Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 165, komentářů celkem: 429691, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 551 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
martino
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116577314
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Láska, dobročinnost a maximalizace užitku aneb tržní zákony v církvích?
Vloženo Čtvrtek, 08. srpen 2002 @ 08:45:24 CEST Vložil: Pisnicka

Etika poslal PetrM

    Láska, dobročinnost a maximalizace užitku aneb tržní zákony v církvích? Petr Mach JE-LI ŘEČ O CÍRKVÍCH a o tržních principech, nelze se nezmínit o chicagském ekonomovi a nositeli Nobelovy ceny Gary S. Beckerovi. Říká se, že na vše nelze aplikovat ekonomické principy nabídky a poptávky, něco za něco, apod., že minimálně takové věci jako láska či pomoc bližnímu do rámce ekonomického chování nespadají. Becker proto aplikováním konceptu maximalizace užitku i v těchto oblastech lidského chování drtivou většinu lidí provokuje. Beckerovy formulace jsou navíc často dost strohé: první parciální derivace individuální užitkové funkce (U) podle lásky (A) je kladná, tedy dU/dA>0. Básník by řekl: ‘Des Grieux byl tím šťastnější, čím více jej Manon milovala’. Tento pohled na svět prostě jen předpokládá, že misionářka se o chudé v Indii buď  stará ráda a nebo z toho očekává jiný užitek. Podle Beckera ani taková almužna není jednostranným plněním. Člověk maximalizuje užitek a přispěje tedy žebrákovi jen tehdy, pokud to jeho vlastní užitek relativně zvýší. Odpověď dárce „chtěl jsem mu prostě pomoci“ si tedy překládáme např. tak, že užitek, který přináší dobrý pocit z pomoci, je vyšší než újma, která nám pramení ze zmenšení vlastního majetku. Žebrák se v nás snaží kvalitou svého žebrání (B) vyvolat soucit (S), platí-li dS/dB>0. To vysvětluje, proč žebráci využívají k žebrání děti či psy, když děti a psi vyvolávají ve většině lidí větší soucit. Podle Beckera soucit stimuluje příspěvky, jestliže zvýšení soucitu zvyšuje relativní mezní užitek z přispění (C): d2U/dCdS>0. Setkání se žebrákem může náš užitek zvyšovat (dU/dB>0), pokud v nás takové setkání vyvolává příjemný pocit nadřazenosti či přízně osudu, nebo náš užitek snižuje (dU/dB Podobné je to s náboženstvím. Obřady a modlitby užitek příslušníků církve zvyšují - pomáhají člověku smířit se se smrtí či umožňují společenský styk s dalšími rodinami. Normy, které církve uplatňují, jsou omezující a užitek snižují. Ať je to norma nepokradeš nebo třeba zákaz nemanželského sexu. Becker soudí, že lidé na sebe nenechají dobrovolně působit církve a jiné instituce, které v nich zakořeňují dodržování norem snižujících jejich užitek, pokud za to nebudou získávat dostatečnou kompenzaci. Pokud by členové církve nevnímali užitek pramenící z církevního života jako dostatečný, mohou se přestat života dané církve účastnit, nebo mohou přeorientovat své vyznání na církve s přijatelnějšími normami. Majetným se vyplatí podporovat ze svých prostředků církve a jiné společenské instituce, které podporují v příslušnících těchto společenství čestnost, úctu k soukromému vlastnictví, atd. Čestnost snižuje potřebu vynakládání zdrojů na policii a na soukromou ochranu vlastnictví. Normy mohou užitek z nečestného jednání na úkor druhých snižovat buď přímo hrozbou sankce či opovržení ze strany ostatních nebo i prostým efektem hryzání svědomí. Becker říká: Normy internalizací určitých hodnot v preferencích čelí tendenci k parazitizmu. Jestliže někdo neparazituje na úkor druhých, i když by to pro něj bylo výhodné, může to být důsledkem norem, které snižují užitek z parazitování. Co k tomu dodat? Že tak, jako se může vyplatit sponzorovat církve, jež zakotvují normy proti kradení, může se vyplatit sponzorovat i časopis, který podporuje utváření norem proti obírání prostřednictvím státu.   Gary S. Becker: Teorie preferencí. Vydala Grada Publishing, s.r.o. ve spolupráci s Liberálním institutem v roce 1997.  


"Láska, dobročinnost a maximalizace užitku aneb tržní zákony v církvích?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy