval v Kristu Ježíši před věčnými časy. Amen.
|
]
|
|
Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Didymos v Neděle, 10. říjen 2010 @ 20:21:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Trojiční modlářství je ohavným učením pohanským modloslužebníků, kteří neznají a nechtějí znát pravého Boha. SLYŠ IZRAELI, BŮH JE JEDINÝ!
|
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Willy v Neděle, 10. říjen 2010 @ 21:04:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Didyme,
Izrael slyšel, že Bůh je jediný a moc mu to neprospělo. My, věřící to víme, a vypadá to, že na to taky moc nedbáme. Ale ti, co znají jediného Boha Abrahama - otce mnohých národů, Boha Izáka - syna, který po otci Abrahamovi zdědil vše a Boha Jákoba - proměněného skrze okolnosti dílem Božího Ducha z Jákoba=Úskočného v Izraele=zápasí Bůh, neboť jako kníže zápasil s Bohem i s lidmi a obstál, vědí Komu uvěřili a proto mluví o Tom, Komu patří, žijí i umírají (Ř 14:8).Tož tak.
willy
|
]
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 17:38:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Didyme Jo, a ty nejsi kalvinista. Jaela
|
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pondělí, 11. říjen 2010 @ 20:37:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Podle tohoto výroku bych ho tipoval spíše na mohamedána. :-)
|
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: helena v Úterý, 12. říjen 2010 @ 12:11:00 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | vidíš drahá Jaelo, tohle je příklad Tvé bremze...a bremze je bremze |
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Didymos v Úterý, 12. říjen 2010 @ 16:11:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jaelko, Jo, a ty nejsi katolička. Didymos |
]
Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Úterý, 12. říjen 2010 @ 09:40:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Drahý bratře Didymosi,amen. SLYŠ IZRAELI, BŮH JE JEDINÝ!
A pak k Němu přistoupí nechápavý Willy and spol, a řekne : "Ty nemáš pravdu,protože náš Bůh je trojjediný a je ve třech osobách a ty jsi osoba jen jedna". Tož tak...!
|
]
Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: helena v Úterý, 12. říjen 2010 @ 11:48:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jak vidíš, mají nás tu za mohamedány, dál, žel nevkusná katolická teologie nevede, ale vlastně ano, do OČISTCE inu PEKLO jako PEKLO |
]
Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Úterý, 12. říjen 2010 @ 12:48:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milovaná sestro v Kristu Ježíši Heluš , oni si opravdu to modlářství a pohrdání spasením ,chtějí udržet až do smrti? A ještě mají tu drzost ,nazývat toto vítězstvím?To je ale otřesné! Inu vítězství to je,ale ďáblovo...
Také Tě zdravím a přeji krásný Boží den. Tvůj br v. |
]
Re: Re: Re: Re: Jeden Bůh ve třech osobách. (Skóre: 1) Vložil: Didymos v Úterý, 12. říjen 2010 @ 16:21:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano AMEN drahý bratře Vlastíku. Drahá sestro Heleno, ať nás mají za co chtějí. Důležitější je za co nás má Bůh. K vlastní zkáze a odsouzení mluví.Pravda jim nechutná. Běda modlářům! |
]
|
|
|
|